Sv: Antidepressiva og lavt stoffskifte
Ja, det er deilig. Takk for hyggelige tilbakemeldinger! Det eneste jeg strever med, er søvn. Og jeg er helt avhengig av det. En natt med dårlig søvn setter meg helt ut. Blir totalt vrak (som om jeg har vært gjennom en forferdlig fyllekule). Så kanskje har alle årene med antidepressiva gjort meg litt nedsløvet på det med å klare å sovne, og når jeg våkner, klare å sovne igjen, helt til det er på tide å stå opp! Jeg vet ikke hvorfor det er slik. Jeg merker bare at det ikke er like enkelt å få det til hver kveld!
Det er en liten ting i det store. Og det store bildet, det oppleves ganske ok nå.
Godt at det store bildet fortoner seg som bedre Ruth og kanskje er dette med litt dårligere søvn en forbigående fase etter at du sluttet på AD, som du selv er inne på.
Skulle det vedvare finnes det i hvertfall ting du kan forsøke for å få sove godt.
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Vigdis
Ja, det er deilig. Takk for hyggelige tilbakemeldinger! Det eneste jeg strever med, er søvn. Og jeg er helt avhengig av det. En natt med dårlig søvn setter meg helt ut. Blir totalt vrak (som om jeg har vært gjennom en forferdlig fyllekule). Så kanskje har alle årene med antidepressiva gjort meg litt nedsløvet på det med å klare å sovne, og når jeg våkner, klare å sovne igjen, helt til det er på tide å stå opp! Jeg vet ikke hvorfor det er slik. Jeg merker bare at det ikke er like enkelt å få det til hver kveld!
Når du føler dig som et vrag (efter for lidt søvn) - Vigdis - er der så ingen tvivl om, at du reagerer på søvnunderskuddet. Men der er også brug for en tilpasning, en slags "genoptræning" med hensyn til sine individueller søvnvaner, efter man er startet på Armour-behandlingen og den skrider godt frem.
Det er meget individuelt og mens nogle netop vil gerne sove mere, fordi de nu sover bedre end før (søvnkvalitet), kan det ske for andre, at de bliver bange for, at de ikke længere sover så meget som før, fordi deres søvnbehov er blevet (naturligt) mindre med Armour, end det var før.
Når øget søvnbehov er et symptom på lavt stofskifte, er det kun normalt at ens søvnbehov kan falde, når stofskiftet blive bedre reguleret (uanset om det sker med Levaxin eller Armour). Alligevel vil mange føle at de har søvnunderskud, mens de i virkeligheden ikke længere har brug for at sove så meget som før. Har man været underbehandlet gennem mange år, har ens egen opfattelse omkring søvnbehovet tilpasset sig de faktiske forhold - kan man derfor blive urolig over ændringen i søvnmønsteret.
Men som sagt først - føler du dig som vrag, er det et godt tegn på, at du har brug for mere søvn end du får. Måske er det værd lige at vente lidt og se, om dette ændrer sig længere fremme i forløbet? Det håber jeg. kram1
Metallsmak og ubehagelig varmefornemmelse
Jeg har siste halvannet døgnet hatt metallsmak i munnen. I en til to uker har jeg hatt en ubehagelig varmefornemmelse i kroppen. Som om det brenner litt. At jeg er overopphetet. Det er annerledes enn hetetokter, de vet jeg hvordan er, dette er mye mer feil, på en måte. Litt hjertebank og skjelver på hendene.
Søkte på nettet: overdøse av selen, D-vitamin og thyroxin kan gi metallsmak. legen min bare rista på hodet og sa at han ikke visste noe om hva dette kunne komme av.
Jeg tar 2 1/2 grain Armour, gått opp til 3 siste uka, men begynt å gå tilbake nå, på grunn av dette ubehaget.
Tar 1 tablett selen enkelte dager, og 2-4 Dvitaminer, 10 mikrogram.
Noen som vet?
Sv: Metallsmak og ubehagelig varmefornemmelse
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Vigdis
Jeg har siste halvannet døgnet hatt metallsmak i munnen. I en til to uker har jeg hatt en ubehagelig varmefornemmelse i kroppen. Som om det brenner litt. At jeg er overopphetet. Det er annerledes enn hetetokter, de vet jeg hvordan er, dette er mye mer feil, på en måte. Litt hjertebank og skjelver på hendene.
