Fryse, selv om man har sykdommen under kontroll?
Jeg har hatt hashimoto's i ca 5 år. En av de tingene som kjennetenger meg er at jeg fryser konstant. Har gjort det i alle årene. Går med boblejakke og skjerf inne på jobb, går alltid med mange lag med klær, tåler veldig lite kulde rett og slett! Folk tror jeg er gal... :lol:
Selv om jeg har tatt Levaxin fryser jeg altså så mye. Flere som har det slik? Bør ikke det gå bort når man behandles?
Frysingen er ikke et problem altså, det er en livsstil, og jeg bare lurer på hva dere andre erfarer xx9
Sv: Fryse, selv om man har sykdommen under kontroll?
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Ida
Jeg har hatt hashimoto's i ca 5 år. En av de tingene som kjennetenger meg er at jeg fryser konstant. Har gjort det i alle årene. Går med boblejakke og skjerf inne på jobb, går alltid med mange lag med klær, tåler veldig lite kulde rett og slett! Folk tror jeg er gal... :lol:
Selv om jeg har tatt Levaxin fryser jeg altså så mye. Flere som har det slik? Bør ikke det gå bort når man behandles?
Frysingen er ikke et problem altså, det er en livsstil, og jeg bare lurer på hva dere andre erfarer xx9
Jeg kjenner meg igjen i det du skriver, og det gjør tastene magnetiske.....
Jeg husker det som det var igår - selv om det nå er 6år siden.
For da ble det slutt.
Jeg gikk over til Armour.
Men før jeg gjorde, så forsøkte jeg Liothyronin - Legene ville ikke gi meg Armour. Tross hvordan jeg så ut og de må vel ha trodd jeg løy ? Ellers vil jeg jo si det nærmer seg kriminalitet.
Jo - Lio virket veldig bra en uke, så ble virkningen borte. Jeg økte dosen MYE og fikk litt varmefølelse for hver dose.
Det var Armour som gjorde underverker.
Selv med svært lav dose i starten merket jeg stor endring i kroppsvarmen.
Ikke bare oppfattelsen av den, men den reelle tempen steg fra 36,0 til 36,6.
Så er det jo ikke sikkert det gjør underverker for alle - men det vet man altså ikke før man har forsøkt.
Så det råder jeg alle til som ikke Levaxinen virker tilstrekkelig på.
Jeg klarte ikke å ordne en forsøksordning før jeg hadde frosset i 16år.
Det er ingen grunn til å vente så lenge Ida .....
Takk for svar :) Det er selvfølgelig verdt et forsøk å gå over til annet enn Levaxin. Kanskje det også hjelper på frysingen. Interessant det du skriver :) Heldigvis er frysingen det minste problemet ved hashimoto's da. Lever ganske fint med det (selv om det er et herk å dra med seg masse ekstra klær i vesken hehe).
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Ida
Selv om jeg har tatt Levaxin fryser jeg altså så mye. Flere som har det slik? Bør ikke det gå bort når man behandles? Frysingen er ikke et problem altså, det er en livsstil, og jeg bare lurer på hva dere andre erfarer xx9
Hej Ida vink11
Selv om du er diagnosticeret med Hashimoto's i 5 år, er der sikkert gået et rum tid med sygdommen, inden du er blevet diagnosticeret. Har du overvejet hvordan din binyrebark har klaret Hashimoto's? "Ekstrem følsomhet for kulde" er sædvanligvis et umiskendeligt tegn på trætte binyrer. Jeg mener også, et flere steder i her tråden nævner du flere plager, der kunne tyde på, at du kunne have brug for binyrestøtte.... og dette uanset hvilke mediciner man er i behandling med.
Kunne du lokkes til at læse "binyre-stoffet" på kris's hjemmeside: http://www.stoffskifte.info/binyrebark.html - og se om der evt. er mere du kan genkende i kris's beskrivelse? Godt det snart er (varm) sommer. hjertflag1
Jeg har samme erfaring som n`Finn når det gjelder frysing, ikke lenger plaget med det med høy nok dose Erfa:) Fælt å fryse hele tiden...
God bedringvink11
Jeg frøs mye før. Det gjør jeg ikke nå. Nå bruker jeg Thyroid. Jeg har også Hashimotos, Ida. Kroppen min klarte ikke å konvertere T4 til T3, dermed fikk jeg ikke den dosen jeg trengte av Levaxinen. Og det konverteringsproblemet kan mange ha, selv med "fine" prøver. Så fikk jeg biinyreproblemer, men er nå på vei opp. Jeg ville skjekket litt om det kunne skyldes noe slikt
Hei vink11
Har akkurat samme erfaringen. Først etter å ha kommet opp i en bra dose Erfa Thyroid har jeg «kastet» ullteppet og ullsokkene. Og jeg har også vært mye kald. Når andre har kledd seg i shorts og t-skjorte om sommeren har jeg hatt godt med klær på.
xx9
Hele mekanismen i hvorfor man fryser kjenner jeg ikke.
Det er ganske sikkert flere årsaker som sikkert kan henge sammen.
Jeg syns jeg har oppdaget at det ikke slavisk har med den kroppstemperaturen man kan måle å gjøre.
Jeg hadde morgentemp på 36,0 og den varierte bare med 1/10.
Så var det noen ganger innimellom som jeg ikke frøs hvor jeg målte temp og den var det samme.
Det må ha noe med forstyrrelser i temperatursenteret i hypotalamus å gjøre, og hvordan underbevisstheten tolker signaler derfra.
Altså et hjerneproblem skapt av ineffektive stoffskiftehormoner ?
Så kan en ikke isolere problemet.
Mangel på stoffskiftehormoner påvirker jo hele kroppen negativt. Også annen endokrin aktivitet som feks binyrene.
Vi har jo lest mye om hvor viktig det er å få med seg denne aktiviteten når vi starter opp med stoffskiftehormoner - og det er nok verre for noen enn for andre.
De fleste (muligens?) merker ikke noe til dette. Binyreaktiviteten følger opp økningen i stoffskiftehormoner og man merker ikke noe til de.
Men man kan ikke si ofte nok at du (jeg?) er ikke noe gjennomstittsmenneske. Det finnes ikke - alle er unike individer i en statistikk.
Det betyr at noen i statistikken har problemer som andre ikke har - og de samles vel her da :)
Iallfall de som ikke er alt for hardt rammet......
Jeg tok jo blodkortisolmålinger like før jeg gikk over til Armour som var helt feil. De var for lave og laveste måling var om morgenen. Samme bilde ved måling en mnd. senere.
Da mener jeg man kan trekke den sluttning at Levaxin ikke hadde evnen til å opprettholde en forsvarlig binyreaktivitet.
Aker avslo å teste meg igjen etter et par måneder på Armour - de ville vel ikke vite hvorfor Armour virket - og deres foretrukkne preparat ikke gjorde det ?
For jeg ble varm igjen i tillegg til at nesten alle symptomene mine forsvant.
Men ofte når vi har den kuldeopplevelsen i kroppen, er jo hendene også kalde. Så det er vel ikke bare underbevisstheten? Nå har jeg varme hender, før var de nesten alltid kalde
ERFA gjorde meg varm igjen:)