Sv: Hashimoto's siden 2003
Pyha Sharon. Det er godt nok ikke så lidt, du har at bøvle med... hjerte1
Jeg har ikke kræfter til at overskue hele din tråd/situation men vil alligevel lige dele et par erfaringer. Tag dem, som de "fragmenter" de er...
Binyrer/cortisol
Mit cortisol blev i spytprøve testet til at være for højt undtagen om aftenen, og derfor tager jeg som dig ikke HC.
Nok fordi min krop/vores kroppe er under så stort pres og så tømte for energi i det hele taget, og fordi vores binyrer jo ER trætte, når vi producerer for lidt DHEA (det gør jeg også), så oplever jeg alligevel ofte, at jeg har for lidt cortisol til rådighed (ved inflammation f.eks. kan et "normalt" eller måske endda forhøjet cortisol-niveau jo også være for lavt!).
Det første symptom, jeg mærker, er det, som jeg nu også har erfaret, går igen, når jeg mangler stofskiftehormon: Ømhed i halsen.
Derfor tager jeg fast 1 stk. Adrenal Stress End, og ved behov tager jeg op til 3 på en dag. Jeg mærker virkningen indenfor 1 time - ofte tager ømheden i halsen simpelthen af.
I forhold til dig tænker jeg på, at lavt blodsukker, der jo også hænger sammen med binyretræthed, kan give nogle af de symptomer (også psykiske), som du nævner, og uden at det er det, jeg har mest forstand på, så synes jeg også det kan se ud som om, at din krop kan mangle cortisol for at kunne optage thyroid-hormonerne?
Hvis dit cortisol lige akkurat balancerer ifølge testning, som jo også er forbundet med en vis usikkerhed, og som jeg betrager som et supplement til vurdering symptomer og almentilstand samt en sikkerhed for ikke at gøre noget skadeligt, kan der jo snildt være situationer, dage og længere perioder, hvor din krop behøver mere - og uden at vide det: Måske netop fordi du øger din thyroid-dosis?
Dr. Teitelbaum behandler med doser af bioidentisk HC helt ned til 2 x 5 mg. Det samme gør så vidt jeg ved Kent Holthof.
Mht. graviditet smider jeg lige et uddrag af en artikel om barnløshed på Teitelbaums side, hvor han henviser til en professor i endokrinologi dr. William Jeffries:
"5. Research by William Jeffries, M.D., an emeritus professor of endocrinology at Case Western Reserve University, has shown that some women's difficulty getting pregnant can be overcome by taking a low dose of cortisol (Cortef). Although cortisol in high doses for prolonged periods can be very toxic, taking Cortef 5 mg twice a day for 2 to 3 months is unlikely to cause major problems in the absence of high blood pressure or a family history of diabetes. His experience is this can often result in people with infertility getting pregnant as well (although he uses 5 mg 4 times a day). This is especially true with polycystic ovaries (Stein-Leventhal syndrome)."
http://www.endfatigue.com/health_art...treatment.html
Endnu engang kan det altså se ud som om, der ikke er fuldstændig enighed blandt de dygtigste læger (og det er jo naturligt), og endnu engang kommer det altså ned til, at vi må træffe vores egne personlige valg på et oplyst og kvalificeret grundlag.
Fordi jeg kan se, at der er blandede erfaringer med de binyrebarkekstrakter, du har købt, linker jeg lige her til et sted, hvor Adrenall Stress End kan købes i Europa:
http://www.supersupps.com/Fatigued_t...sub=0&prod=549
Østrogen
Jeg forstår dine grunde til at stoppe den del af behandlingen og har selv oplevet noget lignende med pregnenolon.
Jeg tænker dog på, om det kunne være muligt at sætte dosis ned i stedet? Eller at holde pause i de tage, hvor du skal have din menstruation - hvis det altså ikke allerede var tilrettelagt sådan? Det kunne du måske også tale med dem om på Hertoghes klinik?
Jeg spørger fordi, at østrogenmangel også kan give muskelsmerter, og ikke mindst fordi østrogen har betydning for serotonin-niveauet - en meget vigtig neurotransmitter i forbindelse med depressive tilstande.
Man kan imidlertid også hæve serotonin-niveauet med 5 htp: Max 400 mg. om dagen - og max 200 mg., hvis man tager medicin, der også giver øget mængde serotonin til rådighed (anti-depressiva).
