Sv: Dårligere enn noen gang, noen som har noen oppmuntrende ord?
Hva heter D3 preparatet du bruker og hvor stor dose tar du ?
Anti-TPO er ikke en helt sikker test. 10% av antall positivt målte personer utvikler aldri hypothyreose. (så kan man diskutere hvor sikker påvisning av hypothyreose er.....)
Når mengdemålinger er lave, samtidig med positiv anti-TPO - tolkes dette samlet som at kjertelen er under antistoffpåvirkning.
Likevel vil jeg påstå at dette heller ikke er helt sikkert.
Eneste undersøkelsen som er sikker, er mikroskopering av en FNB (FinNålsBiopsi).
Anti-TPO = 100 er ikke en sikker påvisning i seg selv. Andre forhold kan årsake lavt stoffskifte (lav fT4).
Så skal man jo skjele litt til statistikken.
Det er bare 10% av de registrerte tilfeller av lavt stoffskifte som ikke skyldes antistoffer.
Og den statistikken er heller ikke helt sikker.......
Stoffskiftet ditt er lavt - du har en blodprøve som viser det.
Og du har symptomer på det,
Men hva årsaken er vet man altså ikke.
Perioder med lavt immunforsvar, lav D3, lavt antall bindeproteiner osv. gjør at stoffskiftemålinger kan bli lave.
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Flower
Sonja, jeg har vasket det ofte, men trodde ikke jeg skulle miste håret pga. det. Jeg har vasket det ofte før også uten at det har mistet sitt liv og spenst. En frisør sa nylig til meg at det skal vaskes HVER DAG (???) Jeg har lært at det skal gå en stund mellom hver gang så ikke hodebunnen tørres ut osv. at ikke huden har godt av all vaskingen. Så jeg tror ikke helt på den frisøren. Jeg tror vel mer at det er prosesser i kroppen som styrer det om dagen, jeg vet bare ikke hva jeg skal gjøre for å slippe å bli så tynn i håret Frustrerende! :cry:
Flower kram1 Nå er jeg ikke tynn i håret, og har derfor ingen råd angående det, men håret mitt får spenst når jeg striper det. Og da trenger jeg heller ikke å vaske det annet enn når jeg har trent og sveittet mye. Kan du farge eller stripe håret ditt? tro2 Ellers har du nok rett i at det er prosesser i kroppen som styrer håret også. Er du for lite medisinert kanskje? Jeg husker ikke alt du har skrevet. Jeg kjenner flere stoffskifte som mister hår. Kan det være noe der tror du?
Jeg tenkte litt på dette med fett hår. Jeg har hatt plager selv med fett hår igjennom sommeren nå. Kan vel ikke si at jeg levde helt usunt i sommer, men litt usunt ble det jo i forhold til ellers. Dessuten har jeg ikke trent noe særlig, for vanntrimkursene mine har jeg jo ikke på sommeren. Men jeg har gått noen små turer sånn innimellom. Og håret har vært fett.
Men nå har jeg startet opp igjen alle kursene, noe som gjør at jeg trener minst 4 timer i uka, og nå er håret mye mindre fett enn det var i sommer. Jeg lever selvfølgelig også noe sunnere.
Nå er det jo ikke alle med stoffskiftesykdom som makter å trene, men som jeg har opplevd nå så kan det være en hjelp.
Her er et par linker som kanskje kan være av interesse:
http://forbrukerportalen.no/Artikler...ler_dagligvare
http://www.klikk.no/mote/arkiv/detnye/article288239.ece
Håret mitt blir også fort fett i hodebunnen og tørt og linløst i tuppene.
Går til frisøren hver 5uke klipper og tar ettervekst. Da er håret mitt ok i to uker. Mister en del hårog det ligger igjen hår etter meg overalt. Frisøren mim sier jeg har masse små hår i hodebunnen.
Er det sånn at når håret blir fort fett og og tørt i hodebunnen sså henger det sammen med lavt stoffslifte?
Ser også at noen av dere klarer å trene eller gå turer. Klarte dere det også før dere begynte med levaxin?
Jeg klarer ikke gå mange meter før jeg må stoppe opp, det kjennes som jeg får gangsperre.
Er dt også vanlig ved hypotyreose?
Vil jeg merke forskjell når jeg begynner med Levaxin?
Jed skulle så ønske at jeg kunne klare å gå litt turer iallfall.
Huff dette ble mange spøsmål, men setter pris på svar:)
hønemor
Hei Flower
Er du blitt ferdig utredet for Sjøgrens Syndrom? Hovne lymfeknuter i perioder er typisk for denne sykdommen, selv om ikke alle har det
Håravfall og influensalignende symptomer er også vanlig
Hei igjen dere!! :)
Jeg har vært hos legen siden sist. Jeg er egentlig litt lettet, som en slags vitamininnsprøytning å ha vært på legebesøk, og jeg har fått høre at man kan stangnere en eventuell antistoffpåvirkning av kjertelen ved å bygge opp immunforsvaret så det er rustet til det meste. Noen som har hørt det samme?
Jeg er lykkelig, men tør jo ikke tro det før jeg ser det og føler det.
Legen jeg var hos hadde akkurat vært på kurs i utlandet og sa til meg at Sink har nå en dokumentert virkning av at det er gunstig på stoffskiftet, så jeg har begynt å ta noe som heter Sink-Drink i dag (kjempedyrt for en liten flaske, men jeg prøver) + Selen for håret. Jeg er ikke i mangel, men i følge min lege så gjør det ikke noe om jeg ligger godt over mine verdier som jeg har nå.
Før jeg starter på eventuell stoffskiftemedisin så ønsket han at jeg skal gjøre alt jeg kan for å få det på rett kjør selv via kosten som han mener har en helt enorm betydning på stoffskiftet, og jeg tror på det, og gjorde det egentlig før jeg begynte hos denne legen også. Jeg må bare være viljesterk nok til å skjerpe meg med alt som heter sukker og spise faste måltider med masse nøtter, belgfrukter, frukt og grønt
Stoffskiftet mitt har ikke forandret seg betydelig siden sist i følge blodprøvene mine, og jeg er nesten overbevist om at vitaminene jeg tar har en viss betydning på det, jeg håper i alle fall
Jeg skrev egentlig dette for en stund siden, men har ikke fått mulighet til å postet det før i kveld :
n’Finn, det var litt oppløftende og lese, selv om formen har mest å si =)
Må si jeg ble en tanke lettet og glad om det viser seg at kroppen min ikke har begynt å danne antistoffer mot kjertelen.
Siden immunforsvaret mitt er svekket over lengre tid, så tror jeg også derfor at legen min drøyer med å sette meg på stoffskifte medisin for om mulig se om ikke kosten og vitaminer har en innvirkning..
Yvette , jeg farger håret masse.. jo mørkere jo bedre for da synes det ikke så tydelig at det har blitt så tynt.. :-/
Bittebitt, jeg nevnte bare for legen min at det ligger revmatiske sykdommer i familien, og at jeg kan ha arvet noe av dette. Men du? Hva kan man gjøre for Sjøgren Syndrom? Har jeg rett når jeg sier at man egentlig ikke kan gjøre noen ting og at eventuelle medisiner mot revmatisme er det eneste som kan hjelpe om man er ordentlig dårlige? Har lest at man i beste fall kan ”vokse” det av seg, at det kan dabbe av med årene om man er heldig. Jeg har trolig fått det, om jeg har det, da jeg kom i overgangsalderen.. Har også lest at man kan få det i ung alder, men at mange får det i overgangsalderen.. USJ så mange plager en skal ha.
Slimer du mye? Jeg føler jeg har mye slim i brystet som jeg aldri får bort. Det ligger der, og får jeg meg en skikkelig latterkule så kan jeg oppleve at slim ”løsner”, men jeg får det aldri opp/bort..
Hei Flower
Jeg skal også sjekke om jeg har Sjögrens syndrom nå. Har flere symptomer som passer, blant annet tørre øyne. Jeg tror ikke det er så mye å gjøre med Sjøgren, men det kan kanskje være bra å vite hva vi sloss mot? Og så se hvilke råd som gis av fagmiljøet? Fin Sjögrenlink er http://www.sjogrensyndrom.se/.
Intressant det legen din sier om sinktilskudd og mat.
Hei Ruth :) Ja, jeg tenkte på det etter jeg hadde postet innlegget. Uansett om man ikke kan gjøre noe, er det kanskje godt å henge plagene på en knagg selv om det kan være på godt og vondt?
Vi må få høre videre.. Spent, jeg =)
:) beklager at det har tatt sånn tid før jeg har kunnet svare, har vært bortreist ca en uke. Det er mye man kan gjøre med Sjøgrens Syndrom selv om man ikke kan bli bra av det. Mange av symptomene er svært like de man har med lavt stoffskifte. Skal skrive litt mer når jeg har kommet meg etter reisen, men hovedsymptomene er tørre øyne, tørr munn, tørre slimhinner nedentil og fatigue. Anbefaler denne siden:http://www.revmatiker.no/Plager/Diag...8grens+syndrom