Hej VibekeS hjerte1
Læste på Lavkarbo i dag, at du fortsat befinder dig i ingenmandsland mht diagnose og behandlingen...
Sitat:
I høst ble jeg dårlig igjen, med høyt stoffskifte. Dvs at Fritt T4 er forhøyet (mellom 25 - 29), ellers er alle prøver fine. Har i tillegg en struma. Jeg var sykemeldt hele høsten, men jobber nå i 50%. Har blitt noe bedre, dvs at mine kognitive evner virker 100% igjen (noe som er ganske så vesentlig for meg i min jobb som stipendiat). Men jeg er jo ikke bra. Jeg er mye sliten, har mye høy puls. Raske temperaturskifter i kroppen og mye smerter rundt om i kroppen.
Legene finner ikke ut av hvorfor jeg har forhøyet stoffskifte, det går noen teorier på at det er en betennelse i skjoldbruskkjertelen.
Har nogen nogensinde undersøgt
hvilken type struma du har? Det kunne sagtens starte for mange år siden, som en "almindelig" passiv struma, uden særlig aktivitet, hvor en
"samtidig udvikling af hyperthyreose sker langsomt over mange år eller årtier, almindeligvis via en fase med subklinisk hyperthyreose og betegnes da toksisk knudestruma." (
Kilde)
Der er i så fald, tre kombinationer, der er forbundet med en "uforklarlig" hyperthyreose uden antistoffer:
Forhøjet stofskifte med eller uden diffus struma, Forhøjet stofskifte med toksisk solitært adenom, Forhøjet stofskifte med toksisk multinodøs struma (samme kilde).
Det ville også være nyttigt at vide, om du har jodmangel... og det er altså ikke nok, at man spiser fisk tre gange om ugen.... Det er ikke kun hos folk med lavt stofskifte, at jodmangel spiller en rolle. Jod spiller en stor rolle i alle
alle hormonale forhold i kroppen, fordi jod indgår i celle-receptorer for snart alle andre kroppens hormoner - ikke kun for thyreoidea-hormoner. Det betyder, at nytteeffekten af kroppens alle øvrige hormoner, afhænger af, om der er jod nok til at "bemande" deres respektive celle-receptorer i alle kroppens væv. Det er i høj grad relevant at have styr på, uanset om man ellers under- eller overproducerer T-hormoner.
Hvis fedt i din kost fortsat består hovedsageligt af planteolier, "udvaskes" din krop for jod, så hvis du skal undersøges for jodmangel (ved døgnurin), bør du fjerne alt fedtstof af plante-oprindelse fra din kost, i ca. 2 uger, inden jod i døgnurin måles. Vegetabilske planteolier er med til at jod udvaskes med urin, og døgnurinprøven vil i så fald
forfalske analyseresultatet, så det viser "jod-i-orden" når der i virkeligheden er jodmangel. Kun kokos-/palmeolie og ellers animalske fedtstoffer tømmer ikke kroppen for jod.
Ellers snakkes på nettet om at det alligevel kunne være forbigående (silent, subakut) Graves med negative TPO- og Tg-antistoffer samt forhøjet T4. Svenske læger har forsket i hyperthyreose uden antistoffer, og har konstateret, at nogle patienter kunne TSH-receptor antistoffer først påvises efter behandling med radioaktivt jod...
Måske kunne din læge rekvirere den svenske undersøgelse
Hyperthyroid Graves' disease without detectable thyrotropin receptor antibodies og se om forhold beskrevet i den, måske ligner dit forløb, mere eller mindre? I så fald, må du altid grundigt overveje evt. forslag om behandling med radiojod, idet det vil så godt som altid ende med hypothyreose, mens subakut Graves
kan trods alt, gå over...
Men først, mener jeg virkelig, at du bør få styr på din jod-status, fordi både autoimmune og ikke-autoimmune sygdomme enten understøttes af jodmangel, eller hæmmes af jod nok. Det gælder også
optag af
alle andre kroppens hormoner, så det er absolut ikke en bagatel. kednej1