Sv: Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
Og apropos salt... Jeg har tatt ekstra salt nesten to uker. Og det har hjulpet. Jeg tar det flere ganger pr dag. Får effekt nesten hver gang. Det tar ca en halvtimes tid etter at jeg har drukket saltvann, og så er symptomene mildere. Gjelder først og fremst tungpusthet, men synes også det hjelper på svimmelheten. Mer energi får jeg også. Tror aldosteron kan være "missing link" for meg. Tror jeg kan være Florinef-kandidat.
Lurer på hva som er nok salt og hva som er for mye. For mye kan hemme aldosteronproduksjonen, har jeg skjønt.
Hei til deg, Vigdis hjertflag1 Nå begynner jeg hos din lege snart. På tide å snakke med en lege nå :D
Jeg har salt i et skap på kontoret, samt i veska. Bruker det flere ganger om dagen. At det hjelper, er utvilsomt. Jeg merker effekt ganske umiddelbart. Kan ikke si at jeg noen gang har hatt noe saltsug- heller søtsug- men jeg merker likevel at det gjør meg godt. Burde nok ha begynt med det før, men jeg trodde ikke jeg trengte det siden jeg ikke følte noe saltsug. Nå som jeg har vent meg til det, merker jeg at noe mangler dersom jeg ikke får min daglige dose salt. Jeg hadde normal natrium iflg blodprøver men veldig lave verdier iflg håranalyse.
Hei, Berit :D
Blodprøver gir tydligvis ikke et ordentlig bilde, det er tankevekkende, det. Min natrium er litt lav, men ikke veldig. Jeg skulle selvfølgelig ha startet med det tidligere, jeg også. Men jeg tenkte som deg at da jeg ikke kjente noe salt-eller søtsug, var det ikke et problem. Jeg har tatt litt ekstra salt i perioder tidligere, men jeg hadde tydligvis ikke tatt nok, for jeg merket ikke noen effekt da. Merker at salt hjelper på enkelte symptomer, og hc synes å hjelpe på andre symptomer. Mitt hovne ansikt kan tyde på at væskebalansen ikke er helt god. Ser at på dårlige dager er jeg mer hoven og pløsete i ansiktet enn ellers. Jeg vil gjerne prøve Florinef og se om det kan hjelpe meg mer. Trenger mindre hc nå når jeg bruker salt- glad for det :p
Vi "snakkes" vink11
Hei!
Jeg har noen spørsmål relatert til denne tråden.
Hvor mye ultraclear leverstøtte tar du Vigdis? Jeg tar 44 gram til dagen.
Hvor mye probiotica tar du? Jeg skal ta 4 tabletter bio acidofilus til dagen. F.O.S ble jeg veldig kvalm av.
Hvor lang tid tar det før pregneleone virker?
Hvor mye salt skal man ta, og er det et spesielt type salt? Hvor mye vann ift. salt? Jeg brekker meg av å drikke saltvann.
Hva er Florinef?
Jeg har lav aldosteron forresten. Har veldig mye trykk i hodet. Kan det ha sammenheng?
Hva er glutamin? Det er visst 100 mg glutamin i leverstøtten jeg tar.
Ellers lurer jeg veldig på hvilke kosttilskudd jeg bør ta. Greier ikke å lese de lange informasjonstrådene om dette, for er helt ute med konsentrasjonen. Jeg tar Natures way multivitamin, jern og selolje. I tillegg er jo leverstøtten kosttilskudd.
Er redd for å ta for mye/dobbelt av ting, men vil ikke gå glipp av noen tilskudd jeg trenger heller!
Håper noen kan besvare spørsmålene mine.
Hei Hanna hjertflag1
Skal bare svare kort på noen av spørsmålene.
Trykk i hodet kan kanskje relateres til aldosteron? Libeth skrev over at hennes hodepine forsvant med høyere inntak av salt (påvirker aldosteronet).
Florinef er merkenavn for flurohydrocortison. Det påvirker bla saltbalansen,og tas dersom man har svært lavt aldosteron. (Andre kan sikkert gi deg bedre og mer utfyllende svar på det...)
