Re: Enda et nybegynner spørsmål...
Jeg går rett på sak. Er det noen der ute som har noen linker eller annen opplysning som forklarer noe om relasjonen mellom.. cortisol-aldosteron-(salt også?)og evnt. innvirkning på øyet??
Jeg har vært hos øyelege...... .Og jeg kjenner i kroppen nå at det er ikke så mange flere møter med leger som" ikke skjønner" jeg skal ha.Er sliten,sliten av å rope i skogen og ikke få svar.
Må nødvendigvis øyeproblem forårsaket av hormen angripe BEGGE øyne, og ikke bare ett?? Det fikk jeg iallfall til svar i dag.(I tdligere innlegg har jeg skrevet om øyemusklaturen og et øyelokk som henger + pupillen)
Vil så gjerne ha noe å vise fram på papiret, og jeg er nok ikke flink nok på nettet selv!
Tusen takk for evnt.svar.
Mvh. Gunnda.
Eller er det andre "hypoer" som kjenner seg igjen i proplem med øyet og området rundt?(ikke utstående)
Kan godt angripe bare ett øye, det har da jeg hørt berettninger om iallfall.
De som har lavt stoffskifte kan få tåkesyn som skyldes at det danner seg fett bak i øyehulen som kommer fram og legger seg utenpå øyet som en stadig må gni bort. Dette kan opereres hos en øyelege.
http://www.helse-bergen.no/avd/oye/diag ... mopati.htm
Endokrin oftalmopati skyldes gjerne Graves (høyt stoffskifte)
Det kan visst forekomme i sjeldne tilfeller hos de som har lavt stoffskifte også.
Skal være at vevet i øyehulen er blitt følsomt for TSH, så det er jo en grunn til å holde denne lavest mulig.
Nå vet man at blokkerende TRAS er synderen, og som kjent kan både gravespasienter , normale og hashimotospasienter ha blokkerende TRAS. Det fins en del litteratur om TED (Thyroid Eye Disease) .
Få øyenleger kan noe om dette.
Takk Nora - jeg skrev TSH og det er noe jeg leste for lenge siden.
Fint med ny viten så jeg får prøve å huske.......