Søkte på nettet: overdøse av selen, D-vitamin og thyroxin kan gi metallsmak. legen min bare rista på hodet og sa at han ikke visste noe om hva dette kunne komme av.
Jeg tar 2 1/2 grain Armour, gått opp til 3 siste uka, men begynt å gå tilbake nå, på grunn av dette ubehaget.
Tar 1 tablett selen enkelte dager, og 2-4 Dvitaminer, 10 mikrogram.
Noen som vet?
Jeg tror personligt ikke, at det er D-vitaminet (du er sikker på, at det er det rette D-vitamin du får?) eller selen, der giver dig metalsmag i munden. Ikke i disse doser du opgiver. Der kan være mange flere grunde til netop metalsmag i munden.
Man kan få metalsmag i munden af amalgamfyldninger, specielt nyere, eller hvis tyggefladerne er slidte, eller hvis kviksølvdepoterne frigives i kroppen pga. f.eks. at evnen til at frigive er forbedret, mens evnen til at udskille er uændret. Men man kan også få metalsmag i munden, hvis man f.eks. har en uopdaget betændelse i en tandrod. Lige som reflux eller blodudsivning i mavesækken kan give samme oplevelse af smag af metal. Lægemidler mod sukkersyge også kan give metalsmag. Eller hvis kroppen ikke kan formå at skille sig af med evt. overskud af kobber. Også folk med overvækst af Candida kan opleve metalsmag i munden.
Man kan også opleve metalsmag i munden ved overbelastning med kalium, hvis man bruger (for meget) vandrivende lægemidler med kalium. Folk der overtræner kan derfor også reagere med metalsmag i munden i perioder med mere træning, hvis de udskiller for meget natrium og "beholder" for meget kalium (proportionelt). Hvis du træner som du plejede før, kan det ske at der nu hvor "biologien" er ændret (forbedret) pga. skifte til Armour, at der bør sørges for mere opmærksomhed på vand og salte, for netop at opretholde elektrolytbalancen...
Det, der næsthyppigst efter sølvplomberne giver folk metalsmag i munden er netop forstyrrelser i elektrolytbalancen dvs. balance i forholdet mellem natrium, kalium og vædske. Det kan man kontrollere ved en blodprøve. Dine andre symptomer kunne gerne tyde på det sidste. kram1
Sv: Metallsmak og ubehagelig varmefornemmelse
Takk for godt svar, Anisa.
Det er riktig D vitamin, D3 kolikalseferol, som jeg bruker. Jeg spiser masse salt nå! Før var jeg også fylt med "salt er farlig, ligg unna!" Nå salter jeg maten friskt. Spiser masse saltet kjøtt og fisk. Og kjenner at salt er deilig! Og at jeg vil ha det gode saltet.
Jeg spiser ikke noe mot sukkersyke.
ubehagelig er det i allefall!
Seponering av antidepressiva og reaksjoner
Jeg har sluttet med antidepressiva. Og har så mye aggresjon at jeg vet ikke hvor jeg skal gjøre av meg! :twisted: Var hos legen i dag, spurte om han hadde en liste med symptomer over kroppslige og psykiske reaksjoner etter seponering. Nei, det trengte jeg ikke tenke på, det var jo så lenge siden (tre-fire uker siden...) jeg hadde sluttet.
En jeg kjenner opplevde sinne i et halvt år begge gangene hun sluttet. Et halvt år! :twisted:Og kjente igjen min beskrivelse av raseriet som bobler opp for ingenting.desp2
Om flere har liknende opplevelser, kanskje vi kunne laget en liste over reasjoner som kan komme etter seponering?
Jeg føler meg forvirret. Hvorfor vet ikke leger mer om dette?
Sv: Seponering av antidepressiva og reaksjoner
Når det gjelder medisiner, opplever jeg ofte at det er bedre å snakke med en farmasøyt. Er du godt kjent på apoteket du bruker, så "forlang" at de skal finne svar for deg!!