Lærer noe nytt hver dag her inne. ;)Sitat:
Opprinnelig skrevet av Hansen
Printable View
Lærer noe nytt hver dag her inne. ;)Sitat:
Opprinnelig skrevet av Hansen
Hei Yvette. Idag har jeg litt overskudd og leser og skriver i hytt og gevær!!
Men fikk med meg en av de siste setningene dine, og om det ikke er helt i tråden din, så hiver jeg meg på!!!
Overgangsalder er noe vi Hypo damer kan komme i allerede fra 35-årsalderen!!!! Det sa hvertfall en Endo på ett møte igår. Det var ei der som hadde kommet tidlig i overgangsalderen og lurte på om det var pga Hypo, og YES, det var det!! :shock:
Jeg fikk konstatert overgangsalder i fjor og da var jeg 49, så det er ikke så urimelig tidlig. Men symptomene - med rotete menstruasjoner og hetetokter - begynte for flere år siden, omtrent samtidig som symptomer på hypothyreose. Så jeg ser ikke bort ifra at teorien din stemmer her. At hypothyreose setter i gang overgangsalder. Men denne siste kommer ubønnhørlig allikevel. :wink:
Allikevel - med hormonkremene mine så føles det som om jeg lindrer de verste symptomene. Hetetoktene var helt forferdelige, men opphørte etter kort tid med påsmøring. Hvilke andre symptomer som kunne ha kommet vet jeg ikke, men jeg synes jeg har det så bra som jeg kan forvente. Og jammen ble jeg kvitt sideflesket også - som jeg har lest kan komme av østrogendominans, men dette kan også ha sammenheng med vektnedgang generelt?
Tror allikevel at Progesteron-behandlingen min er fornuftig. Det er jo en form for progesterontilskudd man får på resept hos legen også. Bare at dette er kunstig, heter gestagen, og er - etter det jeg har absorbert av informasjon - farlig og ugjenkjennelig for kroppen. Jeg vil IKKE ha det iallefall!
Ikke vet jeg, men jeg leter etter svar på 1000 spørsmål hele tiden.
HJELP!! Kan vi komme i overgangsalderen når vi er 35!! Jeg er 36 år og da er det kaskje det som er skjedd med meg da. Nå er det nesten 2 måneder siden sist jeg hadde mensen. Har ikke noen andre symptomer da, men det hadde ikke min mormor heller. Mor har hetetokter og sånt. Tenkte å komme meg til en gynekolog om det ikke skjer noe etter 3 måneder, men det er jo ikke sundt å komme i overgangsalderen så ung så jeg får kanskje gå før eller. For ordens skyld det er 100% sikkert at jeg ikke er gravid altså :D
Har lest på engelsk om dette fenomenet, og det kan være antistoffer som gjør dette. Det fisn antistofer mot eggstokkene, og man kan måle dem. Har ikke hørt om at noen har fått gjort det i Norge.
Larrian (som er lege) sier at man må bringe ned skjoldkjertelentistoffene ved å ta høy nok dose thyroxin, for å slutte å trigge de andre antistoffene. Det er altså lurt å fortsette med sin levaxin. Og stress og røyk og jod og andre ting samt allergier trigger antistoffer.
En cortisonsprøyte som er blitt populært for allergi nå vil forresten stoppe antistoffer! Bare for å nevne det, men legen vil antagelig ikke vite om dette. Men hvis man er plaget med pollenallergi fra før kan man muligens be om cortison eller hva den sprøyten heter som man bruker mot allergi.
http://www.uib.no/isf/eyr/2006q2/023481.html
Og så må man stresse ned og spise sunt og få i seg D-vitaminer, helst masse sol, normaliserer immunsystemet og undersøke om man ikke tåler gluten...(trigger antistoffer også)
Det er ikke sikkert at du har kommet i overgangsalderen. Det kan skyldes denne lille kjertelen og dens samarbeidspartnere. Mine sykluser har variert veldig alt etter som om stoffskiftet har vært høyt eller lavt.Sitat:
Opprinnelig skrevet av cathrin
takk for svar dere to. Da er jeg kanskje ikke kommet i overgangsalderen likevel da. Når det gjelder kortison så har jeg faktisk en slik sprøyte liggende ( og jeg kan sette den selv) Jeg har pollenallergi, men med den :evil: :evil: legen som jeg har nå er det jo ikke sikkert at jeg får kortisonsprøyter i år da. Ikke godt å vite. Får jo se om jeg blir bedre da, men pollensesongen har ikke begynt for meg enda.
