-
Sv: Fikk diagnosen hypotyreose i 2007, etter en fødsel.
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Blondie
Er disse dagene du ikke tar noe syklus avhengig? Feks under menstruasjon? Hvor mange dager tar du ingenting?
Har egentlig ikke noe system- er ikke så "flink" som det kanskje hørtes ut som. Uken etter mens er jeg som regel i bedre form så da prøver jeg å ikke ta det. Forrige mnd hadde jeg imidlertid bare 4 dager uten, så skal prøve å ta en uke uten. Vet ikke om det har noe for seg, men jeg leste et sted at det var lurt å gå litt av innimellom.
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Berit1974
Har egentlig ikke noe system- er ikke så "flink" som det kanskje hørtes ut som. Uken etter mens er jeg som regel i bedre form så da prøver jeg å ikke ta det. Forrige mnd hadde jeg imidlertid bare 4 dager uten, så skal prøve å ta en uke uten. Vet ikke om det har noe for seg, men jeg leste et sted at det var lurt å gå litt av innimellom.
Jeg skjønner egentlig ikke det iom at det er et prohormon som kroppen uansett skulle produsere. Jeg vil tro at dersom kroppen ikke hadde behov for det så ville det bare "gå tvers gjenom"???
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Berit1974
Jeg har hittil smurt med pregnenolone-krem og i bruksanvisningen står det at man skal smøre i max 25 dager og så ta pause i fem.
http://www.iherb.com/Life-Flo-Health...7-g/15119?at=0
Hver kremdose gir 15mg pregnenolone og er tom etter 25 trykk.
Jeg er lei av å smøre og vil gå over på kapsler etter neste 5-dagerspause.
-
Hei, og takk for svar alle sammen! hjerte1
Har dager som jeg er i veldig dårlig form nå pga. nevnte omstendigheter :roll:, og er ikke så aktiv på noen fronter. Men takk skal dere ha for at dere holder koken.:)
Husker ikke hvor jeg bestilte pregnenolone tabletter nå, som faktisk kom fram i posten. Er snart tom, så jeg lurte på hvor dere andre bestiller? Har prøvd å lete litt på forumet, men finner så langt bare linker til krem. Men så har jeg ikke orket å lete så mye heller da.
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Jeanette78
Hei, og takk for svar alle sammen! hjerte1
Har dager som jeg er i veldig dårlig form nå pga. nevnte omstendigheter :roll:, og er ikke så aktiv på noen fronter. Men takk skal dere ha for at dere holder koken.:)
Husker ikke hvor jeg bestilte pregnenolone tabletter nå, som faktisk kom fram i posten. Er snart tom, så jeg lurte på hvor dere andre bestiller? Har prøvd å lete litt på forumet, men finner så langt bare linker til krem. Men så har jeg ikke orket å lete så mye heller da.
Håper du finner formen snart xx4
Her bestilte jeg pregnenolone. Britisk nettbutikk, så da burde det ikke være noe ulovlig i det: http://www.vitasunn.co.uk/webdocs/Items/Details85.cfm
Men det er 50 mg. Men Vitasunn er av og til temmelig trege med leveringen, men akkurat med disse gikk det ganske fort. xx9
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Rufus
Håper du finner formen snart xx4
Her bestilte jeg pregnenolone. Britisk nettbutikk, så da burde det ikke være noe ulovlig i det:
http://www.vitasunn.co.uk/webdocs/Items/Details85.cfm
Men det er 50 mg. Men Vitasunn er av og til temmelig trege med leveringen, men akkurat med disse gikk det ganske fort. xx9
Takk! hjertflag1
-
Da er tålmodighetsgrensa nådd, jeg har ventet 3 uker og 2 dager med doseøkning ift. thyroid, og nå gidder jeg ikke mer. Så i dag øker jeg fra 135 mg til 165 mg.
Grunnen til dette er at jeg føler jeg får mere og mere hyposymptomer etterhvert som dagene går, og føler meg nå hoven i ansiktet og fingrene. Orker lite, og kjenner jeg må passe meg for ikke bli dradd i retning av depressive tankebaner.:| Kjenner på en likegyldighet som jeg ikke i det hele tatt liker, som ikke er meg i det hele tatt. Har presset meg litt de siste dagene pga familiesammenkomster, og fikk betale dyrt for det i går.
Men legger stadig merke til disse rare følelsene som "popper" opp i hverdagen. Det er akkurat som om langtidshukommelsen aktiveres; som om gamle minner som jeg hadde glemt, kommer tilbake. Det er veldig rart og veldig fint. :)
Har tatt blodprøver i dag, og venter spent. :p
Ha en god dag folkens. kys1
-
Hei, Jeanette hjertflag1
Så synd du har blitt så dårlig. Men da holder jeg virkelig med deg i å øke dosen!!
Synes omregningsskjemaer fra T4-dose til Thyroid-dose ikke gir noen spesiell god veiledning, jeg (det er når jeg leser folks erfaringer om det). Skjønt det sånn at de fleste trenger forholdsvis høyere dose med Thyroid enn levaxin. Har jo lest flere steder at de mange (de fleste??) trenger mellom tre og fire grain Thyroid. Jeg trenger 3,5 (215 mg), så jeg er vel ganske gjennomsnittlig her. Det er nå bare å prøve seg fram. Lykke til, og god bedring! hjerte1
-
Hei Jeanette:p
Skjønner godt at tålmodighetsgrensen din er nådd! Det er jo helt ille å gå rundt og merke at man gradvis blir mer og mer hypo:shock:
Jeg opplevde også at likegyldigheten kom tilbake i sommer, da jeg var underdosert, og det var ikke gøy! Hadde ikke hilst på den siden jeg gikk på Levaxin. Mange mener jo at det er viktig å øke raskt på tyroid- og jeg ser det poenget. Men det er på den annen side lettere sagt enn gjort for oss med slitne binyrer.
Lurt med blodprøve for å vite hvor du ligger an. Det kan tenkes du får deg et "sjokk" mht verdiene. Vet ikke om det gjelder alle, men jeg opplevde i alle fall at tyroid var svakere enn Levaxin. For egen del må jeg nok opp i ganske høy dose- tipper 4-5 grain (om binyrene tillater det....). Tenker at ft4 bør ligger (minst) rundt 16 og så får heller ft3 være over grensa.
Min egen form er noe bedre etter doseøkning- men jeg "sløver" jo ennå rundt og blir fort sliten osv. Føler også har vann i kroppen som ikke har gått bort. Så er nok en stund igjen til målstreken, ja....
Lykke til med økningen, da!
-
Kjære Jeanette
Føler med deg og kjenner meg igjen. Gjode akkurat samme doseøkning som du, bare med en og en halv ukes intervall. Vi er med andre ord på samme dose nå etter du har økt. Håper du oppnår det du ønsker:-)
-
Takk for svar Rufus, Berit1974, og Blondie! xx4
Jeg må si jeg er super fristet til å gå opp i dose til 180 mg, men jeg får vel vente en stund da...:)
Ellers er jeg jo i bedre form gjennomsnittelig sett enn for 3 uker siden. Og jeg merker at så fort jeg tar thyroid, blir jeg mye bedre. Men det virker som om det blir for lite hver gang. Har akkurat nå vært på shoppingsenter med begge unga, og det gikk veldig fint, selv om jeg merker jeg er noe hypo. Det gikk jo ikke bra for et par uker siden, da jeg omtrent ikke klarte å finne veien ut.:? Nå er snart tiden inne for neste dose thyroid for dagen, og det blir spennende og se responsen kroppen gir. Når det gjelder mengden t3, puls og varmefølelse som følge av inntak av thyroid, kjenner jeg at bryr meg svært lite akkurat nå.. Så det er da noe bra som kommer med å bli lettere liksgyldig. :wink: Neida, jeg bryr meg svært lite fordi "hodet er hypo", og blir bedre ved inntak av thyroid, selv om pulsen virker høy på forhånd før inntak. Jeg skriver virker, for jeg har jo ikke giddet å tatt den.:lol:
Jeg leste faktisk om en lege kalt Stephen Langer i går, som roser Armour opp i skyene, og som selv bruker Armour og behandler pasienter med det. Han nevner høy puls som en slags overreaksjon kroppen har, og sier videre at han i noen tilfeller må venne pasienter til Armour veldig forsiktig ( på grunn av overreaksjoner).
Her er en link til mange av hans uttalelser (video) ang. thyroid (armour), behandling av stoffskifteproblemer og så videre. Jeg syns i hvertfall noen av disse videoene gav meg håp og var informative.
http://www.ihealthtube.com/aspx/contributors.aspx?sp=26
hjertflag1
-
Hej vink11
Trist at vejen er så lang. Håber, du når den bedst mulige dosis snart!
hjerte1 Nielsigne
-
Her kommer litt nye verdier:
Blodtrykk liggende før jeg stod opp i dag :92/56 puls 64
Blodtrykk sittende :111/69 puls 71
Og tilslutt stående :118/77 puls 105
Blodtrykket har økt fra forige gang, og kan skyldes to ting; økning av Thyroiddosen med 30 mg, men mest av alt tror jeg det skyldes oppstart med lakrisrot for noen dager siden.
Fikk blodprøvesvarene mine på 135 mg Thyroid tatt den 20.9:
Ft4: 12
Ft3: 4.9
Tsh: 0.03
Følte meg litt bedre etter doseøkning for noen dager siden men hadde en helt elendig dag i går. Virker litt bedre i dag foreløpig.
Jeg føler meg hoven i fingrene for tiden, og føler av og til en voldsom tretthet. Hadde et brainfog- anfall og energitap i går da jeg prøvde å holde en mer eller mindre "oppegående" samtale med en av foreldrene i klassa til datteren min. Dette kommer og går, og kan mange dager klare meg helt fint uten å føle på at jeg omtrent sovner under samtaler, og andre dager er jeg et "ullhode". Føler meg stiv og mimikkløs i ansiktet. Føler meg ikke deprimert, bare lettere motløs innimellom..:|
Jeg har følgende spørsmål jeg håper noen kan svare på:
Er det noen av dere som føler seg trett av pregnenolone? Av og til lurer jeg på om jeg kan være litt vel hormonell som følge av pregnenolone inntak..
Økte plutselig i vekt da jeg startet med lakrisrot; holder denne roten tilbake vann i kroppen og ergo øker blodtrykket?
Jeg pleier å holde meg til de mest åpenbare årsaker når jeg prøver å analysere symptomene mine. Så jeg ser ikke bort i fra at alt skyldes for lavt stoffskifte. Så jeg kommer til å fortsette å øke thyroiddosen. Lakrisroten kan vel forresten også kanskje maskere binyretretthet i og med at den øker blodtrykket, for ut i fra blodtrykket så er jeg jo ikke binyretrett?? Men i går som jeg hadde en slik fryktelig dårlig dag, var pulsen veldig lav hele dagen. Så binyretretthet kommer altså kanskje i to "fasonger" lav puls og høy puls? Eller var det voldsomme symptomer på lavt stoffskifte jeg hadde i går?
Jaja, følg med i neste episode..:roll:
-
Hei du:p
Kan ikke svare på alle spm dine, men når det gjelder pregnelolone så blir ikke jeg trøtt av det. Heller motsatt, blir litt gira.
Kjenner meg veldig i det du skriver om plutselig "brainfog anfall" og energitap. Det er veldig kjipt og man føler seg så dum, og håper at ingen andre legger merke til at man ikke henger med i svingene.
Ft4 på 12 er vel ikke spesielt høyt tenker jeg, så du bør vel øke dosen noe?? Man kan kanskje ikke forvente å få ft4 på 20- tallet når man kun går på Erfa, men jeg tenker at et decent nivå må være rundt 16 (bare en teori jeg har da:wink:)
Jeg har følt meg veldig bra de siste par dagene fordi doseøkningen slår til- faktisk så bra jeg noen gang har følt meg siden jeg startet på medisiner. Har imidlertid økt for kjapt for jeg merker i dag ubehagelig hjertebank og tendens til skjelving på hendene. Så jeg må gå ned i dose fra i morgen.
Om du ikke klarer å øke Erfa pga binyrer hadde jeg ikke nølt med å begynne på hc, fremfor å dra ut tiden med å vake nede i hypo-land. Ikke at jeg er noen ekspert eller et veldig vellykket eksempel (ennå i alle fall:wink:) men for min egen del synes jeg det er utrolig lettende og trygt å vite at jeg har hc som (forhåpentligvis) gjør at jeg kan øke til en dose jeg fungerer på. Og den dosen tror jeg finnes, for jeg merker jo snev at "potensialet" nå som jeg har økt dosen ganske mye og litt for fort.
-
Hmm - lav fT4 da Jeanette.
Og 135 - er det 2x60+1/4 ?
Om du har hatt denne en stund er nok målet minst 3x06 eller kanskje 2x125 ?
Det kan være en fordel å få tak i 125-styrken mens du enda her igjen 60.
Fenomenet med at man føler seg bedre etter en doseøkning, for så å bli verre igjen, er typisk et oppstartsfenomen og tegn på at men enda ikke har nådd DOSEN.
-
Takk for svar Berit1974 og Finn :)
Jeg tror du har rett Finn om at jeg kanskje må opp i 2 x 125 mg...135 mg er 2x60 pluss 1/4 60 mg ja. Økte med 30 mg til i dag, og tar fra i morgen 105 mg + 60 mg + 30 mg.. Følte meg bedre i kveld, og har faktisk gått en ganske lang tur og holdt samtale sammen med en venninne.:) Har litt brainfog innimellom, men ikke slik at jeg føler at jeg ikke klarer å snakke. Føler meg ikke sliten nå etter 5 km tur ( føler meg egentlig aldri sliten etter tur). :) Kan godt hende jeg bør begynne med hc Berit :) Godt du minner meg på at jeg ikke bør være så sta.:p hehe. Veldig inspirerende og godt å høre at du har det bedre Berit1974, det har du fortjent!:D Opplysningen om at jeg blir bedre og "detter ned" igjen etter doseøkning pga for liten dose er en flott opplysning å få Finn. Jeg kan godt rote det til for meg og begynne å vente og tro det er binyrene som svikter for eksempel jeg da. Er så fryktelig paranoid ift. de binyrene!gok1
Takk igjen! kram1
-
Tenkte jeg bare ville melde fra om at formen absolutt er på opptur etter økningen på 60 mg! Blir merkbart bedre fra dag til dag, men tror fremdeles mere krutt må til. Har ikke sovet mye i dag, og føler meg ikke totalt ødelagt når jeg våkner heller. Fingrene føles ikke så hovne, og jeg føler meg ikke så trett og har ikke så mye brainfog. Føler meg merkbart mere motivert og at jeg har mere krefter! :D Har også økt på ora adren med 3-4 tabletter så da bruker jeg 9 - 10 pr dag. Bakdelen, er at jeg ikke vet hvor mye jeg tar egentlig ift. binyrer og fysiologisk dose osv..
Go`kvæll! :wink:
-
jojo - men glem ikke at du må ta det litt tolig når du er opp i de dosene.
Med det mener jeg at man generelt bør vente noen måneder med en økning.
Det går faktisk så tregt.
Så mener jeg ikke at man alltid skal vente så lenge, og heller ikke at man skal vente når man sitter med en mindre dose og har det elendig !
-
Heisann Jeanette
Vi har hele tiden ligget veldig likt. Både hva angår doser og prøversvar, puls og blodtrykk. Vi bruker noe ulik binyrestøtte. Gleder veldig å se at doseøkningen din gir effekt. Du har løpt litt forbi meg i dose nå. Skjønner godt at du vil at binyrene skal henge med, men det ser ut til at den økte stoffskiftedosen din kanskje virker positivt på binyrene også? Hva er anbefalt dosering på ora adren som du bruker? Gleder meg på dine vegne ihvertfall.
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
n`Finn
jojo - men glem ikke at du må ta det litt tolig når du er opp i de dosene.
Takk for svar `n`Finn.:) Ja, det skal jeg huske. Hvertfall prøve så godt jeg kan å vente.
Blondie: Takk for det. :) Ora Adren er anbefalt å ta opp til 6 kapsler hver dag. Akkurat skjønner jeg ikke om binyrene henger med eller ikke. Fordi pulsen plager meg ikkei det hele tatt..:shock: Og dessuten er ikke disse downperiodene mine tidsbestemt utover dagen, det virker mer som om jeg blir dårligere hvis det går for lenge mellom dosene, eller at jeg ikke tar nok..Men det kan godt hende denne trøttheten handler om binyrene også.
Håper du også får et løft snart Blondie!
-
Hei Jeanette!
Så fint å høre at du er i formsiget:)
Blir spennende å se hvilken dose vi alle ender på. Jeg føler som deg at kroppen er ganske ivrig etter å motta stoffskiftehormoner. For noen dager siden hadde jeg hjertebank og var litt småskjelven så jeg tenkte åå-neeei nå har jeg økt for fort- men så har det blitt borte igjen. Har likevel økt ganske raskt opp til 3, 5 grain så jeg skal holde meg der de neste fire ukene i alle fall.
Jeg er fortsatt sliten men jeg merker jo gradvise små bedringer- syklet relativt hardt på trimsykkel i går (kun 20 min da, men fra å ikke orke mer enn 5 min før "influensa følelsen" kom, er det jo ok). Har vært på bondegård med barna i dag og skal på kino i kveld. Bare det at jeg har lyst til å komme meg ut å gå på kino, er et lite fremskritt for min del:) Har vært en ivrig sofasliter lenge nå.
Ha en fin søndag videre!kram1
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Jeanette78
Og dessuten er ikke disse downperiodene mine tidsbestemt utover dagen, det virker mer som om jeg blir dårligere hvis det går for lenge mellom dosene, eller at jeg ikke tar nok..Men det kan godt hende denne trøttheten handler om binyrene også.
Ja, det er vanskelig å vite hva som er hva. Mine downperioder er også ganske tidsbestemte, de kommer til samme tid nesten hver dag. Det er det som får meg til å tro at dette er binyrer. F.eks er jeg alltid trøtt på formiddagen mellom 10 og 11. Så får jeg gjerne en opptur fra ca 13-14. Mellom 17 og 18 er jeg trøtt og uopplagt, før formen stiger fra 18-tida (og så ligger jeg mye våken på natta - da er gjerne formen på topp!). Selvfølgelig handler det også om stoffskiftet, men jeg tror altså at denne døgnvariasjonen henger sammen med kortisolnivået mitt.
Glad for at det går framover med deg. Deg også, Berit hjertflag1
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Berit1974
Jeg er fortsatt sliten men jeg merker jo gradvise små bedringer- syklet relativt hardt på trimsykkel i går (kun 20 min da, men fra å ikke orke mer enn 5 min før "influensa følelsen" kom, er det jo ok). Har vært på bondegård med barna i dag og skal på kino i kveld. Bare det at jeg har lyst til å komme meg ut å gå på kino, er et lite fremskritt for min del:) Har vært en ivrig sofasliter lenge nå.
Ha en fin søndag videre!kram1
xx9 Sprek ja! :D
I dag har jeg faktisk gått en 3-4 km med bikkja, og har nå vært på tivoli med unga noen timer. Føler meg likevel slettes ikke værst. Kjenner små downperioder innimellom. Kjørte karuseller også, en flott trening for binyrene. :lol: Det var kjempemorsomt! :D Selv om pariserhjulet ble noe i overkant for høydeskrekken min..gok1 33 meter opp liksom.. Men så aktiv som jeg har vært i dag, kan jeg ikke være hver dag, for da frykter jeg at jeg ryker på samme smellen som sist. Men å føle at man lever for en liten stund gjorde meg meget godt i dag!
Ønsker deg en finfin søndag også!
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Rufus
Ja, det er vanskelig å vite hva som er hva. Mine downperioder er også ganske tidsbestemte, de kommer til samme tid nesten hver dag. Det er det som får meg til å tro at dette er binyrer. F.eks er jeg alltid trøtt på formiddagen mellom 10 og 11. Så får jeg gjerne en opptur fra ca 13-14. Mellom 17 og 18 er jeg trøtt og uopplagt, før formen stiger fra 18-tida (og så ligger jeg mye våken på natta - da er gjerne formen på topp!). Selvfølgelig handler det også om stoffskiftet, men jeg tror altså at denne døgnvariasjonen henger sammen med kortisolnivået mitt.
Glad for at det går framover med deg. Deg også, Berit hjertflag1
Ja, heldigvis sovner jeg ganske fort, håper du slipper det der i lengden Rufus! Prøvd noe å sove på som melatonin eller? Håper du har det bedre også! hjertflag1
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Jeanette78
Ja, heldigvis sovner jeg ganske fort, håper du slipper det der i lengden Rufus! Prøvd noe å sove på som melatonin eller? Håper du har det bedre også! hjertflag1
Jo, takk skal du ha. vink11 Det går bedre med meg! Nå driver jeg og eksperimenterer. Tidligere da jeg gjorde forsøk på å kutte ut kveldsdosen med hc (ca 19:30), sov jeg ekstra dårlig. Forsøkte på nytt uten kveldsdose i går (følte jeg ikke trengte hc), og for første gang på mange, mange måneder sov jeg hele natta. Skjønte lite da jeg våknet i dag og hadde sovet 8 timer i ett strekk (trodde klokka var feil). Tar melatonin og 5-HTP og synes ellers jeg har prøvd "alt" for å sove bedre. Vi får nå se framover, tar ikke helt av ennå... :wink:
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Rufus
Jo, takk skal du ha. vink11 Det går bedre med meg! Nå driver jeg og eksperimenterer. Tidligere da jeg gjorde forsøk på å kutte ut kveldsdosen med hc (ca 19:30), sov jeg ekstra dårlig. Forsøkte på nytt uten kveldsdose i går (følte jeg ikke trengte hc), og for første gang på mange, mange måneder sov jeg hele natta. Skjønte lite da jeg våknet i dag og hadde sovet 8 timer i ett strekk (trodde klokka var feil). Tar melatonin og 5-HTP og synes ellers jeg har prøvd "alt" for å sove bedre. Vi får nå se framover, tar ikke helt av ennå... :wink:
Nei, vi har vel fått oss så mange nedturer nå at vi vanskelig kan ta helt av.kram1 Men det er da et positivt tegn på noe? :) Føler vel at jeg har tatt av fysisk i dag jeg da, selv om jeg er ganske bevisst på at nå bør jeg ha noen meget rolige dager. Men morro var det.:D
-
Jeanette, har du prøvd å stressdosere (øke dosen binyrestøtte) når du utsetter deg for særlige utskjeielser. Det funker mot hangover for meg.
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Blondie
Jeanette, har du prøvd å stressdosere (øke dosen binyrestøtte) når du utsetter deg for særlige utskjeielser. Det funker mot hangover for meg.
Jeg har økt dosen binyrestøtte nå i anledning doseøkning med erfa, som jeg har tenkt å trappe ned igjen etter et par uker eller no` slik. Men du minner meg på noe vesentlig der, som jeg hadde glemt litt. Så takk for den!:)
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Jeanette78
Fikk blodprøvesvarene mine på 135 mg Thyroid tatt den 20.9:
Ft4: 12
Ft3: 4.9
Tsh: 0.03
Beklager, men jeg kan ikke dy meg.. Fikk brev fra fastlegen i dag om at jeg i følge disse prøvene er overdosert på thyroid pga. supprimert tsh.. Og må trappe ned på medisiner. Akk ja... gidder ikke bruke krefter på å bli forbanna, men kjenner jeg er på tur.. :mad: Føler jeg har to valg som syk: juge så det renner på dosering for å få hjelp til "andre ting" også eller fortelle sannheten slik at de utvider horisonten ett par hakk.. Det siste hadde jaggu meg vært sundt for dem.
:|
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Jeanette78
Beklager, men jeg kan ikke dy meg.. Fikk brev fra fastlegen i dag om at jeg i følge disse prøvene er overdosert på thyroid pga. supprimert tsh.. Og må trappe ned på medisiner. Akk ja... gidder ikke bruke krefter på å bli forbanna, men kjenner jeg er på tur.. :mad: Føler jeg har to valg som syk: juge så det renner på dosering for å få hjelp til "andre ting" også eller fortelle sannheten slik at de utvider horisonten ett par hakk.. Det siste hadde jaggu meg vært sundt for dem.
:|
Ha, ha, hagriner11
Du ser virkelig overdosert ut ja...med en FT4 på 12 og en FT3 på 4,9. Min fastlege prøvde seg på det samme når jeg hadde samme TSH som deg i tillegge til den forferdelige pulsen, men jeg viste han brevet fra Aker og sa at han måtte faktisk se bort fra TSH så lenge jeg er medisinert med thyroid. Han svarte med å henvise meg til endokrinolog...den paranoide siden av meg tror det er fordi han vil slippe å krangle med meg selv...
Egentlig håper jeg det bare er fordi han ikke vet hva han skal gjøre.
Du får prøve å gjøre det samme med din lege å se hvordan det går.:)
-
Jeg synes du bør skrive tilbake og spørre om han virkelig mener at du er overdusert med den ft4-en... og spørre om han han tenke seg noen annen forklaring?
-
Takk for svar :)
Jada, tror jeg må skrive ut adskillige "beviser" for å få noe annet enn tsh verdier roterende rundt i nøtta pa h*n der. :mrgreen: Skal dit i morgen forresten, så jeg får nok "skride til verket". :wink:
Sorry, så ikke svaret ditt smgj, det er jo også en mulighet. :)
-
Sukk... da har jeg vært hos fastlegen...
H*n sa at h*n ikke skjønte noenting av symptomene mine, eller behandlingen, men det virket som om h*n til dels var med på at jeg har hyposymptomer. Da jeg spurte; " hva mener du med "ikke noenting"", overhørte h*n meg glatt selv om jeg spurte klart og tydelig. Jeg spurte om h*n kunne ta ferritinnivået mitt ift. blodprøver nå, men det var h*n ikke interessert i, for den var jo på 36 i februar sa h*n. "Og det er jo bra da.." Nei, sa jeg, den ble jo tatt i mai også, og da var den 9." "De prøvene kan jeg ikke finne sa h*n.." H*n gadd ikke lete en gang. Det var tydelig at h*n hadde satt seg som mål å bli fortest mulig ferdig med meg..
Selv om jeg egentlig ikke hadde noen forventninger til legebesøket, gjør det meg ikke akkurat godt... H*n er ikke interessert i å lære seg noe nytt, og tror vel heller ikke at h*n har behov. :sad:
-
Jeg har mange ganger vært inne på tanken om å nekte å betale for legetimen, dersom jeg ikke har fått den hjelpen jeg har behov for. Jeg mener ikke at man med det skal kunne bruke en slik metode for å true til seg behandling, men for å si i fra at man er misfornøyd med legens manglende interesse. En slik legetime som den du nevner over her, ville vært en slik situasjon som jeg ville ha vurdert å nekte å betale for.
-
Ja, du sier noe Sonja..kram1 Tror jeg må samle meg å skrive et langt og "misfornøyd" brev i nærmeste framtid. Og det hadde virkelig vært artig den dagen jeg kunne skrevet leserinnlegg i avisa om den skepsisen og motarbeidelsene jeg har opplevd ift. behandling med Erfa Thyroid. Og motbevist dem alle sammen.:wink:
-
Hmm... i dag har jeg vært i fremragende form... De symptomene jeg har hatt på hypothyreose har i dag vært en lett matthet, bittelitt brainfog i 5 minutter, og lett stivhet i ansiktet... That`s it. :D
Hva kan være årsaken??
*Doseøkning; fra 135 til 195 mg
*binyrene starter å ta seg sammen
*økning og bruk av ora adren fra 6 til 10 kapsler ved doseøkning
*har for to dager siden lagt til 6.25 mg dhea til pregnenolonen; nå 20 mg pr dag pga bivirkninger på 40 mg... ( DHEA: det var bare en tanke ettersom det tar tid å få barbasco plus i posten og fordi jeg leste en plass om pregnenolone + dhea i behandling... Plis ikke spør meg hvor..)
* Og; jeg har merket veldig god effekt av å sove godt, men å sove når det er natt kontra å slappe av på dag. Har satset på god nattesøvn i det siste..
Nå har jeg hatt så mange setbacks i det siste, men det er lenge siden jeg har hatt det så bra i en hel dag. Så noe av det jeg har gjort bør da være riktig?
-
Så flott, Jeanette!
Nei, hva grunnen er, det er ikke så lett å si når man gjør flere ting på samme tid (som jeg gjør hele tiden...). Er vel en kombinasjon, kanskje?
Grattis med framgang. Håper det fortsetter på samme måte! vink11
-
Sant, ingen enkel oppskrift på hva man bør gjøre. Heller ikke på å finne ut hva man har godt av og hva som ikke funker.
Noen ganger får man ingen virkning av et stoff uten samtidig å ta et annet. Feks dårlig jernopptak uten C-vitaminer og den typen.
Preparater har ofte en nødvendig sameksistens og en synergi.
-
Å gjøre flere ting samtidig er vel egentlig kort fortalt livet mitt det..:wink:. Vanskelig å ikke gjøre flere ting samtidig heller da, hvis vi ofte må ha flere elementer på plass for å bli bra :) Men, jeg innrømmer at jeg nok er av de mest håpløse på den fronten der. Og takk for svar Rufus og n`Finn! xx4
Formen holder nå stand den enda, i kveld har vi arrangert barnebursdag, og jeg har følt meg fullstendig tilstede, uten brainfog. Har til og med spilt fotballkamp med unga. Har hatt ansvar for 12 unger på et lekeland. :!: Det er utrolig deilig å kjenne at meg som person trer fram igjen. Jeg elsker jo unger og å være sosial f.eks.. Så dagen i dag er det største som har skjedd meg på lenge.. Så her sitter jeg med tårer i øynene. :D
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Jeanette78
Å gjøre flere ting samtidig er vel egentlig kort fortalt livet mitt det..:wink:. Vanskelig å ikke gjøre flere ting samtidig heller da, hvis vi ofte må ha flere elementer på plass for å bli bra :) Men, jeg innrømmer at jeg nok er av de mest håpløse på den fronten der. Og takk for svar Rufus og n`Finn! xx4
Formen holder nå stand den enda, i kveld har vi arrangert barnebursdag, og jeg har følt meg fullstendig tilstede, uten brainfog. Har til og med spilt fotballkamp med unga. Har hatt ansvar for 12 unger på et lekeland. :!: Det er utrolig deilig å kjenne at meg som person trer fram igjen. Jeg elsker jo unger og å være sosial f.eks.. Så dagen i dag er det største som har skjedd meg på lenge.. Så her sitter jeg med tårer i øynene. :D
Hei:p Ville bare si at det er flott å lese at du er i formsiget, Jeanette. Ingenting er som gla'nyheter her på Sonja's :wink:Ikke verst å ha ansvar for 12 unger i Lekeland forresten, det krever sitt!: