-
Sv: Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
Meningen er at jeg skal trappe ned til fysiologisk dose HC, til 20-25 mg. Legen mener at jeg er er på overdose. Men jeg begynner å tenke som deg, Anisa, hvor mye skal det koste? Og er det rett fremgangsmåte? Den første nedtrapningen fra 32.5 til 30 mg gikk som tidligere sagt helt greit. Men nå som jeg er nede på 27.5 mg kjenner jeg det. Jeg har gått fra å føle meg velfungerende for noen uker siden (hvor jeg også følte energi på kvelden, i motsetning til tidligere hvor jeg ikke brukte DHEA).
Legen mener ikke at jeg skal slutte HC ennå, men altså gå ned til fysiologisk dose. Spørsmålet er om det er verd prisen?
Hva skjer om jeg går på for mye HC? Er det uheldig? En ting er å gå på for mye Thyroid og bli hyper, men for mye HC, blir jeg hyper av det? Noen som vet?
I tillegg må jeg sjekke det at jeg går på Roussel, som jeg nå har lært er syntetisk, i motsetning til Cortef som er bioidentisk (derav prisforskjellen?), og om jeg da trenger høyere doser av den enn man gjør med Cortef. Fordi den syntetiske går innom leveren og noe av virkestoffene forsvinnner underveis. Da skal jeg ha 30 % mer, altså ca 30 mg?
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Vigdis
I tillegg må jeg sjekke det at jeg går på Roussel, som jeg nå har lært er syntetisk, i motsetning til Cortef som er bioidentisk (derav prisforskjellen?), og om jeg da trenger høyere doser av den enn man gjør med Cortef. Fordi den syntetiske går innom leveren og noe av virkestoffene forsvinnner underveis. Da skal jeg ha 30 % mer, altså ca 30 mg?
Cortef er også syntetisk. Det er formlen/molekyle, der er identisk med det hormon binyrerne producerer, så prisforskellen ikke har noget at sige her. Ikke af den grund, i hvert fald.
De 15-20 mg cortisol er den mængde raske binyrer producerer i raske kroppe, i døgnet. Problemet er, at det er ikke til at sige, hvad var graden af din binyreinsufficiens til at begynde med. "Normalt" skal så meget som helt op til 90% af binyrevævet være henfaldet, før man kan for alvor se symptomerne med det blotte øje. Det betyder, at skal man dømme efter hvor høje doser tilskud har bragt dig op på et rimeligt trivselsniveau - kan man begynde at mistænke et behov for terapeutisk dosering. Ikke fysiologisk. Måske har du brug for en light-medicinsk dosering for at komme op i trivsel, hvor du kan fungere? Folk lever jo udmærket med behandling for Addison's (hvilket du jo IKKE har), så hvorfor skulle man sky denne mulighed som pesten, hvis det skulle vise sig at være nødvendigt? For mig at se (føle) er det ikke den store tragedie, når gevinsten kunne udregnes i kunstværker og velbefindende, so be it.
Hvis jeg var dig, ville jeg overveje at gå over til Nycomed Cortison, der er kortisonacetat og kan nemt købes i Norge til penge man kan betale, hvilket er vigtigt i fald at man skal forblive på "støtten" i lang tid eller i permanent behandling. Så vidt jeg kan se, koster 100 tabletter à 25 mg cortison-acetat knapt 340 norske kroner. Selv om det ikke er gratis, er det heller ikke helt umuligt, og da slet ikke i sammenligning med Cortef.... Vi har før haft det op at vende her i tråden, indlæg 45-49 på side 5.
Vi må snakke videre på et andet tidspunkt. Jeg bliver nødt til at stoppe nu. Vågner op med migræne 2-3 gange årligt og en af de gange er i dag (øv), så jeg må hellere ud og finde mit Imigran. help1
-
Takk for omsorg Anisa! hjertflag1 Jeg hadde det helt fint, jeg, inntil jeg begynte å dosere ned. Jeg tror at jeg kanskje kan ligge på 30 mg HC. Men jeg kan altså ikke ligge på 27.5 mg som jeg forsøkte meg på nå. Binyrene skulle da tatt over, som du skrev, og gitt meg en gradvis opptur, men jeg følte meg like elendig hver dag. Og takk for at du hjalp meg å se det! kys1
Så jeg doserte meg tilbake til 30 mg, og kommer til å forbli der, eller på 32.5 mg, uansett hva legen sier. Svimmelhet, veldig lavt eneginivå, sløv tankevirksomhet, søvnproblemer osv, alt kom tilbake. Jeg har hatt en fin kurve oppover hele tiden nå. Jeg fortsetter å trappe ned Thyroid. Men forsiktig. Maks 0.25 grain pr 4.uke. Så får jeg se hvor den skal ligge. Jeg vil ikke oppleve det samme der osom med HC!
Med en gang jeg doserte meg tilbake til 30 mg, føltes alt mye bedre igjen.
Interessant det du sier om Cortef/Roussel. Det er ikke lett å finne ut, og forstå alle disse kjemiske tingene!
Jeg leste litt i boken til Jefferies "Safe uses of cortisol" hvor han nevner to tilfeller som blir dårligere på fysiologisk dose, hvoretter han lar dem stå på en dose på 30-32.5 mg pr døgn. Jeg hviler på den beslutningen Jefferies tar overfor sine pasienter som ikke tåler å gå ned på fysiologisk dose, og på mine egne reaksjoner på dosesenkning.
Takk for info om kortsonacetat, Anisa. Men jeg tviler på om mine to leger vil gi meg det, men jeg skal høre med dem hva de tenker.
Den migrenen din høres ille ut. Ta vare på deg selvkram1
-
Hei
Jeg leser med interesse det med Roussel og Cortef. Skal spørre legen min denne uka, men tviler på at jeg får noe klart svar. Jeg hadde en følelse av at Cortef hadde litt bedre virkning - dette var med det samme jeg byttet merke. Jeg følte ihvertfall behov for å øke dosen. Har vært på 37,5 siden.
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
gunnda
Vet ikke hva som gikk av meg--tror rett å slett at jeg er så lei at jeg bare gjorde noe, hvis du skjønner.
Jeg skjønner hva du mener, Gunnda. En vil at noe skal skje. For meg skjedde det noe positivt da jeg begynte med DHEA. Startet lavt, på 10 mg. Tålte det fint, og økte til 15 etter et par uker. Nå planlegger jeg å øke igjen om et par dager. Lurer på om jeg skal gå rett til 25 siden jeg har tålt det så godt hittil. 25mg var anbefalt dose fra legen. Mitt S-DHEA var på 1. Referanseområdet er 1,7-15. Så jeg antar at jeg har litt å gå på? Har fått mer energi og er generelt et hakk bedre. Forsøkte å gå ned på hc, men de fleste dagene føler jeg at jeg trenger 37,5, en dag iblant holder det med 35. DHEA hadde en ganske kraftig hormonell effekt. Fikk relativt kraftig mensblødning da jeg økte fra 10 til 15 (da jeg startet hadde jeg mens), så jeg får vel regne med ny blødning ved økning igjen?
I motsetning til Vigdis er jeg nok ikke overdosert på Thyroid. Men jeg er på høy dose: 6, 25. Føler at jeg har hyposymptomer fremdeles. Huden min er fortsatt tørrere enn vanlig, er ofte stiv i ansiktet mm. Men mange av de andre symptomene mine kan like gjerne komme fra binyrebarken. Dessuten er døgnvariasjonen i formen min også en pekepinn på det, tenker jeg. F.eks at jeg er bedre form etter seks på kvelden, er dårlig på morgenen etc.
Vel, jeg har økt opp stilingsandelen på jobb. Det er jo et tegn på at det går framover.
Tenker på dere andre. Klem fra Rufus kram1
-
Hei Rufus.
Har du så høy dose som 6,25Grain ? eller misforsto jeg ?
Jeg rykka til litt, og tenkte på at jeg jo har redusert dosen min fra 5Grain til 3 etter at jeg starta med D3.
Men jeg husker jo ikke om du er på D3 ......
-
Hei vink11
Nei da, du misforstod ikke. Er på HØY dose. Og bruker 3000 IU d3 daglig. Har jo lurt på hvorfor jeg trenger så mye, alt fra r-t3-problem til hormonresistens. Det jeg tenker for tida er at siden alle andre hormoner "ligger nede" den grad de gjør, så kompenserer jeg for dette ved å være høyt på Thyroid. Når binyrebark og kommer seg, dhea etc går opp, så vil kanskje thyroid-behovet minskes? En arbeidshypotese vedikke1
-
oki - det skaper jo undring såklart.
Og arbeidshypotesene er det du selv som må tenke ut......
Det er viktig å lage seg slike når ingen andre byr til.
Det er jo dem man lærer av.
Håper det lykkes !
-
Jeg er nødt til å gå ned i dose på Thyroid. Jeg er veldig lei meg pga det. De siste to ukene har formen steget ordentlig. I dag har jeg følt meg helt fin. Kanskje ikke 100% frisk, men ikke langt unna. Det er en fantasisk følelse etter så mange år der jeg har vært så veldig, veldig syk.
Grunnen til at jeg må ned, er at legen er bekymret for leveren min. I takt med at jeg har økt dosen med Thyroid, hydrokortison og andre hormoner, har leverprøven S-ALAT blir høyere og høyere. I følge legen metaboliseres hormoner i leveren, og leveren min sliter nå for mye i følge legen. Det er visst summen av alle hormonene som er belastningen. Det var spørsmål om i hvilken ende jeg skulle begynne; redusere Thyroid eller noen av de andre horonene. Jeg er jo på en ordentlig hormoncoctail: progesteron, pregnenolone, dhea, thyroid og hc. Jeg kunne heller ha tenkt meg å kuttet ut progesterone og pregnenelone...
Jeg har jo ment at jeg ikke er overdosert. Rikgitnok er jeg varm, og det har jeg vært siden før jul eller nyåret, og da vil vel de fleste mene at jeg er overdosert? (Jeg har vært varm før, jeg. Før levaxin og thyroid). Jeg har følt meg underdosert hele tiden. Blodprøvene viser at t3 og t4 ligger en del over referanseområdet. tsh er supprimert.
Pga argumentet med leveren protesterte jeg ikke da legen foreslo det. Jeg kan ikke vurdere alvorligheten i det selv, men jeg er veldig bekymret for at jeg skal bli dårligere av å gå ned i dose. Jeg mener at jeg bør styrke binyrene mine mer før jeg går ned i dose, men legen ville ikke at jeg skulle øke dhea mer.
