Ny her, trenger litt hjelp!
Er ikke så flink til å ta hensyn til sykdommene mine,PCOS og Hypo. Vil vel ikke helt forholde meg til dette! Men har må innsett at det burde jeg!?
Tok derfor en haug med prøver, har fått svarene. legen min er på ferie og kommer ikke tilbake før om 4 uker. Kan noen se på svarene og evt kommentere!? blodprøvene ble tatt fastende.
TAKKER OG BUKKER!
Glukf 5.2
s-SHBG 15 Ref 23-100 (utenfor ref området,hva betyr det?)
s-Testosteron 0.9 ref <3,0
FT3 4.2 ref 3.5-7.0
FT4 17 ref 11-23
Glukose 5.2 ref 4-6
S-HDL kol 1.5 ref 1.0-2.7
S-kolesterol 5.0 ref 3.3-6.9
s -kol/HDL 3.3
s-LDL kol 2,7 ref 1.4-4.7
s-LDL/HDL 1.8
s Triglyeri 1.6 ref 0.45-2.6
s-URAT 293 ref 155-350
TSH 1.75 ref 0.2-4.5
Hallo igjen. har vært borte en stund (har hatt det bra) men i sommer ble det kaos igjen! Så nå driver jeg å justerer dosen og er så utolmodig. hvor raskt etter doseendring vises det på prøvene?
Sv: Hvor raskt blodprøve etter doseendring?
Prøvene har litt forskjellig stabiliseringstid.
Levaxin stabiliserer egentlig seg fort i blodet - mye fortere enn det virker på organismen. Legen min sier 2 uker på fT4.
Levaxin spiser man jo, og alt vi spiser ender jo i blodet ganske fort.
TSH - spiser vi ikke.
Den dannes jo som et resultat av hvor mye fT4 og fT3 som er i blodet.
Denne tas jo gjerne i samme blodprøve og for at denne skal stabilisere seg helt, sier man 4 uker.
Tidligere brukte man å si 6-8 uker, men ikke nå lenger.
Likevel er det nok slik at de som har hatt lavt stoffskifte lenge og er i oppstartfasen, bør vente 6 uker. Alt går treigere når stoffskiftet er lavt.
Også at TSH skal stabilisere seg.
Så er heller ikke TSH noe en bør tenke så mye over hva er når det gjelder å finne dosen sin.
Den blir gjerne null før du selv er fornøyd med dosen.
Men du kan ikke regne med at kroppen har tilpasset seg den nye dosen på ganske lang tid.
Jeg tar medisinen om kvelden, etter anbefaling fra Aker. Dette skulle hjelpe i forhold til at jeg sliter med søvn.....men nå lurer jeg på om det er noe lurt? Har lest her på Forumet at de fleste tar medisinen om morgenen, men da er det jo så mye en må ta hensyn til. Ikke kaffe, melk....
Tar med. når jeg legger meg, ca 22-23. Mitt prob er at jeg våkner mellom kl 04-06, og det er ikke lurt i forhold til at da kommer de mørke tankene.......
Sv: Når på døgnet skal en ta medisinen? Spes i forhold til søvn!
Jeg tar den om morgenen. Har'n på nattbordet og bare langer ut i svima........
Argumentet mitt for å ta den om morgenen er at det gjør jo kjertelen.
Kroppen har jo et hormonslepp for å få oss igang (prøve iallfall) og jeg prøver å etterlikne.
Kan jo tenkes at det er et samspill med de andre hormonene som kommer på den tia.
Sv: Når på døgnet skal en ta medisinen? Spes i forhold til søvn!
Jeg fikk beskjed av min endokrinolog på Aker om å ikke ta Levaxin for sent på kvelden da det kunne forstyrre nattesøvnen min. Så jeg tar de på ettermiddagen for at det ikke skal kræsje med inntak av noe annet og det synes hun ikke spilte noen rolle. Jeg merker ingen forskjell fra da jeg tok de på morgenen og til at jeg nå tar de på ettermiddagen.
Sv: Hvor raskt blodprøve etter doseendring?
Har fått svar i dag, og svaret er
T4 18,3 (9-21)
TSH 4,36 (0.4-5)
har aldri vært så flink med disse prøvesvarene, men vet at T4 rundt 19 er bra for meg. TSH vet jeg ingen ting om, vet ikke hva den hviser?! Ser jo at den er innefor, og det er vel bra? Hvis jeg føler noe er det at jeg kanskje er litt gira.
Sv: Er så deprimert...(trenger litt trøst)
Heikram1
Du er ikke alene om å gjennomgå dette ved lavt stoffskifte!
Min erfaring er at ved høyere dose og overgang til Armour så ble humøret og psyken generelt mye bedre:D Kanskje verdt å prøve:?: Jeg ble aldri my bedre av Levaxin og Lio.
Du må bare senke kravene til deg selv og prøve å glede deg over at du klarer noe, det kunne alltid vært verrehjertflag1
Håper du får oppleve bedring snartvink11