Sv: Litt forvirret over prøvesvar...
God kveld :)
Tja... eneste jeg kom på i farten som kan føre til at immunforsvaret ditt "farer med fanteri", er jo f.eks stress. Og så er jo sommeren en tid full av pollen og slikt, som gjør at immunforsvaret kanskje trigges mer. Så det er liksom det jeg hadde å komme ift. det da.
Jeg gjorde jo akkurat som deg ift dosering; følte meg så overdosert at det var ubehagelig på vårparten, og gikk sakte ned til 2 grains/120mg. Etter noen uker gikk jeg opp igjen i dose, etter plutselig mer brainfog igjen. Gikk opp til 150mg. Hadde nesten tilsvarende prøvesvar som deg på 2 grains; tror det var 12.8 i ft4 og 4.2 i ft3. Og nå pønsker jeg på å øke til 165mg/døgn. Så kanskje jeg gikk ned for mye i dose? Trodde ikke det da jeg gjorde det, for da føltes 150mg som alt for mye.
Hyggelig og koselig å høre fra deg Rufus! Håper du ellers har det ganske bra i det mildt sagt vekslende sommerværet som preger østlandet i år (også)...
Stor klem kram1
Hei Jeanette
Hyggelig å høre fra deg hjertflag1
Det var interessant det du skriver med dosenedsettelsen - og så økningen igjen. Og at blodprøvene dine lignet mine. Men så blir jeg litt oppgitt også - at det skal være så vanskelig!? vedikke1 Kanskje jeg prøver på nytt igjen å øke dosen med hc, hvis det er binyrene som gjør at jeg føler meg overdosert? Men jeg må jo bare prøve meg litt fram. Så vil nok også forsøke å gå ned på Erfa-dosen for å se hva som skjer.
Ja, sommerværet er skuffende. Men på den andre siden er ikke min svettende kropp så interessert i mange varmegrader heller.... :lol:
Hei Rufus.
Hyggelig å høre fra deg igjen. Det er nesten komisk for meg å lese innlegget ditt, rett og slett fordi jeg kunne ha skrevet det selv når det gjelder særlig symptomer og reaksjoner på medisiner. Jeg har stabilt ligget på 3 og en kvart Erfa 60mg fra ca jul og frem til mai engang. Da reduserte jeg dosen med 15 mg til 3 tabletter, dette med tanke på sommerdossering. FT4 falt da fra ca 19 til ca 16. Ganske stort fall på 15 mg synes jeg. Antistoffene har jeg ikke målt, men det hadde jo vært interessant. Saken jeg ville frem til var at i likhet med deg kunne jeg redusere HC dosen etter oppstart av Florinef. Jeg føler meg altså mye bedre nå med en litt lavere Erfa dose. Når det gjelder Hc får jeg samme symptomer når jeg bør øke, som jeg gjør når jeg bør redusere. Når jeg reduserer må jeg gi det en til to uker før jeg vet om det var rett eller galt. Så, ja, det er en langsom og frustrerende prosess.
Så hvorfor stiger antistoffene dine. Går ut ifra at du tar Selen, som også kan påvirke antistoffene. Nå vet ikke jeg hvor lenge du hadde stått på Erfa sist du målte antistoffene dine, men jeg mener bestemt å ha lest at en av ulempene med thyroid er at de kan få antistoffene til å stige. Tror du at antistoffene gjør at du føler deg dårligere, eller er du bare generelt bekymret for stigende antistoffer. Hvor mye HC og Florinef bruker du nå?
Hei, Blondie vink11
Så snålt å høre at du har det likedan.. Det er egentlig en liten trøst i det også. Da er det på en måte en naturlig reaksjon fra kroppen min, tenker jeg da...
Jeg tror ikke at de økte antistoffene gjør at jeg føler meg dårligere. Har gått litt opp og ned før, men har aldri merket noe som jeg har satt i sammenheng med høy anti tpo. Jeg liker bare ikke å ha en så aktiv betennelse i kroppen... med alt det kan medføre av andre betennelser.
Joda, tar 200 mcg selen daglig. Det var interessant med økning av antistoffer med Thyroid, jeg trodde at det motsatte var mer vanlig.. Har brukt Erfa i halvannet år og målte antistoffene sist i januar (da hadde de vært lave i godt over et halvt år), så antar at det ikke er grunnen for meg.?
Bruker 5 mg hc. I dag har jeg tatt 10mg som ledd i et forsøk på å se om det kan hjelpe med litt høyere dose. Men jeg blir stadig friskere, gradvis litt bedre for hver måned, så å gå ned på hc-dosen har ikke gjort meg dårligere, tenker jeg. Fortsatt på lav dose Florinef: 0,005 mg.
