Armour og insulinresistens
Sitter her med en kropp som ikke henger helt med-som vanlig,Og en boks Armour i skapet som jeg lenge har lurt på om jeg skal erstatte med levaxin..
Men jeg mener å ha lest en plass at man skal være forsiktig med armour når det gjelder blodsukker og insulin som ikke fungerer helt etter forskriftene.
Noen som vet?
Ellers har jeg kjøpt en boks b12 og lurer på om en tablett daglig er nok?(den er på 9ug)
Er Lavt Stoffskifte en Livstilsykdom...?
Trenger litt "faghjelp" her.
Jeg er overbevist om at det ikke er det,og mener at jeg og har lest det flere plasser.
Men ei med Lavt stoffskifte insisterte på at det er det og sier hun skal vise meg boka hvor det står.
Jeg trenger noen gode indikasjoner på at det ikke er det,ellers blir vi litt fastlåst i den gruppa vi har starta for Lavt Stoffskifte..
Noen kloke hoder her? :)
Re: Er Lavt Stoffskifte en Livstilsykdom...?
Jeg har ikke sett at hypothyreose er katalogisert som livstilsykdom.
Over 90% får jo dette av en Thyreoiditt (en kjertelbetennelse - feks Hashimotos)
Man er ikke klar over hvorfor man får sykdommen, og kan vel da heller ikke påstå at den er livsstilbetinget.
Man vet svært lite om den biten, men ser noe arvelighet i bildet. Det er jo noe som taler mot en slik betegnelse.
Den var jo tilstede i 1860åra da man for alvor fant spor av den, og symptomet myxødem er beskrevet mye tidligere.
Noe annet er at man nok bør legge om til en diett som er tilpasset lavt stoffskifte når man lever med lavt stoffskifte.
Diabetes 2 regnes vel som en stoffskiftetilstand man kan pådra seg med feil livsstil.
Hypothyreose 2 er så nytt, og ikke anerkjent av fagmiløene enda at det er lite opplysninger om dette.
Jeg har vekslet noen ord med en biopat og med Omdal på Balderklinikken i forbifarten, og begge trekker frem gluten og melk som faktorer som forårsaker/forverrer stoffskifteproblemer, så man kan muligens kalle det for livsstilsykdom hvis man trekekr det velidig langt. (gluten er kjent for å trigge stoffskifteantistoffer, for eksempel, og les bare litt i diskusjonene om A2-vs A1-melk)
Dessuten så trigger vårt høye karbohydratinntak autoimmune tilstander og boka om zonedietten forklarer dette veldg bra. Vi kvinner er notoriske for å spise for mange karbohydrater i forhold ti proteiner. Forholdet skal ligge mellom 0,6-1 proteiner vs karbohydrater ifølge den teorien. Les også mitt referat fra foredrag med ernæringsfysiolog i kostholdsfolderen her.
Så strent tatt kan man nok kalle det en livsstilsykdom men staten og bndene er med på å pushe alt det som trigger antistoffer og autoimmune sykdommer, samt BAMA, fem om dagen er alt for mange karbohydrater. ikke spis frukten din.
nora
det er ingen livsstilsykdom. diabetes 2 kan man så og si bli kvitt med endring av livsstil, og dette betyr jo at man har hatt en livsstil som har fremkalt sykdommen.
starta med Armour,opp 2 kg på 4 dager......
Etter en lang "god "periode og en nedtrapping på levaxin og lav vedlikeholdsdose fant jeg plutselig ut at Nå skal jeg starte med Armor som har ligget så lenge i skapet.
Grådig vet du,vil ha både i pose og sekk-tenkte vel at det siste lille kicket kunne være tilførsel av de andre T komponenetene....
jeg tok kun 1/8 grain(av 1 mg) og allerede første natta våknet jeg av kraftig Søtsug og hjertebank(får det om T3 blir for "høy" hos meg-over 3.5)
sto opp med poser under øynene og en intens varme i kroppen men kald hud..og 0.5 kg ekstra på vekta!(og jeg som var begynt å gå ned i vekt-etter en lang tid med stabil vekt..)
Samme skjer de neste 3 påfølgende dagene,og idag føler jeg meg syk.
Press i hals og bryst,varm/kald,økt søtsug_lyst på Godteri nå!!!
Sprengt i kroppen
Hovne øyne
Hovne fingre-tok av meg ene ringen..
Mindre energi
+ mye mer,kjennes fyllesyk.
Mista mer Hår i dusjen idag...er det mulig da???? :?:
Kanskje utålmodig og feil tidspunkt å introdusere noe nytt til kroppen når ting hadde vært bedre en stund..?
Tror iallefall jeg ikke tar noe idag og starter med den lille dosen jeg hadde med Levaxin igjen-og ser hva som skjer?
jeg er utrolig Følsom ovenfor Levaxin(eller kanskje T3?)
og merker fort når det flyter for mye rundt i blodet.
samtidig kan jeg ikke ha en T4 over 12!
Hva sier dere armour brukere? :roll:
Re: starta med Armour,opp 2 kg på 4 dager......
Ugh! Føler med deg....
Jeg er ikke Armor bruker, benytter kun Levaxin. Men står midt oppi det samme som deg for øyeblikket. Målte FT4 på 19 for en mnd siden. Følte meg så braaaaaaaaaa! Jeg reduserte derfor ikke Levaxin-dosen (det burde jeg ha gjort av tidl erfaringer). Nå har jeg hatt 14 dager med høy puls så fort jeg reiser meg fra soffan, det verker i hals og bryst og andre steder for den saks skyld. Det føles som om ei maurtue har inntatt min kropp, uroen river i kroppen. Sover en time eller 2 og våkner med hjertet i halsen og gjennomsvett. Håret faller av. H' som jeg hater denne sykdommen! Måtte bare få det ut.
Jeg har ingen erfaring med Armor, men det kommer vel andre til med råd her. Jeg så bare anledningen til å få ut min frustrasjon hehe.
God bedring til deg! Og meg!
1/8Grain ? kun det ?
Klart det er for lite. 2-3 grain havner de fleste på. Noen over.
Men, jeg vet jo lite om hvor godt det passer for alle, så alle berettelser er kjærkommne.
Som med Levaxin er det jo lite sansynlig at passer for alle.......
Men husk :
Enten en prøver ut Levaxin eller Armour, så kan en ikke vente resultater før en er oppe i en full dose.
Så vent med å bedømme produktet.
Feks har Levaxin en halveringstid på en uke. Og Armour tar noen uker før effekten av T4 kommer.
Det betyr at en komemr til å være i en overgangfase leeeeenge, så vær tolmodig.
Leeeenge.
ja kanskje det var lite-men hadde ikke sett for meg at jeg skulle hoppe rett inn i en større dose med engang.skulle liksom klatre opp Mount Everest i mitt tempo :)
Men det kjentes nok ut som jeg hoppa av allerede før ryggsekken var på plass....
Iallefall tok jeg ingen Armour igår...og som jeg skrev :Godtesyk!!
Endte opp med Stooore mengder snop som jeg ukontrollert gafla imeg i maaange timer :oops:
så idag er jeg Forgifta!
Men som jeg sa det skjer når T3 blir litt høy og jeg må Alltid kutte Levaxin til det roer seg ellers spiser og spiser jeg....
Så Kanskje T3 ikke er bra for meg????
Og jeg som hadde begynt å få det bedre etter år med ymse utslag
Hm....