Det er ikke alle som kommer så tidligi overgangsalderen da :D Men han nevnte(foredragsmannen) att det var en del som gjorde det, og han måtte hjelpe damer som hadde utsatt å få barn m å sette det igang igjen, så det er håp om det skulle skje.
Jeg bare gir m :roll: eg over, for detta stoffskifte styrer jo jaggu alt som er!!!
Siden denne tråden ender i diskusjon omkring overgangsalder, så limer jeg inn noe jeg kom over i dag:
http://www.doktoronline.no/section/nose ... d=31124404
Kan dette bety at man (jeg) trenger å øke Levaxin-dosen? Smører med DHEA, som jo er en forløper til østrogen, og er vel da under "Østrogen-behandling"? Vet at fT3 og TSH er normale, men jeg blir usikker allikevel.
Er jeg den eneste på forumet som er i denne overgangsalderen?
Det er vanligst å måtte senke levaxindosen etter overgangsalderen, fordi TBG går ned fordi østrogennivået går ned. Man blir altså hyper på samme dose isåfall.
Han endo`n som hadde det møte jeg var på for en stund siden sa att en skulle øke dosen v graviditet og hvis en tar østrogen, så det stemmer nok!!! :DSitat:
Opprinnelig skrevet av nora
Takker for svar begge to. Jeg tror jeg har skjønt dette nå. Og i og med at jeg medisinerer meg med østrogen og at østadiol har øket, så beholder jeg iallefall dosen min med Levaxin - forløpig. :)
hmmm... :? jeg kom i overgangsalder da jeg var 39 år. Fikk plagene samme uka som jeg ble oppsagt fra jobben etter innskrenkninger, med påfølgende store økonomiske problem, tapet av pigmentet "eksploderte", fikk unormal celledeling i livmorhalsen som ble tatt bort, og som om ikke det var nok viste det seg at legen min hadde feilbehandlet meg med hormonbehandling (iflg. gynekologen) gjennom flere år.
Men var likevel såpass frisk at jeg løp langdistanseløp, trente mye, var i 100% jobb og gikk på skole om kvelden.
Nå, 15 år etter, er jeg uføretrygdet, har artrose, fibromyalgi, er hypo og er så elendig at jeg vil be om å bli utredet for ME. Tok nye blodprøver for stoffskiftet i dag og håper at jeg kan øke dosen med levaxin eller liotyronin igjen når jeg har time hos indremedisiner neste uke.
Ja da er det vel bare å konkludere med at det er en sammenheng.. eller :roll:
Det fins tidlig overgangsalder som er autoimmun.
Antageligvis pga. antistoffer mot eggestokkene.
http://www.google.com/search?sourceid=n ... autoimmune
Har fått tilsendt prøvesvar og jeg finner ikke ut av det:
DHEA 12,5 (6,3-30) Ok? har smurt med DHEA-krem i lang tid.
Testosteron 1,3 (0,00-2,9) ???For mye???
Total kolesterol 5,5
LDL 2,6
HDL 1,91
Forholdet(?) 2,9
Bl.s 5,3 (ikke fastende)
Østradiol 0,25 (For ett år siden 0,09) Skrev dette lenger oppe.
Usikker på om jeg bør fortsette egenbehandling med hormonkremer? Usikker på det meste egentlig.
