Sv: Erfa Thyroid og erfaringer.
Jeg deler dosen i tre og har god erfaring med det. Del dosen i en fallende deling, for eksempel 1.5 grain morgen, 1 grain midt på dagen og 1/2 på ettermiddagen. Prøv deg frem, damen! Jeg tror anbefalingen for inntak av Thyroid er to timer etter måltid, og en halv til en time før måltid
Jeg er meget taknemmelig for at få indsigt i alle disse erfaringer hjerte1
Og i dag har jeg så fået recepten hjertflag1
(Men der var kun én, og det er jo godt at ha' en i baghånden, ved jeg herfra ...
Så jeg skal lige ha' fat i lægen igen...)
Nu er det så om at få den afsted til et apotek, der kan finde ud af det!
Det er godt nok spændende, det her.
Lægen skriver på recepten, at jeg skal ta' 125 mg om dagen. Det lyder måske lidt vildt ? På den anden side: Jeg tager jo nu 200 µ Euthyrox hver dag ... Når jeg kan. Nogle dage går jeg ned til 100 µ eller springer over, fordi jeg har så store problemer med ødemer.
Den store hurdle bliver for mig at få taget blodprøve og komme til læge den 5. maj; jeg er så bange for, der er et eller andet, de liiige vil rette på, så jeg skal gå endnu seks uger på det her, inden jeg slipper ud af deres klør ... For jeg kan ikke gå på thyroid og så sidde derude og lyve. Alene tanken om stresset ved at skulle gøre det er lige ved at få mig. Blodprøven vil jo se helt anderledes ud, og gud ved, hvad de så kunne finde på at underkaste mig af forskellige undersøgelser og alt muligt ....
Nej, så jeg forsøger at overholde dosen ... Og ligner til gengæld noget, der er løgn med poser under øjnene, ben jeg næsten ikke kan få med mig - og i det hele taget en vægtøgning, der ligger på linje med det, jeg vejede, da jeg begyndte at tage Eltroxin for 12 år siden. :cry:
Så det skal bare lykkes med den der læge på sygehuset ... Nogen, der har et bedre råd /en bedre idé? Jeg har faktisk overvejet bare at ringe derud og sige, at jeg 'overgår til behandling i privat regi' og at jeg derfor ikke kommer mere ... Men kan jeg mon det? Jeg spørger, fordi jeg føler, man som stofskiftepatient faktisk bliver behandlet som om, der er noget galt med hovedet også. Og det kan der jo sagtens være :mrgreen: Men så alligevel. Og man kan sige, at også patienter, med noget galt i hovedet ... skal have en pæn behandling!
Men i hvert fald: Jeg føler mig i fare for at blive presset til noget, jeg ikke vil. Så har det ret blandet lige nu :|
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
n`Finn
T4 er det som skal danne grunnlaget for kroppens langsiktige forsyning av T3.
Tyroidet inneholder jo litt T3.
Dette mener jeg ikke må blandes inn i regnskapet til den langsiktige forsyning. Den som kommer fra de-jodinasen.
Tyroidets T3 er en kjærkommen hurtigvirkende støtte til stoffskiftet - virkningen varer ikke så lenge. Det er bare en oppvåkningshjelp - nesten som kjertlen gjør det.
AHA!!xx9 Den opplysningen/erfaringen der, ble jeg veldig glad for at du delte!!
Har altså en meget bra dag på mikrodose thyroid... :)
Og til deg Ruth: Den skal jeg ta med meg. Takk takk.:)
Nielsigne: Min personlige mening er at du skal gå til legen og si at du har skiftet over til thyroid. Han har plikt til å hjelpe deg, og jeg syns ærlig talt at det er helt forkastelig :evil: at du skal gå å lide på levaxin noe mere.
hjertflag1 dansk1 hjertflag1
Mvh Jeanette
jo Jeanette, du har et godt hjerte og en god tanke - sånn burde det jo være !
Men mange har nok erfart at en må ordne kartet etter terrenget i denne bizznizzen her...
Og det er synd.
Jeg vet om fler som smugler og ikke tør si til sin lege hva de egentlig bruker.
