-
Jeg har tatt levaxin om kvelden i 14 år. Det funker helt greit for meg og jeg har som regel ikke problemer med å sovne. Fikk beskjed om at det kan være lurt å gjøre det sånn av en spesialist siden man som regel ikke spiser så mye på kvelden (det varierer litt hos meg da men ;) ) og da blir opptaket bedre.
Hilsen Lilje :)
-
Helge oftebro (oftebrohelse.no) mener jo man skal ta å knekke tabelettene i 4 biter og fordele utover dagen, da man har bedre virking (unngår topper og nedturer) mente han.
Dvs morgen, formiddag, ettermiddag og kveld.
-
Men det gjelder vel mest Liothyronin ?
-
Nei han sa det gjald levaxin. Jeg fikk tillegg på liotyronin, og den tok jeg bare 2 ganger om dagen morgen og kveld mener jeg.
-
Jeg er supersensitiv for tyroksin og blir knalldårlig og kjempeslapp om jeg ikke får tatt pilla før 1130 eller no. Det har hendt at jeg har brukt litt tid på å komme meg til legen for bp og tatt pilla seint. Jeg bruker ca 1 t fra jeg har tatt den til jeg føler meg bedre. Så jeg tar den når jeg står opp
-
Når på døgnet?
Ser flere her skriver at man skal ta levaxin på morgenen, gjerne med en gang man har våknet.
Kan jeg spørre hvorfor? :)
-
Re: Når på døgnet?
Det lurer jeg også på :-) Og lurer samtidig på hvor nøye det er å ta tablettene til veldig likt klokkeslett....
-
Får svare for meg selv.
Hvis jeg skulle glemme dem, så har jeg en mulighet til å ta den etter noen timer.
Den muligheten er borte om du sovner.....
Men det viktigste for meg er at kroppen doserer om morgenen. Den har da hormonslepp av mange hormoner - av en eller annen grunn.
Jeg vil helst prøve å gjøre det så naturlig for kroppen som mulig.
-
Jeg spurte min endokrinolog og hun sa det ikke spilte noen rolle når på døgnet man tar Lev, men at man bør ta det på tilnærmet samme tidspunkt hver dag. Jeg tar min dose på ettermiddagen, mellom lunsj og middag for å ikke ta den sammen med mat. Hun sa imidlertid at noen kunne få litt problemer med å sove hvis de tok de på kvelden uten at jeg fikk noen forklaring på det, men at da skulle man heller ta de om morgenen.
-
Sminkefjerning, nattkrem, tannpuss,tanntråd og levaxin - det er det siste jeg gjør før jeg legger meg :wink: - i den rekkefølgen. Og jeg sover som en stein :D . Og slipper å tenke på at jeg ikke skal ta Levaxinen sammen med mat, kalsium og alt annet man bør unngå :D