Vet ikke hvilket salt en skal bruke. Jeg bruker nå vanlig bordsalt (uten jod) og litt himalayasalt. Tommelfingelregel er vel å drikke et glass vann med så mye salt du klarer uten å brekke deg. Spurte legen min om hva som er for mye salt, men han svarte ikke på det. Tror ikke det finnes et fullgodt, generelt svar på det? Jeg tar mye salt fire, fem ganger daglig. Da mener jeg stor t-skje i et glass vann. Har hatt fin-fin effekt av det. For meg smaker det ikke spesielt salt. Jeg har ikke testet aldosteron ennå, men skal gjøre det.
Glutamin er en ikke-essensiell aminosyre (må tilføres kroppen gjennom mat). Har bla betydning for muskelbygging, energiomsetting og immunforsvar. Kroppen bruker også mer av det når den er under stress.
PS: hadde time hos ny lege i går, skriver om det i morgen eller overmorgen, må stikke nå vink11
hei Hannah!
jeg er ikke noe orakel, men forsøker å svare deg så godt jeg kan
Jeg tar samme dose ultra clear som deg, Hannah.
probiotika: jeg tar noe som heter VSL#3, en pose pr dag, med 450 milliarder (?) av disse små tassene. jeg tar FOS, 4-5 teskjeer. men får så mye luft i magen av det at jeg tror jeg må gi det opp. Luftplagene av FOS skal gi seg over tid, men det har de ikke gjort for meg.
jeg vet ikke hvor lang tid det tar før pregnenolone virker. det er jo et lagerhormon. jeg merket effekt etter 14 dager da jeg økte dosen.
Salt: jeg bruker havsalt. og salter maten masse. men ligger altså under det vi skal ha av salt.
Glutamin, søk på wikipedia.
Vitaminer og mineraler, har ikke rexxy69 og Anisa skrevet noe bra om dette her på forumet?
har du tatt noen prøver som viser hvor du ligger, det er viktig!
En stor dose C vitamin, 2-3 gram, hver dag er bra for binyrene dine
D3 er viktig, alle i Nordeuropa har mangel på dette på vinteren.
B12 er viktig
magnesium er viktig
selen er kjempeviktig når du har problemer med thyreoidea, jeg tar fast 100 mg hver dag
Mulig A vitamin er smart for deg å ta.
Husk å ta jern langt unna thyroid eller tyroksin
Hei hjertflag1
Hadde legetime hos DS denne uka. Han mente at jeg hadde store problemer med magen (selv om den fungerer bra slik det virker for meg). Grunnet stort forbruk av antibiotika tidligere i livet, har jeg fremdeles store problemer med tarmen. Mente at han kunne kjenne det på tarmen når han klemte på magen min. Mente at det lå "avleiringer" av gammel dritt (bokstavelig talt :oops:) inne i tykktarmen. Skal prøve tarmskylling, og mulig ny runde med soppdrepende. Er en stor forurensningskilde for kroppen. Ble rådet til å ta en 4-5 ganger med tarmskylling i første omgang. Så starter med det neste uke. Er spent på om det kan rense opp, håper på det. xx9
Ellers mente han at jeg gikk på det riktige mht 7-keto, pregnenolone, progesterone, hc, melatinon og Thyroid. Mente riktignok at jeg var ganske overdosert. Hans hypotese var at det i stor grad er magens skyld at jeg fortsatt sliter såpass mye.
Var ellers ganske "imponert" over min lange liste av kosttilskudd og vitaminer. Mente at jeg overdrev litt (hehe innrømmer at det har gått litt inflasjon i kosttilskuddene hos meg - litt inspirert av alle dere her inne :)). Han plukket bort mange av kosttilskuddene mine, så nå sitter jeg igjen med gurkemeie, olivenbladekstrakt, mariatistel, taurin og glukosamin/MSM. Den siste tar jeg pga beinhinnebetennelse. De andre aminosyrene har jeg altså kuttet ut inntil videre (ble kort prøveperiode med glutamin i første omgang). Får se hva jeg prøver senere.
