Og halitosis betyr dårlig ånde, hvis jeg ikke husker feil.
Printable View
Og halitosis betyr dårlig ånde, hvis jeg ikke husker feil.
Hei igjen :)
Stakkars, stakkars deg Gunnda, som du også sliter. Jeg føler sånn med deg! Så trist at det ikke hjalp med kortisolet, man vil så gjerne.... så man håper og tror... Og så går det bare ikke. Det er så fælt, og enda verre hvis man så ikke blir trodd.
Slutten av mai, ja, det kan virke lenge, men det er i alle fall i overskuelig framtid. Forsøk å ikke telle dagene, om du kan la være. Vær så opptatt tankemessig eller på hvilken måte du enn klarer, som mulig. Vet at det er lett å si....
Så du tåler heller ikke varme lengre? Hm.... Men kortisol hjalp ikke? Da er det ikke binyrene, skulle man tro. Nei, har ikke orket å gjøre mer mht selvangivelsen. Har forsøkt, men har bare sittet og stirret utmattet ut i lufta når jeg har forsøkt å samle meg - og sovnet i stolen.
Skal se på linken anitab... Vanskelig å vurdere om man selv har dårlig ånde. Føler det mange ganger. Min sønn med lavt stoffskifte har det, men så har han da også betente mandler. Vet da ikke...
Ellers har jeg vært litt "gal". Har hatt noen dager hvor jeg har vært med på et litt krevende, men kjempegøy opplegg. Så jeg VILLE og SKULLE på beina! Og jeg har verket så forferdelig. Så jeg har gått på smerteplaster for å få ned noen av smertene. Men jeg blir så veldig trøtt på dette, er jo så utmattet fra før og på disse blir jeg trøtt i tillegg. Jeg måtte sove hvis jeg skulle opp, så jeg har også tatt sovetabletter i noen dager. Siden jeg visste jeg skulle få sove med nok sovemedisiner, så tok jeg dette binyre-støtte-produktet for å se om det hjalp å holde meg på beina. 2 om dagen i 2 dager. Jeg tror jeg ble litt mer våken av det. Men det er alt for lite tidsrom å snakke om til å vite sikkert. Og når det har vært dette produktet, sovemedisiner og smerteplaster samtidig, så har det jo vært litt av en coctail.
Har nå da hele tiden siden sist tatt kun 2 Armour om dagen. Ja, i dag tok jeg en sånn binyre-tablett. Men jeg er så dødtrett, sitter bare utmattet i stolen og fryser så forferdelig. Så en tablett hjalp i alle fall ikke. Og nå får jeg vel for lite thyroxin, og kanskje spesielt T3? Kanskje binyrene nå er blitt enda litt trøttere pga belastningen med fysisk utskeielse, sovemedisiner og smerteplaster? Vet ikke hva som er hva. Men i dag tenkte jeg at jeg ville ta en 1/2 Lio, får jo ikke trent eller noe som helst. Hjalp ikke. Men jeg VILLE på beina. Så jeg tok 1/2 Lio til litt senere (altså 20 mikrogram tilsammen). Da ble jeg endelig varm og klarte å karre meg på beina.
Vet ikke hva jeg gjør videre... Ikke lett å vurdere.... Forsøke å kjenne etter hva kroppen sier? Ikke lett så kranglevoren som den er.
Jeg husker ikke hvor jeg har lest det, men vet jeg har dumpa bort i dette flere ganger inne på en eller annen link om binyreproblematikk...Hvis en virkelig har slitne binyrer, skulle man være forsiktig med fysisk aktivitet,, max. gåturer i moderat tempo.. 20 min. 3-4 ganger i uka. Ikke mere..
Du har sikkert rett, Gunnda, men jeg tilbringer så mye tid i stol og seng at det ikke er lett å skulle etterleve.
Dessuten blir jeg alltid verre vinter og vår mht muskelsmerter og angst f.eks. og hver sommer med varmehodepine f.eks., så intet i mitt system styres mer enn av vær og vind.
Men jeg blir veldig sliten etter fysisk aktivitet - veldig stiv i hele kroppen i tillegg til utmattelse.
I dag har jeg tatt 3 Armour, er redd for å bli for hypo, selv om jeg stort sett er like dårlig uansett hvor mye eller lite thyroxin jeg får i meg - bare med litt ulike symptomer. Nå er det utmattelsen som er veldig fremtredende og i dag var f.eks. siste dag for selvangivelsen, så igjen måtte jeg "på beina" ("vil" bare sove for tiden, sovner i stolen m.m.). Så for bare å få det hele samlet med et minimum av nødvendighet, samt å få kjørt ned å levere den, så måtte jeg ta to av disse binyre-tablettene.
Ja, etter Armouren til morgenen og 1 av binyre-tablettene, så holdt jeg på å spy i grøt-tallerkenen, så utrolig kvalm igjen. Tror det må være Armouren, for sånn har jeg jo hatt det lenge. Mindre kvalm disse dagene med 2 Grain, men da også trøttere.