Høres kanskje ut som en sutrete unge nå. Jeg kan jo ikke vite om jeg blir dårligere før jeg har prøvd det, men er veldig bekymret. Ser for meg at min svært etterlengtede ferie om tre-fire uker skal bli uutholdelig pga dosenedsettelse.
Det eneste positive er at antistoffene mine er på veg ned. Ligger rundt 200 nå, har vært oppe i rundt 1000.
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Rufus
I takt med at jeg har økt dosen med Thyroid, hydrokortison og andre hormoner, har leverprøven S-ALAT blir høyere og høyere. I følge legen metaboliseres hormoner i leveren, og leveren min sliter nå for mye i følge legen. Det er visst summen av alle hormonene som er belastningen.
Såfremt de indtagede hormontislkud dækker en mangeltilstand, sker der ikke andet (i forhold til leveren) end det plejer med hormonerne egenproduceret i kroppen. Det kun Thyroid der er doseret lidt over hvad man er vant til at se. Alle de øvrige hormoner inkl. HC er faktisk i alt for små doseringer til at kunne påvirke leveren, selv hvis de betragtes samlet.
Der er masser af andre mulige årsager til ALAT-leverenzymprøven viser forhøjet og i stedet for at cutte hormonerne lige nu, ville jeg insistere på at undersøge andre muligheder først.... mens man endnu har det ok. Skulle det vise sig, at ALAT forbliver høj efter seponering af dine hormontislkud.... bliver du dårlig af to grunde i stedet for en.
Rufus? Kan du poste alle dine ALAT-resultater her, fra første gang prøven var taget? Det er ikke nok at ALAT stiger. Den skal også stige "nok" til at der er grund til videre udredning og som du hører (læser), tvivler jeg på om det er dine hormontislkud som er skurken. Det kræver mindst lige så meget af en lever, at metabolisere proteiner fra en enkelt bøf, eller ½ kylling og spise skal man jo hver dag. Så slå koldt vand i blodet og be`om supplerende prøver på andre muligheder.
Er det på Heggeli du går? Der skulle være en læge, der studerer hos Hertoghe, så vidt jeg husker... Mener at Nora har skrevet noget om det her på forummet.
OK. Hvad kan forhøjet ALAT (leverenzymer) ellers betyde og hvad bør der undersøges, før dit liv skal forringes nok en gang af seponering af din medicinering.... Der må hellere være en god grund til at seponere hormontilskud. I hvert fald bør det ikke gøres, før alle andre muligheder er undersøgt og elimineret...
Jeg har liggende lidt info om netop forhøjede leverenzymer "uden åbenbar årsag". Jeg poster det i Diverse-forummet om 1-½ time. Der kan jo være andre i ikke-syntetisk behandling, der kan komme ud for det samme som du (lægens frygt). Da kan du prøve at se om din ALAT-forhøjelse er alarmerende, om din læge har elimineret andre muligheder, eller om han famler i blinde, stirrende sig så blindt på hormonerne, at han måske overser alt andet. OK? tro2
-
Jeg synes også at man ikke skal henge alle feil man finner på medisineringen - ikke sånn med en gang iallfall.
Man må jo se det som et paradoks at du føler deg kjempebra og leveren har det ikke bra - på grunn av det som gjør at du føler deg bra.... (puh)
Man skal ikke kimse av høye leverprøver, men disse kan bli meget høye i helt alvorlige tilfeller.
Og de kan bli høye av mye rart de.
Kan man ikke ta en serie blodprøver som er innrettet på årsaker til forhøyede leververdier før man eventuelt går til angrep på din livskvalitet ?
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Anisa
Rufus? Kan du poste alle dine ALAT-resultater her, fra første gang prøven var taget?
S-ALAT <45 28.04.09: 17, 25.11.09: 81*, 23.03.10: 125*, 16.04.10: 161*
Jeg gikk over til Thyroid i slutten av september. LIke før begynte jeg med hc tabletter, hadde brukt krem et halvt års tid før det.
Jeg går på Balderklinikken. Legen hadde diskutert med andre leger, bla Omda l, forsod jeg det som.
Rett skal være rett, han sa jeg fikk ta kontakt om jeg ble dårlig. Men jeg er ikke interessert i å bli noe verken trøttere eller mindre opplagt. Han sa jeg kunne regne med det.
Jeg innser at jeg kan være overdosert uten å føle deg selv, men liker ikke dette noe...
Men takk, dere hjertflag1
-
Jeg syns det er pussig jeg da Rufus.
Det jeg har sett om stoffskiftets påvirkning på ALAT er at lavt stoffskifte kan gi let forhøyede verdier. Overvekt kan også gi lett forhøyede verdier. (vet det ikke er det). Høyt alkoholkonsum over lang tid og hepatitter og andre infeksjoner.
Mer kan ikke jeg om det.
Er det tatt en infeksjonsstatus da ?
Så skjønner jeg at du ikke liker situasjonen, men den er ikke alvorlig. Den kan bli det, men er ikke.
Være overdosert uten å merke det selv ?
hm..........
Det kommer skeptikeren i meg : Det tror jeg ikke på !
Man kan ikke være deprimert uten å vite det - tross at man opererer med begrepet "skjult depressjon".
Det jeg antar kan ligge bak uttalelsen, er heller at de forskjellige celler i kroppen aksepterer stoffskiftehormonene ulikt.
At du doserer så du i hovedsak føler deg vel, kan medføre at enkelte celler får for mye. (eller for lite)
Egendosering vil alltid være et kompromis mellom ytterpunkter - og skal etter min mening også være det.
