Hashimotos encephalopathy
Sitat:
Opprinnelig skrevet av Hansen
Men ett av symptonene var at det kjenntes ut som jeg gikk på luftputer. Hadde en merkelig følelse under fotsålene.
Er det slik du har tror du ?
Ellers er jo symptomer fra føttene noe en vanligvis kan forbinde med diabetes.
Det kjennes ikke akkurat ut som luftputer, og så gjør det vondt.
Gjorde det vondt hos deg?
Min far hadde diabetes så vi sjekker det med innimellom, selv om han hadde en ikke arvelig variant.
Sitat:
Opprinnelig skrevet av Shanita
Hei..
Har sett at du har hatt flere poster inn i "dagboka", men har aldri hatt tid til å lese før i dag. Har faktisk ikke fått lese så mye i dag heller fordi jeg endte opp med å klikke meg videre inn på bloggen din :)
Her skriver du:
Jeg var hos legen i februar og fikk diagnosen "Hashimoto latent" og begynte da på medisinen Levaxin.
Jeg ble litt paff da jeg klikket meg videre og så at det sto at du hadde normale T3 og T4 verdier, men at du hadde forhøyet antistoffer. Dette er nemlig det samme som min bror har. Han blir behandlet med prednison og ikke stoffskifte medisiner.
Når jeg var ferdig med å lese bloggen din så så jeg at du hadde vært hos legen og klaget over konsentrasjon og at du faller ut av samtaler. Begge disse tingene er verste symptomene bror min hadde. Han ble faktisk så ille at han gikk nesten i en demenslignende tilstand og havnet på sykehus. Ingen skjønte hva det var før en av sykepleierene foreslo for kona hans at det kunne være nevroendokronologisk.
Du kan lese mer her:
http://www.thyroid-info.com/hashimotos- ... opathy.htm
Det kan bli ganske alvorlig... Dersom du tror dette kan gjelde deg, så skriv ut artikkelen og ta det med til legen.
Vet ikke om det er dette, men det var det første som slo meg når jeg leste det du skrev!
Shanita
Hei Shanita!
Dette er første gang jeg hører om Hashimotos encephalopathy.
Jeg leste siden jeg kom til via linken, men fant ikke noe konkret om hvordan diagnosen stilles.(det var noen linker videre men de må jeg ta senere.)
Prøvde din bror Levaxin og opplevde han noen bedring da?
Takker for info, det var skremmende mange av symptomene som passet.
Men det poengteres på en norsk side jeg fant at et symptom på Hashimotos encefalopati er epileptiske anfall. Hadde din bror det?
http://www.tidsskriftet.no/pls/lts/pa_l ... ID=1620280
-Irene-
En liten status pr 03.02.08
Takk for linker Hansen.
Skal lese mer på de litt senere.
Shanita - Takk for at du sjekket med broren din.
Skal nevne de to prøvene neste gang jeg er hos legen. Og så sjekker jeg litt rundt på linkene jeg har fått.
Tror vel at jeg ikke har den varianten, men ut fra en del av symptomene så kan det kanskje være greitt å sjekke...
Dagens/siste tids status.
Jeg har det bedre oppe i knotten etter økningen i dosen, og det er helt klart at det var smart av meg å ta det mye roligere enn hva legen foreslo. Kommer til å holde denne dosen her til ut på nyåret før jeg øker litt til. Fikk kommentar på at jeg virket kvikkere da jeg var på besøk hos venner i helgen.
Men jeg har vondt i armene og de er fryktelig tunge innimellom.
Og begge skuldrene mine verker.
Det er ikke sånn muskelstøl verk. Det er mer dyptliggende liksom.
Jeg måkte snø på lørdag og da fikk jeg i tillegg den støle muskelvondten, men den forsvant igjen.
Lurer på om det har med stoffskiftet å gjøre.... eller om det rett og slett er fordi jeg er veldig inaktiv om dagen...
På fredag var jeg hos Medicus Plesner og kjøpte meg et par innesandaler og innleggsåler som skal gi støtte til både langbuen og tverrbuen. Hun kunne se hevelsen pga betennelse under foten sa damen.
Jeg har brukt disse i hele helgen. Er sliten i føttene fordi sålene er svært uvante.
Men igjen fikk jeg beskjed om å være tålmodig. Det var ikke noen mirakelkur å få riktige sko/såler, men det ville hjelpe slik at belastningen ikke ble feil og da ville smertene etter hvert avta.
Takk til deg som tar deg tid til å lese dette her :-)
FemKlem
Fredag 18. januar tok jeg nye blodprøver.
TSH - 0,32 (0,2 - 4)
FT4 - 16,6 (9 - 22)
FT3 - 3,3 (2,3 - 5,7)
Verdiene er bare ørlittegrann høyere enn sist.
Jeg har holdt meg på 2 dager med 75 og 1 dag med 100.
Har ikke økt mer siden jeg føler at formen min nå er veldig bra.
Holder meg der fortsatt.
Jeg har ikke direkte hetetokter men føler meg generelt varm. Nesten som om jeg går med lett feber, men uten at hodet blir tungt liksom.
Senkning på tur
Jeg ba laboratoriedamene krysse av for å måle senkingen da jeg tok blodprøver den 18 januar. Min tanke med det var å få bekreftet at smertene i armene kunne være betennelse.
Legen syntes det var helt greitt at jeg hadde bedt om det.
