-
Kan melde om bedring her
Hei og godt nytt år alle sammen! kys1
Nytt år og nye muligheter, må man vel si!
Etter å ha lest Vigdis' beretning, har jeg kommet til at jeg nok også bytter lege for å få nye innspill og en opprydning i hormonene. Blir i løpet av vinteren, tenker jeg. Takk, Vigdis! hjertflag1 Synes også det med tarmskylling er interessant, og også høydose pregnenolone over en viss periode.
Jeg har ikke vært her på noen uker (får av og til "overdose sykdom" og trenger time out fra sykdom og alt som minner om det).
Kan melde om bedring her. xx9 Synes jeg har kommet meg betraktelig de siste ukene. Fremdeles har jeg gode og dårlige dager, men jeg er generelt på et mye høyere nivå. De dårlige dagene henger i stor grad sammen med pms og eggløsning. Har resept på cerazette som jeg starter med neste uke. Håper det kan hjelpe.
Ellers er jeg igang med ny candida-kur. Kombi av floconazol, sporanox og nystatin. Forrige gang jeg tok kur merket jeg bedring med det samme. Denne gangen merker jeg ikke noe. Det betyr jo ikke nødvendigvis at jeg ikke har candida...
Etter jeg gikk ned på hc (ca 10 mg) har jeg gått litt opp igjen. Kroppen min reagerer litt annerledes på hc-mangel nå enn tidligere. Før ble jeg veldig dårlig, skjelven, kvalm, svimmel og uvel om jeg ikke fikk dosen. Nå er symptomene mer diskret og det tok noen uker før jeg klarte å tolke dette.
Jeg har dager da jeg føler meg riktig så bra. Hodet er på plass, jeg har energi, tiltakslyst og engasjement og humør. Andre dager er har jeg bare lyst til å sove og med teflonminne. Søvnen er fremdeles ganske dårlig. Men er generelt bedre enn før.
Thyroiddosen min er 240. Gikk ned fra 250 og hadde planer om å gå enda mer ned, men jeg føler at jeg trenger denne dosen. Ser at Vigdis' lege mener det kan handle om opptaksproblemer og at dosen i seg selv kan være for høy. Tenker at det kan gjelde for meg også. Også med tanke på hc og annet...
Ønsker alle god helse i 2011!
God klem til alle fra meg xx4
-
Sv: Kan melde om bedring her
Så flott å lese at du er bedre, Rufus! Det er gode nyheter!
Jeg tror teflonminne kan ha litt med søvnløshet å gjøre. Kroppen går jo litt på sparebluss da. og for meg går det utover humør, trvisel, energi, hukommelse og my annet. Men kanskje er det ikke hele sannheten. Mange homoner har jo mange likeheter på symptomer om det ikke er helt topp. Så kanskje er det noe der. Det tenker i allefall jeg når jeg glemmer vask i maskinen, låse døra, glemmer hva jeg skulle gjøre osv
-
Hei Rufus! Hyggelig å høre litt news fra din kant:-), ikke minst at du er i bedre form. Det varmer inni hjerterota å høre at folk har fremgang.
Jeg har også prøvd å senke tyroid dosen- til 180 mg- men det fungerer ikke. Nå som jeg er pms trenger jeg faktisk 4 grain, og så 3, 5 grain til vanlig. Så STTMs utgangspunkt om at 3-5 grain er relativt vanlige doser, ser ut til å stemme for min del i alle fall.
Interessant å lese at du får andre symptomer av å kutte hc dosen nå, enn tidligere.
Vigdis; hvor tar man tarmskylling, og hvor mye koster det? Noen som vet?
hjerte1hjerte1
-
Åh Rufus hvor er det DEJLIGT at høre at du har det bedrehjerte1
Vigdis! Det er "sjovt" vi to har gjort tingene "omvendt". Jeg har udredt min mave i mange år efterhånden, uden noget fokus på stofskifte og binyrer. Nu har min mave faktisk rettet sig fuldstændig, men nu kæmper jeg en kamp med binyrer og stofskifte.
Jeg har prøvet en tarmskylning for en del år siden, men den havde desværre meget negativ effekt på mig. Den satte maven fuldstændig i stå og efterfølgende døjede jeg med en meget langvarig og ubehagelig forstoppelse :o(
-
Berit: f eks her
Honeyhob, interessant å høre!
-
Takk skal dere ha! hjerte1
Ja, framgang er hyggelig å skrive om - og lese om! Mange ting har liksom falt litt på plass de siste ukene, føles det som. Hører nesten daglig at jeg ser godt ut. Merker at jeg går rundt med et konstant smil om munnen (slik som jeg alltid gjorde før, jeg hadde bare glemt det). Det å være i bedre humør, gjør jo at sykdommen oppleves mindre vanskelig også.
Men jeg er jo selvfølgelig ikke førnøyd ennå. Jobber ca 60-70% stilling, og har jo fortsatt betydelige helseproblemer. Men det går riktig vei, det gjør det.... xx8
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
BeritM
Fastlegen mener også at jeg har lagt meg ut og at dette skyldes hc. Så jeg må innrømme at jeg ønsker å trappe ned også pga det med vekt. Liker ikke føle meg sånn som jeg er nå. Å trappe helt ned er kanskje ikke akuelt, men å halvere dosen skal jeg gjøre et forsøk på - over noen mnd. Så får jeg se om det går. Er litt deppa for dette nå, at jeg må stressdosere sånn pga sykdom og kommer helt ut av det, MEN jeg gleder meg jo egentlig også litt over at formen er blitt ganske bra. Føler at stoffskiftesymptomene er forsvunnet og at kampen nå står om binyerene.
