Sv: Diagnosen lavt stoffskifte i januar 2010
Hva jeg har gjort etter januar (som jeg tror har vært med på å gjøre meg frisk):
VSL#3 , kjempekraftig probiotika
FOS
ca 3 mnd med soppkur candida
progesteron (overgangsalder)
østrogen gel (overgangsalder)
testosteron gel
doblet DHEA dosen til 25 mg
Ultra Clear
pregnenolone 100 mg i tre mnd, deretter 50 mg
2 tarmskyllinger (skulle tatt flere)
Eller har jeg fortsatt med melatonin, B-12, A-vitamin, D3, selen, magnesium.
Det er stort sett slutt med søvnproblemene mine. Jeg er nesten alltid uthvilt på morgenen. Jeg kan ha enkelte dårlige netter av og til. Me de er skjeldne. Før var de nettene jeg sov godt skjeldne. Jeg tror det knøttlille dosen med testosteron var viktig, også doblingen av DHEA, var veldig lav på begge to.
Jeg antar at det skjedde noe med tarmopptaket mitt, slik at jeg ikke trengte så høy dose med thyroid. Og jeg antar at da jeg fikk fylt opp lageret med pregnenolone, og fikk gode doser med testosteron, DHEA, østrogen og progesteron så kunne kanskje binyrene slippe å stå på tå hev? Dette altså sagt av en amatør uten medisinsk bakgrunn...
Veldig interessant, Vigdis! Du er heldig som tolererer både DHEA og pregnelolone så godt. Jeg fikk kviser og brystspreng på lav dose DHEA, og tolererer ikke pregn så bra heller. Tusen takk for svarkram1
Hej Vigdis vink11
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Vigdis
Hva jeg har gjort etter januar (som jeg tror har vært med på å gjøre meg frisk):
VSL#3 , kjempekraftig probiotika
FOS
ca 3 mnd med soppkur candida
progesteron (overgangsalder)
østrogen gel (overgangsalder)
testosteron gel
doblet DHEA dosen til 25 mg
Ultra Clear
pregnenolone 100 mg i tre mnd, deretter 50 mg
2 tarmskyllinger (skulle tatt flere)
Eller har jeg fortsatt med melatonin, B-12, A-vitamin, D3, selen, magnesium.
Tak for din gennemgang af de her tilskud etc. Jeg er nysgerrig efter at vide, hvor du køber VSL#3 ... Og så vil jeg gerne vide, hvad Ultra Clear er :wink:
Egentlig er jeg overrasket over, at du også har brugt testosteron. Hvad fik dig til det?
hjertflag1 Nielsigne
Testosteron bør du ikke være overrasket over at jeg tar hvis du leser litt om hormoner. Alle hormonene henger sammen. Det kan bli feil å kun gi thyroid/tyroksin og cortisol. Jeg tror at det var en av grunnen til at jeg gikk lenge og var halvveis bra, men ikke bra nok, at min behandling kun var en altfor lav dose DHEA, thyroid og kortisol. verdiene på både testosteron og DHEA, tiltross for en lav dose DHEA, var veldig lave. Og dette er snakk om bittesmå doser. Jeg har lest om medisinske forsøk, hvor forsøkspersonene har fått 150 mg DHEA hver dag. det er en ganske høy dose! Jeg går på 25 mg, som er en fysiologisk dose. testosteron klarer jeg ikke regne ut hvor mye det er, det er en gele jeg smører på kroppen, men det er en bitteliten ert av en dose jeg tar hver dag. Og min dose som kvinne er mye mindre enn en mann ville fått.
VSL#3 kjøper jeg på apotek på resept. Den er dyr. Men jeg skal nok gå over til mer vanlig probiotika nå når siste boks er tømt. Ultra Clear er visst leverrensing.....Husk at du spør en amatør.....
Hvis du går inn på youtube, så har Thierry Hertoghe flere fine videoer hvor han blant annet snakker om testosterontilskudd hos kvinner, aldosterone osv. Anbefaler å lese boka, kanskje den finnes på et dansk bibliotek også!