Nå lurer jeg veldig altså. Situajonen er nå den for tiden at jeg har begynt å øke i vekt igjen. Noen hg hver dag. Jeg forstår det ikke og gir meg heller ikke. Som dere kanskje husker fra tidligere innlegg så har jeg doseøkt Levaxin til jeg nådde morgentemperatur på ca 37. Da begynte kiloene å rase, og det føltes logisk. Jeg har ligget noen måneder på matchvekt, og vært SÅ fornøyd! :lol:
Nå stiger vekten igjen altså! Og jeg skjønner ikke bæret! Jeg har fortsatt 37 i temp så den biten er på plass. Jeg trimmer masse. Jeg vet at kaloriforbruk er større enn inntak. Mao skulle jeg greie å holde rett vekt.
Det gjør jeg altså ikke, og i jakten på synderen så begynner jeg å mistenke hjelpestoffene i Levaxinen. Den inneholder noe som heter monohydr bl.a. Når jeg googler på monohydrat og legger til vektøkning, så får jeg noen treff til sportssider der monohydrat koples sammen med kreatin. Og den som driver med trening vet jo at kreatin binder væske i musklene.
http://www.treningsforum.no/article/art ... 09_kreatin
Dette er bare en av linkene. Jeg får ikke noe fornuftig ut av den egentlig.
Så da lurer jeg på om det er dette monohydratet som fører til vektøkning? Noen som er flinere til å google enn meg? Helt sikkert? Lyder det logisk dette?
Et annnet hjelpestoff også: Lactos. Der får jeg bare treff på noen legemidler. Og disse inneholder lactos, monohydrat og har vektøkning som bivirkning.
Hvis dere mener jeg er helt på jordet så vær så snill og si det. :oops: I så fall ikke første gangen.
Vil også legge til at jeg fra i morgen starter opp med Herbalife kosttilskudd. Shake og protein og hele pakka. Mer om dette under Ting og tang - et tema opprettet av Stina21. Orker ikke slåss med vekta uten at jeg har prøvd ALT. Jeg innbiller meg at jeg kanskje kan ha effekt av dette siden tempen min er på plass.
Jeg har oppfattet det slik som at det er laktosemonohydrat.
Muligens tørket laktose. (hydrat er en form for vann tror jeg)
Og det er bittesmå mengder.
Ellers er det farmaseuten på apoteket som skal forklare deg hva laktosemonohydrat eller hva det er, er for noe.
Ellers kan man muligens bla i www.relis.no, siden de skal holde rede på alle bivirkninger her i Norge.
(og alle bivirkninger og utilsiktete virkninger skal sendes til dem)
(en av deltagerne på thyroid.about.com grublet på å sende inn melding til tilsvarende organ i USA om at synthroid(thyroxin) ikke virket på henne...)
På min Levaxin står det disse hjelpestoffer - Laktosemonohydrat, maisstivelse og magnesiumstearat (E572) + talkum.
Så står det : "Virker på samme måte som kroppens naturlige skjoldbruskkjertelhormon". La oss innrømme dem at det er iallfalll hensikten da - men er det lov å skrive slik ?
I Norge er det ikke lov å selge "Sitronbrus" hvis den ikke inneholder sitron - ei heller om man bruker et kunstprodukt som er "like bra" !
Men til spørsmålet, så er det vel bare Det første du undrer deg over ? Lacta er latin og betyr "melk" - ose er "det som er i melka" - og da mener man melkesukker. Mono betyr "en" og hydrat betyr at det er ionisk bunnet til vann. Altså en monosaccarid fra melk bunnet til vann.
Dem skriver slik fordi det også finnes komplekse sukkerforbindelser i melk. Dette er altså et trikseprodukt som ikke finnes i den formen i naturen, men om du blir feit av den ? 0,1gram om dagen ?
Jeg fant ikke noe, emn jeg fant at det faktisk finnes tabletter i helsekosten som bare inneholder dette - og det blir litt hihi for meg da.
Jeg fant dette på en annen tablet : "Når dosisanbefalingen overholdes, kan hver dosis give op til 117 mg lactosemonohydrat. Tabletterne er derfor uegnede til personer, der lider af lactoseinsufficiens, galactosæmi eller glucose/galactose-malabsorbtionssyndrom.