Forsvunne stoffskiftesymptomer er bra! Gratulerer! vink11 Jeg har jo også gått mye opp i vekt som jeg har skrevet før. Og det er også kommentert av min fastlege (Hæ!!!! Du har lagt på deg!!!!) Litt kom da jeg startet med hc (det var vel snakk om et par kilo, kanskje?), men det meste kom da jeg startet med DHEA. Muligens er det pga hc at jeg ikke klarer å gå ned igjen selv om jeg sluttet med DHEA i sommer. Men i løpet av jula har jeg nok blitt litt smalere. Folk har kommentert det. Har ennå ikke vekt (droppet å kjøpe det, veiing gjør meg bare deprimert uansett), så jeg vurderer vekten om klærne sitter løsere eller ikke.
Etter tips fra legen startet jeg med gurkemeie (curcumin) for ca fire uker siden. Klagde min nød over vektøkningen. Gurkemeie kan ha effekt på hvordan kroppen lagrer fett. Selv om jeg har forstått dette som en slags "forebyggende" effekt. I tillegg tyder ting på at det har gunstig effekt på leverfunksjon, har antinflammatorisk effekt, hjelper med pms-plager, er en kraftfull anitoksidant og har postitiv effekt på utviklingen av diverse sykdommer som altzheimer, visse typer kreft og Chron's og UC mm. Tar alle slike påstander med en klype salt. Men jeg har bestilt ny boks fra Iherb og tenker å fortsette med gurkemeie. Oppstart av gurkemeie faller også sammen med bedre form. Håper utviklingen fortsetter, uansett og det skyldes gurkemeie eller ikke. xx9
Noen lenker:
http://www.klikk.no/helse/dinkost/ve...icle463481.ece
http://lpi.oregonstate.edu/infocente...cals/curcumin/
http://www.advance-health.com/curcumin.html
http://www.nlm.nih.gov/medlineplus/d...tural/662.html
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Rufus
Etter tips fra legen startet jeg med gurkemeie (curcumin) for ca fire uker siden. Klagde min nød over vektøkningen. Gurkemeie kan ha effekt på hvordan kroppen lagrer fett. Selv om jeg har forstått dette som en slags "forebyggende" effekt. I tillegg tyder ting på at det har gunstig effekt på leverfunksjon, har antinflammatorisk effekt, hjelper med pms-plager, er en kraftfull anitoksidant og har postitiv effekt på utviklingen av diverse sykdommer som altzheimer, visse typer kreft og Chron's og UC mm. Tar alle slike påstander med en klype salt. Men jeg har bestilt ny boks fra Iherb og tenker å fortsette med gurkemeie. Oppstart av gurkemeie faller også sammen med bedre form. Håper utviklingen fortsetter, uansett og det skyldes gurkemeie eller ikke. xx9
Hei Rufus!
Fordi mannen min er kreftsyk, holder jeg på og leser mye om mat mot kreft for tiden. I en av bøkene jeg hadde her, sto det - som du sier - at gurkemeie har vist seg å være virkningsfullt mot kreft, men bare hvis det var brukt sammen med pepper/chili. Ellers var virkningen flere tusen (!) ganger lavere. Du får vurdere å lage mye indisk mat? Det hjelper kanskje ikke så mye å bruke gurkemeie i pilleform, dersom den tas alene.
-
Gurkemeie:
http://www.rolv.no/urtemedisin/medis...r/curc_lon.htm Her står det blant annet:
Sitat:
URTEN KAN BRUKES VED FØLGENDE HELSEPLAGER / SYKDOMMER
Gurkemeie hjelper til å stabilisere kroppens mikroflora, bl.a. ved å hemme overvekst av gjærsopp. Urten kan brukes ved høyt kolesterol, gulsott, gallestein, kolecystitt (betennelse i galleblæren), åreforkalkning, blodpropp, hjerneslag, kreft, magekatarr, magesår, dårlig appetitt, dyspepsi (dårlig fordøyelse), hypoklorhydri (mangel på saltsyre i magen), kvalme, kolikk, raping, mye tarmgass, magesår, diaré, akutte eller kroniske betennelser i ledd, muskler og andre organ, lumbago (vondt i korsryggen), artrose, revmatoid artritt, gikt, astma, eksem, psoriasis, soppinfeksjoner, fotsopp, menstruasjonskramper og smertefull menstruasjon. Utvortes kan man bruke gurkemeie som et omslag ved fotsopp, skrammer, eksem, psoriasis, forstuinger, opphovninger og skader.
Jeg er ikke så glad i smaken på denne urten, men skal forsøke igjen.
-
Jeg har akkurat begynt å ta gurkemeie i tablettform, mest pga muskel- og leddverk. Skal melde her om det gir noen merkbare positive effekter på det ene eller det andre:) Svelger den med litt vann med pepper.
-
Dette må du fortsette å rapportere om Rufus... Gurkemeie har jeg faktisk ikke prøvd. Har ikke lest eller hørt så mye om det. Men om det kan hjelpe på kiloene er jo det fantastisk. Har vært på kjøpesenter i ettermiddag og merker at kjøpelysten når det gjelder klær, dempes av at jeg ikke føler meg vel med de ekstra kg.
En annen ting jeg leste på STTM forleden ang vekttap; når man har gått på hc en stund, mister man en del kalium (potassium). Visst nok kan mange med lavt stoffskifte også ha lavt kalium. STTM rapporterer om en person som ble kvitt overflødige kg, muskelsmerter og andre ting ved å spise høye inntak kalium. Kalium styrer bl.a. væskebalansen i kroppen. Det holder ikke å måle blodverdiene på dette, men man må måle verdien i røde blodceller, som kan være helt annerledes. Vedkommende det gjaldt hadde fine blodverdier men ikke i selve cellene. http://www.stopthethyroidmadness.com...pplementation/
Jeg skal be om en slik test neste gang jeg er hos legen (om det går an å ta i Norge, har ikke hørt om rød blodcelle test før).
-
Har begynt med colloidalt sølv i dag, samt camu- camu c vitamin
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
BeritM
Har begynt med kollidialt sølv (eller hva det heter) i dag, samt camu- camu c vitamin, som er 40 ganger sterkere enn Ester C, så får vi se om det hjelper på immunforsvaret.