Sv: Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
Tusind tak for interessant svar hjertflag1
Utroligt, så meget der er at læse i denne branche :wink:
Vi må rett og slett utdanne oss i egen sykdom. De fleste leger kan for lite om det vi sliter med. derfor er det viktig å ha noen artikler fra velrennomerte fagfolk å kunne slå i bordet med dersom behndlingen går feil vei vink11
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Vigdis
Og jeg antar at da jeg fikk fylt opp lageret med pregnenolone, og fikk gode doser med testosteron, DHEA, østrogen og progesteron så kunne kanskje binyrene slippe å stå på tå hev? Dette altså sagt av en amatør uten medisinsk bakgrunn...
Udmærket tænkt af en "amatør uten medisinsk bakgrunn" :lol: Hertoghe siger om optimal støttebehandling, at effekten netop er afhængig af afbalanceringen med andre hormoner. Så vidt jeg husker, studerer din Heggeli-læge netop "Hertoghe-metoderne". smilja1
Ja, Anisa, han studer under Hertoghe. Og jeg tror vi kunne trengt flere i Norge som studerer under ham!
Jeg merker jo at det må være denne optimale hormonbehandlingen (og sikkert tarm- og leverbehandling i tillegg) som gjør at jeg nå for første gang på åresvis opplever meg som frisk.
Har nå hatt en runde hvor jeg, idiotisk nok, har gått for langt ned, og for raskt, på sannsynligvis både hydrokortison og thyroid. Men smellen varte kun noen få dager før jeg kjenner at jeg er der jeg var. Jeg har gjort dette noen ganger før, håper jeg kan begynne å lære av feilene mine....
Hei, alle sammen hjertflag1
Nå skal jeg forsøke å oppsummere litt:
Det går opp og ned for meg. Veldig svinging. Enkelte dager føler jeg meg nesten frisk, andre dager må jeg slepe meg rundt og har bare lyst til å sove. Men alt i alt er jeg friskere. Det er godt! xx9
Har hatt legetime igjen. Hormonprøvene i urin (aldosteron, cortisol, jod) var kommet på avveie, så disse er tatt på nytt. Men jeg fikk florinef basert på symptomer og respons på høyt saltinntak. Salt i høge doser gjorde at jeg kvittet meg med mange symptomer og følte meg mye piggere. Jeg gikk også ned på min hc-dose fra ca 40 mg ned til 10-15. Tarmskyllinger var også gunstig.
Men leveren min sliter mer igjen. Har derfor startet med Ultra Clear Plus (som flere andre her inne). Brukte kun Mariatistel tidligere. Så er spent på om det kan hjelpe på mine forhøyede leverprøver.
Har noen av dere sett positive resultater etter bruk av UCP?
Legen mener at det er magen min som får leverprøvene til å stige. Har tatt en del tarmskyllinger, og leverprøvene steg etter dette. Husker forresten at jeg hadde fine leverprøve før jeg begynte på candida-opplegg, Thyroid, hc osv i 2009. Leveren begynte muligens å slite pga jeg startet mage-prosjektet, "virvlet opp forurensingen" (dette i følge legen).
Dessuten har mine magnesium-nivåer falt igjen. Har hatt lave nivåer tidligere også, men klarte å få dem opp. Nå er det lavmål pånytt. Dette er visst typisk med problemer med tarmen, mener legen. Er det ikke sånn at magnesium tas opp i tykktarmen? Mener å ha hørt det? I tilfellet kan jo det være rimelig...
Jeg begynner med Mycopryl 680 (capryl-syre) for å bekjempe sopp. Tar også olivenbladekstrakt. Skal fortsette med noen flere tarmskyllinger.
