Sv: 30 år med lavt stoffskifte - uten å vite det
Panikanfald kan meget nemt skyldes, at du får for lidt medicin - og de der 50 µ er jo ingenting. Og man burde kunne øge hurtigere end bare hver 6. uge. Eltroxin, fx, den øger man gerne hver 4., i hvert fald hvis man er under 50 år gammel: "Unge raske. Initialt 50 mikrogram dgl. stigende med 50 mikrogram hver 4. uge."
http://pro.medicin.dk/medicin/praeparater/499
Men det er selvfølgelig bare det med at få lov ... :roll:
Ikke vente for længe, vil jeg bare sige.
Husk også, at for nogle virker ren t4-medicin ikke - så må man ha tilskud af t3, enten ved at få syntetisk t3 ved siden af sin t4-medicin eller ved at skifte til thyroid.
vink11 Nielsigne
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Nielsigne
Panikanfald kan meget nemt skyldes, at du får for lidt medicin - og de der 50 µ er jo ingenting. Og man burde kunne øge hurtigere end bare hver 6. uge. Eltroxin, fx, den øger man gerne hver 4., i hvert fald hvis man er under 50 år gammel: "Unge raske. Initialt 50 mikrogram dgl. stigende med 50 mikrogram hver 4. uge."
http://pro.medicin.dk/medicin/praeparater/499
Men det er selvfølgelig bare det med at få lov ... :roll:
Ikke vente for længe, vil jeg bare sige.
Husk også, at for nogle virker ren t4-medicin ikke - så må man ha tilskud af t3, enten ved at få syntetisk t3 ved siden af sin t4-medicin eller ved at skifte til thyroid.
vink11 Nielsigne
Takk for innspill! Godt å vite at panikkanfallene kan skyldes stoffskiftet, betryggende å vite at det sannsynligvis ikke er noe galt med psyken min!
Både stofskiftet og binyrerne kan være årsag til symptomer, der viser sig på psyken. Der findes herinde nogle tråde med laaange lister over psykiske lidelser, man har ment var ... ja, psykiske lidelser. Men så var det stofskiftet og/ eller binyrerne, den var gal med i stedet :?
Se her, fx: https://www.stofskifteforum.dk/showthread.php?t=9368
Jeg har selv oplevet, hvordan jeg kan få ret så meget angst og blive utrolig trist af at mangle t3. Mange læger ved ikke noget om denne forbindelse, men finder du en læge, der ved nok om stofskiftet, hører det til basal viden.
"Den Glemte Kunnskapen Om Tyroksin
"Intet av hormonene har en så udpreget virkning på de psykiske egenskaper og sjelelivet som skjoldkjertelhormonet. Nogen få mg. av dette fra eller til pr. dag betyr sløvhet og idioti på den ene side eller nervøs opspilethet til rene delirier på den annen.
Man har også ment å kunne forklare visse sider av de forskjellige menneskelige temperamentstyper ut fra en forskjellig sterk produksjon av skjoldkjertelhormon. Hos energiske, foretagsomme og initiativrige personer, folk med et høispent nervesystem, skulde produksjonen av dette hormon være rikelig. Hos slappe, trege og uenergiske mennesker, skulde den ligge nede.
Det har været sagt at man er den man er i kraft av sin skjodkjertel. Selv om man ennu vet lite sikkert eksperimentelt om dette, og selv om det er på det rene at man ikke kan forklare et menneskes sjelelige egenskaber ved en så enkel formel, som variasjoner i produksjonen av et enkelt hormon, så er det neppe tvivlsomt at skjoldkjertelhormonet teller med som et viktig ledd blandt de faktorer som er bestemmende også for individets psykiske utvikling og utfoldelse." Sitert fra artikkelen Hormonernes Gåte av professor, dr. med. Klaus Hansen i Nr. 621 av Aftenposten, Oslo, lørdag 8. desember 1934" Fra Personlighet og skjoldkjertelhormonet https://www.stofskifteforum.dk/showthread.php?t=13228
hjerte1 Nielsigne
Jeg bruker med ujevne mellomrom ventetiden mot neste blodprøve til å lese og lære mer om lavt stoffskifte. Og nå har det kommet meg for øre en (for meg) helt fantastisk "nyhet". Leser at en del med lavt stoffskifte sliter med mye luft i magen. Det ante jeg ingenting om! Men det kan forklare hvorfor jeg hele livet har slitt med enorme mengder luft i magen.
Har ikke tall på hvor mange ganger sosiale situasjoner har blitt ødelagt av mageknip og formen generelt har vært dårlig på grunn av all luften i magen. Jeg har alltid trodd det var stress på grunn av en vanskelig barndom og også delvis komplisert voksenliv.
Jeg har også tatt en rekke prøver for å sjekke om jeg har matallergi, men ingenting har slått ut. Har også prøvd elimineringsmetoden, men det virker ikke som om jeg reagerer negativt på verken melk, mel, sukker, kunstig søtning eller noen av de andre vanlige tingene.
Nå håper jeg inderlig at også luftproblemene er relatert til stoffskifteproblemene, slik at jeg også kan se fram imot å bli kvitt dette.
Nå er det ca. én uke til nye blodprøver, og jeg er fortsatt like trøtt og iskald som før. Hvis blodprøvene gjenspeiler slik jeg føler meg, regner jeg med at legen tillater en økning til 75 mcg Levaxin neste gang.
Hurra!
Hei, det hender vel at det er mageproblemene som utløser stoffskifteproblemene. Såvidt jeg har forstått kan en overfølsomhet for f.eks gluten gi problemer. Hvis man utvikler lekk tarm, kan vel trigge autoimmune sykdommer slik jeg har forstått det. Jeg vet ikke hvor lett det er å ta elimineringsmetoden uten å ha testet ut matvareintoleranser. Man kan teste ut matvareintoleranse f.eks ved at en lege sender prøven til bmlab http://bmlab.no/. Da har man et grunnlag å gå ut i fra. Hvis man ikke tar en test, så kan man forsøke å kutte ut de vanligste tingene som gluten, egg, melk, gjær, sukker i minst 4 uker, kanskje lenger, og så teste ut systematisk.vink11
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Karatekid
Hei, det hender vel at det er mageproblemene som utløser stoffskifteproblemene. Såvidt jeg har forstått kan en overfølsomhet for f.eks gluten gi problemer. Hvis man utvikler lekk tarm, kan vel trigge autoimmune sykdommer slik jeg har forstått det. Jeg vet ikke hvor lett det er å ta elimineringsmetoden uten å ha testet ut matvareintoleranser. Man kan teste ut matvareintoleranse f.eks ved at en lege sender prøven til bmlab
http://bmlab.no/. Da har man et grunnlag å gå ut i fra. Hvis man ikke tar en test, så kan man forsøke å kutte ut de vanligste tingene som gluten, egg, melk, gjær, sukker i minst 4 uker, kanskje lenger, og så teste ut systematisk.vink11
Ja det er det jeg har gjort, kuttet ut de vanligste tingene etter tur og sett hva som skjedde. Ingenting skjedde.
I mitt tilfelle tror jeg ikke mageproblemer har utløst stoffskifteproblemer, da jeg sannsynligvis fikk lavt stoffskifte etter en infeksjon i kroppen da jeg bare var 2-3 måneder gammel.
Det er aldri godt å vite hva som er riktig. Alle er forskjellige og alle må finne sin vei, sine årsaker til problemene. Ofte må man lete litt. Candidaproblematikk og eventuell annen ubalanse i tarmen kan også gi magetrøbbel. Forresten, kuttet du ut alle de mistenkelige matvarene på likt? Et annet problem i forhold til matvareintoleranse kan være at man reagerer på noe som man ikke har tenkt på i det hele tatt, f.eks en type nøtter eller noe tilskudd man tar eller noe annet mystisk. Lykke til i allefall. vink11
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Karatekid
Det er aldri godt å vite hva som er riktig. Alle er forskjellige og alle må finne sin vei, sine årsaker til problemene. Ofte må man lete litt. Candidaproblematikk og eventuell annen ubalanse i tarmen kan også gi magetrøbbel. Forresten, kuttet du ut alle de mistenkelige matvarene på likt? Et annet problem i forhold til matvareintoleranse kan være at man reagerer på noe som man ikke har tenkt på i det hele tatt, f.eks en type nøtter eller noe tilskudd man tar eller noe annet mystisk. Lykke til i allefall. vink11
Takk :)
Jeg kuttet ut alle matvarene på en gang, og deretter introduserte jeg kroppen for de ulike mattypene etter tur. Hadde lenge sterk mistanke om at jeg hadde candida, men venter med å revurdere det til jeg finner ut om Levaxin bedrer symptomene mine eller ikke.
Men ja - det er en vanskelig, lang og individuell vei å finne ut hva som er riktig.
2 nyheter. Én god, én dårlig:
1. Etter å ha kuttet ut sukker totalt i noen uker, har mageproblemene forsvunnet!!! Det var altså sukker magen ikke likte! Hurra!! Det er som om jeg har fått noen andres, friske mage. Ikke mer luftproblemer (enn det er vanlig å ha), ikke mer magesmerter, ikke mer av noe som helst! Jeg er helt overlykkelig over å endelig være kvitt dette. Så får jeg heller leve uten sukker, det er det verdt.
2. Etter 6 uker på 50 mcg Levaxin, tok jeg nye prøver. TSH var nå godt innenfor normalområdet (har ikke med meg resultatene akkurat nå), og samtalen gikk slik:
Legen: Nå er du tilfredsstillende behandlet, så jeg synes ikke vi skal øke dosen noe mer.
Jeg: Ok, men hva med at jeg fremdeles føler meg helt dritt? Jeg er iskald og dødstrøtt.
Legen: Du må vente litt til. Stoffskifte tar lang tid. Du har bare gått på 50 mcg en måned nå.
Jeg: Nei, jeg har gått 6 uker.
Legen: Ja, 6 uker da. Men det tar fortsatt tid.
Legen har jo ikke kontroll på hvor lenge jeg har gått på dosen engang!
Nå har jeg registrert meg hos ny fastlege i Oslo (flytter om en uke), og det første jeg skal gjøre når jeg kommer til hovedstaden er å få tatt nye prøver og få en legetime og eventuelt henvisning til spesialist.
Nå har jeg gått på 50 mcg i 7,5 uker, og ingen forandring. Jeg er SÅ fristet til å øke til 75 mcg nå, men greier ikke bestemme meg for om det er greit eller om jeg skal vente til jeg kommer til en spesialist. I verste fall kan jo det ta over en måned...
Noen innspill?
Vet ikke om det var en dum avgjørelse eller ikke, men i går begynte jeg på 75 mcg Levaxin uten tillatelse fra legen. Såvidt jeg har greid å lese meg fram til skal man overdosere ganske kraftig før det blir farlig, og 75 mcg kan da umulig være spesielt dødelig siden jeg ikke har merket en dritt på 50 mcg.
I tillegg regner jeg jo med at man merker symptomene på eventuell overdosering en liten stund før man risikerer å dø av dette.
Jeg er så irritert og lei av at alt tar sånn tid, at jeg orker ikke vente lenger. Må vel uansett vente halvannen evighet før jeg merker om 75 mcg har noen effekt også :(