Har forsøkt collodialt sølv-spray for å spraye i halsen når jeg kjenner at jeg har sår hals. Kan ikke si at jeg føler at det har hjulpet. Jeg har alltid hatt god effekt av solhatt (echinacea) i forbindelse med forkjølelse, men forsøker å finne alternativer til det da jeg har lest her inne at det ikke er heldig i forbindelse med binyreproblemer.
Jeg har også vurdert slik camu-camu c-vitaminer. Du får poste om du får en formening om at det virker ekstra godt. Når det gjelder gurkemeie, så vet jeg jo ikke om det har spilt noen rolle i min lille vektnedgang, kan jo like gjerne ha skjedd likevel.... Takk Bettie B om tips ang pepper/chilli og gurkemeie! vink11
Ellers så er jeg igang med cerazette - femte dag i dag. Nå vet jeg ikke om det er fordi jeg har vært halvsyk (forkjølelse og litt feber) disse dagene og derfor har fått en negativ binyreeffekt, men jeg er sulten som en hest hele tiden. Slik jeg var tidligere da binyrene mine var mye dårligere. Vil følge med på om minipillen gir meg vektøkning. Da slutter jeg straks. Er jo ingen vanlig bivirkning, men har forstått det slik at en del opplever vektøkning med cerazette. Det orker jeg ikke.
God bedring fortsatt Vigdis! Vet hvordan det er med svigninger!
Klem Rufus hjertflag1
-
Sv: Har begynt med colloidalt sølv i dag, samt camu- camu c vitamin
Rufus, jeg har også brukt koll. sølv et par måneder, og ikke følt det har hjulpet (forkjølet/ halsbet. i et par måneder snart..). Tipper jeg jobber for mye for binyrene og har bestemt å sykmelde meg en dag i uken. Nok om det :)
Noen mener bihulebetennelse og slimete hals (?) kommer av candida (husker ikke kilder). Siden jeg har dette iflg. Balder søkte jeg på Iherb og fant flere nesesprayer med oreganoolje og andre soppdrepere. Prøvde denne:
http://www.iherb.com/North-American-...0-ml/8790?at=0
den svir som et €&//(/() men fungerer kanonbra!! Åpner opp nesen, løser opp slim hjelper som dermed fjerner hoste. Jeg har gått tom og får ikke lenger sove skikkelig pga nattehoste. Iherb er tom for øyeblikket, sukk.
Bare et tips i tilfelle du skulle være intr.! :)
-
Sv: Har begynt med colloidalt sølv i dag, samt camu- camu c vitamin
Takk for tipset, Rosin! Jeg er interessert i alt som kan hjelpe og forebygge!
hjertflag1
PS: Det står "in stock" nå ser jeg..
-
Jeg har bestemt meg for å slutte med minipillen for denne gangen
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Rufus
Ellers så er jeg igang med cerazette - femte dag i dag. Nå vet jeg ikke om det er fordi jeg har vært halvsyk (forkjølelse og litt feber) disse dagene og derfor har fått en negativ binyreeffekt, men jeg er sulten som en hest hele tiden. Slik jeg var tidligere da binyrene mine var mye dårligere. Vil følge med på om minipillen gir meg vektøkning. Da slutter jeg straks. Er jo ingen vanlig bivirkning, men har forstått det slik at en del opplever vektøkning med cerazette. Det orker jeg ikke.
Vel, jeg har bestemt meg for å slutte med minipillen for denne gangen. opgiv1
Jeg tror rett og slett ikke jeg er helt klar for det mentalt riktig ennå. Det vil sikkert noen synes er snålt, men jeg har vel fått en slags mental sperre for vektøkning, tror jeg. I det hele tatt reagerer jeg litt "rart" på ting i forhold til tidligere. (Har oftere perioder der jeg rett og slett ikke orker lese/snakke om sykdom, feks). Kanskje et resultat av mange års frustrasjon og kamp mot symptomer? Men mtp minipillen har jeg merket at jeg har fått større bryster i løpet av de siste dagene, noe som alltid har skjedd når jeg har begynt med p-piller før, det samme skjedde da jeg startet med dhea. Og ut fra tidligere erfaring, kommer vektoppgangen med det samme. Nå kan det jo være at det bare er en reaksjon som skjer i forbindelse med oppstart av hormoner, men jeg utsetter prosjektet noen måneder. Har endelig slappet litt av etter at vekten snudde, nå gidder jeg ikke å være nervøs for at jeg skal gå opp igjen. En skal ha det litt bra med seg selv også, tenker jeg... Å gå rundt å være redd for å legge på seg er ikke det jeg trenger nå, merker jeg. Vil heller slappe litt av mtp vekten.
Og så vet jeg godt at mange har mye større vektproblemer enn meg, men tror det er individuelt hvordan en reagerer, og jeg reagerer kanskje anneledes nå enn hva jeg hadde gjort om jeg hadde vært frisk? Vel har jeg problemer i forbindelse med pms, men det har tross alt blitt litt bedre. Så får jeg se hvordan dette går uten minipillen de neste månedene.. vink11
-
Sv: Jeg har bestemt meg for å slutte med minipillen for denne gangen
Så synd, Rufus. Men sånn er det - vi er forskjellige. Og det er jo engang sånn at å rote med andre hormoner gjør behandlingen av alle hormoner vanskeligere.
Og mentale sperrer må man stort sett bare respektere. Tror de fleste av oss her inne har opplevd vektproblemer og vet at ikke det er noe hyggelig, akkurat.
Da er det bare å se etter andre alternativer da - om det er prevensjon du er ute etter. Spiral, hormonspiral eller p-ring kanskje? De to sistnevnte skal iallfall ha (enda) lavere hormonnivå. Og så er virkningen noe mer lokal da.
Om det er PMS så går det jo an å se kun på den siden i stedet for å tenke prevensjon. :wink:
-
Ja, det er litt synd, det tenker jeg også. Går glipp av mulig forbedring i forbindelse med mens. Begynte med cerazette først og fremst pga pms-problemer (selv om jeg også var ute etter prevensjon). Nå prøver jeg nattlysolje og ser om det kan hjelpe. Men det er binyrene mine som sliter i forbindelse med syklusen, så det er der problemene egentlig ligger. Merker jo at plagene har blitt litt mindre for hver måned nå etter at binyrene mine har styrket seg. Har ikke helt forkastet minipillen. Men vil vente til vekten har stabilisert seg - når jeg har kommet ned der jeg var før. Kan alltids takle og gå opp et par kilo da, orker bare ikke flere kilo på toppen av de 15 jeg allerede har gått opp. :|
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Rufus
Merker jo at plagene har blitt litt mindre for hver måned nå etter at binyrene mine har styrket seg. Har ikke helt forkastet minipillen. Men vil vente til vekten har stabilisert seg - når jeg har kommet ned der jeg var før. Kan alltids takle og gå opp et par kilo da, orker bare ikke flere kilo på toppen av de 15 jeg allerede har gått opp. :|
Jeg er slik at alt jeg kan kontrollere kan jeg takle på en måte.. Gikk jo opp en 3.5 kg etter at binyretrøbbelet begynte jeg også, og selv om det ikke er så mye så merket jeg det på psyken når jeg bare gikk opp uten å vite hvor det skulle ende.. Så du har min fulle forståelse mht. dette. Mye greiere hverdag når vektspøkelset ikke forsurer evt fremgang på andre områder.:)
Og nå går jeg jo ned i vekt for tiden... Orker ikke mat, blir kvalm av tanken nesten, men trykker innpå frokost lunsj og middag likevel. Men det blir ikke nok. Og da mister jeg liksom kontrollen igjen og da uroer det meg. Dette kommer som følge av ubehag og sykdomsfølelse i kroppen som jeg har slitt med en tid nå...:sad:
Men uansett skjønner jeg at du har det bedre Rufus, og det gleder meg virkelig hjertflag1
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Jeanette78
Jeg er slik at alt jeg kan kontrollere kan jeg takle på en måte.. Gikk jo opp en 3.5 kg etter at binyretrøbbelet begynte jeg også, og selv om det ikke er så mye så merket jeg det på psyken når jeg bare gikk opp uten å vite hvor det skulle ende.. Så du har min fulle forståelse mht. dette. Mye greiere hverdag når vektspøkelset ikke forsurer evt fremgang på andre områder.:)
Og nå går jeg jo ned i vekt for tiden... Orker ikke mat, blir kvalm av tanken nesten, men trykker innpå frokost lunsj og middag likevel. Men det blir ikke nok. Og da mister jeg liksom kontrollen igjen og da uroer det meg. Dette kommer som følge av ubehag og sykdomsfølelse i kroppen som jeg har slitt med en tid nå...:sad:
Men uansett skjønner jeg at du har det bedre Rufus, og det gleder meg virkelig hjertflag1
Det er bedre med meg, og jeg er glad for det. Takk skal du ha, Jeanette!
Det er sant det du skriver med å takle det en har kontroll på, det er mye enklere!
Jeg har sett at du har slitt ekstra med helsen i det siste. Jeg er lei for å lese om det. :| Jeg har ikke noen godt tips, men skjønner at du tenker "noe reumatisk", selv om jeg håper "det bare er hypothyreose". Håper bare det blir bedre snart og du får skikkelig utredning!!
Er egentlig syk og hjemme fra jobb i dag, men i løpet av formiddagen har jeg tydeligvis blitt frisk igjen. Føler for å gå ut en tur i sola, selv om det føles litt "ulovlig" (er nabo til sjefen..). Tror jeg gjør det likevel... vink11
ha en god dag, alle sammen!
Rufus kram1
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Rufus
Er egentlig syk og hjemme fra jobb i dag, men i løpet av formiddagen har jeg tydeligvis blitt frisk igjen. Føler for å gå ut en tur i sola, selv om det føles litt "ulovlig" (er nabo til sjefen..). Tror jeg gjør det likevel... vink11
ha en god dag, alle sammen!
Rufus kram1
Kos deg i sola Rufus! Jeg skal også ut nå, og jeg er også nabo med sjefen..:lol: Takk for omtanken forresten :)
-
Jeg er litt forvirret for tida fordi jeg har blitt i dårligere form
Hei vink11
Jeg er litt forvirret for tida fordi jeg har blitt i dårligere form. Er snakk om de siste to ukene. Den første uka var det mens, så da kan det være synderen, men har vært merkbart dårligere siste uke også. Tenkte først at det var symptomer fra binyrene igjen, har mer hjerteklapp, stressfølelse, hevelser i ansiktet, prikking i fingre, svie i øynene (ikke tørre øyne), mer sliten etc.
Jeg har ikke gjort noen endringer i kosttilskudd eller medisiner. Har heller ikke utsatt meg for spesielt stress.
Så har jeg i det siste tenkt at jeg kanskje er litt overdosert på Thyroid. Jeg er så dårlig til å kjenne på kroppen. Symptomene på hypo og hyper er så like for meg. Blir bare forvirret.
Startet nyåret med en ordentlig opptur, mer energi, bedre utseende etc. Så kom nedturen.
Binyrene mine hadde kommet seg i løpet av senhøsten og jeg kunne da gå litt ned i dose på hc. Teorien min nå er at jeg trenger mindre Thyroid. Sist jeg endret dosen var i starten av desember, da gikk jeg ned skarve 10 mg.
Så de siste to dagene har jeg tatt ca 1/2 grain mindre. Gått ned fra 240 til 215 mg. Merker ingen forskjell ennå. Men føler på usikkerheten: kanskje er jeg ikke overdosert i det hele tatt? Og om jeg er det, er kanskje å gå ned et halvt grain for mye? Bør jeg legge på litt igjen?