Senkningen var høy, (skrev ikke ned verdien) så da jeg var til konsultasjon 23. januar ville han at vi skulle ta en ny senkningsprøve.
Det virket ikke som at han så det sånn at det hadde noe å gjøre med smertene i armene.
Etter noen dager kom det brev med melding om at senkningen fortsatt var høy og at han ønsket at jeg skulle ta et nytt batteri med blodprøver for å eliminere en del ting. Han ville finne ut hvorfor senkningen er høy.
Har noen hørt noe om at det kan henge sammen med stoffskifte?
Føttene:
Jeg har nå konsekvent brukt innleggsålene jeg kjøpte.
Inne bruker jeg myke sandaler.
I tillegg bruker jeg nå MBT sko når jeg skal gå eller stå mye.
Og nå er føttene mine veldig mye bedre.
Jeg får fortsatt vondt når jeg er på bena lenge av gangen, men smerten slipper lettere når jeg bare får slengt de opp på puffen.
Om morgenen er de første skrittene litt ømme men ikke lenger smertefulle.
Smerter
Jeg sliter med smerter i armene. Noen ganger har jeg også vondt i skuldrene, spesielt høyre skulder. Nakken er øm og verker, og det er smertefullt når noen klemmer litt der. Ser frem til behandling hos fysio igjen. Bare 8 foran meg på ventelista nå...
Jeg har hatt smerter i brystet noen ganger. Er som skikkelige knip.
Akkurat som om noen tar tak i ribbenet mitt og vrir det rundt.
Så putter de det på plass og da er smerten like fort borte som den kom.
Merkelig. Ingen stråling ut i armene (tenkte hjerteinfarkt med en gang jeg, selv om jeg er "for ung" for det håper jeg ...)
Hodet
De siste fire ukene har jeg ved tre anledninger hatt en kraftig ensidig hodepine. Den har sittet litt på skrå overfor det venstre øyet. Øyet har da vært ekstremt lysømfintelig. Ibux har hjulpet.
Dette er en hodepine jeg aldri har hatt før. Nevnte det for legen men han mente at det ikke var migrene siden jeg ikke var spesielt kvalm.
Jeg mener å huske at det var stressende dager da jeg hadde denne hodepinen, så jeg skal følge med og skrive ned litt info neste gang (om) det skjer.
Maven
Maven har vært veldig fin nå. Virker som om jeg tåler melk bedre for tiden også. Har spist middager med lit fløtesaus tilogmed uten at jeg ble dårlig.
Bruker mye speltbrød og det ser også ut til maven er glad for det.
Ellers
Jeg har fått rekvisisjon til fysioterapeut igjen. Legen har skrevet på skjemaet at jeg er plaget av en del myalgier, og han har fått med føttene på rekvisisjonen. Jeg har vært i snakk med fysioterapisenteret her og de har en behandling for betennelsen i føttene. Ultralydbanking tror jeg han kalte det. Smertefullt men effektivt visstnok.
Jeg har begynt på treningsenteret. Går nå fast to ganger i ukene. Tar det pent i samarbeide med en fysioterapeut som har noen timer som PT ved senteret.
Andre nyheter:
VI HAR KJØPT OSS HUS !
Se innlegget om det her: http://www.vgb.no/7641/perma/283601
Skriver en del om det, og ting rundt, i bloggen min: http://www.vgb.no/7641/
Det var det for denne gang !
Hilsen Femice
Sv: Smerter i hæl - kan det ha sammenheng med stoffskifte?
Det har snart gått to år, ser jeg, siden jeg postet det første innlegget om vondt i føttene.
2 år.... utrolig hva man klarer å lære seg til å leve med...
Jeg fikk diagnosen Plantar Faciitt og gikk i 2008 en del til fysioterapeut. Har fått trykkslag-behandling. Aner ikke hva den faglige betegnelsen er, men hun har et apparat som hun bruker under foten. Det kjennes ut som små slag.
Veldig vondt til å begynne med men effektivt.
Helt bra har det ikke blitt så jeg er avhengig av mine MBT-sko.
Legen min var ikke sikker på om det var sammenheng mellom stoffskifte og problemet med føttene, men utelukket det ikke. Uansett, hvis stoffskiftet er årsaken til vektøkningen så har det jo indirekte en årsak...
Det har det i mitt tilfelle.
Jeg får vondt i hæla - vil anta diagnosen er tenditt.
Og det skjedde når Armourdosen min var veldig høy.
Og det var den fordi D-vitamin statusen var lav.
Hva som er den direkte årsaken er uviss, men en av delene eller begge.
Så så jeg på linken din at du kun tok Levaxin 3 dager i uka 75-75-100 ?
Det syns jo jeg er pussig da, og mener at om du trenger 250µg/uka er det mye bedre å ta 35µg/hver dag enn å dele det opp på bare 3 dager.
Og så er jeg jo nyskjerrig på hvorfor du ikke trenger mer ?
Eller hvorfor du i det heletatt tar Levaxin ?
Men du trenger såklart ikke tilfredsstille min nyskjerrighet da.
Jeg tenker så at HVIS dette er et høydosefenomen hos deg også.......
Hei og takk for svar.
Tar kontinuerlig 75-75-100-75-75-100 osv :)
Så snittet skulle bli rundt 82/83. 575 på uka.
Har finjustert meg frem til det. Legen foreslo annenhver dag 75 / 100 men det ble for mye. Da hadde jeg hjertebank og kokte.
Håper ikke det er et høydosefenomen for det kjennes veldig riktig ut ellers.....