Jeg mærkede selv tydeligt det med østrogenmanglen omkring min menstruation, hvor mine symptomer som smerter og følelsesmæssig ubalance tog dramatisk til, efter at jeg var stoppet med pregnenolon.
Dette er jeg derfor begyndt på igen, og jeg har desuden glæde af de homøopatiske middel fra Refemme fra Alergica. Det er lavet til at stimulere kroppens egen produktion af østrogener, og det virker for mig. De første dage, jeg tog det, kunne jeg fysisk mærke, at der var aktivitet i mine æggestokke.
Det kan købes i helsekostbutikker. Bl.a. her: http://www.naturoghelse.dk/shop/refemme-4791p.html
Jeg fik ideen fra min holistiske læge, der har gode erfaringer med det, og fordi han syntes, jeg skulle prøve det, før vi gik i gang med bioidentisk østrogen. Det ville også kræver flere dyre test, som jeg ikke kan få lavet hos almindelig læge.
Redigeret af hensyn til evt. "gæster", der ikke læser indenfor konteksten:
Aldrig østrogen uden progesteron af hensyn til kræftfare - og altid med en læge ved hånden!
Energiproduktion i mitokondrier og d-ribose
Jeg har læst en del og forsøgt at forstå sammenhængen mellem thyroid og energiproduktionen i cellerne (ATP), og jeg har endnu ikke helt knækket koden...
Men jeg har dog forstået, at hormonet styrer energiproduktionen - samtidig med, at det altså også kræver energi at transportere hormonet ind i cellerne...
Min FORELØBIGE OG SIMPLE lægmandskonklusion er derfor:
Hvis ikke der er hormon nok til at styre energiproduktionen, hjælper det ikke noget, at de rigtige næringsstoffer er til stede.
Omvendt hjælper det heller ikke noget, at der er hormon nok, hvis ikke næringstoferne til energiproduktionen er til stede i den rette mængde - der vil måske ikke engang være energi nok til at transportere hormonet ind i cellerne?
L-Carnitin, magnesium og Q 10 er efterhånden velkendte som nødvendige for at vi kan producere tilstrækkelig energi (ATP).
Mindre kendt er endnu den simple sukkerart d-ribose, som er et vigtigt brændstof.
Paradokset er, at vi ikke får den tilført gennem kosten, og at en afkræftet krop kan have svært ved selv at danne den... Av!
Hvis ikke det havde været for d-ribose, ville jeg ikke være i stand til at skrive på forummet her (i hvert fald i dette omfang). Det har for mig haft en betydelig virkning for min kognitive funktion og en vis betydning for min fysiske energi.
Jeg bruger selv det mærke, der hedder Corvalen, fordi jeg havde mindre gode resultater med et andet, men jeg kan se på iHerb, at både Source Naturals og Life Extension fremstiller det. Begge burde være af god kvalitet.
Hvis man tager 3 x 5 mg. om dagen i ca. 3 uger, vil man have god mulighed for at vurdere, om det kan være en hjælp :)
Det er ret dyrt, og dosis kan så sættes ned til f.eks. 5 mg. Jeg bruger stadig selv 2 - 3 x 5 mg., fordi jeg er så ekstremt afkræftet, og jeg oplever, at det er en mægtig god kombination med thyroid.
I øvrigt tilslutter jeg mig det Anisa skriver om aminosyrer. Selv har jeg hårdt brug for protein, som jeg pga. en aggressiv fødevareintolrance har måttet undvære i ½ år :sad:
Nu hvor jeg har været på diæt i mere end 6 måneder, kan jeg dog simpelthen finde på at ryste noget sammen og tage en anti-histamin sammen med - så stort er mit behov.
Det var vist mere end rigeligt fra mig :lol:
Tanker og ønsker om rigtig god bedring fra mig hjerte1
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Luuna
Jeg spørger fordi, at østrogenmangel også kan give muskelsmerter, og ikke mindst fordi østrogen har betydning for serotonin-niveauet - en meget vigtig neurotransmitter i forbindelse med depressive tilstande.
Man kan imidlertid også hæve serotonin-niveauet med 5 htp: Max 400 mg. om dagen - og max 200 mg., hvis man tager medicin, der også giver øget mængde serotonin til rådighed (anti-depressiva).
Jeg har læst nogle der skriver, man slet ikke bør ta dem sammen...
vink11
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Nielsigne
Jeg har læst nogle der skriver, man slet ikke bør ta dem sammen...
vink11
Så er vi igen ved det, at lægerne og andre behandlere ikke altid er enige, og at vi til syvende og sidst må træffe egne valg...