Herregud....:!: Får nesten hjerteinfarkt av denne bizznizzen jeg..:shock:
Snart så vi må begynne å avle griser, nappe ut skjoldbruskkjertelen på dem, og starte bizznizz sjøl. (stakkars griser da, får vente med nappinga til de blir gamle). Skal ha skilt i oppkjørselen: "Tørkede svinekjertler 19.90 pr hg."
Jaja, svart dårlig humor...:|
Jeg har bare tatt 120mg erfa i dag, (glemte dose to). Så heretter legges hele dosen klar på nattbordet. Takk for tipset n`Finn!
Jeg har faktisk høy hvilepuls til meg å være i ettermiddag/kveld. Dvs rundt 60-70. Særlig etter jeg har spist, fikk det både etter middagen og kveldsmaten. Virker som det roer seg når det går litt tid etter måltidet. Noen som har opplevd lignende? Jeg har ikke merket noe til dette når jeg har gått på Levaxin.
Imorgen blir det 180 mg Erfra!
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Jeanette78
Snart så vi må begynne å avle griser, nappe ut skjoldbruskkjertelen på dem, og starte bizznizz sjøl. (stakkars griser da, får vente med nappinga til de blir gamle). Skal ha skilt i oppkjørselen: "Tørkede svinekjertler 19.90 pr hg."
Jaja, svart dårlig humor...:|
Haha!! :Dxx7:D
Damen: Lykke til med morgendagens dose; du får si litt om hvordan du føler deg da!:)
Har ikke tenkt over økning i hvilepuls etter måltider med thyroid, men bruker jo så liten dose enda. Kan jo bare være at kroppen kompenserer for den innsatsen den må legge til grunn for å fordøye et måltid, og samtidig holde blodforsyningen ved like ellers i kroppen. Kanskje vil kroppen "overreagere" litt i begynnelsen ved påkjenninger, og at den roer seg litt etterhvert. Vel, det er det jeg tror i allefall.:)
Mvh Jeanette
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Jeanette78
Snart så vi må begynne å avle griser, nappe ut skjoldbruskkjertelen på dem, og starte bizznizz sjøl. (stakkars griser da, får vente med nappinga til de blir gamle). Skal ha skilt i oppkjørselen: "Tørkede svinekjertler 19.90 pr hg."|
:lol: :lol: :lol: :lol: Pragtfuld bemærkning! Der var også en, der for et stykke tid siden - under en krise med mangel på thyroid - skrev, at vi måtte bryde ind på slagterierne, ta' kirtlerne og starte produktionen op selv :lol: :lol: :lol:
Den bemærkning fik jeg aldrig sagt tak for ....
Det hjælper ellers godt også hjerte1
Så tak, Jeanette. Og - Ruth? tror jeg for den anden der. :lol:
Med hensyn til bizznizzen, så er det jo præcis fat, som n'Finn skriver; jeg kan ikke sige til lægen, når jeg går over til thyroid. Jeg ville virkelig gerne!!! Det ville være nemmere, både med hensyn til denne behandling OG alle andre, jeg måtte få brug for.
I Danmark er det godt nok ikke forbudt at bruge thyroid ... men det er MEGET tys-tys. Jeg har fx aldrig hørt om det før jeg sidste sommer var ved at blive gak af den ny slags Eltroxin, var slidt helt ned, havde synsforstyrrelser og alt mulig andet. Så googlede jeg jo i ét væk - og fandt herind xx8
Hvor jeg så læste om bl.a. thyroid.
Det er også her, jeg har fundet ud af, at alle læger har løjet for mig om Eltroxinen i det hele taget - eller i hvert fald forsimplet budskabet lige rigeligt. De har nemlig alle fortalt, at Eltroxin var en nøjagtig efterligning af RIGTIGT stofskiftehormon og at det derfor var en komplet erstatning for det, jeg ikke kan lave selv.
Det er jo bare en del af den store forklaring, man får og hvis hovedbudskab er, at når man får disse piller, så er der ikke flere eller andre problemer end dem, man skaber selv. Og sådan som man har det, når man endelig når frem til at få hjælp, så har man ikke nogen frisk erindring - eller noget andet frisk i det hele taget - så man tager jo bare imod. Jeg selv havde så mange smerter og var SÅ forvirret, at jeg bare måtte blive yderst taknemmelig. Det er der heller ikke noget i vejen med, bortset fra, at det - måske - kunne gøres endnu bedre! Og hvorfor nøjes med noget, der er ringere, egentlig?
Man æder både forklaring og piller, og alle nederlagene tager man på sin kappe, fordi man tror, det er ens egen skyld, hvis man ikke fungerer ordentligt OG har det godt. Så når man fx ikke har en masse energi til at knokle rundt på en legeplads sammen med sit barn, når man ikke orker at ordne huset, når man ikke orker at kontakte sine venner, så er det bare fordi man er ... et eller andet andet end syg af sit stofskifte :shock: Lad? Gal? Ligeglad? Uforskammet? Dårlig forælder? Eller bare det hele?
Hvem ville ikke lide skade på både selvværd og selvtillid ved at skulle bære alle de titler, spørger jeg bare. Men det er jo titler, mange vil give sig selv, når det ene efter det andet mislykkes.
Så er der al den der råddenskab, man ser alt for levende for sig, når det gælder medicinalbranchen. Som så mange andre brancher .... Men denne her er en af de helt gale, fordi det jo handler om helbred.
Men selv hvis man er fuldstændig overbevist om, at syntetisk medicin er og bliver det bedste (og det er det vist også i en række tilfælde?), så kunne lægerne da for pokker godt ta' og forklare en, at det er bedst at indtage medicinen på fastende hjerte, at man skal vente en halv time inden man spiser, at nogle fødevarer er goitrogene, og at man i det hele taget må se i øjnene, at nogle ting ved ens krop ikke er i orden, selvom man passer sin medicin.
De skulle i det hele taget ta' og passe deres arbejde, de læger desp2
De kan jo starte med at være til at tale med !
Ak ... Så lige en email fra apoteket. De skriver, jeg må vente tre-fem uger på medicinen fra de får recepten.... Suk
Men så slipper jeg da for at spekulere på det med, om jeg skal ta' Euthyrox i dagene op til den 5. maj, hvor jeg skal på sygehuset ... det er da altid noget.
ØV.
Nielsigne: Aldri så galt at det ikke er godt for noe... (mht når medisinene dine kommer på apoteket) En mager trøst når en er syk og trenger medisin.
Synes oppriktig synd på deg ift at du må tilpasse deg systemet for å bli frisk, og det er som vi sier i Norge "Helt høl i hue". Jeg visste virkelig ikke at det var så ille...:shock:
Det er synd og skam.:evil:
Jeanette
Jeg har jo tilsvarende historie som deg Nielsigne.
Etter noen år på Levaxin forsto jeg jo at dette ikke var for meg. Jeg fikk flere og flere og større og større problemer. Og legene gjorde ikke annet enn å justere dosen opp og ned.
Jeg spurte hver eneste en jeg traff, og det var mange, om det ikke fantes noe annet enn Levaxin. Jeg fortalte dem at jeg trodde Levaxin var årsaken og forklarte at jeg ble mye bedre når jeg sluttet med dem, men at jeg etter en uke måtte begynne igjen.
Samtlige sa at det ikke fantes noe annet på markedet !
I Norge har vi hele tiden hatt en ordning kallt "Registreringsfritak" beregnet på medisin det ikke er søkt markedsadgang for. Norge er et lite marked og denne ordningen er ibruk hver eneste time, så jeg vil ogå påstå at det var unisont løgn de fyllte meg med.
Løgn fordi de er kjøpt og betalt av medisinindustrien, og derfor vil beskytte sine egne interesser selv om de går helt på tvers av pasientens beste.
Det er rett og slett skammelig !
Danmark er jo også et lite marked, og jeg vil anta at tilsvarende ordning finnes som kan benyttes til å utskrive trengende medisin i Danmark.
Også Tyroid medisin.
Noe annet ville være helt uetisk.
Det som reddet meg - altså opplyste meg til selvsikkerhet - var internett og forløperen for dette forum.
Dyktige mennesker som Nora, Merete og Siri Ann lærte med mye !
Når jeg først nevnte for legen at jeg visste om ordningen, begynte det å rulle. Litt motvillig til å begynne med, men det gikk til slutt.
Og jeg kan jo si at min motvillige lege er ikke motvillig lenger......