Sv: Legen har friskmeldt meg, men jeg er fortsatt like sliten...
Ja, jeg så en med symptomer på addison som fikk store brune flekker i ansiktet.
Ja, glem afi-D, det er helt feil medisin.
Hva var verdiene dine?
Rema 1000 har D3 til bare 42 kroner for en boks.
For å opprettholde sommerens D-nivå. trenger man omtrent 125µg, som er 12-13 slike tabletter.
Solarium er da et alternativ, to ganger i uka, kanskje bare smøre ansiktet? pga pigmentflekkene
http://www.tidsskriftet.no/index.php?seks_id=1365847
Jeg fikk ikke vite verdiene mine, fikk bare vite at jeg hadde D vitamin-mangel. Skal spørre om verdier når jeg skal dit over helga.
Men hvis jeg tar 125 µg pr. dag, det er ikke fare for overdosering da? Tenker på det som står på boksen om at 10µg pr dag ikke bør overskrides... selv om jeg har skjønt at det bare er tull :wink:
Håper jo på påskesol, og jeg kommer til å benytte hver anledning til å sitte ute og få med meg solstrålene. Solarium vet jeg ikke om jeg tør mer, for de flekkene var skikkelig ILLE. Jeg overdriver ikke, jeg så ut som jeg var mørkhudet på begge kinnene, og lys ellers. Og det skjedde selv om jeg smurte meg! Med vanlig sol var ikke flekkene på langt nær like synlige, selv om de var der da også.
Altså, kan jeg f.eks. begynne med 125µg D3-tabletter, og så redusere gradvis etterhvert som jeg kan begynne å sole meg ute? Er det en ok fremgansgmåte?
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Anisa
Er disse pigmentflekker væk nu? Denne type af UV-inducerede pigmentflekker kan også være respons på hormonel reaktion som følge af binyreinsuffiency.
Ja nå er pigmentflekkene helt borte, de forsvant sammen med sommerens brunfarge utpå høsten. Nå er jeg jevnt likblek :lol:
Jeg har aldri hatt den type flekker før, jeg blir fort jevnt brun og tåler MYE sol... vanligvis. Men ikke nå.
Og hvis dette kan være nok et tegn på at binyrene sliter, så haster det vel enda mer med å få tatt den spyttprøven. Jeg skal høre med legen en siste gang, siden jeg likevel skal dit, men er hun fortsatt like negativ så bestiller jeg den selv... selv om det koster noen kroner.
Og alt om D2-vitaminet er herved glemt, det er slettet fra min hukommelse xx9
Men jeg er jammen glad for at jeg har lest mye på dette forumet, ellers hadde jeg tatt de Afi-D tablettene og trodd at alt var i orden.
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Puselille
Men hvis jeg tar 125 µg pr. dag, det er ikke fare for overdosering da? Tenker på det som står på boksen om at 10µg pr dag ikke bør overskrides... selv om jeg har skjønt at det bare er tull :wink:
Håper jo på påskesol, og jeg kommer til å benytte hver anledning til å sitte ute og få med meg solstrålene. Solarium vet jeg ikke om jeg tør mer, for de flekkene var skikkelig ILLE. Jeg overdriver ikke, jeg så ut som jeg var mørkhudet på begge kinnene, og lys ellers. Og det skjedde selv om jeg smurte meg! Med vanlig sol var ikke flekkene på langt nær like synlige, selv om de var der da også.
Jeg håber du har læst mit indlæg. Da er jo alle svarene du efterlyser + henvisning til tegnet på binyreproblem. Det sidste kan blive skæbnesvangert, hvis overses. vink11
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Anisa
Jeg håber du har læst mit indlæg. Da er jo alle svarene du efterlyser + henvisning til tegnet på binyreproblem. Det sidste kan blive skæbnesvangert, hvis overses. vink11
Jepp, jeg leste innlegget ditt... men tydeligvis ikke godt nok :roll:
Nå ser jeg jo at det kun er D2 som kan overdoseres. Takk skal du ha.
Det med binyrene har vært i tankene mine ei stund, og dette med pigmenteringen var vel bare enda ett av symptomene på lista. Den begynner å bli lang nå. Jeg skal ikke overse det lenger nei, skal få tatt prøver på en eller annen måte. Og når man har en lege som sier at Anti-TPO måler binyrene, så er det kanskje best å bestille testen selv - først som sist.
Hehe - inne på noe vesentlig der puselill :)
Men det er jo alvorlig !
Det er jo reell uforstand på de oppgaver man er satt til å løse for folk - og som det heves god lønn for å sette seg inn i.
En som skrev her tidligere ble satt på AfiD2 av Aker ! - og blodprøven de brukte var også D2 !
Jeg mister bare tillit av slikt jeg da.
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Puselille
Jepp, jeg leste innlegget ditt... men tydeligvis ikke godt nok :roll:
Jo du har læst det helt OK. kys1 Det var jeg, som har overset at du skrev et svar på mine bemærkninger kun 2 minutter før jeg postede mit "brok". :oops:
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Puselille
Det med binyrene har vært i tankene mine ei stund, og dette med pigmenteringen var vel bare enda ett av symptomene på lista. ..
Puselille; jeg har målt svært lave cortisolverdier i spyttprøvetest, noe som tyder på svake binyrer. Jeg har i vinter merket at jeg er mørkere i huden en normalt, jeg er vanligvis melke-hvit på denne tida, tar aldri solarium. Det er en mørkere strek der bh-stroppene går foran på skuldrene, og der bukselinnen sitter på hofta. Det er visst nokså typisk at det blir mørkere der hvor huden "slites".
Vet ikke om du har merket noe sånt.
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Tily
Puselille; jeg har målt svært lave cortisolverdier i spyttprøvetest, noe som tyder på svake binyrer. Jeg har i vinter merket at jeg er mørkere i huden en normalt, jeg er vanligvis melke-hvit på denne tida, tar aldri solarium. Det er en mørkere strek der bh-stroppene går foran på skuldrene, og der bukselinnen sitter på hofta. Det er visst nokså typisk at det blir mørkere der hvor huden "slites".
Vet ikke om du har merket noe sånt.
Jeg har ikke noen mørkere streker nå ihvertfall, nå er jeg likblek over hele kroppen. Jeg har faktisk aldri vært så blek før, men nå er det også første vintern på over 20 år at jeg ikke tar solarium.
Men tror gjerne at jeg var ekstra mørk rundt hoftene i fjor sommer, akkurat der bukselinningen hadde "gnagd" seg inn...
Tilbake fra legen, og ja ja... hva skal man si? vedikke1
Huskelista mi var lang som et vondt år, og jeg merka at jeg mista legen lenge før jeg kom halvveis...
Men hun skjønte ihvertfall at FT4 er på vei ned i avgrunnen igjen, og konklusjonen er at jeg skal øke dosen med levaxin. Hun ba meg ta 2 tabletter annenhver dag, noe jeg synes hørtes ut som en alt for stor økning (bruker jo 100 µg pr dag nå), så jeg sa jeg ville ha 25 µg tabletter så jeg kunne ta samme dose hver dag. Og det fikk jeg.
Det ble ikke tatt noen nye blodprøver idag, og det var kanskje like greit siden jeg glemte meg og tok medisinen i morres. Skal tilbake om en måned, og da skal det tas ALLE stoffskifteprøver, inkl. antistoffer og T3. Eventuelt ny ultralyd, for jeg føler jeg har en stor vond klump på halsen. T3 måtte jeg krangle litt om, for hun påstår fortsatt at det er laboratoriet som tar initiativet til å måle den hvis det viser seg at TSH er veldig lav, eller FT4 er veldig høy. Forstå det den som kan.
B12 ja... det med at vi med lavt stoffskifte skal ligge høyt på denne, det hadde hun ikke hørt om. Men jeg skulle bare ta ekstra tilskudd. Ok, men er det ikke denne som KUN kan økes med sprøyter? Da hjelper det vel lite å knaske tabletter?
Da jeg begynte å snakke om binyrene, da hadde hun falt av lasset fullstendig. Vi fikk ta en ting av gangen, og se om formen ble bedre av mer Levaxin først. Det er jeg VELDIG skuffet over, så når jeg får råd skal jeg bestille den testen fra Scanlab eller hva det heter.
Men hvor mye bør jeg øke dosen min med Levaxin? 25 µg pr. dag, eller holder det med 12,5 µg?
Forsøk å få fatt i B12 vitamin som dråper eller sugetabletter, det skal også være en måte å få opp B12 på som er bedre enn svelgetabletter.
Start sakte med å trappe opp Levaxin. Om det går greit med 12,5 mg økning, kan du sikkert øke til 25 mg etter en stund. Du kan risikere hjerteklapp og ubehag om du øker for raskt, og det er jo ikke meningen, det heller!
Hvor får jeg tak i sånne sugetabletter, er det noe som må bestilles over nett? Stakk innom nærmeste apotek, men der så de bare rart på meg. Jeg skjønner ikke at alt skal være så vanskelig!
Da begynner jeg med 12,5 µg levaxin, og så tar jeg det fra der. Hvis jeg tåler økningen og ikke får hjertebank, hvor mange uker bør jeg vente før jeg øker mer?
Jeg spurte forresten legen om HVORFOR jeg har lavt stoffskifte, og hvorfor kjertelen min er så liten (ifølge ultralyd) hvis jeg ikke har antistoffer som ødelegger den. Fikk bare til svar at kanskje jeg hadde spesielt liten kjertel i utgangspunket :roll: ... og at den Anti-TPO prøven bare kunne gi svar på om man hadde struma eller sykdommer som fikk kjertelen til å vokse.
Jau jau...