-
P.S. Nå som jeg har fått tenkt gjennom dette (det går ikke så raskt for tiden, nei...), blir jeg mer og mer oppgitt over at legen min sa at prøvene for binyrebarkfunksjon var 'helt fine'... Til tross for at jeg var superstresset, var cortisolnivået i nedre tredel av referanseområdet! (Jeg ville egentlig ikke vært forundret om det hadde vært over!) Og DHEA-nivået mitt var 0,1 over nedre grense for referanseområdet!
:oppgitt og forarget:
-
OK.
Jeg har ikke vært sikker på om jeg skal fortelle 'all verden' om den siste tids utvikling... Men nå bestemte jeg meg for å gjøre det likevel.
Jeg har fått tak i hydrokortisontabletter (skal ikke fortelle hvordan, det er hemmelig!). ;) Jeg har tatt en halv tablett (dvs. 5 mg) hver morgen noen få dager, og har fått et nytt liv! Jeg har MYE mer energi, blir ikke så lett irritert - kort sagt er omtrent alle symptomer blitt mye, mye bedre. Jeg tror nok at jeg kan forsøke å øke dosen, for eksempel å ta flere doser utover dagen (jeg merker at formkurven synker litt etter noen timer), men jeg har bestemt meg for å prøve meg fram veldig, veldig forsiktig.
Men nå er jeg selvfølgelig veldig usikker på hva jeg skal gjøre i forhold til legen min. Jeg skal ta nye blodprøver neste uke - skal jeg slutte med hydrokortisonen noen dager før? Skal jeg fortelle legen hva jeg har gjort? Eller skal jeg fortsatt forsøke å få ham til å skrive ut en resept til meg på hydrokortison?
En annen ting er at jeg merker at jeg får lette overdoseringssymptomer (fra Levaxinen). Det er forsåvidt logisk, for hydrokortisonen kan bidra til konverteringen til T3, slik at jeg får mer tilgjengelig. Bør jeg redusere dosen med Levaxin? Jeg står daglig med pilleglasset mitt og lurer på om jeg skal ta i hvert fall 25 mcg mindre. Har lest at noen anbefaler å slutte helt med kunstig thyroksin hvis man begynner å ta hydrokortison etter å ha tatt thyroksin en stund...
Noen som har noen innspill...? Nora...?
-
Vær obs på at om legen din ikke skiver dette ut for deg, bør du ikke ta dette mer enn 14 dager hvis du vil slutte uten problemer....og problemene kan bli alvorlige. Dette er en medisin man skal ha respekt for.
Merete
(Daglig: 20 mg Hydrocortone + 0,025 mg Florinef + 150 mg Armour)
-
Jeg er veldig klar over at jeg skal være forsiktig, Merete - men det gjelder vel uavhengig av om det er en lege som har skrevet det ut eller ikke... ;)
Foreløpig tar jeg som sagt bare 5 mg/dag, og jeg har bare brukt det noen få dager. Har du fått foreskrevet Hydrocorlone fra en vanlig almenlege, forresten? (Frivillig å svare, selvfølgelig - du kan kanskje svare på en PM hvis du heller vil det?)
-
Hei Kris!
Joda, både Hydrocortone og Florinef utskrives av en fantastisk allmenlege hvis misjon er å få pasienten sin frisk...(og ut av kontoret :wink: ) Jeg startet selv opp med Florinef (fikk det ad omveier). Rådførte meg med lege(ikke min) og fikk god info om tidsaspekter vedrørende disse to preparater, derav 14-dagersperioden.
Merete
-
Hvis det skal tas prøver av ACTH etc, bør du nok slutte med tablettene i god tid før prøven.
Hvis du merker noe overdosering fra levaxin, kan du kutte ned og se det litt an, og gå opp igjen hvis du allikevel føler du burde. Med den neste prøven får du jo vite hvordan det ligger an. Det er neppe veldig farlig å kutte littegrann ned i korte perioder synes jeg. Men få prøver etter en stund.
Hvis du tar små doser hydrocortison, vil ACTH ikke bli 0, og binyrene vil ikke undertrykkes.
Det er slik de i amerika bruker det.
De med Addison tar noe større doser, men det er noe annet.
nora
-
Merete: Fy søren - så heldig du er, da... :misunnelig: ;) Jeg har begynt å gi opp min fastlege, synd men sant. Jeg får heller håpe på mer hjelp fra enten endokrinolog eller Balderklinikken.
Nora: Nei - med den holdningen fastlegen min har vist til dette, er det uaktuelt å ta flere prøver av binyrebarkfunksjon. :roll: Så jeg trenger nok ikke kutte ned på hydrokortison på grunn av det.
A propos blodprøver - jeg får nok neppe kranglet meg til flere binyrebarkprøver, som sagt - men jeg lurer på om jeg skal ta en liten fight med legesekretæren om å ta fritt T3 i stedet for totalt. Jeg skal ned og ta prøver en dag i neste uke - har ny time hos fastlegen 4. juli.
Og jeg tror faktisk jeg skal gå ned litt på Levaxin-dosen. Har lest at mange trenger mindre kunstig tyroksin når de begynner med hydrokortison - det har sikkert sammenheng med konvertering til T3.
-
Må bare få dele noen små gledelige nyheter med dere:
Albuene mine er nesten helt fine igjen! :D Fra store, skjellete områder med så tørr hud at det ble blødende sprekker er de nå blitt mer som normale, lett tørre albuer igjen. Huden på hendene mine er også mye mindre tørr. Herlig!
Og kiloene har begynt å rase av! :D Det er ikke så ofte jeg veier meg, men da jeg gikk på vekten i går så jeg plutselig at jeg har gått ned 6 kilo fra jeg var på det tyngste noen uker etter oppstart på Levaxin. Herlig igjen!
Etter at jeg begynte å eksperimentere med hydrokortison har jeg fått masse energi, føler meg mye mer opplagt og våken; kort sagt føler jeg meg altså mye, mye friskere. Herlig IGJEN!
:D
-
Så heldig du er!!! :!: Er det fordi du har smørt deg med krem en stund? Hvor lenge? Eller er det disse "hemmelige" tablettene? :D
-
Begge deler, egentlig, Yvette. Jeg begynte jo å smøre meg noen dager - så tok jeg en pause fra salven en ukes tid (og ble mye dårligere igjen...). Og så begynte jeg med 'hemmelige' tabletter (dvs. en halv tablett pr. dag) for noen dager siden.