Lurte bare på om du kuttet ut forsøket med å øke pregnenelone til 100mg? Så du skrev om det før i vinter, du hadde snakket med legen din om det.
Printable View
Ja, jeg gikk ned til 50 mg Pregnenolone. Det er en del på andre forum som snakker om at det noen ganger kan endre seg til hormoner vi ikke skal ha for mye av, testosteron for eksempel, så det gjorde meg litt usikker. Skal søke litt mer på det emnet der. Dessverre rakk jeg ikke å ta opp det med legen, en halv time går så fort!
Bemærk alle sammen, at denne tråd befinder sig nu i Privatforummet, hvor kun registrerede har adgang.
Denne tråd hedder nu "Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet (1)" og er en kopi af den oprindelige Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet, der befinder sig fortsat i "Adrenal Fatigue forummet" hvor den er stengt.
Vi har ladet den oprindelige tråd forblive ude på åbent forum, fordi der er et par hundrede links til den, ude fra nettet, at det vil skabe en hel del døde links fra Google, og det vil vi helst undgå, foruden selvfølgelig, at der er deponeret masse af viden og oplysninger, folk udenfor ikke vil kunne finde, hvis den oprindelige tråd blev flyttet væk fra åbent forum.
Fremover opdaterer Vigdis sin "binyretrætheds-tråd" her i Privatforummet, og årsagen til denne kringlede løsning, må I spørge Vigdis om via Personlige Meldinger, medmindre hun selv ønsker at forklare sagen på anden måde end via PM'er.
I dag er formen bedre, har klart å luke et lite bed, må ta det rolig i begynnelsen. Jeg har bedrevet lite fysisk aktivitet de siste ukene.
I går stressdoserte jeg hydrokortison opp til 40 mg, det var det som måtte til.
Jeg lurer på om dette mest av alt er binyrer, siden de verdiene hele tiden har gått ned. At fordi binyrene ikke har fått nok tilskudd, så har heller ikke T3 maktet å trenge i tilstrekkelig grad inn i cellene? Derfor har FT3 stått nesten likt uansett dose jeg har gått på? Kan dette være et svar?
FT3 har ligget mellom 5.6 og 6 enten dosen lå på 3.75 grain eller 2 grain.
Kanskje T3 vil gå opp når binyrene nå får mer hydrokortison?
Kan dessvere ikke svare deg på det men veldig hyggelig å høre at formen er bedre:-)
Dette er kjempevanskelig, Vigdis. Vi som bruker HC vil så veldig gjerne slippe å bruke det (selv om legene våre oppfører seg som vi bruker det som A eller B preparater). Av og til må man opp i en høy HC dose en tid for å komme seg til hektene. Selv har jeg tendens til å ville trappe ned, og dette går bra helt til det ikke går bra, nettop pga manglende stressdossering. Om T3 går opp eller ikke tør jeg ikke besvare, men T3 kommer iallefall lettere inn i cellene der den hører hjemme. Det er nok fornuftig for deg å ligge høyt noen dager, for deretter å trappe ned til en mer fysiologisk dose etter vanlig nedtrappingsregime. Tror ikke du skal henge deg opp i blodverdien på T3, fordi kanskje du forbruker mer av dette hormonet når dosen er høy, sammen med en høy HC dose. Det jeg prøver å si er altså at du kan ikke se isolert på Erfa dosen og blodprøven, men den må også sees i sammenheng med HC dosen du tok på samme tid. Jeg er ganske sikker på at problemet ligger i binyrene dine.
Ser at du avtalte med legen (på telefon?) rundt 7. februar å øke til 100 mg pregnenolone. Hvis dere ikke rakk å snakke om det forrige gang, kanskje han tror at du fremdeles bruker 100 mg pregnenolone og forholder seg til at du har en så høg dose?
0,5 i testosteron er vel ikke faretruende høyt, eller er det? Nå er du noen år eldre enn meg, men jeg har "akseptabelt" nivå på 1,6.
De andre hormoner er vel heller ikke for høye?? -Så jeg tenker at du kunne ha godt av å fylle hormonlagrene dine opp litt med pregnenolon igjen.....
hjerte1hjerte1
Rufus: 0.5 er lavt på testosteron, mitt har variert fra 1.7 til mindre enn 0.5, som legen mener er for lavt. Så jeg tror nok det ideelle er over 1 ett eller annet sted. Ja, jeg glemte å nevne det med pregnenolone endring. En halv time er mer enn en fastlegetime, men du verden så kjapt den går. Og jeg tror nesten jeg var der i 45 minutter, ikke en halv time...
Kanskje det er en god ide nå som jeg er så lav å øke med pregnenolone opp til 100 mg, kanskje jeg skal lytte til det forslaget :wink:
Blondie: takk for svar fra deg også. Føler jeg er omgitt av omsorg fra velmenende mennesker her inne, det føles godt hjerte1
jeg bruker nå 2.5 grain thyroid. Temperatur varierer mellom 36.26-36.48, så jeg er vel ikke akkurat overdosert. Men nå som jeg virkelig kjenner meg lav, er jeg kokende varm på natta. Bruker østrogengel og utrogest som før, så det burde ikke ha noe med overgangsalder å gjøre. Men denne kokende følelsen på natta gjør at jeg tør ikke øke noe mer foreløpig. Med mindre ett klokt menneske har noe å tilføye?
Foreløpig avventer jeg og ser om jeg trenger mer T3 tilskudd enn det jeg får via thyroid. De få dagene jeg forsøkte, var jeg så hypo at jeg klarte å blande sammen mengder, tok for høy dose for fort, du skal jo trappe langsomt og rolig opp. Jeg skulle tatt 2.5 mcg T3 x 4 og tok i stedet 10 mcg x4, og følte meg skikkelig ubehagelig. Blandet sammen styrkeforholdet på T3-tablettene med kortisontablettene mine som har halve styrken av T3, var skikkelig på bærtur i hodet de dagene...Jeg mistenker som sagt at T3-opptaket har blitt hindret av det synkende kortisolet. Men jeg er ikke god nok på det teoretiske her til å påstå at det er sant.
Går det an å bruke litt lakrisrot i en nedtrappingsfase ? Det gjør jo at cortisol brytes langsommere ned, hvis jeg har forstått det riktig. . .
http://helsekostopplysningen.no/Innh...ter/Lakrisrot/