Personligt ville jeg gøre som en anden her på forummet og trappe op med 5 htp og omhyggeligt holde øje med min krops signaler.
Kære Anisa, Nielsigne og Luuna hjerte1vink11
Tusind tak for jeres svar og tilbagemeldinger på min tråd! Jeg er meget rørt over, at I tager jer tid til at sætte jer ind i min situation og svare mig.
Jeg er meget rørt over dit lange indlæg Luuna, jeg har fulgt lidt med i dine tråde - og ved, hvor svært du har det... tusind tak.
- Vil bruge energi på at sætte mig ordentligt ind i alt det, I har skrevet om!
Tak for din respons Sharon. Den blev jeg glad for hjerte1
At give er også et behov :)
Lykke til og god bedring!
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Anisa
Eller - trods "pæne tal", alligevel for lidt cortisol til processing af thyroid-hormoner inde i cellerne?
Når man er i behandling med Thyroid (uanset brand) - er det meget almindeligt, at T4/FT4 falder og holder sig ret lavt. Det er derfor FT3 der bør bruges som rettesnor i vurdering af behandlingseffekten. At forsøge regulere medicindose, alene for at hæve FT4 vil kun forplumre behandlingen.
Heisann
I tillegg til det alternativet Anisakram1 fremlegger her vil jeg gjerne også påpeke et par andre alternative forklaringer på forverringen du føler. Når man øker stoffskiftemedisin dosen, faller TSH, og den lille egenproduksjonen man hadde forsvinner. Hvis dosen din fortsatt er for lav vil du da altså føle deg verre. Den andre alternativet til din forverring kan være en for høy dose. Selv har jeg følt omtrent de samme symptomer på en for høy dose som jeg har følt på en for lav dose. Denne forklaringen er nok ikke så sansynlig, men må vurderes.
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Sharon
- og måske også gøre mere for at spise efter 'rotationsprincippet', selvom det jo egentlig kræver noget overskud at lave så meget forskellig mad.
Man kan starte med "bare" at tilberede en ret i en større mængde, og fryse det overskydende i dag-portioner til senere. Så næste dag igen en anden ret, til flere dage. Fryse resten osv. Efterhånden har man nok til at kunne spise forskelligt hver dag, uden at behøve stå ved komfuret hver gang. Denne metode fungerer faktisk, når man kommer i gang, og i den sidste ende sparer man masser af tid, samtidigt med at man spiser supervarieret.
Taler af erfaring fra den gang, knægten var barn. smilja1
Det er en god idé Anisa, som jeg helt klart vil prøve. Tak :)
Jeg synes dog også, det er svært med morgenmad og frokost, som ikke altid bliver en decideret 'ret', men hvor jeg fx spiser nødder, avocado, hommus, lidt kødpålæg osv - der bliver det nemt det samme hver dag i lidt forskellige variationer. Men jeg vil helt klart prøve at tænke noget mere over det, så længe min krop er så meget i ubalance.
Jeg spiser sjældent morgenmad, men når der skal spises mens jeg ikke orker noget, da hælder jeg glutenfrie blandede flager af forskellige kornsorter (IKKE HIRSE!!!) i skålen, med lidt salt og vand så det lige dækker. Så i mikroovnen i 3 minutter. I den varme grød blander jeg forskellige hakkede nødder, søder med xylitol, kommer en spiseske kokosolie i og ellers spæder op med piskefløde, til det er halvlind. Smager faktisk ganske OK af en ikke-gourmetmad at være. Den største fordel dog: færdig på 4 minutter og mætter godt i 2-3 timer. Også god som natmad (men ikke hvis man tager hormonmeds til natten - for meget fiber hæmmer optag). xx9
(Tips: godt at have hakkede nødder, ristet lidt på en tør pande af ikke-teflon, fyldt på glas med skruelåg, på hylden i køkkenskabet. Smager meget bedre end rå nødder.)
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Luuna
Jeg sidder netop og skal købe nye binyreekstrakter og bliver i tvivl om, hvad der er bedst. Er der nogle, der har dårlige erfaringer med Adrenal Natural Glandular fra AllergyResearchGroup? Eller bare bedre erfaringer med andre ekstrakter?
Til Luuna: Hvor har du set, at der er blandede erfaringer med dem, jeg tager? - Og skulle dem, du linker til, være bedre?