Men jeg får vel snart se hvordan kroppen reagerer. Regner med et salgs svar i løpet av de nærmeste dagene. Når jeg har gjort endringer før, har det som regel vært med et kvart grain, men tok i litt mer nå. En stund siden jeg har vært til legen. Men dro og tok blodprøver i går da jeg endret dosen.
Merker ikke noe forskjell på pulsen (men har ikke målt systematisk i det siste). Det jeg vet fra i fjor da jeg prøvde både og være over- og underdosert, var at symptomene er ganske like- men at det helt klart føles bedre å være overdosert enn underdosert!
Har ligget på høyere dose hc de siste ukene. Enkelte ganger har hc hjulpet, andre ganger har det ikke det....
Nei, er bare veldig usikker for tida.... vedikke1
-
Sv: Jeg er litt forvirret for tida fordi jeg har blitt i dårligere form
Jeg har også sviende øyne for tiden, men jeg setter det i sammenheng med at dette er den tiden på året hvor inneklimaet er på sitt tørreste. Og det satt i sammenheng med flere timer forans skjermen (man blunker mindre da) gir ømme øyne.
Resten har jeg ingen fornuftig mening om.
-
Hmmm... ja ikke rart du er forvirret..
Jeg vet ikke hva som gir deg nedtur nå, det virker nesten som det er en faktor x som du pr i dag ikke vet hva er, eller så driver binyrene dine og blir bedre men hoster og harker som en gammal bilmotor innimellom..:wink: Og kanskje det blir lengre melom hver gang?
Ettersom jeg ikke har peiling på hva evt faktor x er, så tar jeg bare en råsjans og tenker litt på mine erfaringer i det siste.. Jeg har kuttet ut alt jeg reagerer på ift matvarer, og det virker faktisk som om det virkelig har effekt. Jeg har hatt mye bedre energi på lenge de siste dagene, til tross for at jeg har feber og virus samt ett eller annet som herjer i kroppen. Egentlig helt pussige greier. Jeg er så våken kl 06 på morgenen, så jeg har svinset rundt i huset med feber og vondter og ryddet og ikke trengt å sove i det hele tatt.. For meg dreier det seg om alle kornsorter, melk, og endel grønnsaker (selv om jeg bare MÅTTE ha noen sjokoladebiter i går, men jeg skylder på feberfantasier.) Jeg reagerer på 16 av 44 matvarer, noe som visstnok er veldig mye. Så hva med å sjekke om du har intoleranser?
kram1 4u
-
Takk for brainstorming, dere. hjertflag1
Nei, ikke lett å finne faktor x. Denne svien i øynene er noe jeg har på dårlige dager, noe som kommer og går litt. Forresten så har jeg nesten mistet huden på fingertuppene. Har slitt med sprukken hud på fingertuppene i lang tid (ser ut som om jeg har ligget for lenge i badekaret). Nå er de ekstra sprukne, og det er bare et tynt hudlag igjen. Rart. Men har et vagt minne om at jeg leste et sted at noen mente de var hyper med slike finger (eller var det hypo... :oops:)
Matintoleranser har jeg testet for et par år siden, men jeg testet ikke så omfattende som deg, Jeanette. Du har tatt blodprøve? Jeg tok provokasjonstest på Balder og fikk konstatert intoleranser for havre, hvete, ris, egg, melk, gjør candida (og kanskje noe mer). Med unntak av melk og egg, holder jeg meg unna resten. Men det er nok en ide å teste bredere? Skal forresten bytte fra Balder tlil Heggeli i mars (har time hos Shjøt - eller hvordan det skrives...). Regner med jeg må teste mer mage etc da igjen.
Okay, blir jeg merkbart dårligere i løpet av de neste dagene, får jeg bare øke dosen igjen....
Så flott du har mer energi, Jeanette xx9
-
Hvorfor hopper du ikke en dagdose Thyroid over af og til, og ser hvad der sker? Det er ikke så dumt som det lyder... smilnej1
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Rufus
Jeg er litt forvirret for tida fordi jeg har blitt i dårligere form. Er snakk om de siste to ukene. Den første uka var det mens, så da kan det være synderen, men har vært merkbart dårligere siste uke også. Tenkte først at det var symptomer fra binyrene igjen, har mer hjerteklapp, stressfølelse, hevelser i ansiktet, prikking i fingre, svie i øynene (ikke tørre øyne), mer sliten etc.
Jeg har ikke gjort noen endringer i kosttilskudd eller medisiner. Har heller ikke utsatt meg for spesielt stress.
Jeg er nu så hjertens led af, at du skal udsættes for disse udsving, Rufus. tro2 Og jeg har også fulgt så nøje med dine opsving og fald i trivsel i al den tid vi har "kendt" hinanden her, at det måske på tide at bede dig om at gøre noget ekstra for netop at lære sig op om, hvornår og hvordan disse udsving sker. Og måske også lære at være forberedt, hvis disse udsving følger et nogenlunde mønster. Selv hos 100% raske følger immunsystemet en 21-dages cyklus, hvor man ikke skal lægge krævende planer på de dage, hvor immunsystemet er på sit laveste. Men det kan du jo hverken se eller huske, medmindre du begynder at føre en log over både dine kosttilskud, Thyroid- og HC-dosestørrelse, og dine symptomer (og selvfølgelig også evt. anden medicin, hovedpinetabletter du måske bruger af og til, så alt er noteret).
Du vil lære af det og din læge får et dybt indblik i din tilstand og udsvingene, så h*n kan meget bedre kan monitorere og vejlede dig. I behandlingsøjemed er det noget af det bedste du kan hjælpe dig selv med.
Du kan se på disse skemaer og måske kan du sætte op et eget skema på din computer, du kan ajourføre hver dag og på denne måde, omsider få et overblik der rækker både tilbage i tiden, og også frem i tiden.