Ellers fortsetter jeg med b-komplex, calcium, magnesium, c-vitamin, d-vitamin, sink og selen. Fortsetter med probiotika og skal starte med prebiotika/FOS.
Skulle forsøke å kutte ned på hc til 20 mg.
Akkurat det byr nok ikke på så store problemer. Jeg har jo brukt salt i litt over tre uker. Har hatt veldig god effekt for meg. Har gradvis blitt bedre og bedre. Svimmelheten er nesten borte, er mye mindre tungpust og har generelt mer energi. For tre uker siden lå mitt hc-behov på ca 40 mg, det har gradiv blitt redusert. Forrige uke lå jeg på 30 mg, denne uka har det ligget på mellom 25 - 15 mg. Nå er det nok ikke anbefalt å redusere hc-dosen så raskt som jeg har gjort. Men foreløpig føles det greit. Jeg tror at saltet på en måte kompenserer for mye av det hc gjorde tidligere, slik at det er ok å trappe ned på denne måten. Håper jeg har rett. smilja1
Så skal jeg teste aldosteron, jod og kortisol i urin. Det dumme er at det er så lenge til neste legetime. (sånn er det å gå hos Dr. Populær- laang ventetid). Får ikke komme tilbake før i slutten av mai, så det blir lenge og vente på svar på aldosteron-prøver mm.
Som følge av formstignigen/bedret binyrefunksjon de siste ukene, begynne jeg nå å føle at jeg begynner å bli overdosert på Thyroid igjen. Er alltid usikker på det, men begynner nå igjen å miste hud på fingertuppene, og det er for meg et tegn på ovedosering. Reduserte dosen med et kvart grain for snart to uker siden, men i dag går jeg ned enda et kvart grain til 180 mg.
Jepp, det var vel det meste smilja1
Så fint at du föler deg bedre! :)
Hvor mye salt pleier du å ta?
Jeg har også begynt med ekstra salt (saltet maten enormt mye har jeg alltid gjort), men jeg klarer ikke drikke saltvann så jeg putter rett og slett havsalt i tomme kapsler og svelger med vann.
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Gemini
Jeg har også begynt med ekstra salt (saltet maten enormt mye har jeg alltid gjort), men jeg klarer ikke drikke saltvann så jeg putter rett og slett havsalt i tomme kapsler og svelger med vann.
Det må du altså ikke, Gemini! :shock: Hvis du "klarer ikke drikke saltvann", da siger kroppen fra, fordi der er salt nok i din krop. Hvis du alligevel tvinger mere salt i, end kroppen kan nyttiggøre/bearbejde, og mere end du har "lyst til", da bliver du slet og ret - syg. Please, hold op med at spise salt i kapsler. Nøjes med at salte maden som du plejer og trives med "(saltet maten enormt mye har jeg alltid gjort)".
Liten oppdatering:
I dag har jeg gått ned til 2.5 grain eller 150 mg thyroid. Hadde aldri troddd at jeg skulle gå så lavt ned. Jeg bruker 17,5 mg hc. Kanskje jeg må gå ned der og. Gikk ned på pregnenolone fra 100 mg til 50 mg i dag, tre mnd siden jeg begynte med 100 mg, og etter tre mnd skulle jeg senke dosen til 50 mg. Føler meg litt gira, litt hyper. Men kanskje bør jeg vente, om jeg orker, med å senke hc til jeg ser hvordan det går med senkningen av thyroid.
Våkner hver natt ut på morgensida av at jeg er for varm, alltid på den tida. Vet ikke om det er overgangsalder eller noe annet hormonelt. Jeg kan eventuelt øke østrogengeleen litt for å se om det handler om overgangsalder. Ellers er formen kjempebra! Det føles helt utrolig å være her jeg er i dag. Stor takk til all støtte og hjelp fra alle dere som tilsammen er forummet kys1 hjertflag1
Glemte å si at det ser ut som om vekta kanskje har bestemt seg for å gå nedover, mistet to kilo nå. Det føles oppløftende! Lavkarbo pluss at jeg forsøker å konsentrere meg om hvor mye mat jeg trenger. Altså ikke overspise! Og selvsagt ehar jeg et mye høyere aktivitetsnivå enn tidligere