Sv: HJELP! Har jeg trøbbel med binyrene?
Helt ærligt Vigdis kram1 Helt ærligt! Selv om jeg mener at Stop The Thyreoid Madness bogen er (ellers) guld værd, hvis det er anvisningerne derfra du bruger og derfor går du på kun 1 grain thyroxin, da mener jeg at bogen fortjener at blive gemt væk og glemmes et stykke tid.
Ved så lille dose af thyroxin kan dine stakkels binyrer ikke andet end køre på overgear uanset at de ikke orker... Hele kroppens hormonfeedback er nu helt op at køre pga thyroxin-mangel. Det er derfor du har det ad helvede til. Og det er ikke korrekt, at man skal først øge thyroxin når man er trappet helt op med hydrocortison. Den vil nemlig ikke nytte ret meget, når hovedparten af tilskuddet går til at udligne thyroxinmangel.
Jo mere du trapper op (igen) med thyroxin - jo mere hydrocortison-tilskud (under optrapning) kommer dine binyrer tilgode. Plag dig nu ikke unødvendigt og læs bogen med et gran salt.... Please. kram1
Ja, jeg skal ringe og mase!! Det var litt oppløftende det du skrev om at de venter det igjen. Ringte til Apotek1 Kronen (i Grensen) i går. De hadde ingen peiling på når de skulle få det inn (Thyroid fra Erfa var det snakk om).
Ja, du kunne kanskje prøve å ta en liten dose før du legger deg? På søvnløse netter hender det jeg tar en ekstra dose. Noen ganger sovner jeg, andre ganger gjør jeg det ikke. Noen anbefaler å slett ikke bruke hc på kvelden. Men jeg føler jeg trenger en liten dose ved leggetid for å roe ned binyrebarken. De gangene jeg har kuttet ut kveldsdosen, har jeg hatt dårlige netter. Og så vil sikkert behovet for kveldsdose bli borte etter hvert...?
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Vigdis
Hvorfor er det så svært at få hjælp til binyretræthed? Mange læsere har måske allerede tænkt på de 'sædvanlige syndere', penge og politik. Penge, fordi der ikke findes en behandling mod binyretræthed, som medicinalindustrien kan tage patent på.
Netop. Fordi behandling for hypothyreose og binyrebarksvigt er så billig, ligger der ikke indtjeningspotentiale nok i disse sygdomme. I modsætning til f.eks. diabetes, hvor medicinalfirmaerne konstant udvikler nye metoder til produktion af lægemidler, ikke mindst for følgesygdommerne.
Vi har også følgesygdomme når vi lever underbehandlede med hypothyreose og binyrebarksvigt i årevis. Men i modsætning til diabetes, er det langt mere "farligt" at behandle os, end at behandle diabetikere. Diabetes opstår nemlig langt sjældnere når folk primært behandles for hypothyreose og binyresvigt, og derved forsvinder en stor andel af markedet for insulin-præparater + en hel række af bivirknings-lægemidler. At behandle hypothyreose og binyrebarksvigt er aktivt tabsgivende for medicinalfirmaerne. Og hvad er tabsgivende for medicinalfirmaerne er det også for flertallet af lægerne, gennem deres aktier i samt andet engagement i medicinalindustrien.
Det har journalisten, danske Nina Vinther Andersen, skrevet en hel bog om: "Vores piller - piller, patienter, patenter og penge" help1
NB! Nye anvisninger fra STTM om dosering av hydrokortison!
Så sant, så sant Anisa! Ikke mye penger å tjene på oss...
Viktig: STTM har på denne siden nye avisninger om å starte rett på høy dose dersom du har alvorlig binyreproblemer. Noen kan få problemer med sakte opptrapping av dosen, og går istedet rett på 20 mg HC pr dag.
Rufus: snakket du om sinktilskudd? Husk at så lite som 25 mg sink kan senke kortisolnivået i blodet, selv etter fire timer. Kilde STTM boka side 98 nr.3 anmerkning nederst.
jeg har kjøpt Wilsons bok om Adrenal Fatigue. den kan anbefales. Han virker grundig, med spørreskjemaer hvor du skal tenke litt gjennom hva som kan ha utløst denne svikten i binyrene, han tar deg på en grundig guide tur gjennom kognitiv tankegang, kosthold, trening, levesett, hormonterapi osv.
Jeg bestilte den fra Tanum.no Den kostet 118 kr med porto. Den er interessant for andre enn oss som har blitt syke også. For eksempel de som har jobb med mye stress
Sv: NB! Nye anvisninger fra STTM om dosering av hydrokortison!
Morn! Interessant den nye anvisningen mht cortef! Ja, det med zink har jeg lest. Har zinkmangel, derfor tilskudd. Men har gått over til å ta det på kvelden (leggetid) for å prøve å få ned kortisonnivået når jeg skal sove. Men skal til legen nå, så da får jeg kanskje se om jeg fremdeles trenger like mye zink?
Bank i bordet: Men jeg har hatt mye bedre søvn i det siste. Håper dette vedvarer. En luksus å få en åttetimersnatt som i natt! Til og ned (nesten) sammenhengende xx7
Sv: NB! Nye anvisninger fra STTM om dosering av hydrokortison!
Helgiggris! Ja, jeg gleder meg til å sove lenge! Lite søvn foreløpig, kan sove tungt to tre timer, så er det stopp. Det sliter. Min erfaring er at det hjelper ikke med kunstig sovehjelp, dette er det tunge, hormonelle årsaker til,det må bare gå sin gang. Å ligge og hvile innimellom hjelper mye.
To nye link om binyrer som slurrer og traumer som en av uttallige grunner:
http://infolink2003.elbo.dk/PsyNyt/D.../doc/16041.pdf
http://www.psykoweb.dk/depression/traethed.htm
"Rufus: snakket du om sinktilskudd? Husk at så lite som 25 mg sink kan senke kortisolnivået i blodet, selv etter fire timer. Kilde STTM boka side 98 nr.3 anmerkning nederst."
Jo - en slik senkning av et parameter kan jo ha flere årsaker.
1. Det produseres mindre.
2. Det forbrukes mer.
Det sies at kråka kan telle til 3. Jeg klarer bare to jeg da........
Det jeg mener er at blodprøver er vanskelige å tolke.
Man ser kanskje det samme ved celleresistens overfor thyroxin, hvor pasienten har tydelige symptomer på lavt stoffskifte.
Blodverdiene kan godtas som normale - ofte er fT3 høy eller forhøyet.
Og vil i første omgang tolkes til at dette ikke er et stoffskifteanliggende.
Forsøk har vist at når man gir 4x5mg kortison senkes fT3 - for da kommer de jo inn i cellene og blir borte fra blodet.
En lav verdi på parameteret vil nok altid bety at det produseres for lite.
En høy verdi kan også bety at det ikke brukes nok av det.
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Vigdis
Ja jeg har anbefalt denne da jeg har brukt den i noen år nå. Jeg har aldri brukt noen form for østrogenbehandling, bare denne naturlige Progesteronkremen. Og jeg har ikke merket noen bibirkninger. Etter en tid med denne kremen ble østradiolverdi øket fra 0,08 til 0,25. Det var fra 2005 til 2006. Siden har jeg ikke tatt målinger.
Fra analyseliste i Furst:
Kvinner fertil alder: (syklusavhengig) >0,10 nmol/L
Kvinner etter fertil alder: (postmenopausalt) <0,15 nmol/L
http://www.furst.no/bb/index6.html
Må legge til at jeg også spiser Pregnenolone tabletter.