At dømme ud fra dine beskrivelser tilbage til "begyndelsen" egner dit "tilfælde" sig til denne metode. Eller med andre ord - denne metode egner sig 100% til at følge din sygdom som den nu arter sig hos dig. Håber (meget) du gider overveje, Rufus. tro2 hjerte1
-
Ja, Anisa, det er ikke dumt. Husker jeg har vurdert disse skjemane før. Har prøvd å bli klok på svingingene og årsak/virkning. Har ført dagbok over symptomer i over 4 år. Men da har jeg helst konsentrert meg om symptomene, energinivå, søvnmønster etc. Har ikke alltid vært like nøye med å notere kosttilskudd, mat, andre medisiner. Heller ikke så systematisk med å notere hc-dose, selv om jeg har notert en del rundt det. Skjønner at bildet ikke blir helthetlig da. Skal vurdere å gjøre dette!!
Takk hjerte1
-
Teorien min nå er at jeg trenger mindre Thyroid
Hei hjertflag1
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Rufus
Binyrene mine hadde kommet seg i løpet av senhøsten og jeg kunne da gå litt ned i dose på hc. Teorien min nå er at jeg trenger mindre Thyroid.
Den teorien ser ut til å stemme. Nå er det en uke siden jeg gikk ned på Thyroiddosen, og jeg føler meg bedre igjen. I dag merker jeg at jeg ikke har hatt like stort hc-behov heller. Nå er jeg litt lettet. -Ikke bare fordi jeg er bedre, men også fordi da skjønner jeg for en gangs skyld bakgrunnen for hvorfor jeg ble dårligere. Viktig for meg som ikke klarer å skille mellom hypo- eller hypersymptomer. Dette gjør meg litt klokere. Og så er det en lettelse pga at det ikke var en ukjent faktor som lå bak forverringen i formen. Det var bare at binyrene hadde kommet seg og gjort Thyroidbehovet mindre.
Jeg har nå en mistanke om at jeg har gått overdosert lenge. Har en tendens til å være litt varm - varmere enn dem rundt meg. Hadde tenkt det handlet om kortisonbruk, hormonubalansen eller bare at kroppen ikke håndterte tilførselen av hormonene. Nå tenker jeg kan ha vært overdosert så og si hele tiden. Dvs. fjoråret. Er jo så redd for å bli underdosert. :oops: Jeg må ha det i bakhodet ved neste korsvei. Nå må jeg holde denne dosen en stund og se hva som skjer.
Jeg har forresten begynt å få tilbake huden på mine nesten hudløse fingertupper, og det er et godt tegn.
- Og så går jeg stadig ned i vekt. Jippi! xx8
-
Sv: Teorien min nå er at jeg trenger mindre Thyroid
Så bra at formen er på vei opp igjen, Rufus. Holder alltid pusten når jeg leser at det går nedover.... heier jo på deg, og alle andre som sliter her inne!
Veldig vanskelig det der med over-eller underdosering. Det kan jo virke som om du var overdosert siden du føler deg bedre etter å ha kuttet ut et halvt grain. Selv går jeg ganske jevnt på 3,5 grain. Økte med en kvart i dag, men vet ikke om det har noe for seg. Prøver å tenke at det er et mål å klare seg med lavest mulig dose- uten å bli hypo selvsagt- for da skånes binyrene mest mulig.
Det at du går ned i vekt er jo helt fantastisk. Din heldiggris!!!!! (litt misunnelig nå...:wink:) For meg virker det som et solid tegn på at kroppen din er kommet i bedre balanse. Jeg prøver å trappe ned på hc for å se om det kan hjelpe på noen kg. Men jeg vet jo ikke om det er hc eller jeg selv som er synderen. Hos deg virker det som om det ikke er hc, siden du klarer å gå ned, helt sånn uten videre! Må si det en gang til: lucky you. Vet dette ikke er noe slankeforum, og jeg har aldri vært så opptatt av vekt, men når man kommer til et visst punkt i helbredelsesprosessen, så trer jo det forfengelige mer frem, da...
Synes det er så bra å lese oppdateringer om dere andre, så fortsett å gjør det:-) (Jeg skal snart oppdatere min egen, må bare ha litt å melde først...:lol:)
-
Hei Berit vink11
Ja, det er herlig med vektnedgang. Tror egentlig ikke det handler så mye om hormonbalanse i mitt tilfelle. Men snarere at den vektoppgangen jeg fikk av DHEA (trolig pga omdanning til østrogen?), nå reverseres. Kortison gjør nok at man går saktere ned i vekt enn man ellers ville ha gjort. Jeg sluttet med DHEA i juni, og først et halvt år senere "fikk kroppen med seg" at jeg hadde sluttet, og begynte å ta av kilo. Ellers ville jeg ha gått ned i vekt igjen med det samme jeg sluttet, tenker jeg.
Men så er det rart med hvordan en tenker: Med det samme jeg merket at jeg var på vei ned i vekt, gikk jeg over til å tenke på meg selv om småtjukk og blubbete til å tenke på meg selv som slank. Det var fra den ene dagen til den andre. Tross alt var det jo ikke så stor forskjell...! Og nå om dagen føler jeg meg sååå tynn.... Sammenlignet med hvordan jeg var før, er jeg jo slett ikke tynn. Merkelig hvordan ting sitter mellom ørene. :lol:
Men unner deg og alle oss andre å få orden på vekta igjen. Det har så mye å si for hvordan en har det med seg selv. Handler ikke så mye om forfengelighet, men om å føle at en er seg selv og at kroppen "spiller på lag". smilja1
Thyroiddosering er vel et slags håndverk. Og så må man vel bare prøve å feile og høste erfaringer for å mestre det? Lykke til! Følger spent med!:p
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Gemini
Men det jeg ville si er at jeg leste akkurat i pakningsvedlegget til min HC. Og der står det at alle som tar hydrokortison skal ikke vaksineres. Så går man på HC, hvilket jo de fleste her må gjöre iaf en stund, skal man absolutt ikke ta vaksiner. Det bare skader kroppen enda mer.
