Jeg har bestemt meg for å slutte å røyke. Kan røykeslutt påvirke stoffskifte? HAr tenkt litt på dette og lurer på om det er noen som vet noe om det er noe jeg skla være obs på?
Ha en fin sommerdag alle sammen :)
Printable View
Jeg har bestemt meg for å slutte å røyke. Kan røykeslutt påvirke stoffskifte? HAr tenkt litt på dette og lurer på om det er noen som vet noe om det er noe jeg skla være obs på?
Ha en fin sommerdag alle sammen :)
Er det noen i forumet som har erfaring med hvor mye man må senke tablettdosen med Levaxin når man slutter å røyke? Eller hvor mye TSH synker når man slutter å røyke?
Røyking forstyrrer visstnok på den måten at systemet ikke ser alle stoffskiftehormoner for nikotinen dekker noen av dem. Derfor lages det mere TSH og dermed produserer kjertelen mere.
Noen mener denne 5% økningen kan være med å stresse den til døde, for å si det slik.
Hos oss virker jo ikke dette systemet, så nikotinen forstyrrer visst ikke.
Vi tar jo samme dosen - røyk eller ikke.
Hei, takk for svaret. Jeg forsøkte å slutte å røyke før ferien og min TSH sank fra 2,0 til 0,28 , da var jeg overdosert. Jeg har ikke kjertel. Endokrinologen jeg bruker sier at selv om jeg ikke har kjertel vil stoffskiftet øke fordi røyken hemmer enzymene som omdanner T4 til T3.
Jeg har nå gått ned på Levaxindosen med 12,5 mcg til 237,5 og føler meg i elendig form og energiløs. Har du hørt eller lest at stoffskiftet endres ca 5%?
Ã…ja - det visste jeg ikke.
er ikke så mye jeg har greidd å finne om dette.
Kan hende omdanningen blir mer effektiv hvis du slutter da ?
Har tenkt å begynne å røyke sjøl - det set så avstressende ut......
Men jeg venter til jeg er over 80 - - - -
er vel ikke så farlig da ?
Glemte å spørre er det stoffskiftet som endres med 5% eller er det dosen som må reduseres med 5% ?
Er veldig interessert i å vite hvor du har funnet det med 5% kan du si noe om det?
Leste ett sted her att "nikotin holder stoffskiftet kunstig höyt" , på hvilken måte menes da det? Saken er den att jeg sluttet og röyke i Mars -06 ,fikk en bronkitt ,ble allment "dass" i kroppen etter det,krangla med kroppen mer og mindre frem til Mai mnd. går til doktoren ,hvor da han tar blodpr. som da viser at mitt stoffskifte er på tok tullet. (TSH 59,7) Har spurt dokt. om röykeslutt kunne väre årsak til at mitt stoffskifte ble galt, at det på en måte utlöste det ,men Dere vet ...spörre en doktor om man kan "bli syk" av å slutte röyke -ja-se det var dumt spurt. Men jeg undrer iallefall jeg......det hender jo mye i kroppen når man slutter etter 30års röyking .....eller ?
Du blir ikke syk av å slutte å røyke, men det skjer store ting i kroppen. Jeg hadde ingen utslag på blodprøver og var kejmpe syk. Jeg sluttet i et desperat håp om litt energi. Da kom plutselig svaret på det ingen klarte å finne ut av - det var hypotyreose jeg hadde hatt alle de årene. Så hos meg gikk jeg fra normale og veldig fine blodprøver til en TSH på 14. Så ja, du har reagert på røykeslutten! :)
Samme her. Hadde etter sigende fine prøver før jeg sluttet, det var i feb 2001. I april husker jeg at jeg begynte å få mindre utholdenhet, og hadde et vanvittig temperament. I desember ble jeg utredet for barnløshet, og da ble det tilfeldigvis oppdaget at tsh var kjempehøy. Og jeg fikk svaret på hvorfor jeg hadde lagt på meg 20 kg... blant annet...