Ã… jobbe skift - kan en få endret arbeidstiden?
Dette er et langt innlegg som de fleste andre innleggene mine! :wink:
Som de fleste andre her har jeg mine gode og dårlige dager. Og en jobb jeg helst bør klare å beholde. Både pga framtidig pensjonsinntekt, og levestandard nå.
I den sammenheng så kjenner jeg at rutiner er viktig. Stå opp til noenlunde samme tid, ta medisinene til noenlunde samme tid, få NOK søvn, ikke slite seg ut osv.
I 2003 hadde jeg samme arbeidstid hver dag, fra 07 - 15. Jeg er fortsatt i samme jobben, men arbeidstiden er endret til 06 - 14 og 14 - 21 annen hver dag. Det har gjort alt så mye verre for meg. Når jeg drar fra jobben 21 så tar det litt tid før jeg kommer hjem, og så MÃ… jeg sove straks fordi jeg skal stå opp 05 for å rekke å spise og ordne meg, pluss dra til jobben. Det er knapt 7 timer imellom hvor jeg MÃ… sove.
Og prøver jeg å sove litt lenger når jeg har senvakt så blir rytmen forstyrret. Jeg kan ikke ta igjen tapt hvile, for da kansje jeg ikke sovner om kvelden når jeg skal stå opp 05. Og i år har jeg fått astma så nå har jeg både stoffskiftet, astma og en tendens til depresjon når ting blir tungt for meg. Det er utrolig viktig for psyken min at jeg føler meg bra kroppslig.
Jeg har tenkt å søke om deltid, men føler at det er urettferdig på en måte. Jeg straffes ekstra hardt fordi arbeidstiden er endret. Hvis jeg ikke klarer å jobbe heltid så mister jeg inntekter nå og framtidige pensjonsinntekter. Og gudene skal vite at jeg ikke har noe statusjobb med god inntekt. Jeg har et tungt fysisk yrke hvor jeg trenger hver krone.
Jeg jobber på en postterminal og det er muligheter å få annet arbeid og en jevnere arbeidstid. Men hverken Posten eller lederen for avdelingen min kommer løpende for å sy puter under armene mine, for å si det sånn! :roll:
Hva bør jeg gjøre? Kontakte legen og få han til å skrive noe om at det er viktig med faste rutiner når en har autoimmune sykdommer? La legen ta det med Posten? Jeg har prøvd å be om annen arbeidstid selv men ikke nådd fram. :( Jeg har jobbet 80% en periode og det fungerte bedre men så er det den økonomiske siden. Jeg tviler på at jeg får noe delvis uføretrygd før jeg blir mye verre. Det er jo strammet inn så hardt.