Ja, og det fins thyroxin-natrium uten laktose, det er på registreringsfritak.
www.legemiddelsiden.no h03
Takk for svar dere. Her var masse interessant. Jeg skal jammen spørre en farmasøyt om dette.
Laktose og melk. Det går litt rundt for meg, og det aner meg at det er skrevet om det før, men altså: bør vi holde oss unna melkeprodukter? Hvis det er slik, og denne Levaxinen altså inneholder laktose, så er det jo helt sprøtt å spise den vel?
På pakningsvedlegget står det som bivirkning bare at det kan gi økt stoffskifte med hjertebank og smerter i bryst, ben og armer.
Nå har jeg annen medisin i huset og jeg har sjekket hjelpestoffer. I tabletten Tolvon er det hydroclorid som er ett av disse. Og her er listet opp masse bivirkninger. Bl.a vektøkning.
Synes det er merkelig at Levaxinen ikke har andre bivirkninger enn det som er nevnt i pakningsvedlegget?? Det nekter jeg å tro! Begynner å lure på om det er fordi vi ikke har alternativer at de ikke vil skremme oss med å skrive om leie bivirkninger.
At Levaxin IKKE virker på alle vet vi jo, men hva med evt flere BIVIRKNINGER??
Får ikke klikket på relis-linken din nora.
Hm. Tolvon har nok flere bivirkninger enn en melkeskvett har, for å si det slik. Det blir litt som røkeren som vil forbedre helsa si - og kutter ut smør på brødskiva - synes jeg da.
Tolvon øker matlysta for det øker hjerneaktiviteten.
Klaget ikke du over at du gikk opp litt i vekt ?
Du kan sikkert få noe som er bedre ?
Glemte å si at jeg sluttet med Tolvon for noen år tilbake. Rett og slett pga vektøknning som bivirkning. Fikk den for å få dypere søvn. Ikke fordi jeg var deprimert. Dro den frem her som et eksempel på hydroclorid....ett eller annet...bivirkning. Bare for å sammenligne.
Ellers er jeg enig i teorien om melkeskvetten. :roll: Jeg er allikevel dog en smule forvirret.
Laktose er melkesukker.
Melk inneholder en sukkerform som er melkesukker.
Grunnen til at man kan prøve å holde seg unne malk hvis man fortsat er dårlig til tross for bra medisinering, er at melk kan inneholde goitrogene stoffer.
det er beskrevet i vitenskapelige artikler , her i skalninavia også.
Da vil mengden være utslagsgivende.
Jeg vet ike hvor nycomed får sin laktose fra, men man kan jo spørre dem om melkeallergikere tåler levaxin.
min datter er allergisk mot melk (påvist ved blodprøve) og kan sove i tre dager hvis hun får i seg spor av melk.
Hun har ikke reagert på laktose i levaxin.
Jeg bruker I.E 7 beta2 og den klappa sammen før jeg fikk sendt minn lange innlegg - og uten å lagre det ! Det er takka for det en har igjen når en bruke rbetaversjoner !
Men kort : Overfølsomhet for melk har mange og det arter seg ganske forskjellig.
Noen voksne (få barn) har ikke enzymet Lactase som er nødvendig for å ta opp melkesukkeret. Melkesukkeret passerer da tynntarmen uten å bli tatt opp av kroppen og havner i tykktarmen, som jo funker som en komposthaug. Når den får sukker skjer det luftige saker som kan bli mer enn morsomme !
Så er det jo rein allergi for et av innholdsstoffene - ikke nødvendigvis lactosen, og den gir seg mange forskjellige utslag.
I levaxintabletten er jo ikke alt melkesukkeret brukt - bare monosaccariden.
Det kan utgjøre en forskjell.
Jeg har ikke prøvd betaen av IE7, tror mange andre prøver den.
Jeg vet om en som blir veldig dårlig a minste mengde melksukker og må ha laktosefire medisiner.