Og det er også vi som som skal avgjøre hvor kompromiet skal ligge.
Iallfall ikke blodprøver basert på en statistikk over friske mennesker.
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Anisa
Jeg har liggende lidt info om netop forhøjede leverenzymer "uden åbenbar årsag". Jeg poster det i Diverse-forummet om 1-½ time.
Takk for artikkelen, Anisa! hjerte1 Skal studere den mer nøye senere i dag. Men jeg skjønner hvorfor legen er bekymret for leveren. Jeg har moderat forhøyelse av leverenzym, ser jeg. Summen av alle vitaminer og medisiner kan ha blitt for stor da? Ihvertfall er det ikke alkohol som gjør det. Heller ikke jern, tror jeg. Har ofte glemt å ta jerntilskud siste måned. Ser at jeg bør sjekke GGT, antakeligvis.
Legen mente at t3 trolig utgjorde den største belastningen. Nå har jeg allerede gått ned 0,25 grain siden i går. Legen ville ha meg ned 1 grain på 4-5 uker. Jeg synes det er for fort. Men jeg må ta det i mitt tempo. I går økte jeg til 20 mg dhea. Først gav legen klarsignal til det, men senere da jeg nevnte det for han, sa han at det kanskje ikke var smart, og bad meg gå ned til 15 igjen. Jeg tror jeg skal være litt ulydig - ihvertfall en uke eller to. For dhea er det jeg definitivt har hatt best utbytte av. Brukt det i snart en måned og det har hatt super effekt! Så om jeg prøver å gå på 20 mg, vil det kanskje være lettere å gå ned på thyroid og kanskje hc, også. Kunne heller senke progesteron og pregnenolon som jeg ikke har hatt merkbar effekt av?
Må nok ta en prat med legen...
Finn: Infeksjonsstatus, hvilke prøver tenker du på da?
Rufus :)
-
Det er eget skjema for infeksjonsstatus og der kan man krysse av for aktuelle prøver. Det er mange kryss å velge i der, så en må gjøre et passende utvalg.
Jeg mener det kan jo være noe annet og syns det bør gjøres når man ser en slik tendens i leverprøven.
-
Jeg mener å huske fra tråden til anitab at Dr. Peatfield selv brukte svært høy dose med Armour , 6-7 Grain.
Jeg ville tro at HAN visste om det , hvis det i seg selv ville være en fare for leveren.
Er enig med dem som anbefaler å lete i andre "kriker og kroker".
HVIS det til slutt slulle vise seg at totalt inntak av hormoner er synderen, tenker jeg som du selv gjør,jeg ville kutte noe annet først..når du føler deg ""bra"" med den dosen du har. Veldig slitsomt å slippe seg "lav" for så evnt. bygge seg opp igjen. Det er heller ikke en god medisin for binyrene.
Håper du får en rask og logisk løsning, Rufus!!!
-
For høy dose Thyroid eller annen tyroksinmedisin kan også være skadelig for hjertet? Men har du for høy dose, Rufus? Jeg vet ikke!
Rufus: jeg kan bare snakke for meg selv. Jeg fikk jo også beskjed om at jeg var overdosert, både på Thyroid og HC, dog uten forhøyet ALAT. Og jeg har nå gått ned 1 grain Thyroid på en og en halv måned. Og føler meg nå helt fin. Men å gå ned på HC var helt mislykket, jeg ble dårlig, orket ingenting. Så nå er jeg tilbake på min gamle dose med HC på 32.5 mg.
Så jeg er enig med deg, å bli lav om det ikke er nødvendig, det er bare fælt.
Du føler deg ikke hyper. Men kan vi alltid kjenne om vi gradvis blir hypre? Jeg kjente jo at jeg var hyper først da jeg begynte med DHEA.
Så, hva skal du gjøre, Rufus? Et skikkelig dilemma dette her!
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Vigdis
For høy dose Thyroid eller annen tyroksinmedisin kan også være skadelig for hjertet? Men har du for høy dose, Rufus? Jeg vet ikke!
Rufus: jeg kan bare snakke for meg selv. Jeg fikk jo også beskjed om at jeg var overdosert, både på Thyroid og HC, dog uten forhøyet ALAT. Og jeg har nå gått ned 1 grain Thyroid på en og en halv måned. Og føler meg nå helt fin. Men å gå ned på HC var helt mislykket, jeg ble dårlig, orket ingenting. Så nå er jeg tilbake på min gamle dose med HC på 32.5 mg.
Så jeg er enig med deg, å bli lav om det ikke er nødvendig, det er bare fælt.
Du føler deg ikke hyper. Men kan vi alltid kjenne om vi gradvis blir hypre? Jeg kjente jo at jeg var hyper først da jeg begynte med DHEA.
Så, hva skal du gjøre, Rufus? Et skikkelig dilemma dette her!
Nei, jeg vet ikke helt hva jeg gjør.
Overdosering kan vel gi slikt utslag? Det eneste symptomet på eventuell overdosering er at jeg er varm. Som jeg har nevnt før, har jeg vært varm tidligere. Husker at jeg i noen perioder var så varm at jeg gikk med t-skjorte under vinterjakken. Det var før jeg ble syk. Men skjønner også at det kan ha vært fordi kjertelen periodevis utsondret for mye hormon pga Hashimtos..? Så det kan jo tenkes at jeg er overdosert??? Men jeg har hatt, og har fremdeles, mange symptomer på underdosering samtidig, så jeg vet ikke. En del av disse symptomene kan komme fra binyrebarken.
