Sv: Når skal man være fornøyd? I-D-M's vei mot toppen
Hei, alternativer til Balder i Oslo er f.eks Heggeli (DS) og Funksjonell medisin. På Heggeli kan man i allefall få Erfa thyroid og når man på en måte har gitt opp å få liv i kjertelen igjen, så bryr han seg ikke om TSH er nede på 0, da er det vel medisinering etter symptomer som gjelder, såvidt jeg har forstått. Jeg tror nok at man uansett hvilket alternativ man velger, ikke kommer utenom kostholdsendringer. Det beste er å se postivt på det og fokusere på all den gode og naturlige maten man faktisk kan spise, og finne gode alternativer. Det er litt styr i starten, men når man først finner riktig diett som passer, så er det absolutt verdt det. Fasiten vil være din egen kropp, hvordan du reagerer på maten. Prøver som matvareintoleransetester etc kan absolutt være nyttig, men man må likevel teste ut, via eliminasjonsdiett. Kutte sukker og leve nokså lavkarbo (kutte søte frukter etc) er nok nødvendig hvis man har candida problematikk. Jeg ønsker deg lykke til viderevink11
Det er ikke riktig at ingen herinne har effekt av glutenfri diett. Jeg har hatt kjempeeffekt etter at jeg begynte å spise lavkarbo. Hadde ingen rene mageproblem før diettendring.
Når det gjelder ""rett"" Levaxindose.....legen min klarte aldri finne den. Den ble i årevis bare medisinert opp og ned, akkurat som sur melk i en kattunge vink11
Jeg tok skjea i egen hand og skaffa meg Thyroid på egenhand.....
Jeg var forferdelig plaget av IBS. Jeg lever glutenfritt og melkefritt, og det å gjøre disse endringene, samt øke protein og fett og senke karbohydrater har gjort en enorm forskjell for meg. For litt over ett år siden testet jeg å spise gluten i tre dager. Da var det rett på den samme gamle brysomme magen. For meg blir det nk glutnefritt resten av livet. Jeg har ikke slått ut på gluten på blodprøver.
Sitat:
Jeg har vel ikke akkurat inntrykk av at de som går på melk eller glutenfri kost blir noe særlig bedre.
Jo, mye bedre :) Jeg er klarere og lettere i kroppen og sinnet. Jeg slet mye med forstoppelse, og stor oppblåst mage, uten at jeg var overvektig. Jeg tenkte at jeg trente for lite, at det var grunnen til en litt merkelig kroppsfasong. Jeg lever ikke lavkarbo, jeg spiser ris og poteter som bare det. Melkeprodukter spiser jeg også, spesielt kefir, yoghurt og slike ting. Men etter at jeg begynte å leve glutenfritt har jeg gått ned 7 kg. Det måtte ha vært mye vann, for det skjedde i løpet av et par uker. Og jeg ser nå at kroppen begynner å ligne på slik den var før. Og jeg har ikke lenger denne "sløvheten" over meg. Trettheten som kommer fra stoffskiftet er der ennå, men den er på en annen måte. Jeg er fullt klar over at mange også ikke tåler melk og andre ting, men for meg så er det gluten som er synderen. Jeg spiser også bare økologiske grønnsaker. Mer næring, mindre gift. Du trenger vel nødvendigvis ikke å kutte ut "alt" på en gang? Kanskje du kan prøve glutenfritt kosthold først? Husk at det tar sin tid. Legen min sier 1-2 år før man blir bra. Men jeg må jo si at jeg merket forskjell etter bare en uke.
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Blondie
Det er ikke riktig at ingen herinne har effekt av glutenfri diett. Jeg har hatt kjempeeffekt etter at jeg begynte å spise lavkarbo. Hadde ingen rene mageproblem før diettendring.
Ja, jeg tok feil for å vinkle saken i min retning. Jeg har lest om flere etter jeg skrev innlegget som har hatt god effekt av gluten og/eller melkefri diett. Det som i hvert fall er sikkert er at jeg har mistet helt lysten på mat som er stappfull i melk og glutenprodukter. For eksempel pizza regner jeg ikke som mat lenger. Det er papp med søle på toppen. Det kan hende jeg prøver meg på slike dietter når økonomien er bedre og jeg bor alene.
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Vigdis
Min tanke er som følger: har du lavt stoffskifte er det sannsynligvis hovedproblemet ditt. At denne legen din legger mindre og mindre vekt på dette sjokkerer meg. Det er der roten til det meste av det du sliter med finnes, vil jeg tro.