Hun må ha dialyse osv. hvis hun får i seg melkesukker. Vet ikke hva det heter, husker ikke.
Dert fins også det motsatte, fruktsukkerintoleranse, de tåler bare melkesukker synes jeg å huske.
Du skriver at du har trent mer i det siste. Det kan jo være at du har fått flere muskler og muskler veier mer enn fett at det kan være derfor du veier mer?
Nei jeg har ikke trent noe mer enn jeg pleier. Har jeg skrevet det? Da har jeg uttykket meg litt feil. Treningsmengden min er ganske stabil og har vært bortimot den samme gjennom 22 år. Vet det fordi jeg har ført "logg".
Men jeg er fortsatt på jakt etter synderen da dette henger ikke på greip.
Hvis matinntak og aktivitetsinntak ikke er endret, må uønsket vektendring skyldes mer eller mindre saltinntak - eller endret stoffskifte. Selv erfarte jeg vektnedgang ved å spise mer frossenpizza, men drikke mindre Farris. Farris inneholder salt, og binder således mer vann enn springvann. Trolig ville jeg gått mer ned i fettvekt dersom jeg hadde unnlatt å spise frossenpizza fremfor å redusere Farris-inntaket.Sitat:
Opprinnelig skrevet av Yvette
JA nettopp! Og når det ikke er matinntak, ei heller aktivitetsnivå så MÃ… vektøkning skyldes ett_eller_annet_stoffskifteproblematikk. (Stjæler stilen din baremei. Synes du får understreket sterkt når du skriver slik). Men jeg finner ikke nåla i høystakken! Tempen er ok stort sett hver dag. Derfor jeg begynte å "tygge på" disse hjelpestoffene, men kommer ingen vei - ennå. Gir meg ikke - ennå.Sitat:
Opprinnelig skrevet av Jon
Farris inneholder "salter" som i "mineralsalter". Ikke vanlig salt, i det minste ikke mye. Og det er ikke tilsatt.Sitat:
Farris inneholder salt, og binder således mer vann enn springvann.
Og hypo-kropper klarer faktisk å øke i vekt på tross av lavt næringsinntak. Når alle prosesser i kroppen går på lavgir må man spise nesten ingenting for å unngå å øke. Og det gjør vondt verre, det må man _ikke_ gjøre. Da blir det desto viktigere med et godt kosthold.
Og mange føler seg bedre på mat fattig på de _kjappe_ karbohydratene. Alle trenger noe karbo, men altså ikke dem i loff, pasta og ris. Hvis ikke det er fullkorn, da. Man da er ikke karboene kjappe lenger.
*vrææl* Jeg spiser BARE langsomme karbohydrater også. Iallefall veldig bevisst på det. Kornprodukter i frokostblanding. Ikke brød med hvetemel. Allikevel... :roll:Sitat:
Opprinnelig skrevet av baremei
Yvette kan vektøkningen ha noe med andre hormoner å gjøre? Vi har jo sykluser gjennom livet. Og det kan føre til vekt tap og vekt økning. Bare en tanke... :)
Ja Anne Ma - jeg har tenkt på det også. Jeg har i noen måneder smurt med med DHEA-hormonkrem. Plutselig ble det stopp av innførsel fordi det visst nok er forbudt i Norge. Så i 2 mndr har jeg vær uten denne eksepsjonelle kremen og jeg snoker som en gal, og bruker venner som er i utlandet. Så jeg øyner håp SNART!!!
Greitt nok at jeg er 50 og er (var) i overgangsalder, men kan jeg gjøre noe for å få det bedre, så gjør jeg hva som helst. Hvorfor skal vi bestandig akseptere at "ja nå er du i rette alderen og sånn er det bare". Det er ikke min livsfilosofi. Jeg vil ha en best mulig hverdag for dagen i dag, og må jeg kjempe for å få det så er jeg fit for fight!
Enig med deg Yvette. Man skal ikke gi seg fordi folk sier at man er sånn og sånn! :D DHEA-hormonkrem ble da solgt som vidunderkrem for et par år siden. Skjønner ikke hvorfor det skulle være ulovlig...
Aha. det er nok dette som skjedde. Viser at du fikk nytte av det.
Ikke rart tablettene står på dopinglisten (tror jeg) . kan kjøpes i en del andre land.
Har Dr Leif Ims skrevet ut resept på krem? Han driver med progesteronkrem ihvertfall så jeg vet.
Jeg kjøpte min DHEA-krem her jeg:
http://www.h-by-m.com/hbm1101.php
Tror du nora at det er pga mangel på DHEA-tilførsel i noen uker som er årsaken til vektøkningen? Jeg er med på den teorien altså. Vet du/noen hvor man kan få tak i den? Dr Ims skriver ut? Hvor finner jeg ham? Progesteronkremen er ikke stoppet.
Jeg forstod det som de hadde sluttet å selge DHEA på det du (eller noen...) skrev før en gang, jeg - men på den siden du linker til her ser det da virkelig ikke sånn ut? Hvorfor kjøper du ikke bare mer derfra, Yvette?
Jeg har prøvd å bestille to ganger, men kremene kommer ikke. Jeg har ringt dem og da sier de at de blir stoppet i tollen. Vet ikke hvorfor det plutselig ble stopp? Har hatt jevn tilførsel i flere måneder. SÃ… kjedelig!
Hei!
Jeg har vært hos øyelege i dag og fått operert bort hud og fett fra øyelokkene. Jeg har i lang tid vært plaget av trykk og følelsen av noe tungt over øynene. Jeg synes ikke jeg har hatt SÃ… veldig mye løs hud der, men dette ubehagelige trykket førte meg til en privatpraktiserende øyelege...
Mens han undersøker meg så spør han meg om jeg er plaget med stoffskiftet. Jeg svarer bekreftende og han forteller meg da at han ser fettansamlinger "under øyelokket" som, iflg han, skyldes stoffskifteproblem. Under operasjonen så forteller han meg hele tiden hva som skjer og han tar bort dette fettet, samtidig som han klipper løs hud og syr igjen.
Jeg fikk også med meg noen øyedråper, som jeg skal dryppe 4 ganger daglig hver eneste dag....resten av livet...for å lindre tørre og irrriterte slimhinner..
http://santenen.verktyget.se/websites/w ... _norge.pdf
Reseptfritt på apoteket.
Denne samme øyelegen skal i april ha forelesning i den lokale stoffskifteforeningen her på stedet - om akkurat dette problemet...
Jeg finner ikke noe om dette på nett. Noen som vet fra utendlandske sider eller forum? Syntes det var interessant. Han kunne fortelle om mange hypothyreote med samme problem som har vært hos ham og fått tatt vekk slikt fett...
Så sitter jeg her og har det ikke helt godt. :( Allikevel glad det er overstått. Til den nette sum av kr 5 000,-, som jeg nå tenker at jeg kan søke trygdekontoret om å få refundert - siden han kan bekrefte at det skyldes hypothyreose....
Hva sier dere? Helt ukjent for meg dette - inntil i dag...
Dette hørtes ikke helt godt ut, stakkar. Har slitt med hovne og tørre øyne i etpar år selv(se tidl. innlegg) - men har ikke hørt at det skulle være noe fettlag som er skylden. Har derimot lest at muskulaturen rundt øynene blir svekket v. stoffskiftproblemer, og øyelokkene kan derfor bli slappe. Min øyelege avviste forøvrig en sammenheng med stoffskifte og tørre/hovne øyne (!), så det er bra du har truffet en med kunnskap om dette!
Tårekjertlene ligger et sted rett over øynene. Hvis de først er ute av funksjon, så vil de neppe begynne å fungere igjen. Det fikk jeg beskjed om. Men dråpene ble fort en vane -som å ta medisin hver dag..
Uansett, Yvette: Ønsker deg riktig god bedring - håper du får det bedre når sårene er grodd! :D