Men over til Florinef: Oppstart for halvannen uke siden. Tar en halv tablett, altså 0,05 mg. Det er laveste dose. Jeg var litt tankeløs da jeg startet med det og gikk ned på saltinntaket samtidig. Etter ca en halv uke fikk jeg reaksjon. Symptomer som hodepine, dehydrering, svimmelhet, ødemer (ansikt), tungpusthet etc. kom tilbake sammen med økt tretthet. Alle disse symptomene som jeg hadde amass tidligere, typisk lavt aldosteron (?). Har gått opp på saltinntaket igjen, men symptome henger igjen ennå.
Har i ettertid skjønt at det kan ta en stund før Florinef får full effekt.
Har dere andre som bruker Florinef (eks Blondie) merket effekt?
Jeg har ikke legetime før i begynnelsen av august igjen (håper å få komme inn tidligere, men regner ikke med det). Burde kanskje ha sjekket blodtrykket i løpet av sommeren? :?:
Jeg bruker rundt 7,5 - 10 mg hc (innrømmer at noen dager bruker jeg litt mindre, mest pga glemsomhet, noen ganger for å teste litt).
Jeg er fortsatt usikker på hvor mye hc jeg trenger. Må si at jeg ikke merker mye fra eller til om jeg går på lav dose eller om jeg er på 15-17 mg. De symptomene jeg har fra binyrene er først og fremst symptomer som jeg forbinder med lavt aldosteron: svimmel, tung pust, svetting, tisser ofte, pløsete ansikt, hodepine (og disse sympteomene forsvinner eller blir mye svakere bare jeg tar nok salt).
Ved en feil ble altså ikke mitt kortisol-nivå analysert sist. Men jeg kjenner på meg at det har blitt mye bedre. Det føles som om jeg har normalt blodsukker igjen, og jeg takler stress godt.
Men er det vanlig at kortisol-nivået er relativt normalt og aldosteron-nivået alt for lavt? Det er jo ikke uvanlig at man også har lavt aldosteron når kortisolet er lavt, og at man kan ha normalt aldosteron og lavt kortisol. Men motsatt? :?:
Jeg tar ihvertfall hc fortsatt, mest fordi jeg ikke tør kutte ut ennå, for som sagt merker jeg liten effekt når jeg bruker det. Jeg har jo alltid hatt pang-effekt av hc, så jeg undres litt over dette.... vedikke1
Søvn er like dårlig som tidligere. Har tenkt at det er kortisol-nivået mitt som er for høyt på natta. Legen mener derimot at det skyldes overdosering av thyroid. At jeg får for mye t3. Våkner hver natt rundt kl 3. Dette er visst typisk ved for mye t3. (Det er jo det ved binyretretthet også, det er derfor jeg har trodd det). Jeg forsøkte å redusere dosen med thyroid for en måned siden, men da ble jeg underdosert: Apatisk og søvnig, så måtte gå opp i dose igjen.
Legen mener at problemer med binyrer og mage-tarm gjør at jeg trenger en kunstig høy dose thyroid, og at jeg får altfor mye t3. (Jeg er på 170 mg tyroid nå dvs 2,75 grain). Om jeg klarer å gå ned på dosen etter hvert, tror han at søvnen skal bli bedre.
Det er et par ting som gjør at jeg tror at han kan ha rett: I og med at kortisolnivået mitt helt klart har blitt bedre, burde søvnen også ha blitt bedre, det har den ikke. Og jeg har i flere år følt at de nettene jeg har sovet ekstra dårlig, har blitt etterfulgt av en ganske bra dag (nesten følt meg litt høy). Kanskje har jeg flytt på for høyt t3? Tiden vil vise om han har rett.
Ja , dette var en laang beretning. Godt gjort om dere klarer å tråkle dere igjennom :lol:
Klem fra Rufus kaer1
(som har vært litt sløv på forumet i det siste)
Spennende å høre hvordan det går med deg, Rufus. Minner mye om min situasjon...opp og ned. Synes ikke du bruker noen hestedose om thyroid (selv har jeg akkurat senket med 15 mg til 180mg). Jeg sover godt om natta. Men når på døgnet tar du siste thyroid/HC dose? Kanskje det kan hjelpe litt å flytte frem en time eller to? Men det har du kanskje prøvd før?