Når det gjelder doseendringer mht Efra har jeg lært meg til å ikke gjøre store endringer rundt den tiden jeg har eggløsning. Formen er alltid dårlig da (ca en ukes tid), og om jeg får en reaksjon da, kan jeg ikke vite om det er eggløsning eller doseendring som ligger bak evt. dårlig form.
De andre hormonprøvene mine (utenom stoffskiftet) er ikke analysert, så jeg håper de er klare til neste legetime. For jeg lurer jo på hvorfor formen min svinger så voldsomt ihht syklusen min. Ikke sikkert det kun handler om kortisol og binyrer. Mulig at det også dreier seg om nivået av de andre hormonene i løpet av måneden kan bidra til dårlig form. Kanskje noe som kan justeres der?
Ha en god kveld hjertflag1
Det er veldig godt å høre at du er nede i 5 mg HC selv om du kanskje må opp litt igjen. Jeg bruker fortsatt 25 mg, men har redusert fra 31,25mg. Da føles det som om jeg vet at jeg kommer ytterligere ned i dose jeg også når jeg bare tar tiden til hjelp. Jeg vil bare understreke at jeg ikke er hundre prosent sikker på det jeg sier om antistoffer og thyoid behandling. Jeg mener å huske dette fra før jeg jeg startet med Erfa selv. Jeg er også skeptisk til høye antostoffer. Mine var på over 6000 når jeg først ble syk. Sist målt for et år siden var de tett oppunder 1000. Graden av antistoffer sier noe om graden av sykdom også sies det, uten at jeg har sett noe forskning på det. Men har man antistoffer er kjertelen under destruksjon uansett, det er helt sikkert. Du burde få sjekket nivået av øvrige hormoner også. Det kan kanskje føre deg videre frem.
vink11
Lurer på om andre reagerer så sterkt som meg på å ha eggløsning. (Blondie, du slipper vel unna de største svigningene pga hormonspiral, var det ikke sånn?)
Tidligere var det mensuka som var verst. Nå er det nesten min beste uke. Etter at jeg fikk tilbake eggløsning, er EL definitivt den verste tiden i måneden (ca 3-4 dager før og 3-4 dager etter EL). Driver og tenker på om det er høyt østrogennivå som gjør at jeg føler meg dårlig da, og tilsvarende lavt østrogennivå som gjør at formen er relativt bra under mens? Eller ihvertfall østrogennivå i forhold til andre hormoner? Får høre hva legen tenker om dette. :roll:
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Rufus
vink11
Lurer på om andre reagerer så sterkt som meg på å ha eggløsning. (Blondie, du slipper vel unna de største svigningene pga hormonspiral, var det ikke sånn?)
Tidligere var det mensuka som var verst. Nå er det nesten min beste uke. Etter at jeg fikk tilbake eggløsning, er EL definitivt den verste tiden i måneden (ca 3-4 dager før og 3-4 dager etter EL). Driver og tenker på om det er høyt østrogennivå som gjør at jeg føler meg dårlig da, og tilsvarende lavt østrogennivå som gjør at formen er relativt bra under mens? Eller ihvertfall østrogennivå i forhold til andre hormoner? Får høre hva legen tenker om dette. :roll:
Dette er pussig, jeg har det på samme måte. Jeg har hatt vanlig syklus i mange år, dvs. ikke brukt noen form for hormon/prevensjon. Men for ca 2 år siden begynte jeg å bruke progesteron-krem. Smører 1 g
daglig fra ca dag 12 i syklus og til mens kommer. Før var dagene før mens+mensuka verst, nå har det endret seg til slik du beskriver.
Jeg bruker ikke Levaxin el. noe annet.
Jeg sliter nok ikk så mye med PMS. Jeg har noen humørsvigninger s tom kan henge sammen med syklus, men ikke noe som plager meg så mye at jeg har lagt merke til det i forhold til syklus. Jeg har jo knapt blødning noe som vanskeliggjør en god oversikt over syklusen også. Trives med hormonspiralen.
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Tily
Dette er pussig, jeg har det på samme måte. Jeg har hatt vanlig syklus i mange år, dvs. ikke brukt noen form for hormon/prevensjon. Men for ca 2 år siden begynte jeg å bruke progesteron-krem. Smører 1 g
daglig fra ca dag 12 i syklus og til mens kommer. Før var dagene før mens+mensuka verst, nå har det endret seg til slik du beskriver.
Jeg bruker ikke Levaxin el. noe annet.
Ja, det rart at du også har det sånn, Tily. Jeg bruker også progesteronkrem. Har gjort det i halvannet år, og bruker det på samme måte som deg (ca 1,3 gr krem= 20 mg progesteron). Heldigvis blir det stadig bedre. De første månedene etter eggløsningen startet igjen i høst var fryktelige. Nå er det mindre ille. Men jeg legger sjelden planer for den tida i måneden. Da må jeg ta det helt rolig. vink11
Sv: Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
Halloooo! Er der nogen hjemme? vink11