Når jeg tenker jeg om, så tror jeg at jeg hadde den beste dagen da jeg tok 2 Grain Armour, 2 (eller var det 1?) binyre-tabletter og 20 mikrogram Liothyronin. Det kan være tilfeldig, men kanskje jeg skal forsøke denne coctailen igjen i morgen? Ifølge felleskatalogen.no så er halveringstiden på Lio ca 2 døgn, så det er vel ikke så farlig om man (JEG! - ikke andre!) evt skulle bli litt overdosert på denne.
Ellers lurte jeg for noen dager siden på om jeg sov dårligere etter inntak av binyre-tablett. Vel, i natt sov jeg noenlunde, så da er det absolutt ikke sikkert. Kan likesågodt ha vært PMS.
Men jeg har fått mer irritasjon i musklene - sånn restless legs forverring, tror jeg. Sånn som jeg får på anti-depressiva. Er det pga disse tablettene? Merkelig, for jeg hadde i mitt stille sinn gjort meg opp den mening at anti-depressiva stresset binyrene, i alle fall mine, spesielt siden søvnen ble helt ødelagt når jeg en gang i tiden startet på den dritten. Hm..., hm... og hm...
Og så en ting til: Den siste tiden på 3 Grain Armour, så klødde jeg mer og mer. Når jeg i min tid startet opp på Levaxin, så fikk jeg forskrekkelig kløe i ørene. Har også klødd mye gjennom barndom, ungdom og voksen alder før medisinering - har trodd det var pga tørr hud og allergier. Nå lurer jeg rett og slett på om denne kløen også har noe med binyrene å gjøre? Har jo lest at mange med stoffskifteproblemer sliter med kløe.
Bare noen tanker om kortisol og søvn. En av bivirkningene av kortisonbruk er søvnproblem, men som oftest blir jo kortison brukt i andre sammenhenger(der pasienten i utgangspunktet har normale binyrefunksjoner-har helt andre diagnoser). Jeg personlig sover påfallende bedre på kortison, så da tror jeg vi reagerer positivt mht. søvn, for vi fyller jo bare opp det vi evnt. mangler..får det ikke som ekstra påfyll??!!!
Binyre-ekstraktet erstatter ikke kroppens hormoner, men hjelper deg til å produsere selv. Derfor tror jeg ikke de kan benyttes til å stress-dosere under anstrengelser, men må brukes jevnt og trutt over tid. Jeg holder på å finne ut mer om dette om dagen, og har begynt å bruke litt hydrokortisonkrem ved behov (som fx virusinfeksjon, tannlegebesøk, våkenetter, røntgen) Jeg tar 4 binyretbl om dagen nå, + 4-5g cvitamin og 100mg Q10 (og en hel masse annet mot candida og leaky gut)
Det at du merker bedring på lavere doser Armour, og blir dårligere på høyere er jo bare med på å bevise at stoffskiftemed. stresser kroppen din. Spesielt når du merker det sånn umiddelbart. Men jeg vet hvor frustrerende det er å måtte gjøre seg selv hypo igjen.. :?
Gunnda: Jeg skjønner ikke helt hvorfor du begynte eller slutta med prednisolon. Hvor store doser hadde du?
Et veldig godt spørsmål...Legen ville teste det ut pga at han tror det feiler meg noe annet.(men jeg opplever meg IKKE som reumatiker e.lign.) Han skjønner ikke så mye av hormoner, sier han.. så vi er "uenige"... Jeg hadde fått til 5 ukers bruk. Vet ikke om han vil gi meg mere før enn endoen viser noe "objektivt". Jeg skulle gjerne holdt på en stund, for får mere krefter i musklene, ikke så rart øye, syns faktik pupill- reaksjon er mere likt på begge øynene og, sover bedre, ikke så andpusten av bare å snu meg i sengao.o.s.v. Jeg får kanskje prøve skaffe mere.......Så Anitab.. meget godt spørsmål!!"(Da "dette" begynte skikkelig for over et år siden, gikk jeg ned 8kg på 10 dager..)
Stina, takk for lånet av tråden din, igjen!!
Jeg hadde en uke på 15mg, deretter en 10-12 dager med 10mg, for dereter å avslutte med 5mg....Men det husker jeg at jeg følte 5mg var for lite, og så går det noen dager før en merker noe; kom ikke virkning første dagen, nærmere en uke!
Her står det veldig mye interssant om cortisol og ubalanse i cortisol-nivåene. Mens jegleste tenkte jeg på dine verdier Stina. Mulig jeg har nevnt det før også.. Ettersom langvarig stress først fører til for høyt cortisolnivå, kan det nok være at når du tok prøver var cortisolet ditt på vei ned. Det gjør det ikke normalt, selv om det ligger innenfor normalen...
http://www.nutrition4health.org/NOHAnew ... gAging.htm
Hva hvis kortisolet har vært høyt i lang tid, vil det vises på prøver?
Da er det kanksje ikke så bra med biyreekstrakt?