Du har rett, Gunnda. Dr Peatfield bruker 6 grain...
Jeg bør få legen til å sjekke eventuelle andre infeksjoner eller bakenforliggende sykdom. Tar kontakt med han neste uke. Har gått ned en kvart grain, men vil ikke gå ned mer nå.
Det var ikke snakk om å gå ned på hc. Jeg spurte legen om Roussel hc ville belaste leveren mer enn Cortef. Han kunne ikke svare på det, men skulle høre med andre leger. Men fikk ikke noe svar da jeg snakket med han igjen. Dersom Cortef er en mindre belastning på lever, bytter jeg gladelig.
Tror dere at Cortef er bedre for meg?
Rufus :?
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Rufus
Takk for artikkelen, Anisa! hjerte1 Skal studere den mer nøye senere i dag. Men jeg skjønner hvorfor legen er bekymret for leveren. Jeg har moderat forhøyelse av leverenzym, ser jeg. Summen av alle vitaminer og medisiner kan ha blitt for stor da?
Både og.... Rufus. kram1 Det er ikke til at vide på forhånd, hvad, hvordan og hvorfor dit ALAT-tal er blevet forhøjet. Det er ikke lægens omtanke jeg har problem med, men mere at rækkefølgen af forsøget på afklaring af grundene til ALAT-forhøjelsen er "gale". Andre leverproblemer bør udredes for og elimineres, før man går i gang med at "teste" ALAT gennem reduktion af hormondosering. Jeg har forsøgt at forklare nærmere i ALAT-tråden: https://www.stofskifteforum.dk/showthread.php?t=9998. Og jeg er (meget) ked af, at måtte berøre dette emne fra den side, jeg gør her. hjertflag1
-
Jeg sender en mail til legen og ber om å få ta flere blodprøver (for jeg antar at det holder med blodprøver?).
Takk hjertflag1
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Rufus
Så det kan jo tenkes at jeg er overdosert???
Jeg er nok overdosert ja! vink11
Siden sist har jeg gått ned en halv grain Thyroid uten å merke noe negativt. Det vil si at i tre dager etter senkningen følte jeg meg elendig, klarte ikke snakke rent og var uendelig trøtt og sløv. Men det var bare en reaksjon, jeg er som før nå. Jeg kan fortsette nedtrappingen. Venter ennå på å få tatt flere levertester, men jeg er mindre bekymret nå.
Jeg skal ned en halv grain til de neste to-tre ukene fram til neste legetime. Tenker det skal gå bra.
Slik jeg tenker på det nå er at jeg trenger mer DHEA fortsatt. Kunne tenke meg 25 mg. Men jeg gjør ikke noe med det ennå. Men det er det som har gitt meg mest positiv effekt. Det og hydrokortison.
Som Vigdis har pekt på er det en neste umerkelig overgang fra underdosert til overdosert. Når de andre hormonene ikke henger med, kan ting bli litt skjevt. Da må jeg bruke våren og forsommeren på nedtrapping, tenker jeg.
Rufus xx8
-
Ja. Rufus! Den overgangen mellom under- og overdosert er nifst umerkelig. Og fordi jeg ikke kan huske når jeg sist var normal, vet jeg ikke hvordan det er! Og det er jeg nok ikke alene om.
Håper du blir i fin form, Rufus! Det blir spennende å høre hvordan det går med deg videre kram1
Jeg har økt DHEA litt, så jeg er nok nærmere 2/3 enn 1/3 av 25 mg. Det kjennes greit ut. Og jeg har tatt det veldig rolig med trening i det siste. Myk og snill trening i slow motion. Blir veldig misunnelig når jeg holder på med slappfiskøvelsene mine, og ser de jeg trent sammen med i fjor, som er litt råere, og kommet litt lengre siden sist. Mens jeg har gått baklengs. Men det har jo vært nødvendig.
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Vigdis
Jeg tror det er viktig å ikke trappe ned for tidlig. Jeg har lest om slike tilfeller på amerikanske forum, og da har de måttet starte på ny runde med HC fordi de ble syke igjen. Jeg vil ikke skremme deg Gunnda, men det er jo ikke lenge siden du var veldig syk? Er du sikker på at du er klar for å ha en dose som er under den fysiologiske?
Vigdis? Gunnda? Andre? Se hvad Anitab skriver om optag af HC og status på mavesyre.... i denne tråd:
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
anitab
En måte å teste om du har nok magesyre er visstnok ved å ta en halv teskje natron i et glass vann og drikke på fastende mage(eller godt utenfor måltid). Hvis du IKKE raper etterpå har du for LITE magesyre. Jeg vet dessverre ikke hvor mye vitenskapelig hold det er i denne testen altså.
En annen ikke-vitenskapelig test er å spise rødbeter. Hvis urinen er rød etterpå har du også for LITE magesyre.
Jeg elsker rødbeter og spiser dem i alle varianter. De har alltid farget urinen inntil jeg begynte med Betaine Hydrochloride tabletter til hvert måltid. Nå gir det ikke farge lenger. Så noe skjer i allefall.
Jeg har kunnet redusere kortisontilskuddet jeg tar etter jeg begynte med hydroklorid, antakeligvis pga bedre opptak, og blir fortere mett/spiser mindre. Jeg tror det er pga bedre næringsopptak.
For lidt mavesyre (uanset om man har refluks eller ej) og den ofte medfølgende kvalme er ret så hyppigt ved slidte binyrer, så måske er Anitabs erfaring værd at tænke nærmere over? :?:
-
Tusen takk for å bli minnet om dette....husket det da jeg leste det her igjen, ellers var det jo borte.
Jeg spiser periodevis en del rødbeter, og har ikke merka noe på urinen, men nå skal det dobbelsjekkes igjen!!
-
Takk fra meg også! Har lest at c-vitamin (ascorbicsyre) tatt ved måltid også kan ha god effekt ved for lite magesyre. Skal sjekke meg selv også. Anitab hadde mange nyttige erfaringer..
xx9
-
Hm, takk Anisa, dette var jeg ikke klar over! Jeg er glad i rødbeter, og har alltid rødlig urin etterpå. Dette med Betaine Hydrochloride må undersøkes nærmere
-
Hva ville dere gjort?.....
Jeg får jo ikke regfritak, og hydrocortison får jeg fra et EU-land.
Sist jeg bestilte, kom det etter få dager.
Nå mente jeg å bestille i god tid, men ikke noe er kommet-enda.
Jeg går tom om 2 dager...hva ville dere som sagt gjort(har kun Prednisolon)...
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
gunnda
Nå mente jeg å bestille i god tid, men ikke noe er kommet-enda.
Jeg går tom om 2 dager...hva ville dere som sagt gjort(har kun Prednisolon)...
Det er en god "regel" altid at bestille den næste straks efter at man har modtaget den "første". Hvis jeg får din adresse (PM?) Gunnda, vil jeg hælde 98 tabletter af Hydrokortison Nycomed à 20 mg i et brev og sende dem til dig. Men det vil tage mere end to dage fra Danmark.
Er der nogen i Norge, der kan sende tabletter nok til nogle dage til Gunnda? Det håber jeg der er. Vi skal passe på hinanden! Hold ud Gunnda! kram1
-
Anisa....tusen takk for generøst tilbud og atter en gang omtanke.
Det går i orden her hjemme!!
Det jeg er "redd" for er jo at de aldri kommer fram!!!
Er en mnd snart siden jeg bestilte, så redd det er kluss i vekslinga denne gangen.
De er sendt for en god stund siden, og beløpet er trekt fra kontoen min.
Får vente....
Rufus, du har hørt fra meg.
Tusen takk!! (Jeg går ned på dosen, holder meg i RO..og "bare "spiser kylling og laks)......
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Rufus
I takt med at jeg har økt dosen med Thyroid, hydrokortison og andre hormoner, har leverprøven S-ALAT blir høyere og høyere. I følge legen metaboliseres hormoner i leveren, og leveren min sliter nå for mye i følge legen. Det er visst summen av alle hormonene som er belastningen.
Ja, nå skal dere høre. Jeg har gått ned til 4,75 grain Thyroid, og leverprøvene mine er mye bedre. Det har snudd. Min ALAT var 161 16. april, 25. mai var den 94. Fortsatt over referanseområdet (som er 45), men det går riktig vei. ASAT var i april 60, i mai var den 36 (ref. området går til 35). Nå vet jeg ikke helt hva de andre prøvene står for, men Gamma gt., Bilirubin, Fosfataser al var fine. Også Mikro-CRP. Så da skyldtes nok de forhøyede leverprøvene overdosering, går jeg ut fra. Er lettet xx7
Det har gått helt fint å gå ned i dose. Jeg har samtidig økt til 22,5 mg DHEA, og jeg mistenker at DHEA er min store hjelper. Har nemlig blitt i mye bedre form. Samtidig har jeg blitt lei av å holde igjen på hc, og har i en periode dosert etter behov. Det har blitt doser over 45mg noen dager. Jevnt over liggerjeg over 40, mens andre dager- som i går og i dag - klarer jeg meg med 35. Legen liker ikke at jeg ligger såpass høyt, men har sagt at jeg får bare følge intuisjonen min. Jeg doserer etter det kroppen krever. Men jeg forventer at jeg etter hvert kan gå ned på hc. Håper det da.. Merker at vekta øker for hver økning av hc-dosen. I dag morges prøvde jeg tre bukser som ikke gikk over rumpa, og de samme buksene brukte jeg for to uker siden. Liker ikke denne sideeffekten ved hc...
Men mange av mine dager er veldig fine! Deilig. Men så har jeg dager innimellom som er elendige. Og da hjelper ikke ekstra hc noe særlig. Men riktig vei går det.
Jeg fortsetter samme løp: enda litt mer ned på Thyroid, kanskje øke opp til 25mg DHEA og dosere etter behov med hc. Pluss alle kosttilskuddene, vitaminene, kostholdsregimet etc. Begynner å gå av seg selv nå vink11
Forsommerklem fra Rufus kram1
-
Moro å høre, Rufus! xx9 Kjenner igjen det du skriver om hoftebredde, grr! :evil: Bare såvidt jeg fikk på shortsen fra i fjor, resten av buksene er bare å glemme. Jeg kjøper ikke nye i klær i en størrelse opp, det vil jeg ikke! Så jeg går i kjoler.... Men jeg tenker at det kan jo også ha med aktivitetsnivå å gjøre også. Jeg var i veldig god form frem til våren i fjor, etter det har det vært temmelig rolig. Men kanskje DHEA også gjør sitt med hoftebredder, siden den påvirker østrogen mm?
Jeg tror jeg holder meg til ca 16 mg DHEA foreløpig.
Men moro å høre om fremgang, Rufus kram1kaer1
-
Så godt å høre!!!
Når det gjelder HC ,har jeg også hatt det "best" på 40...jeg prøver med mindre nå fordi jeg har brukt det forholdsvis lenge, men fungerer dårligere.Men vil se om binyrene kan komme" i gang igjen", hvis dere skjønner ...men ikke sikkert det er lurt. Du Vigdis sa en gang at det er vanskelig finne tilbake til seg selv, og det er et problem det, at en ikke husker hvordan en egentlig var engang, hvordan en skal føle seg som ""frisk"", men kjenner seg kanskje igjen når/hvis det skjer.... husker bare alt jeg gjorde da jeg var i farta!!
Jeg har fulgt med dere og DHEA, og tror jeg kommer til å prøve, fordi- i serum ligger jeg under minsteref. og i spytt lå det akkurat på nederste grense...
Kanskje sommeren kan brukes til å "forske"...føler vel at en tross alt tåler noe mere den årstida.
-
Ja, Gunnda, prøv lav dose og se hvordan du reagerer. Når prøvene bekrefter at du ligger lavt, tror jeg det kan ha fin effekt. Jeg hadde DHEA (serum) under referanseområdet. Så må du kanskje teste hormonene innimellom...? Ikke gå ned på hc hvis kroppen protesterer, Gunnda. Du ødelegger bare. Det tror jeg bestemt. Det er ikke hvor lenge du har brukt hc i alt som har betydning, men begynn å redusere når kroppen og binyrene kommer igang, som du skriver.
Ja, Vigdis, DHEA og østrogen spiller også inn i vektøkningen min, tror jeg. Merket at jeg ble bredere i aniktet med det samme jeg begynte med DHEA. Har alltid blitt "tykk" av østrogen i p-piller, så kanskje ikke rart at vekta går opp. Skal begynne å trene snart, men forventer egentlig ikke vektreduksjon av det. Det er nok pillene jeg putter i meg som gjør det. Det får så være, er jo ingen tungvekter ennå, så ingen krise, men liker meg jo best slik jeg "egentlig" er.
Rufus hjertflag1
-
Jeg er på 3.5 grain Thyroid nå, og legen vil ha meg ned på 3 grain. Da først skal jeg teste ut litt Levaxin i tillegg. Han mener jeg er fortsatt overdosert. Men først tar jeg en blodprøve, så jeg ser hva 3.5 grain viser av verdier. Han mener at kanskje binyrene vil komme i gang når skjoldbruskskjertelhormonene blir de rette. Altså at det kanskje kan være grunn til å prøve en forsiktig nedgang i HC da, og se om binyrene klarer å jobbe litt. Men det er en stund til. Sender dette videre som en tanke å teste ut om noen ønsker å teste. Men jeg synes ikke du, Gunnda skal teste ut noe slikt nå. La kroppen få hvile og komme seg!
Legen min mener at hydrocortisone 10 mg fra Roussel og vanlig hydrocortison 20 mg kan fås på blå resept. Noe å prøve?
Ellers så har jeg nå fått vite at jeg har en parasitt jeg må kvitte meg med, samt en pseudomonas bakterie jeg ikke bør ha (to antibiotikakurer pluss olivenoljeekstrakt mm), pluss at jeg overhodet ikke har de gode tarmbakteriene jeg skal ha. De er dønn vekk. Disse som jeg har dyttet i meg i lange tider i form av diverse typer probiotika. Nå skal jeg ha en ekstra sterk variant av gode tarmbakterier over minst to måneder. Så får vi se om tarmen blir bedre etter dette...
-
Selv om det som jeg før har nevnt går riktig veg med meg, sliter jeg for tiden. Dvs. binyrene sliter litt ekstra. Merker det på uvanlig kraftig svimmelhet. Jeg har aldri kvittet meg helt med svimmelheten, men klarer stort sett å holde den under kontroll med hydrokortison. Siste halvannen uke har jeg vært ekstra svimmel og ør. Har vært gjennom mens som alltid setter meg tilbake, men synes likevel jeg ikke har kommet meg helt igjen som jeg vanligvis pleier.
I snart to måneder har jeg holdt på med å redusere Thyroiddosen min. Uten at jeg var klar over det, var jeg kraftig overdosert. Samtidig har jeg økt DHEA og hatt fin effekt av det. Jeg har redusert fra 6,25 grain til 4,25. Har gått ned ca 0,25 grain pr uke. Med unntak av den aller første tiden, har jeg ikke merket noe negativt i forbindelse med dosenedsettelse. Bruker 22,5 mg DHEA. Forsøkte å gå opp til 25 mg forrige uke. Gjorde det noen dager, men ombestemte jeg og gikk tilbake til 22,5. Var ikke i form, og tenkte at jeg kanskje speeder meg litt med å gå opp på DHEA, slik at jeg blir mer hyper i stedet for mindre hyper?
Det eneste jeg har merket mht overdsering er at jeg har vært varm. Og varm er jeg fremdeles, så jeg må fortsatt ned i dose. Husker ikke helt når jeg sluttet å fryse, men det var nok før jeg kom på 4 grain, så jeg tenker at jeg sikkert må ned under 4. Tenker at jeg sannsynligivs ikke får bedring i binyrefunksjonen før jeg er på korrekt dose Thyroid, hverken over- eller underdosert. Jeg ønsker jo å komme dit så raskt som mulig, men kan jeg ha gått ned for fort? Er det det som gjør at jeg sliter nå?
Det er vanskelig - kanskje umulig å vite, og man kan bli litt sprø av å fundere på hva som er årsaken.
Det er ikke det at jeg helt uten energi, jeg er bare svimmel, ør, uvel og har trykk for brystet (ikke nye symptomer, jeg har hatt dem i årevis, de er bare ekstra intense for tida). Er vant til at ting svinger for meg. Og siden jeg har blitt såpass mye bedre, merker jeg de dårlige periodene ekstra godt siden kontrasten blir større mellom gode og dårlige dager.
Men kom gjerne med innspill vink11
-
Hei Rufus.
Jeg har ikke så mye å komme med, annet enn at man gjerne føles varm når tempen er for nedadgående. Når den stabiliseres forsvinner varmefølelsen.
Sjekker du morgentemp ?
Så var det jo en kraftig dose du var oppe i, men jeg følte meg bedre etter min høydoseperiode. Det er ikke sikkert det er så negativt ?
Sånnt man har hatt lenge kan jo være en del av problemet, men trenger jo ikke. Du har sikker forsøkt å finne ut av det.....
Håper du får sving på binyrene og svimmelheten din :)
-
Jeg skal begynne å sjekke morgentempen, takk for tipset, Finn.
Ellers får jeg se hvordan det går framover. Blir det ikke bedre får jeg vurdere å holde dosen lenger og ikke gå ned så fort.
vink11
-
Jeg har vært hos legen i dag og tatt alle thyreoideakryssene på blodprøvelisten til Aker hormonlab, rT3 inkludert. Jeg vil vite hvor jeg befinner meg nå, på 3.5 grain før jeg går ned til 3 og skal legge til Levaxin på dosen. Jeg vil i verste fall ikke fyke ned og bli hypo uten å vite hvor jeg hadde det godt. Så kanskje det er lurt, Rufus, å ta en sjekk underveis? Men da må du jo stå på samme dose i 4-6 uker før du sjekker ståa.
Varm klem til deg, Rufus kram1
-
Sv: Nedtrapping av cipralex.
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Anisa
Med hensyn til DHEA forekommer det, at det virker "overdrevet" hos dem, hvor metabolismen af DHEA påvirker og påvirkes af kønshormoner (derfor bl.a. evt. vægtøgning). Så er det bedre at springe et metabolismens trin over og udskifte DHEA med DHEA-metabolit "trin 2" =
7 Keto DHEA og derved opnår man fordele som ved DHEA, minus kønshormon-aspekt, hvilket sædvanligvis kun gælder for kvinder. Bare en tanke... vink11
Ja, jeg har tenkt litt på dette.... Har en pakke 7-keto liggende. Men vil det ha like bra effekt på cortisolproduksjonen? hjertflag1
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Rufus
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Anisa
Med hensyn til DHEA forekommer det, at det virker "overdrevet" hos dem, hvor metabolismen af DHEA påvirker og påvirkes af kønshormoner (derfor bl.a. evt. vægtøgning). Så er det bedre at springe et metabolismens trin over og udskifte DHEA med DHEA-metabolit "trin 2" =
7 Keto DHEA og derved opnår man fordele som ved DHEA, minus kønshormon-aspekt, hvilket sædvanligvis kun gælder for kvinder. Bare en tanke... vink11
Ja, jeg har tenkt litt på dette.... Har en pakke 7-keto liggende. Men vil det ha like bra effekt på cortisolproduksjonen? hjertflag1
Kan ikke forestille mig andet. 7-keto er jo et metabolit af DHEA og som sådan netop understøtter cortisolbalancen, gennem at være indirekte binyrestøttende. smilja1
-
Ja, jeg tror nok jeg forsøker 7-keto. Skal bare lese meg litt mer opp først (og for tida er internettforbindelsen min så treeeg og ustabil, så jeg får ikke lest så mye.).
Er jo redd for at den gode effekten som jeg har hatt av DHEA forsvinner, eller at jeg får en dump i formen ved overgang til 7-keto. Er det noen som vet styrkeforholdet mellom DHEA og 7-keto? Vil f.eks 25 mg DHEA tilsvare 25 mg 7-keto? Skal jeg bare hoppe over fra det en til det andre fra en dag til en annen? Altså uten gradvis nedtrapping av DHEA og opptrapping av 7-keto?
Jeg bruker 22,5 mg DHEA og har liggende 25mgs kapsler med 7-keto. Det hadde vært kjekt og bare kunne gå rett over til disse kapslene.
Noen som vet?
Jeg tror det er ok å bare erstatte 7-keto med DHEA (en blir jo litt nervøs... ihvertfall jeg..). Fant en produktomtale av 7-keto og stoler på at den er fornuftig: 7 Keto DHEA er en av mer enn 150 metabolitter av DHEA, og er som "endelig DHEA" av enkelte forskere. Det er like effektivt og har samme terapeutiske effekt som DHEA ikke er konvertert til kjønnshormoner. Fordelen er åpenbar: På grunn av at den har i testosteron og østrogen, 7 Keto DHEA, ingen av de mulige bivirkningene, som kan slå fra et overskudd av disse hormonene.
Så jeg bytter ut DHEA med 7-keto, så ser jeg hva som skjer... vink11
God helg hjerte1