Sv: HJELP! Har jeg trøbbel med binyrene?
Ja, stemmer - du "juksa" jo litt der noen uker....
Jeg mente de døgnvariasjonene som er i blodkortisolet.
Det skal bygge seg opp om natten, og det er stoffskiftet som styrer med det.
Så om morran skal det være høyt for å få deg ut av loppekassa og igang med dagen din.
Så skal det falle til under halvparten ved leggetid - og det er jo en av de ting som gjør at du blir trøtt.
Jeg hadde motsatt !
Lavt om morran og bittelitt høyere om kvelden. Begge var på 200-tallet.
Ved første måling sa de at labben hadde forbyttet morgen og kveldsprøven.
Så jeg fikk ny time etter en måned - og da var det akkurat samme resultat.
Men da kunne de jo ikke skylde på labben - likevel ble jeg bare sendt hjem uten noen behandling.
Så begynte jeg jo med Armour ikke så lenge etter - og følte meg så bra at jeg dro innom Aker å forklarte hva som hadde skjedd og spurte om de ikke kunne teste meg påny.
Men nope - det var det ingen grunn til.......
Hei Vigdis...
Det er ingen trøst, men jeg fryser hele formiddagen, og begynner å svette mot kvelden.
Til å begynne med,ja,det var slik det begynte...la meg tilsynelatende """frisk""" en kveld, og sovner uten problem. Kl. 0240 våkner jeg som om kroppen" fikk støt av strøm" gjennom seg,forferdelig hjertebank og gjennomvåt av svette. Den natta begynte våkenheten(våkna omtrent til samme tid,ca.0230 hver eneste natt, og lå så våken til kl 6-7 om morgenen, og da sovna jeg igjen. Dette ble mønsteret i flere mnd.
Jeg stod opp følgende dag og kunne ikke gå..klarte så vidt DRA føttene langs
gulvet. Over natta mista jeg all matlyst..gikk ned 8 kg på 10 dager, tissa ofte, nøs adskillig mer enn vanlig, "noe" angrep det ene øyet mitt.....m.m.
Pr. i dag har jeg utvikla problem med å sovne om kvelden .Ja, Vigdis..ikke ok dette at søvnen går på trynet.Noen symptom ER blitt bedre, men langt fra slik det var...
Nå vet jeg at jeg har lest (et eller annet sted) at for lite DHEA gjør at vi får problem med å sovne om kvelden. Og du har lav DHEA også..jeg lurer på hvorfor vi ikke får støtte der? Det er jo et viktig hormon for så mange ting. Det blir forøvrig brukt som en "pekepinn" på generell binyrestatus".
Lav DHEA indikerer lav t nivå av de andre binyrehormona også.
Jeg har aldri fått målt aldesteron, men tror vi bør det også!!?
Så svar på spørsmålet ditt :
støtte tilsvarende mellom 20-40 mg HC
selen
zink
magnesium
D3
omega 3
B12 (injeksjoner hver 3.mnd)
Trio-Be
jerntilskudd
C-vit
B-kompleks
Periodevis har jeg tatt binyreekstrakt.
Evnt. litt om mat ---Jeg spiser MASSE grønnsaker(vitaminer og mineralstoff (ikke minst med tanke på sporstoff), noe frukt og bær.
Jeg spiser feit fisk 4 ganger i uka, ellers kyllingbryst, og ren karbonadedeig (på ulike måter).
Jeg drikker ikke melk lengre, så spiser norvegia for å ikke få for lite calsium.
Mvh. Gunnda.
Jeg jobber bort sukker i mat. Og den finnes skjult i det du tror er bare salt påleggskinke, eller andre ting som smaker godt, det er kamuflert som:
Sukrose, fruktose, glukose (druesukker), laktose (melkesukker), maltose og mannose, sukkerrør, sukkerbete (sukkerroe), sakkarider, enkle sukkerarter, monosakkarider, druesukker, dekstrose, fruktsukker, sammensatte sukkerarter, disakkarider, rørsukker, polysakkarider, oligosakkarider.
Jeg fjerner også kaffe, svart te, fruktjuce og alkohol. Siste fingerbøl med kaffe blir i morgen.
Frokost: havregrøt med glutenfritt havregryn
Lunch: omelett med grønnsaker eller kjøtt, Spiser 3 egg eller mer pr dag, masse næring, K vitaminer osv.
Middag: masse grønnsaker, grov ris naturell eller poteter, kjøtt eller fisk
Mellommåltider:Innimellom spiser jeg avocado, pinjekjerner, diverse grønnsaker i et så rikt omfang som mulig, knuste linfrø (bra fettstoffer), sesamfrø, youghurt naturell (2,5 - 8 % fett), cottage cheese, grov ris naturell blandet med olje og grønnsaker, rester fra middagen, mye havsalt. Noen ganger spiser jeg havsalt og svelger det ned med mye vann.
Drikker: vann og urteteer, rooiboosh, peppermynte, to greske urteteer som heter Dittany og Mountain tea.
Wilson sier at vi skal ligge unna frukt, så jeg gjør det, men det er visst noen man kan spise litt av. Han sier ja til papaya, mango, plommer, pærer, kiwi, epler, noen få druer, kirsebær. Vi skal ligge unna bananer, rosiner, dadler, fiken, appelsiner, og grapefrukt.
Blodsukkeret skal være jevnt, derfor minst mulig sukker og frukt (men det er vel endel sukker i grønnsaker som gulrot, så jeg er litt tvilende til teorien, men har ikke lest boka enda).
Sitat Wilson: What to Eat and Drink
If you suffer from adrenal fatigue, you will do best combining fat, protein and complex carbohydrates (like whole grains) at every meal and snack. This combination helps provide a steady stream of energy throughout the day. It is important to remember that foods that are converted too quickly into energy (like sugary snacks or highly processed foods) will quickly let you down.
Kosttilskudd:selen, D3, mange B-vitaminer (verdiene har økt!), C-vitamin, jern (verdiene har økt!), magnesium, av og til krom og sink, 2 binyreekstrakt pr dag i påvente av Cortef, og Circadin (melatonin) for å få sovehjelp.
Jeg har i går og i dag gått ned til 1 grain Nature-Throid (naturlig tyroksin fra gris). Både fordi jeg regner med å få Cortef fra mandag, og fordi jeg ville se om det hjalp på den vannvittige følelsen av varme på natta.
Legen min er veldig åpen, og sier han vil gjøre alt han kan for å hjelpe meg (når hørte jeg det sist?). Han skal undersøke DHEA, han vet lite om det. Så jeg håper resultatet blir at jeg får det av ham.
Bare en liten kommentar til det du nevner om sukker:
Det er etterhvert mange produkter hvor det står "ikke tilsatt sukker". Det er en del som da tenker at produktet ikke inneholder sukker. Men det gjør det jo. Og når de reklamerer med "samme gode smak som før" har de ofte tilsatt kunstig søtningsstoff i stedet, noe som ikke er det spøtt bedre.
Minner meg forøvrig om noe jeg overhørte i butikken en gang. Det var på den tida Solo hadde gått over fra å bruke "light" til "lett" på etiketten. To damer studerte de nye Solo-flaskene, og jeg hørte den ene spørre den andre:
"Du, Solo Lett, er det sånn derre lightbrus det, tru?"
ja, kunstig sukker har jeg holdt meg langt unna, i flere år! Så en nifs reportasje på Puls for noen måneder siden, en kvinne som ble veldig dårlig av aspartam. Legen forsto ikke noe, men hun leste på nettet, og fant informasjon. Så lesning av innholdsfortegnelse er bra. Aller best er å lage det meste av maten selv. Sukker puttes i mye mat hvor vi godt kunne unnvært det. Via ferdig mat, uten å merke det, får du i deg store mengder sukker.
Hvordan unngå "thyroid dump"?
Er nå på dag to med Cortef.
Øker i følge STTM. Skal nå ha 2,5 mg Cortef i tre dager, så øke til 5 mg i tre dager, så 7,5 mg i tre dager osv. Til jeg når 20mg og så skal jeg eventuelt øke dosen ut fra temperatur.
Akkurat nå føler jeg meg som en grønnsak, orker ingenting. Ligger i senga og på s of aen ganske mye. Jeg orker ikke lyder, film, TV, musikk, støy, problemer med å konsentrere meg. Blir svimmel ganske raskt.
Jeg har stått på 1 grain naturlig tyroksin, Nature-Throid nå i en uke, fordi jeg skulle introdusere Cortef. Er det noen av dere som begynte med Armour etc før dere fikk trøbbel med binyrene, og har erfaringer med når dere kunne begynne å øke tyroksindosen?
Jeg har lest om "thyroid dump" hvor T3 lagrene flommer ut i kroppen etter oppstart med Cortef, og vil nødig ende der med angst, forferdelig hjerteklapp, ekstrem uro med total umulighet for søvn, og som kanskje varer over flere døgn.
Jeg har blitt merkbart dårligere siste dagene, og tror mye av det skyldes mitt lave inntak av tyroksin. Men vil ikke øke for fort av ovennevnte grunn.
Jeg har hatt ekstreme søvnvansker siste halve året, bruker melatonin, men den er foreløpig ingen vidundermedisin. Regner med å stå fast på den lenge. Søvn har jo også mye si for formen! Selv om jeg ikke sover, ligger jeg og hviler mye. Det hjelper, det også.
Sv: Hvordan unngå "thyroid dump"?
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Vigdis
Er nå på dag to med Cortef.
Øker i følge
STTM. Skal nå ha 2,5 mg Cortef i tre dager, så øke til 5 mg i tre dager, så 7,5 mg i tre dager osv. Til jeg når 20mg og så skal jeg eventuelt øke dosen ut fra temperatur.
Gjenopptok du smøring med hc-krem etter at du var ferdig med spyttprøvene? For om du har har brukt hc-krem frem til at du hoppet over til cortef nå, kunne du nok ha startet høyere enn 2,5 mg Cortef. Jeg brukte jo krem først - ganske mye - og jeg begynte rett på 10 mg Cortef, 15 mg etter to dager og var oppe på 20 mg innen en uke. Det var ikke noe problem. Når du kommer igang med cortefen, vil du merke om du glemmer en dose. Jeg blir svimmel, skjelven etc. Håper du føler deg bedre fort. Og jeg er enig med deg når du mistenker at den dårlige formen skyldes lite thyroxin. Jeg har nemlig gått på en real smell etter overgangen til naturthyroxon. I ettertid ser jeg at jeg gikk for fort ned på levaxin og for sakte opp på NT. Den T4 jeg hadde bygd opp av levaxinen ble ikke fullt ut erstattet av NT, og betaler en høy pris for det i disse dager.
Håper du merker bedring fort. Jeg vet hvordan du har det nå! kram1
Bare en tanke...tåler du i tillegg å ta feks.25 eller 50 µg Lev. i en periode?
Til du får bygget opp dosen din på naturlig tyroksin, samt binyrene dine?
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
gunnda
Bare en tanke...tåler du i tillegg å ta feks.25 eller 50 µg Lev. i en periode?
Til du får bygget opp dosen din på naturlig tyroksin, samt binyrene dine?
Jo, jeg har vurdert det du sier, senest for et par dager siden. Men bestemte meg heller for å øke NT. Nå kan jo det vise seg å være dumt da jeg ikke har mye NT igjen. Håper inderlig at jeg får tak i mer NT snart. Hvis ikke må jeg jo tilbake til levaxin uansett...
Håper det går riktig vei for deg, Gunnda :)
Rufus!
Var på Jernbanetorgets Apotek, Vitus, Oslo, for to dager siden for å hente Cortef. De hadde hatt Naturlig tyroksin i forrige uke, men var nå tomme. Men regnet med å få det raskt, kanskje allerede om en uke. Ring og mas!
Ja, jeg brukte kortisonkrem, helt til noen dager før, da slapp je g opp for kremen, og var ikke i nOrge, men hvor de hadde noe de påsto var kortison, men det ga meg en brennende følelse på huden. Så da holdt jeg opp.
Ja, kanskje jeg kan øke litt raskere med Cortef? Jeg sliter veldig med søvn, og har forstått at binyrene i ren fortvilelse pøser ut adrenalin, som en siste krampetrekning? Og da oppstår søvnløshet. Blant annet.
Men jeg har merket en svak varmefølelse disse to dagene, noen timer, før kulda kommer krypende tilbake, og det er bare å fylle på med lag på lag med ull.