Sitat:
It causes inflammation of the spinal joints (vertebrae) that can lead to severe, chronic pain and discomfort. In the most advanced cases (but not in all cases), this inflammation can lead to new bone formation on the spine, causing the spine to fuse in a fixed, immobile position, sometimes creating a forward-stooped posture.
Jeg har vondt i flere avdelinger i ryggen. Korsryggen tar livet av meg noen ganger. Så har jeg "smilehullene" - de kommer etter kulde og blir verre og verre ved vedvarende kulde - jeg tror dette er muskulært. Så har vi midt på ryggen, ut til høyre, der har jeg en "låsning" pga mye hosting pga luftveisallergi. Jeg hostet så hardt at det ofte knakk i ribbeina, jeg tror det har oppstått pga dette - men det forverres ved kulde. Får samme punktet også på venstre side, men i mye mindre grad. Så luter jeg ved skulderbladene, og har vondt her. Deretter er det nakken, men det er jo ikke ryggen, den er forferdelig vond. Men lutinga min, trodde det var pga jeg var så høy, at jeg "hengslet" meg i ungdommen, kan det være dette "forward-stooped posture". Og noe som er veldig rart med meg; klarer ikke å sitte ordentlig oppreist, det får jeg veldig vondt i ryggen av etter bare få minutter, så jeg luter mye når jeg sitter også.
Sitat:
AS can also cause inflammation, pain and stiffness in other areas of the body such as the shoulders, hips, ribs, heels and small joints of the hands and feet. Sometimes the eyes can become involved (known as Iritis or Uveitis), and rarely, the lungs and heart can be affected.
Javel... skuldrene er jo grusomt vonde. Hoftene har alltid vært vonde, de har blitt lammet helt fra ungdommen av hvis jeg ligger på dem for lenge eller bare litt på et hardt underlag. Noen ganger har jeg hatt knekk og vondt i dem ved gange over lengre tid av ganga - da oftest i ei hofte av ganga. Ribbeina, vel, det er jo de som knakk og gjorde vondt når jeg hostet. Jeg verker og har irritasjon i fingerledd - dette oppstår i perioder og varer da lenge av ganga. Lungene - ja, har jo hostet som en gal siden jeg var liten. Hjerte - tunge hjerteslag. Røde, tørre og såre øyne.