Jeg blir stum av slike leger :cry:
Hvis jeg ikke har lavt stoffskifte er det vel ingen grunn til å være på denne siden? Jeg ble litt forvirret av alle kommentarer her selv om jeg setter pris på tilbakemeldinger og engasjement. Sånn som jeg føler meg i dag virker det liten tvil om at jeg er hypo. Bare trøtt. Energiløs. Eneste jeg vil er å sitte inne og se på TV. Antageligvis fordi det krever ingen energi av meg og er litt underholdning. Noe som er kjedelig eller ubehagelig kunne jeg ikke drømme om å gjøre i dag. Jeg må på jobb. Dessverre. Jeg har jo lest rundtomkring her på forumet og jeg kjenner meg jo igjen i andre. Da jeg først kom over symptomer og sykdomsforklaringen av lavt stoffskifte i 2004 var jeg ikke et øyeblikk i tvil om at det var jeg det jeg hadde. Det som kanskje legen kan ha rett i er at jeg lever ugunstig så lenge jeg har hypo. Jobben er for hard, dagene for lange og det slutter for sent. Imidlertid skulle jeg tålt det greit om jeg var mitt gamle selv fra før 1996. Det som kanskje skiller meg litt fra andre her er at jeg blir så mye bedre av å bare ha fri noen uker eller dra utenlands. Ta meg vekk i fra stress og forpliktelser og jeg kommer meg. Trenger ikke være stress involvert en gang. Ta meg vekk i fra arbeid og aktivitet og jeg kommer meg. Kan det tyde mer på ME? Kan det være en kombinasjon med ME og lavt stoffskifte? Ellers responderer jeg elendig på medisiner. De eneste medisinene som virker på meg er smertestillende. Men det tar jeg jo selvsagt ikke da jeg ikke har behov for det. Når det er sagt så har jeg en gang i tiden hatt bedring av levaxin, men det begynner å bli noen år siden nå. Hva gjelder legen tenker jeg å gi henne en eller to ganger til før jeg krever konkrete resultater eller overgang til thryoid. Min tålmodighet og lommebok er ikke evig stor.
Når det gjelder matintoleranse har jeg bestemt meg for å prøve en måned eller noe slikt uten melk.
Det kan være at kortisolnivåene dine er lave i deler av eller hele døgnet. Det kan også være flere andre hormoner som er litt for lave. Hormonene snakker sammen og samarbeider, fungerer ett dårlig, får det følger for flere av dem. Dessverre er kunnskapen om dette ikke så stor hos legene, og de tar først tak i det når hele huset ditt er i ferd med å brenne ned, billedlig talt. Altså når du har Cushings eller Addisons får du behandling vink11
Jeg har tatt kortisoltester i spytt. 2 dager etter hverandre. De viste ingenting unormalt. Jeg tar dem gjerne igjen, men foreløpig får man prøve å løse mysteriet på andre måter.
I påsken gikk jeg 35 kilometer på ski på en dag. Er det mye i forhold til en "utmattelsessykdom"? Altså jeg mener at virkelig syke greier kanskje ikke å gå så langt? Skal jeg ta en joggetur på 10 minutter derimot sliter jeg voldsomt med ubehag. Then again. Det er vel enklere å orke lystbetonte ting. Det er verre å orke husarbeid som ikke er det minste moro. Det er vel mye blandet. I fjor gikk jeg Gaustatoppen. 30-40 stopp og en rar følelse av hva jeg gjorde der. Jeg kom meg opp i hvert fall og stavret meg nedover som en gammel mann med stokk. Jeg gir meg i hvert fall ikke. Flere topper skal bestiges.:)
Nå er det grader av ME, men jeg kan iallefall si at min ME-syke sønn ville aldri under noen omstendigheter vært i stand til verken en joggetur på 10 minutt eller enda mindre 35 km på ski.
Han skal ikke presse mye fysisk før han besvimer. Ofte kan en litt for varm dusj føre til besvimelse......
Men for meg som stoffskiftesyk så er det slik at av og til, en ytterst sjelden gang, så virker jeg og da kan jeg gjøre utrolig mye den dagen. Etter en slik god dag, eller enda bedre; god periode, så er jeg alltid ekstremt fornøyd med meg selv og at jeg faktisk har virket en kort periode.