Det var jo litt tankevekkende, Gemini. Men kan det tenkes at det er forskjell på om en bruker terapeutisk dose kortison eller fysiologisk dose? De fleste av oss bruker kun fysiologisk dose hc. Jeg vet ikke vedikke1 Hvis det blir ferietur til sydlige strøk, må jeg nok vaksinere meg. Men styrer unna influensavaksinen i år. smilja1
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Rufus
Men så er det rart med hvordan en tenker: Med det samme jeg merket at jeg var på vei ned i vekt, gikk jeg over til å tenke på meg selv om småtjukk og blubbete til å tenke på meg selv som slank. Det var fra den ene dagen til den andre. Tross alt var det jo ikke så stor forskjell...! Og nå om dagen føler jeg meg sååå tynn.... Sammenlignet med hvordan jeg var før, er jeg jo slett ikke tynn. Merkelig hvordan ting sitter mellom ørene. :lol:
He he, skjønner eksakt den følelsen der ja. Jeg innbiller meg rett som det er at NÅ, ja endelig NÅ, har kroppen begynt å ta til vettet, sånn at jeg snart blir mitt slanke meg igjen. Men den gang ei... :lol: Følelsen er dog veldig deilig, så lenge den varer..... Så ja, ganske merkelig hvor mye som sitter mellom ørene!
-
Aldosteron
Hei alle sammen hjerte1
Det er en ting jeg ikke har lagt så stor vekt på, og det er aldosteron. Først og fremst pga jeg aldri har følt noe spesielt saltsug, søtsug, tørst eller annet unormalt. Har tenkt det er i orden. (unntaket er den første tiden jeg ble syk, da hadde jeg en voldsom tørst og tisset ofte/mye, men det gav seg etter en relativt kort periode).
Så leser jeg litt i Berits tråd og andre steder, og finner ut at jeg kanskje bør se på det igjen. Jeg synes det er vanskelig å få ordentlig foståelse av aldosteron, renin og forholdet mellom kalium, kalsium, natrium. Natrium har hos meg vært litt lavt, men økt i løpet av de siste to årene. Ved siste måling var det 142 (137-145). Kalium har hele tiden vært rundt 4,1 - 4,3 (3,6-5), mens kalsium har økt fra 2,15 til 2,27 (2,15-2,51). Jeg synes ikke at disse svarene gir så entydig bilde, egentlig?? Eller tar jeg feil?
Det er også et par andre ting som får meg til å lure på dette med aldosteron og kanskje jeg kan trenge florinef: Jeg svetter lett. Nå har jeg vært overdosert på thyroid, men jeg tror det har normalisert seg nå, så jeg tror det er noe annet enn thyroid som gjør at jeg svetter. Svettingen er ekstra ille på dårlige dager. Jeg føler meg også litt tungpust av og til. Dette har jeg hatt mer av siden i høst, og har vært et problem tidligere. Svettingen har jeg hatt et års tid.
Og når jeg leser andres erfaringer mht hc, så synes det som om jeg reagerer litt annerledes enn andre. Trenger høyere doser, og klarer likevel ikke kvitte meg med symptomer som svimmelhet. Jeg vet jo at svimmelhet, kortpustethet og svetting er typiske symptomer på for lavt aldosteron.
Jeg forsøker å salte maten ekstra og tar noen klyper salt når jeg husker det. Men er usikker på om det har hatt effekt. Er forresten litt pløsete i ansiktet - særlig på dårlige dager, så væskebalansen min er ikke helt som den skal.
Jeg begynner hos ny lege om ca tre uker. Må få testet aldosteron, det er klart! Noen som har noen andre ideer?
Klem fra Rufus hjerte1
-
Sv: Aldosteron
Hei Rufus
Husk å styr langt unna lakris produkter når du skal måle aldosteron. Min aldosteronmåling (i døgnurin) var forhøyet. Senere leste jeg i labhåndboka at man ikke skal spise lakris da det sterkt påvirker til å få en forhøyet måling. Høyt aldosteron er enbetydene med høyt BT, mitt er jo veldig lavt. Jeg åt mye lakris på det tidspunktet, men klarer ikke huske om jeg spiste det når jeg tok prøven. Lykke til hos den nye legenkram1
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Blondie
Hei Rufus
Husk å styr langt unna lakris produkter når du skal måle aldosteron. Min aldosteronmåling (i døgnurin) var forhøyet. Senere leste jeg i labhåndboka at man ikke skal spise lakris da det sterkt påvirker til å få en forhøyet måling. Høyt aldosteron er enbetydene med høyt BT, mitt er jo veldig lavt. Jeg åt mye lakris på det tidspunktet, men klarer ikke huske om jeg spiste det når jeg tok prøven. Lykke til hos den nye legenkram1
Takk for advarselen! hjertflag1 Leste forresten et sted at man anbefalte å kutte ut salt de siste dagene før målingen + at kvinner skulle teste i den første menstruasjonsuken da nivået var lavest (progesteronnivået var lavest da og følgelg også aldosteron).
Mitt blodtrykk har også vært lavt. Men lenge siden jeg har målt det nå.
-
Hei på dere :)
Til deg Rufus: Du burde måle i urin hvis du skal sjekke aldosteron. Jeg har målt i både urin og blod. I blod lå jeg langt nede mot referansepunktet, men likevel godt over. I urin var ikke aldosteron målbar.
Jeg leste i Stop The Thyroid Madness (tror det var der) om noen som hadde det de kalte en «bakgrunnshodepine». Det er akkurat det jeg hadde, og den er verre enn den høres ut som. Jeg begynte å spise Himalaya-salt. Jeg som aldri har saltet maten (bruke til og med sukker på tomater) begynte med det da. Og hodepinen har så godt som forsvunnet. Det er mulig Florinef hadde gjort sammen nytten. Men er redd for å begynne med for mye forskjellig.
Jeg har ikke hatt de symptomene du snakket om (vi er forskjellige). Hodepinen og produksjon av mye urin var mine symptomer.
Håper du finner ut av dette Rufus kram1
-
Hei Rufushjerte1
Jeg vet jo ikke om jeg merket noen forskjell eller ikke med eller uten Florinef da jeg var på det dårligste. det var så mye som ble gjort samtidig, ikke godt å vite hva som hjalp! Men så vidt jeg vet nå, bør det ikke benyttes med mindre det foreligger helt sikre prøver som viser at Florief er nødvendig. Jeg har ikke tatt Florinef siden begynnelsen av januar, venter på prøvesvar og legetime.
Siden januar har formen vært stigende. Før jul presset jeg meg gjennom de fleste dager. Nå er søvnen bedre, energinivået er bedre. Jeg forsøker gradvis å trene hardere. Og det går helt fint! Og ja, jeg har lagt på meg, bulken på magen er ikke bare kroppsvæsker under forflytning. Jeg vil ha tilbake min gamle kropp, om det er mulig.
Nok en gang er jeg i en stuasjon hvor jeg gjør mye samtidig, øke pregnenolone fra 12.5 mg til 100 mg (skal gå ned til 50 mg etter tre måneder), jeg har senket HC fra 22.5 mg til 17.5 mg 8enkelte dager 20 mg), jeg har senket thyroid fra 3.75 grain/225 mg til 3-3.25 grain/180-205 mg. Jeg har gått på skyhøye doser med probiotika, Nystatin, ultra clear osv. Så hva hjalp? Jeg vet ikke. Jeg vet bare at jeg føler meg mer og mer som et normalt, alminnelig menneske. Og det er en helt fantastisk følelse.....
Jeg merker også at det gjør noe godt med meg psykisk.
Kanskje det er mulig å bli helt frisk og råsterk som Pippi :lol:
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Rufus
.. og klarer likevel ikke kvitte meg med symptomer som svimmelhet.
Jeg vet jo at svimmelhet, kortpustethet og svetting er typiske symptomer på for lavt aldosteron. ..
Noen som har noen andre ideer?
Min "gullfisk"-hukommelse klarer ikke å huske om du har (fått sjekket) lave jernverdier :?:
Jeg blir iallfall svimmel av lave jernverdier.
-
Hei Kevlin vink11
Joda, jernnivåene mine er ikke så aller verst. Både blodprosent og jernlager, så det ligger nok ikke der.
I to dager har jeg kjørt på med masse himalayasalt. Og da mener jeg masse :!:
Hvor mye er for mye, mon tro? Drikker et glass med to t-skjeer salt til frokost, en (eller litt mindre) t-skje i vann til lunsj og middag og kvelds. Jeg må nesten bruke to toppede t-skjeer i vannet før jeg synes det smaker ubehagelig salt. Er vel et hint det, tenker jeg...
Regner med at det er en tilfeldighet, men de siste to dagene har jeg vært som en liten sputnik både på jobb og hjemme. Men svimmel er jeg jo likevel, da.. Men hjertebanken er mye bedre. Får se hvordan dette går. Skal få målt nivåene mine ganske snart og blir vel litt klokere da. xx9
-
Jeg tror jo at hormonnivåene våre er svært sammensatte når vi først kræsjer. Altså, det er ikke sikkert at det er nok med hydrocortison når binyrene kræsjer. Det hele er så komplekst. Så jeg fikk vel en flying start med flere hormoner som ikke har hatt det så bra da jeg startet med en kjempedose pregnenolone. Anbefaler lesning av Anisas skriving om temaet!vink11
Uansett årsak, formen nå gir håp. Jeg kjenner også at den fysiske formen øker. Ikke mist håpet, folkens!kaer1
-
Og apropos salt... Jeg har tatt ekstra salt nesten to uker. Og det har hjulpet. Jeg tar det flere ganger pr dag. Får effekt nesten hver gang. Det tar ca en halvtimes tid etter at jeg har drukket saltvann, og så er symptomene mildere. Gjelder først og fremst tungpusthet, men synes også det hjelper på svimmelheten. Mer energi får jeg også. Tror aldosteron kan være "missing link" for meg. Tror jeg kan være Florinef-kandidat.
Lurer på hva som er nok salt og hva som er for mye. For mye kan hemme aldosteronproduksjonen, har jeg skjønt.
Hei til deg, Vigdis hjertflag1 Nå begynner jeg hos din lege snart. På tide å snakke med en lege nå :D
-
Jeg har salt i et skap på kontoret, samt i veska. Bruker det flere ganger om dagen. At det hjelper, er utvilsomt. Jeg merker effekt ganske umiddelbart. Kan ikke si at jeg noen gang har hatt noe saltsug- heller søtsug- men jeg merker likevel at det gjør meg godt. Burde nok ha begynt med det før, men jeg trodde ikke jeg trengte det siden jeg ikke følte noe saltsug. Nå som jeg har vent meg til det, merker jeg at noe mangler dersom jeg ikke får min daglige dose salt. Jeg hadde normal natrium iflg blodprøver men veldig lave verdier iflg håranalyse.
-
Hei, Berit :D
Blodprøver gir tydligvis ikke et ordentlig bilde, det er tankevekkende, det. Min natrium er litt lav, men ikke veldig. Jeg skulle selvfølgelig ha startet med det tidligere, jeg også. Men jeg tenkte som deg at da jeg ikke kjente noe salt-eller søtsug, var det ikke et problem. Jeg har tatt litt ekstra salt i perioder tidligere, men jeg hadde tydligvis ikke tatt nok, for jeg merket ikke noen effekt da. Merker at salt hjelper på enkelte symptomer, og hc synes å hjelpe på andre symptomer. Mitt hovne ansikt kan tyde på at væskebalansen ikke er helt god. Ser at på dårlige dager er jeg mer hoven og pløsete i ansiktet enn ellers. Jeg vil gjerne prøve Florinef og se om det kan hjelpe meg mer. Trenger mindre hc nå når jeg bruker salt- glad for det :p
Vi "snakkes" vink11