-
anitab - begynte på linken din i går, men så orket jeg ikke :cry: Skal forsøke en annen gang.
mohaienne - ikke vet jeg hva som vises på prøver eller ikke. Er litt mistenksom til det - kanskje mange ting vises på en blodprøve, men hvem vet hva som egentlig finnes inne i cellene? F.eks. så er jo hormoner signalstoffer som trenger reseptorer på cellene som er i stand til å ta imot hormonet. Hvordan måle dette? Det vet ikke jeg. Så da er det kanskje symptomer man må vurdere etter? Uansett kan nok blodprøver kanskje gi indikasjoner, i alle fall i noen tilfeller. Jeg hadde f.eks. lave verdier og har vært mye dårligere etter at jeg tok prøvene, så derfor er jeg antakeligvis enda lavere nå. Og det var på spyttprøver som i dette tilfellet skal være mer nøyaktig enn blodprøver. På blodprøve hadde jeg lav S-DHEA ei gang, så jeg skulle visst helst hatt dette også, men...
Om det er bra med binyreekstrakt? Hm... jeg håper jo at man vil merke det på formen om det er bra eller ikke. Som hvis du allerede har for mye stoffskiftehormon fra naturens side, så ville man jo selvsagt bli enda mer hyper hvis man tilførte hormon.
Men jeg vet jo altså ikke, bare resonnerer... ;-)
Og forresten, hvis kortisonet har vært høyt i lang tid, så er det vel ekstra stor sjanse for at det blir lavt etterpå...? Kroppen kan jo bare overkompensere for sykdom f.eks. en viss tid, men så blir det kollaps og ikke engang normal produksjon kan oppnås. Jaja, det er vel min teori for tiden...
Men jeg vet ikke om du tenker på deg selv? Du bør nok få tatt en eller flere prøver (blod, spytt, kortisol, DHEA, annet) først for å få visse indikasjoner, samt å tygge litt på det før du bestemmer deg for hva du vil gjøre. Og man bør også ta prøver flere ganger da verdiene kan svinge over tid. Og om det er høyt... kanskje det kan være bra likevel...? At tilskudd får egne binyrer til å slappe av? Har ikke peiling altså, så ikke hør for mye på meg ;-)
-
Jeg holder nå på å lese boka til Mark Starr om hypotyreose type 2, og han er iallefall veldig opptatt av at det som skjer på cellenivå ikke vil slå ut på prøver.
Han er velig for behandling utfra symptomer, og mener at veldig mange trenger noe kortisol i tillegg til Armour (han liker ikke de syntetiske medisinene) for å tåle høye nok doser.
Mine prøver vises ingen feil på kortisol, så skal nok ikke prøve noe på egenhånd, men er jo greit å "tenke litt" før man går til legen.
Håper du Stina får bedring med ekstraket :) !!!!
-
Kjære Gunnda!
Kan du gi mæ en link til hvor man kan få bestilt det binyreekstraktet som du no har mottatt? Det kunne vært interessant å prøve :wink:
-
Her kommer den..det har jeg sikkert ikke husket,typisk "hjerne"!!!
www.thevitaminservice.com
Er du LITT,LITT bedre nå i varmen, Stina?
-
Takk skal du ha Gunnda :D
Skal forsøke å bestille fra denne neste gang.
Jeg er dessverre ikke bedre i "varmen". Tåler ikke høyttrykk fordi det bringer med seg så store temperaturforskjeller - sterk kulde og sterk hete. Bl.a. Men jeg har brukt en del smerteplaster i det siste. Før jeg fikk disse binyre-tablettene ble jeg så trøtt på plasteret. Etter at jeg fikk disse, ble jeg mindre trøtt på plasteret - og mindre trøtt enn jeg har vært på lenge. Altså det var med plaster OG binyretabletter, også selv om jeg nå har gått ned til 2 Grain Armour daglig (det gjorde jeg jo når jeg fikk disse tablettene). De siste dagene har jeg ikke hatt smerteplaster og jeg er veldig utmattet igjen. Så jeg har vært inne på tanken før, og det jeg har opplevd i det siste støtter opp om det: Det er de veldige smertene som gjør meg så utmattet. Får jo heller ikke sove om natta pga dem. Men det er litt for tidlig til å si dette 100% sikkert. Regner med at jeg setter på meg plaster igjen i morgen fordi jeg verker sånn og orker ingenting. Så får vi se.... ;-) Skulle helst holdt meg uten plaster noen dager til, er redd for å bli avhengig, men vi får se hvor mye smerter og utmattelse det blir. Kunne gjerne tenkt meg ut på en liten spasertur eller to i vårsola før det blir alt for vamt også. Så tror jeg at jeg vil snakke med legen nøye om dette med faren for å bli avhengig. Hvor lett blir man det? Hvordan hindre det? Veldig ille hvis det skjer? Vanskelig å komme ut av avhengigheten igjen? Og smerteskole/smertemestring....
Takk for omtanken, snille, snille du. Tenker mye på deg. Håper du får lindring av disse tablettene. Måtte det vise seg at det er disse som skal til for å hjelpe oss. Du må fortelle hvordan det går med deg. Hittil opplever jeg dem som positive, det har våknet et lite håp i meg :) Jeg tar forresten to av disse tabletten daglig - før kl. 13.00/13.30. Begynte litt forsiktig med 1/4 tablett, men var fort oppe på 2. Har ikke registert noe negativt....
-
Glemte en tanke rundt katastrofefølelsen..å være smertepasient stresser jo også binyrene. Det er et stort stress for hele organismen. Når smertene letner, vil jo det føre til mindre rovdrift på binyrene(og vi har jo hypoen i tillegg). Derfor høres det meget logosk ut når du opplever mindre katastrofefølelse....Enig??
-
Sikkert lurt å ikke begynne med både binyreekstrakt og Armour samtidig...Jeg håper endoen vil komme opp med "noe", men det er håp,altså.. skjer sikkert ikke...Lupus?? Fastlegen min har nevnt det i en bisetning.. hvis så skulle være "må" det være i tillegg til noe mere, føler jeg. Jeg tåler ikke sol for pigmentet mitt lenger, blir brun gjennom t-skjorta nå. I ansiktet har jeg 50 i faktor, men det og blir styggere.. Ser ut som det blir flekkete brunt særlig panna), men så blir de rød/lilla kinna verre+nese+hake. Jeg tror nesten det kan ligge flere ting i det oppsynet mitt!!!Nå skal jeg iallfall på varmepute for den stive korsryggen og bekkent.. bevege skroget senere på dagen.... Gratulere med morgendagen.. godt en ikke har små barn lenger slik at en MÃ… til byen!!!Spent på å høre utviklingen med smertene dine denne gangen.. Vil du øke til 3 binyretabletter.. står det ikke på boksen at en ikke må ta mere enn max 2 ? Vet du forresten om Aitab har sagt hvor lenge evnt.. for regner med at dette bare skal vare noen mnd. eller?!