-
Tusen takk for svar.
Ja, jeg tar levaxin.
Her er de to siste blodprøvene mine:
07.05.07:
B-senkning - 4 (1-20)
B-hemoglobin 13.6 (11.7-15.3)
S-TSH 0,76 (0,35-4,94)
S FT4 16.2 (9.0-22.00)
19.07.07
B-hemoglobin 12.9 (11.7-15-3)
Ferritinin 15 (10-160)
S-TSH 0.64 (0,35-4,94)
S-FT4 17.0 (9-22)
Jeg har i grunnen følt meg bra før med en TSH på under 1.
:(
Noen ideer?
Mvh
Vildemor
-
de prøvene er ganske like, ogft4 er på 50% der hvor den er 16 og 58% på 17.
det er mulig at ft3 er gått ned.
det kan være noe helt annet også.
Og Haug skriver at mange trenger ft4 i øvre tredel men du er vel okay på midten, ikke sant?
det som går igjen er at noen eller mange blir bedre med litt liothyronin.
Men først må man se på B-12, ferritin og vitamin D og andre vanlige ting som kan gjøre at man ikke er helt bra. Kostholdet også, kanskje det er noen matvarer man ikke tåler med da må man ha hjelp av en annen (gjerne amatør) som kan teste en med kinesiologo for eksempel. da kan man rett og slett prøve å utelate det man reagerer på, for eksempel.
Bare et forslag.
-
Symptomer
Hei.
Jeg går på levaxin for lavt stoffskifte og har gjort dette i 3 år ca. Jeg har vært stabil i vekt siden da, (dvs, etter at jeg gikk ned fra 69 til 51kg - uten å ha gjort så mye med det. Var kanskje litt deprimert)
Så jeg har veid ca 51kg i lang tid nå.
Jeg har hatt mange plager i forbindelse med stoffskiftet, men nå er det kommet noe nytt som jeg lurer på kan ha forbindelse med dette.
Det siste halve året har jeg hatt løs og hard avføring om en annen. Sjelden diare, men bløt. (sorry detaljene).
Men nå flyter avføringen min. Og jeg har ikke spist noe anerledes i det siste.
Kan dette ha noe med stoffskiftet å gjøre? Om ikke, noen som vet hva det kan komme av?
Jeg er fremdeles stabil i vekt.
Vildemor
-
Det er jo et stoffskiftesymptom - men symtomet er jo felles for masse tilstander, så det er vel lurt å utrede slikt.
-
Hei Vilde!
Mener du at avføringen din flyter på vannet? Det kan i så fall bety at den inneholder mye fett slik jeg har forstått det og da bør du ta deg en tur til legen. Har du autoimmun betennelse i skjoldbruskkjertelen så er det mulig at du kan ha andre autoimmune lidelser som f.eks. cøliaki (jeg har det) hvor tarmtottene brytes ned og evnen til å ta opp næringsstoffer fra tarmen blir nesten borte. Et symptom på cøliaki er avføring (diare) som flyter på vannet (fett og næringsstoffer blir ikke tatt opp og kommer derfor ut igjen), lukter "ekstra" vondt og noen ganger har merkelig farge. Du kan lese mer på www.ncf.no :)
Forandringer i avføringsmønster er i alle fall en god grunn til å ta en tur til legen uansett, spesielt hvis det er plagsomt og/eller varer over lang tid.
Hilsen Lilje
-
Cøliaki
Hei igjen.
Og tusen takk for forrige svar.
Jeg har litt sånn dårlig følelse for å gå til legen og spørre om dette kan være cøliaki.
Jeg har autoimmun betennelse og går på levaxin.
Jeg har lest meg frem til at de med cøliaki også kan ha oppblåst mage. Det har jeg absolutt, men tingen er at jeg ikke har det hele tiden.
Ene dagen kan den være helt flat, for så å stå rett ut neste dag. Det kan i tider gjøre vondt.
Men er dette normalt for "vanlige" mennesker også?
I tillegg så flyter avføringen min i "vannskorpen!. (hvor lenge dette har pågått vet jeg ikke. (beklager detaljene), men vet det ikke fordi jeg tidligere har lagt dopapir oppi toalettet, før jeg går på do ).
Jeg har bløt og hard avføring om en annen, og har hatt det en god stund. I alle fall et par år. Noen ganger må jeg bare løpe på do, da "renner" det bare, andre ganger er det forstoppelse. Jeg får voldsomme mageknip av og til, som kan gå over relativt fort. Etter noen episoder med mageknip( hver på ca 1-5 min) må jeg på do med løs avføring, og da blir jeg bedre igjen etterpå.
Men for 2 år siden tok jeg en sånn hjemmetest en kan ta for cøliaki, og den slo ikke ut.
Er sliten av å ha en slik mage:-(
Noen tanker?
Mvh
Vildemor
-
Det kan være mange årsaker til at du har det slik, men du bør absolutt be om en ny cølaki test og levere en avføringsprøve. Du bør også be om en colonskopi uavhengig av svarene på avføringsprøven.
Det at avføringen din flyter er tegn på luft eller mye fett selv om det er sjeldent og ikke noe farlig, men flat avføring kan tyde på inflamasjon i tarmen.
Du skriver at magen kan til tider gjøre vondt. Er det når du tar på magen eller er det fordi du er oppblåst. Dersom du har smerter ETTER å ha trykket på magen, så kan det også være tegn på inflamasjon. Legen pleier ofte å trykke på magen for å se om du reagerer, og det er slik de ser etter eventuelle betennelser.
Håper dette hjelper litt...
Shanita
-
Sånn har jeg det når jeg får i meg melk :cry:
Magesmerter, oppblåst, løs avføring osv.
Lactoseintoleranse.
I tillegg har jeg nok lav toleranse for gluten, men det slår ikke ut på prøver.
Men jeg merker det på maven når jeg spiser for mye pasta, hveteprodukter o.l.
Mitt tips er å kutte ut melk (er faktisk ikke så vanskelig).
Tregner du tips så er det bare å si fra.
Fem
-
Tusen takk for svar!
De gangene legen har trykket meg på magen har jeg hatt vondt. Men bare på ene siden. De har blitt litt overrasket over at det har gjort vondt, men ikke gjort noe med det. Har hatt det slik i mange år.
Får vondt når jeg trykker på magen, men er usikker på om den smerten vedvarer. Har aldri tenkt over det. Er på en måte blitt vant til å ha det slik...
Hva mener du med flat avføring? Og hva er inflamasjon? Betennelse?
Avføringen min er i "normal" farge, kanskje litt lys.
Mvh
Vildemor
-
Ved cøliaki så kan avføringen flyte. Og hos 10% så vises ikke noe på blodprøvene, og dessuten kan du ha IGA-mangel som er hyppig hos cøliakere slik at hjemmetiesten ikke kan slå ut (for den måler bare transglutaminase IGA)....
1 av 100 har egentlig cøliaki, det er mange som ikke har fått noen diagnose ennå.
Ikke slutt å spise gluten for da får du ikke diagnose.
Og man trenger undersøkelse, for det fins andre tarmsykdommer også.