Ja, ridning er god trening:)
Ønsker deg også en fin kveld Nielsigne,og her kommer en klem til deg også :)hjertflag1
Printable View
Ja, ridning er god trening:)
Ønsker deg også en fin kveld Nielsigne,og her kommer en klem til deg også :)hjertflag1
Tak! Og i lige måde kram1
Ja, du er tydeligvis i relativt god form, Jeanette xx9
Og lurt av deg å bare gå tur når kroppen føles grei.
Trening er bra så lenge det ikke er for hardt.
Mitt problem er at nesten all anstrengelse (og da mener jeg relativt lett anstrengelse) gjør meg svimmel. Det oppleves tydeligvis som stress for binyrene mine. Var også ivrig på å trene før, men det er fem år siden nå. Men jeg har nettopp begynt på yoga (kom akkurat hjem fra 3. time). Det går faktisk ganske bra. Bedre enn jeg fryktet. Det er nybegynnerkurs - rolige greier. Begynner å få dreis på "solhilsenen" nå. Det deiligste er meditasjonsdelen, det merker jeg gjør godt. Holder nesten på å sovne hver gang.
Valgte kurs på bakgrunn av at det bare er en ti minutters gange hjemmefra. Slipper for mye stress. Kjempeflink instruktør gjør at alt virker "lett".
Så har jeg bestilt boka som blant andre Vigdis snakker varmt om, så kan jeg praktisere litt avspenning hjemme (cd medfølger). https://www.stofskifteforum.dk/showt...ghlight=kroese
Nei, på tide å legge seg! God natt vink11
Sånn hadde jeg det før jeg kom opp i høy nok dose med levaxin. Vindeltrappa i strekkmetall på veien til bilen fra jobb gjorde meg sjøsyk... :?
Det var ett av de siste symptomene som forsvant. Jeg vet ikke om det var binyrene som ikke hang med doseøkningen eller om det var et hypo-symptom for meg dog.
Fikk høyderskrekk av å gå på Levaxin jeg da. Ble på en måte svimmel. Klarte feks. ikke kjøre go-art på grunn av de krappe svingene.
Det forsvant da jeg kom på Armour, og har ikke vist seg siden.
Jeg mener ikke det var bivirkninger av tabletten i vanlig forstand. Altså at jeg ikke tålte noen av innholdsstoffene. Jeg vet ikke om noe jeg ikke tåler og er, som grisen, en alteter.
Men bivirkninger mener jeg godt man kan snakke om hvis tablettens aktive inholdsstoffer ikke gjør alt det det skal gjøre.
I mange tilfeller har en tablett en oppgave og utilstrekkelig virkning går bare ut over graden av denne oppgave.
Så kan virkestoffet smitte over på andre utilsiktede oppgaver, og dette er vel hva man kaller bi-virkninger.
Noen ganger er det nettopp bivirkningene man er ute etter.......
Hormoner virker ikke hvis det ikke finnes en reseptor for dem. Derfor forklarer behandlermiljøet det slik at de ikke har bivirkninger. Bare hvis man får for mye........
At man også får bivirkninger av for lite, er man ikke like opptatt av å passe på !
Stoffskiftehormoner har svært mange oppgaver i kroppen, og da kan svært mange slike utilstrekkeligheter oppstå.
Og da kan det lett oppleves som bivirkninger - iallfall av dem som har skoen på.....
Har nettopp gått en tur i skogen, kun en halvtime. Det var slitsomt hele veien men føles forsåvidt godt etterpå. Vet ikke om det er hypo-symptom eller binyrer jeg heller, kanskje en kombinasjon, men blodverdiene viser jo hypo nå da. Godt å høre at det forsvant med doseøkning for din del, Smgj:) Forhåpentligvis er det det som skal til her og. Er ikke så "dreven" i å ha lavt stoffskifte, kjenne etter symptomer, vite hva som er hva osv, så jeg aner jo ikke, annet enn at jeg er trøtt og sliten om dagen...zzzzz...
Hva er det deres ft4 ligger på sånn ca for at dere føler dere bra? Føler jeg gjentar meg selv veldig her men min var på 8 for noen uker siden. Jeg planlegger å gå 100% over til erfa. Bør ft4 ligge rundt 16?
Jeg bruker vel og merke kun levaxin ennå. Og med den ser det ut for at jeg har finformen når ft4 er på 15-tallet og oppover. Var ved siste måling på 17 og føler meg egentlig BRA på den. (Og ft3 på over 5).
Svimmelheten hadde jeg på ft4 rundt 13-14... Men da hadde jeg også lavere ft3. I underkant av 5.
Men... Jeg har antakelig GOD omdanning. Har man dårlig omdanning vil det antakelig være nødvendig med høyere ft4 enn det jeg trives på.
Tror ikke vi på Thyroid vil kunne få så høy fT4 som de på Lev....(og død kjertel)
Endokrinologen sa at den kom til å bli lav....er vel noen som ikke kan fungere med det, derfor blir ren t4 lagt til igjen....for noen må ha det slik.
Omdanning fra t4 til t3, var jo også helt fint hos meg på levaxin.. Likevel var jeg jo så syk som jeg var... Og det viser seg jo, at det ikke BARE var binyrene som gjorde at jeg ble så syk.. Konklusjonen er så langt at levaxin funker bare ikke, med eller uten, slik eller sånn.. Med fare for en liten gjentakelse her altså, men :mrgreen:
Ja, det er jo slett ikke sikkert at det er nødvendig med like mye t4 heller når man tilfører t3. Det tror jeg er noe hver enkelt må finne ut av.
Igjen - personlig behandling for alle oss som ikke er "gjennomsnittspersonen".
xx9
Jepp, det er akkurat det smgj xx9
Vel.....
Jeg vil jo minne om at det går ikke an å lage T4 av T3.
Det betyr bare at hvis man er fornøyd (om man kan vite det da) med sitt T4 nivå, skal man ikke røre sin T4-dose fordi om man tar litt T3, ikke om det er fast, ikke om det er i nye og ne.
T4-nivået er minst like viktig som T3-nivået, men man vet ikke helt hvorfor.
Det vet alle som har forsøkt å gå på bare T3 en stund.......
Det er ikke sånn at fordi om man øker sitt T3-nivå kan man klare seg med et lavere T4.
Behandlermiljøet bidrar her til full forvirring, dessverre.
Da forstår jeg hvorfor noen må ta t4 tilskudd til thyroid, fordi man rett og slett trenger det, altså.
Min plan er å utfase hele levaxinen- har 25 igjen som skal få stå der i fire uker til- og deretter forsøke meg frem med thyroid. Og evt legge til levaxin senere om jeg skulle føle at jeg trenger det. Akkurat nå vet jeg ikke hva godt eller vondt levaxinen gjør meg så jeg må få den ut for å se om jeg trenger den. Husker imidlertid at jeg hadde ft4 på 16 da jeg gikk på 125 levaxin, og formen da var absolutt ikke god.
Interessant å høre Finn, at din ft4 varierer selv om dosen er stabil. Skjønner godt at blodprøver blir meningsløst da. Konklusjonen er vel som så mange sier- at man må prøve seg frem og dosere etter formen. At 60 mg thyroid skal tilsvare 100 levaxin, er for øvrig noe tull tror jeg. Leser flere steder på nett om folk som har gått på 100-150 levaxin/syntetisk t4, som må opp i 3-4 grain thyroid.
Jo, man trenger virksomt T4. Det er viktig.
Så kan man diskutere hvor virksomt T4 har vært når man er nødt til å skifte det ut med Tyroide T4.
Selv om et tilskudd av 50µgLev. til Tyroid-dosen vil slå ut på målinger, er det ikke ensbetydende med at det er virksomt.
Det blir bare kosmetikk og eyecandy for legen mener jeg.
Vel - i mange tilfeller da......
Så er det nok så mange forhold som spiller inn at det blir vanskelig å lage en praktisk tabell mellom syntetisk T4 (som inneholder kun T4) og et Thyroid (som jo er et kompleks av hormoner).
Jeg mener at man skal konsentrere seg om T4, så vil T3 og de andre i mange tilfeller falle pent på plass.
I dag har jeg vært på ora adren i 1.5 døgn.. Tar 3 tabletter kl 07.00, 2 kl 11, og 1 ca kl 13.. Litt etter når binyrene trenger mest hjelp ift døgnvariasjon av kortisol og vanligvis inntredende slapphet og tretthet.. En skal visstnok ta 6 tbl i døgnet, og trappe opp etterhvert, men den opptrappinga var jeg ikke helt klar for. :mrgreen: Så jeg er oppe i 6 tbl. allerede.
Kjenner jeg har mere overskudd i dag, og hodet føles klarere.:)Men det mangler liksom 10 % før jeg er fullstendig årvåken. Ellers er jeg VARM. Pulsen overdriver enda en smule ved aktivitet, men roer seg som vanlig fort, og er veldig fin ved hvile.
Så slik er ståa...:)
hjertflag1 Lyder da godt med ora adren .. Og det er ren ekstrakt?
hjerte1 Nielsigne
Det er et rent råstoff - konsentrat fra binyrer hos kveg. Det er kapsler med et pulver inni. :)
Lyder smertefrit :)
Og jeg går ud fra, det var nogle gode køer ...
Spennende, Jeanette:-) Virker jo som det virker i og med at du blir så varm.
Er dette sterkere enn feks Adrenal Stress End?
Ift. innhold av råstoffer fra binyrer pr. kapsel, inneholder Adrenal stress end 33mg pr. kapsel, mens Ora adren inneholder 80 mg pr kapsel. :) Men hvor konsentrert råstoffene er i hvert av av disse, vet jeg ikke :)
Dagens lille tekst...
Ble litt utålmodig iht. doseøkning i dag, men økte ikke dosen, tok bare mer av gangen...
Jeg synes det blir tydligere og tydligere at det må til en doseøkning ift. Thyroid, fordi jeg ble mye klarere i hodet av å ta mere hver gang.. Det er vanskelig å kjenne mye forskjell med 30 mg av gangen, men jeg kjenner bedring.. Ora adren virker som bare det, men det hjelper ikke hvis jeg ikke har nok thyroider i blodet... Har holdt på å smelte i dag, men det hjelper ikke å være varm om ikke hodet fungerer. Lurer på om det er bedre å bruke klarhet i hodet som målestokk for hvor mye thyroid jeg trenger, enn puls og varme i kroppen akkurat nå..? Pulsen den driver nå sitt eget liv, opp og ned og hit og dit, så den forstår jeg meg ikke på...:?
Ellers er det visst fremdeles lurt å spise mat for å få opp blodsukkeret.:wink:
Nå sliter ikke jeg med det samme som deg, men jeg kjenner igjen det du sier om puls og varme...
Da jeg startet på levaxin hadde jeg en (deilig) uke hvor jeg nesten var for god og varm. Det gikk over. Jeg har tolket det dit hen at kroppen hadde glemt hva den skulle gjøre med stoffskiftehormonene slik at de i begynnelsen bare gikk til "oppfyring". Anisa skriver jo om reseptorer i dvale - kanskje det var noe sånt?
Det er iallfall sikkert at det jeg har tilført seinere har gått til gjenoppbygging og i mye mindre grad "til fyring". Så jeg er ikke så varm lenger - men nå har jeg ikke carpaltunell-liknende symptomer eller leddstivhet... Et ok. bytte. Jeg kan ta fram ullsokkene igjen.
Vel. Det var iallfall slik det var for meg. Du får fundere på på om det kan være noe sånt for din del også?
Hvor mange kapsler av Adren tar du, Kevlin?
Om Jeanette skal opp i en dose av 6 kapsler Ora adren, blir det 480g.
1 kapsel Adren er på 300g, men det står ikke noe på boksen om hvor mye man KAN ta, bare at anbefalt dose er 1 kapsel (om jeg leser det rett).
Jeg har hittil ikke våget meg på større dose enn 1 kapsel.
Jeg brukte en kapsel pr dag i et drøyt halvår, men når jeg kom opp på 4 og 4,5 erfa (60 mg) pr dag;
så har jeg tatt to Adrenal per dag.
Jeg klarer heller ikke å holde meg helt unna brus og sjokolade...
så da tror jeg ikke to av disse om dagen blir for mye for meg comp2
Takk Kevlin! xx4
Jeg syns det er vanskelig å vite hvor mye som er anbefalt å ta, derfor har jeg holdt meg til Ora adren - Balderklinikken anbefaler 6 kapsler hver dag; noe som hadde vært interessant å visst hvor mye det hadde tilsvart i HC.. Noen som veit? Ellers syns jeg det er veldig interessant med Adren, kan godt hende jeg kjøper det etterhvert.:D
Ora adren koster 199 NOK inkludert frakt for 120 kapsler for dere som lurer.
Psst Kevlin... Har du vært Nirvana-fan i sin tid?:wink:
Heisann, og takk for svar! xx4
Jeg husker ikke helt hvordan jeg var i oppstarten med levaxin, men noe jeg husker var min aller første tablett levaxin,og hvordan jeg var den første natta.. Pulsen gikk noe voldsomt i hvile, og jeg ble redd og vekket mannen min. Så blødde jeg neseblod som nesten ikke stoppet, og var veeldig varm. Men jeg kunne jo umulig være overdosert etter en 50mcg tablett??
Ellers følte jeg meg jo hypo lenge.
Fikk liv igjen i et ganske nytt elektrisk blodtrykksapparat i dag..
Etter ca 5 minutter i hvile var blodtrykket på 98/67 og puls på 76-80.. (man skal vel egentlig vente minimum 15 min, og helst skal man ta det på morgenen før man står opp). Deretter reiste jeg meg opp, og pulsen føk da opp i 120 mens blodtrykket holdt seg på 101/68.. 2 minutter senere var pulsen nede i 74 igjen.. Og Blodtrykket det samme..
Så dette med pulsen er meg fremdeles en gåte.. Det lave trykket kan jo bety at jeg er lav i kortisol, og dermed denne pulsen...Men det går jo ikke ned, og heller ikke pulsen som er typisk ved slitne binyrer.. Men jeg skjønner ikke hvorfor pulsen er normal ved hvile? Og driver på noe værre ved aktivitet?
Egentlig bryr jeg meg mindre om pulsen forsåvidt og tror at det blir bedre, men jeg syns det er så forvirrende at jeg har hyper og hyposymptomer om hverandre.. Ellers føler jeg meg bedre etter noen få dager på ora adren.. Har bedrevet nattevåk i hele natt på 2 syke unger, og drevet på i hele dag.. uten å overdrive da...:wink:
Har ikke blodtrykksapparat så har ikke målt det selv før, men har alltid hatt lavt. Men hr kjøpt meg pulsklokke, og har opplevd det samme som deg. Fått høy puls i det jeg reiser meg for så at den går ned igjen. Trodde det var normalt jeg, så har ikke tenkt noe mer på det:oops: Etter øket dose og flere gåturer, har jeg ikke merket så mye til det. Er jo ubehagelig når pulsen raser i vei idet man reiser seg. (tittet på kalenderen, og det er rundt menstider pulsen blir som du beskriver)
Joda, det er normalt.:D og jeg tenkte på det at kanskje ikke 120 er høyt i det hele tatt i dette tilfellet..Men det er akkurat som det skjer det samme bare jeg f.eks snur på overkroppen.. Men jeg er jo ikke vant til å kjenne pulsen slå da heller.. Men jeg mistenker at den av og til er mye høyere enn 120 ved litt aktivitet, men nå som jeg har fått i gang igjen apparatet, kan jeg jo måle litt framover.. Du skal ikke tro, du skal vite, som naturfaglæreren min sa.. Et orakel var han sikkert..:p
For en tid tilbake. sluttet jeg å ta 90 mg erfa på morgenen, startet opp igjen og sluttet igjen... Og jeg har hvertfall funnet ut av det, etter en del prøving og feiling, at noe mindre enn 90 mg, vekker ikke meg. Balderklinikken anbefaler ikke større doser enn 60 mg av gangen, men det er alt for lite på morgenkvisten for meg hvertfall!!! Føler meg mye mye mer pigg hvis jeg starter opp dagen på 90 mg Erfa. :D Ellers fikk jeg igjen alle kvinners månedlige ønskedrøm litt før tiden, sikkert pga pregnenolone-bruk tenker jeg.. Så dette må jeg reflektere litt over.. Må kanskje få tatt hormonstatuser av østrogen og så videre snart. Men det er tydelig hvor mye jeg preges av å være i denne "tilstanden", jeg blir veldig mye trøttere og føler at jeg nesten kan sove døgnet rundt.. Men snart blir det doseøkning opp til 165 mg erfa, og det trenger jeg :)
Kom forresten over denne på youtube, føler meg nesten i samme klasse som disse gærningene her av og til ift. kosttilskudd og remedier av alle slag.....xx7
Ha en god dag i kosttilskuddenes navn folkens!:D
http://www.youtube.com/watch?v=3lND4ye0YGE
Ha ha, nej, 60 mg om morgenen ... Jeg tager 125 mg, altså 2 grains xx7
REDIGERT :... på én gang, om morgenen. Senere forsyner jeg mig med 60-90 mg, alt efter tid på måneden :)
Tak for linket :D
Det er jo Kristoffer Schau ? Manden er jo gal ... men også morsom og ikke helt uden pointer ... Jeg kan ikke høre noget lige nu men glæder mig til det !
God dag til dig også hjerte1
Hei!
Jeg tar også 90 g om morgenen uten problemer. Deler også dosen opp i tre nå- synes det fungerer veldig bra (90 morgen, 90 formiddag og 30 ettermiddag). Har kjøpt meg pille-dosett, sånn som jeg husker at min bestefar hadde:D men det gjør det greiere å få oversikt over hva man tar og når.
Ang prelegnonone så har jeg lest at det kan føre til forstyrrelser i syklusen. Kanskje det vil løse seg om du feks halverer dosen? Visstnok så tåler vi kvinner i 30-årene ikke så høye doser av det. Jeg tar 25 mg om dagen, foreløpig ingen problemer, men jeg prøver å ha noen dager innimellom der jeg ikke tar.
Mannen er Gal, og veldig morsom. Helt utrolig alt det han har utsatt kroppen sin for.
Jeg tar hele dosen på morgenen jeg... uansett hvor stor dose jeg har. Ikke hatt noen problemer med det. Kjenner meg selv såpass at jeg helt sikkert klarer å glemme eller surre det til hvis jeg skulle dele dosen til flere ganger. Dessuten har jeg jo hittils konsekvent gjort motsatt av det Balder sier, så får vel fortsette med det :mrgreen: