Sv: Forskellen på medicinen ?
Den gamle Armour - den som luktet GRIS - den var fin å smelte under tungen.
Den var også svært lett å dele opp, så hvorfor de på død og liv skulle endre noe som fungerte så godt, er for meg en gåte.
ERFA smuldrer når man deler den, men den kan smeltes under tungen, men ikke så godt.
Den virker tørr og smaker ikke søtt som den gamle Armourformula gjorde, og den bruker mye lenger tid. Over en time.
Så er jeg litt i undring om hva fordelen er med å smelte den under tungen.
Jeg mener - de hormoner som kommer inn virker jo - uansett hvordan de havner i blodet. Jeg mener : hvis de virker da.
Det kan jo ikke være sånn at hormoner som ikke virker, plutselig begynner å virke fordi man har løst dem opp under tungen ??
Enzymer i spytt er jo en nødvendighet for fordøyelsen av flere emner i maten.
Kanskje opptaket blir høyere ? Hurtigere ?
Man gjør jo ikke dette for å spare penger - og det er ingen fordel at det skjer hurtigere - tvert imot, og det tar jo en time under tunga da.....
Har sett at noen innsendre sier at det tas opp direkte i munnhulen.
Det avskriver jeg helt som en mulighet. (til jeg blir anderledes forklart)
Den aller enkleste sukkerart, monosaccarid (druesukker) har den egenskapen.
Nitromedisiner for hjertet også, og andre preparater basert på enklere molekyler. Stoffskiftemolekylet er stort og komplisert, består i bunn og grunn av to tyrosinproteiner bundet til hverandre.
Ikke engang ett tyrosinprotein kan passere i munnhulen. Proteiner er for store.
Psykisk ?
Har vi med forvanskning av tablettinntak å gjøre ?
Liknende som forvanskning av matinntak ?
Vel, jeg velger alltid å tro de som sier de for det bedre, og jeg tror på dem ogå her.
Men hva som har effekt vet jeg bare ikke.......
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
n`Finn
Den gamle Armour - den som luktet GRIS - den var fin å smelte under tungen.
Den var også svært lett å dele opp, så hvorfor de på død og liv skulle endre noe som fungerte så godt, er for meg en gåte.
ERFA smuldrer når man deler den, men den kan smeltes under tungen, men ikke så godt.
Den virker tørr og smaker ikke søtt som den gamle Armourformula gjorde, og den bruker mye lenger tid. Over en time.
Så er jeg litt i undring om hva fordelen er med å smelte den under tungen.
Jeg mener - de hormoner som kommer inn virker jo - uansett hvordan de havner i blodet. Jeg mener : hvis de virker da.
Det kan jo ikke være sånn at hormoner som ikke virker, plutselig begynner å virke fordi man har løst dem opp under tungen ??
Enzymer i spytt er jo en nødvendighet for fordøyelsen av flere emner i maten.
Kanskje opptaket blir høyere ? Hurtigere ?
Man gjør jo ikke dette for å spare penger - og det er ingen fordel at det skjer hurtigere - tvert imot, og det tar jo en time under tunga da.....
Har sett at noen innsendre sier at det tas opp direkte i munnhulen.
Det avskriver jeg helt som en mulighet. (til jeg blir anderledes forklart)
Den aller enkleste sukkerart, monosaccarid (druesukker) har den egenskapen.
Nitromedisiner for hjertet også, og andre preparater basert på enklere molekyler. Stoffskiftemolekylet er stort og komplisert, består i bunn og grunn av to tyrosinproteiner bundet til hverandre.
Ikke engang ett tyrosinprotein kan passere i munnhulen. Proteiner er for store.
Psykisk ?
Har vi med forvanskning av tablettinntak å gjøre ?
Liknende som forvanskning av matinntak ?
Vel, jeg velger alltid å tro de som sier de for det bedre, og jeg tror på dem ogå her.
Men hva som har effekt vet jeg bare ikke.......
Hei Finn
Må si meg enig med deg. Har jo skjønt at det du (og jeg) sier her er som å banne i kirka:wink: Men jeg har sagt det samme i min tråd (not in so many words). Alle tabletter som skal svelges (er laget for dette fra farmasøyten) skal skylles ned med rikelig vann, nettop for å kunne absorberes godt nok. Hva skjer da når man løser den opp i munnen og "halvparten forsvinner" i en blanding av mat eller ut sammen med morgentannpussen. Poenget mitt, og som du også sier, er ikke alle molekyler bygget for å passere cellemembranen på denne måten Og nitro tabletten, som du nevner, er laget i en form som er beregnet for sublingual bruk. For meg er dette like merkelig som om man skulle svelge en tablett som er beregnet for å settes i endetarmen.:lol:
Men spøk tilside kanskje har noen så dårlig tarmabsorbsjon med både hypothyreose i bunn sammen med andre tarmproblemer? Jeg vet ikke best, men jeg anbefaler alle som er på høye doser som smelter tabletten under tungen å prøve å svelge tabletten noen uker og dermed se om dosen kan reduseres. :)
Hvis Kristian fra Glostrup Apotek siger at pillerne ikke er egnet til at smelte under tungen lader jeg være - det tog også meget lang tid før den blev opløst :lol: n`Finn din forklaring gør også at jeg fremover bare vil synke pillen/pillerne med et glas vand - jeg er overbevist xx9
Jeg vil smutte ind og se hvordan i har fået Erfa og Thyroid-S - så er jeg forberedt hvis Thyrid ikke er noget for mig. Men de skal lige have en chance.
Tager 120 mg i dag - føler godt at jeg kan forsvare det overfor lægen da jeg jo kun har fået ordineret 2/3 af den dosis jeg fik før på Euthyrox fanx: Der jo ingen grund til at gå ned i dosis og vente 1 måned på nye blodprøver som sansynligvis vil vise at jeg er gået ned i værdierne, og så først derefter sætte den op - det er mit liv altså for kort til xx6
Kærlig hilsen
Cirkeline
fanx:
Puls og blodtryk efter skiftet fra Euthyrox til Thyroid
Hej vink11
Jeg har skiftet fra Euthyrox til Thyroid fra Glostrup Apotek for ca 1 md siden. Jeg har netop fået blosprøvesvar som viser at TSH og frit T4 er faldet mens T3 er steget med o,1. Anti TPO er steget fra 24 til 28 (0-60).
Men min puls falder også - normalt ligger den på 60-62 men de sidste par dage er den faldet og i går aftes var den på 49!
Mit blodtryk ligger på 148/94
Er alting som det skal være eller...... Jeg er lidt forvirret for jeg tænker at en lav puls er godt men 49 er det ikke for lavt? Og blodtrykket syntes jeg er for højt når jeg er 35 år og normalvægtig - for 3 år siden ved jeg at det lå på 120/80.
Har brug for et godt råd for jeg er lidt forvirret :?:
Kærlig hilsen
Cirkeline
fanx:
Har fået Armour Thyroid ved et tilfælde!!!
Hej alle hjertflag1
Jeg har siden slutningen af oktober 2010 fået Thyroid fra Glostrup Apotek. Afleverede en ny recept d 24/11 men der var problemer med at få den fra Glostrup. Jeg kommer lige fra apoteket hvor de gav mig Armour Thyroid USP 1 grain...
Jeg føler næsten at jeg har vundet i lottoxx8 Jeg fik damen på apoteket til at skrive at jeg skal have udleveret samme mærke næste gang jeg kommer med en recept. Og nu har jeg et hav af spørgsmål :shock:
Det er den 5 slags pille jeg har fået mod lavt stofskifte siden 1/12-2009 chokx: hvordan starter jeg? Jeg havde ikke flere piller tilbage i går men min Thyroid-dose var på 150mg hvilket er for lidt. Jeg har lige hentet de sidste blodprøveresuktater i postkassen og de ser således ud:
TSH 0,01 (0,4-3,77)
Frit T4 16 (12,8-20,4)
T3 1,27 (1,27-2,79)
Sidste blodprøve viste TSH - 0,03, Frit T4 - 13, T3 - 1,31 Så T3 og TSH er faldet men T4 er øget. Endokrinologen skriver at han regner med at T3 stiger yderligere så jeg skal blive på samme dose.... Hvad mener i?
For 100 stk 1 grain betalte jeg 277 kr - hvad koster de hvis jeg får dem fra udlandet og hvordan får jeg dem fra udlandet hvis de er billigere.
Jeg har læst at mange af jer har et lager til et år liggende, i tilfælde af at produktionen skulle få problemer.... Hvordan har i båret jer ad med at få recept til et helt år?
Kan man kun få dem i 1 grain størrelsen ?
Hold da op med spørgsmål.... håber ikke at i bliver trætte af mig :) Men det er fantastisk - i tirsdags gik jeg og tænkte på hvordan jeg mon kunne overtale endokrinologen til at give mig Armour Thyroid som mange af jer er så glade for og pludselig sidder jeg med dem xx6
Kærlig hilsen
Cirkeline
fanx: