Sv: Jeg har helt kuttet ut levaxin og har brukt 4 grain Thyroid i litt over en uke
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Vigdis
At jeg skulle bli så raskt mye bedre, det trodde jeg ikke da det var som verst i november. Så dette er en liten oppmuntring til dere som er redde for at dere kan ha mild binyrebarksvikt, det kan fort bli bedre!
Ja, jeg kan stemme i det samme. I dag har jeg følt meg helt frisk. Jeg hadde glemt den følelsen. Etter fire og et halvt år der jeg har vekselvis vært så dårlig at jeg ikke har kunnet gjøre annet enn å ligge på sofaen og ikke føre en normal samtale med folk, til å kunne jobbe en liten stillingsandel, føler jeg meg nå så mye bedre! Riktignok merker jeg at kroppen reagerte litt når jeg stresset for mye på jobb i dag og da skyndet meg til byen etter jobben. Jeg er fremdeles dradd ansiktet, har ødemer, blå under øynene og har eksem på øyelokket mm, men kroppen min føles helt fin. Er ikke dummere enn at jeg vet at dette svinger, og at jeg nok kan føle meg dårlig igjen i morgen. I går for eksempel følte meg meg temmlig sliten og slapp, men "noe" har skjedd i kroppen min i løpet av de siste fem dagene. Jeg er glad! Takk alle sammen for all back up og gode råd. kys1
Rufushjerte1
Sv: Jeg har helt kuttet ut levaxin og har brukt 4 grain Thyroid i litt over en uke
Dette er så oppmuntrende, Rufus! Å høre at du merker bedring gjør meg glad på dine vegne! Jeg kjenne rogså at jeg er veldig følsom for det minste stress. Jeg gjetter på at det er et lyte vi må bære med oss ganske lenge.
Jeg trener på mindfulness/oppmersomhetstrening for å ta mer kontroll over stressfølelsen.
Enkel øvelse:
. Legg merke til at du puster
. Det spiller ingen rolle hvordan du puster, bare legg merke til at du puster
. Legg merke til at når du puster inn, er lufta litt kald, og når du puster ut, er lufta litt varmere
. Ha dette fokuset en stund
. Når du opplever deg roligere, kan du stoppe her, eller utvide:
. Følg pusten innover og legg merke til hvordan lufta beveger seg samme vei tilbake. Gjør dette en liten stund
. Flytt fokuset tilbake til nesetippen, legg merke til at det fortsatt er slik at når du puster inn, er lufta litt kald, og når du puster ut, er lufta litt varmere
. Avslutt med å trekke pusten dypt, og blåse hardt ut, gjenta
. Du er klar for å fortsette dagen
. Det er helt vanlig å få forstyrrende tanker underveis, når du legger merke til dette, vender du tilbake til å fokusere på pusten
Dette hjelper veldig for meg. Det er enkelt. Og helt gratis :lol:
Sv: Her går det opp og ned
Jeg merker også periodene ekstra godt nå, kan være en kombi av alder,overgang og stoffskiftet, men denne perioden er noe jeg aldri har merket noe til før om årene,
den har bare kommet og gått,
nå er jeg støl og øm i korsrygg,hofter og sete og ellers sabla trøtt og uopplagt,
jeg bruker også progesteron og pregnenolone krem men bare 1 gng pr. dag, det er doserings pumpe på mine kremer og det står at det skal brukes bare 1 gng pr dag, det står også en advarsel på en av dem om at dem kan være kreft fremkallende.
vet ikke om jeg egentlig merker noe forskjell fra før jeg begynte,
har bare brukt det i 12 dager,
jeg tar ikke cortef eller andre tabletter nå men hydrokortison krem.
merker vel ikke så mye til det heller, det var bedre når jeg tol prednisolon,
kropps smertene har eskalerert de siste to ukene,
Men jeg fortsetter i god tro en stund til å ser om det hjelper etter hvert.
Hei
Tenker du på å begynne på noe kraftigere enn hydrokortisonkrem, du som brukte prednisolon før (men det var kanskje mest for leddplager?). For meg var det ihvertfall stor overgang (til det bedre) å gå fra krem til hydrokortisontabletter.
Min progestreronkrem (fra Now) pumper ut 20 mg progesteron i hver pumpe, men det står at den kan brukes en til to ganger om dagen, så da stoler jeg på det. Tenkte jeg skulle starte rolig.
Jeg tenker at problemene i perioden dreier seg om for lavt nivå av alt; tyroxin, cortison, kjønnshormoner. Så det kommer nok til å bedre seg etter sm tiden går og jeg har komet opp i høyere doser. Er påfallende blå-svart under øynene i den perioden, og det forbinder jeg med binyreproblemer.
Har ikke merket noe negativt etter oppstart av progesteron og pregnenolone. Jeg sluttet brått å svette om natten ihvertfall. Legen min var litt betenkt og mente at jeg ville få enda dårligere nattesøvn, men det har ikke skjedd. Søvnen er mer eller mindre som før, kanskje litt bedre. Fortsatt et betydelig problem, ja.
Har testet hormonnivå, blir interessant å se om det har påvirket dhea og andre hormoner...
Rufus...hei!
Jeg er så gammel at syklusperioder i forbindelse med binyreproblem kan jeg ikke hjelpe med erfaring fra.
Men logikken din er jo veldig spiselig da..at du ikke bør merke forverring av binyrene hvis du er optimalt dosert.
Det er jo "bare" å tenke på hvordan det VAR.
Jeg fungerer/fungerte aller best på 10mg Prednisolon, som jo tilsvarer 40mg hydrok.
Pebles- hvis du brukte 5mg Prednisolon, tilsvarer det 20mg hydrokortison, og du vil ikke få tilstrekkelig virkning av krem..er MIN erfaring iallfall.
Hadde jeg bare fått legen min med på dette,
jeg fikk prednisolon pga leddene, men så en mulighet for å bruke dem til å sjekke ifht binyrene og var betraktelig bedre form.
Jeg er så blå og pløsete rundt øynene at når det er som verst fleiper gubben med at jeg får gå noen meter foran så ingen tror at det er han som har gitt meg blåveiser.
Tenkte å bestille et saliva kit men har ikke kommet så langt,
merker formen har dalt siden jeg sluttet med pred.
Men så var det noen som sa at hydrokortison var bedre så det hadde vært best å prøvd.
Kremen er som nød proviant å regne.
Jeg våknet faktisk i dag og var tørr, første gang på lenge,
skal bli spennende å se i morgen eller om det var et engangstilfelle,
for akkurat det syntes jeg har vært veldig plagsomt,
For å være ærlig så er det mye med denne sykdommen som kan tære på samlivet og få en til å føle seg lite attraktiv.
Bestill et spyttprøvekit, Pebles, før du blir enda dårligere! Jeg drøyde for lenge. Men på den andre siden, hadde jeg tatt det tidligere, hadde jeg ikke hatt en lege som ville behandlet binyrene heller. Det hender at leger kan snakkes til fornuft. Så kanskje kan du diskutere dette med legen din? Ta med masse informasjon og være godt forberedt!
Har gått litt utenom legen min og fått time hos en annen på Heggeli klinikken eller noe,
burde kansje sjekket det ekstra for jeg skal dit i morgen ettermiddag,
har hørt at han er grundig og åpen,
blir spennende!
Har brukt 10 mg DHEA en uke nå
hei vink11
Har brukt 10 mg DHEA en uke nå. Jeg tåler det godt. Tror jeg merker en bedring, har litt mer energi, kanskje? (Ihvertfall merker jeg at det har en hormonell effekt fordi jeg fikk ømme bryst de først dagene....) Redusert dosen med hc ned til 35 (fra 37,5) og det merker jeg ikke noe til, så da tåler jeg det også tror jeg. Nå har jeg riktignok ferie og er mer rolig enn hva jeg er til hverdags. Legen ville egentlig sette meg på 25 mg DHEA og sa jeg kunne gå opp i dose dersom det gikk bra. Så jeg vurderer å gjøre det etter hvert. Kanskje opp til 15? Om en ukes tid? Men jeg føler altså at det er positivt :)