Sv: ”Kronisk autoimmun atrofisk thyroiditis”
vink11
De siste ukene har jeg jobbet som lærer i en andreklasse. Ble bedt om å gå fra jobben i barnehagen for å ta et langt vikariat. Det har vært kjekt å være i skolen igjen, men jeg har savnet felles-skapet med mine vidunderlige kollegaer i barnehagen og de deilige barna der.
Jeg har vært litt "nede" de siste ukene. En sånn generell deppa følelse. Derfor har jeg stort sett bare lest på forumet. For hva har lille jeg å bidra med? Ikke leser jeg stort annet om sykdommen enn det som skrives her, og ikke er det noe spesielt med min sykdomshistorie heller. :|
Men i dag har jeg gått en lang tur. Jada, jeg ble andpusten. Og beina var trøtte, og jeg kommer sikkert til å merke det i flere dager. Men det var godt!!! Sola skinte, snøen er nesten borte, krokusen blomstret i sørhellingene, fuglene kvitret, hakkespetten trommet og jeg så vårens første sitronsommerfugl! Og til påske skal jeg til Norge. xx6
Så nå skriver jeg likevel! Sola varmer og bærer bud dager med påfyll av D-vitaminer. Livet er bra, tross alt, og Marit Bjørgen vinner i dette nu i Falun!
norsk1
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
akas
Derfor har jeg stort sett bare lest på forumet. For hva har lille jeg å bidra med? Ikke leser jeg stort annet om sykdommen enn det som skrives her, og ikke er det noe spesielt med min sykdomshistorie heller. :|
Dette forum er til for at samle erfaringer og dem har du masser af, gode og mindre gode, Akas. De er guldværd, dine erfaringer, alle dine erfaringer. Tak skal du have, du gennemført gode menneske, selv en stærk modgang ikke kunne forringe eller forbitre. Vi sætter en høj pris på alt du vil dele med netstedet her, og håber du vil fortsætte med det. xx4
Nå behøver jeg litt hjelp igjen help1
Har fulgt mange medlemmers erfaring, og har redusert min "vinter-dose" thyroid på 185mg til ca 135. Jeg tenkte at da kanskje jeg skulle redusere hydrokortisonen også, så jeg gikk ned til 10mg daglig (fra 12,5).
Men nå har jeg fått ødemer. Store merker etter strømpestrikkene etc. Og fingrene er svulne og stive. Og vekten har steget 2 kg (og det er IKKE påskematen :?).
Andre symptom: Hjertebank om kvelden, og svetting (spesielt om natten).
Så hva tror dere erfarne? For lite/mye hydrokortison? Eller for lite/mye thyroid? Er takknemlig for innspill kaer1
Kanskje du har gått ned for mye, og for fort?
Og selv om du kanskje har behov for en sommer- og vinterdose på thyroid, kan det hende at du ikke skal gå ned på hydrokortison akkurat nå?
Jeg har selv akkurat gått på en minismell, gikk for fort og for langt ned på begge. Har nå gått tilbake til en litt høyere dosering, og tar det langsomt, langsomt derfra.
Jeg sliter også med ødemer. Skal ta det opp med legen min. Vet Anisa har skrevet noe om ødemer engang, og anbefalt salt som hjelpemiddel. Jeg pleier alltid å hovne opp i fingrene når det er varmt.
Så kanskje bør du forsøke å gå opp igjen, se om det roer seg, hvile der en stund og eventuelt trappe langsomt ned om det kjennes rett?
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Vigdis
Kanskje du har gått ned for mye, og for fort?
Og selv om du kanskje har behov for en sommer- og vinterdose på thyroid, kan det hende at du ikke skal gå ned på hydrokortison akkurat nå?
Takk for svar! kram1
Tror ikke jeg har gått ned for mye og fort, men det var nok ikke lurt å gå ned på begge samtidig. Kanskje jeg ikke har behov for å endre tyroid-doseringen om sommeren? Gjør alle dere andre det?
Jeg forsøker gå opp igjen på begge, og så trappe ned LANGSOMT på hydrokortisonen etterpå.
Takk for tipset om salt. Har lest det, men du vet: denne hypo-hukommelsen! :oops:
Jeg tror du må opp i HC dose. Tror ikke det er en god ide å hoppe ned i dose på begge deler samtidig. Stoffskiftet er en langsom prosess. Full effekt av en dose endring vil ikke være godt synlig før etter minst 6 uker. Først da kunne det være aktuelt for deg å prøve å senke HC dosen. Dette vet vi, men i likhet med legene tror vi det er ufarlig å gå ned i dose kontra det å øke en dose...
Takk! Jeg lover å prøve å huske å bare ta en forandring om gangen. :) kys1
Mine erfaringer er at jeg varierer HC mellom 10 og 12, 5 etter dagsformen. Noen dager kjennes det som at jeg bare må ha 5 mg om morgenen- andre dager kan jeg klare meg med 2,5.
Erfa varierer jeg også mellom 3 og 3,5 grain, og det føles stadig mer naturlig å ligge rundt 3 grain. Før påske lå jeg nesten uten unntak på 3, 5 grain, så noe har nok våren påvirket stoffskiftet mitt også. En stund ble jeg litt overivrig og tenkte at jeg kanskje kunne "slippe" med et par grain, ned til 2- tallet. Det tror jeg ikke vil funke. Har STTM's ord i bakhodet om at standard dose er 3-5 grain, og jeg ser også på verdiene mine at de vil bli for lave da.
Ellers har jeg også litt ødemer. Så om noen finner en løsning på det, er jeg takknemlig:wink: Trodde t3 ville fjerne ødemene, men den gang ei (noe har det vel tatt da). Jeg vet imidlertid at HC gir meg litt vannansamling. Etter bare noen dager på hc merket jeg at ringene mine ble trange, og det sitter i ennå.
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
BeritM
Mine erfaringer er at jeg varierer HC mellom 10 og 12, 5 etter dagsformen.
Erfa varierer jeg også mellom 3 og 3,5 grain, og det føles stadig mer naturlig å ligge rundt 3 grain.
Ellers har jeg også litt ødemer....Jeg vet imidlertid at HC gir meg litt vannansamling. Etter bare noen dager på hc merket jeg at ringene mine ble trange, og det sitter i ennå.
Takk for svar, BeritM. Og vet du: Jeg tror du har rett. Det føles naturlig at vi behøver en varierende dose (innenfor visse grenser?). Jeg skal forsøke å "lytte" mere etter hva kroppen sier at den trenger. Da fortsetter jeg der jeg er nå, og øker dosen de dagene jeg har behov for det. Tror det passer meg!
Når det gjelder ødemer, så er det ikke ofte jeg har hatt det. Og jeg fikk ikke mere da jeg begynte på hydrokortison. Men jeg får se om salt vil hjelpe nå. Antar at det er vann som har gitt vektøkningen.