Sv: Utredning binyrer / Flinke leger
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
n`Finn
Klart du må følge det sporet der Tily !
Så er det forjævlig å høre at NAV jobber etter så firkanta regleverk !
Dette bør kunne gi deg en foreløpig diagnose.
Må jo følge opp dette, men vet ikke helt hvordan jeg skal gripe det an, ennå.
Blir vel å ta opp med fastlegen.
NAV følger Folketrygdloven, hvor det i §12-6 heter: "Når det skal avgjøres om det foreligger sykdom, legges det til grunn et sykdomsbegrep som er vitenskapelig basert og alminnelig anerkjent i medisinsk praksis. Sosiale eller økonomiske problemer gir ikke rett til ytelser etter dette kapitlet. Den medisinske lidelsen må ha medført en varig funksjonsnedsettelse av en slik art og grad at den utgjør hovedårsaken til nedsettelsen av innteksevnen/arbeidsevnen."
(Så stilles det jo også krav om gjennomført attføring, osv.)
Jeg kan ellers nevne at da ACTH-nivået var for høyt, var kortisolnivået i blod normalt; 648 (138-690), målt fastende på morgenen. Det ble senere tatt døgn-urin og spyttprøve en kveld. Dette har jeg ikke noe resultat av. Dette var for 2,5 år siden.
Jeg har merket økt pigmentering i vinter.
Takk til driftssjef for opprydning i gamle innlegg - det er god service xx9
Sv: Normale prøver - men mange symptomer
Nå har jeg ikke lest igjen de gamle innlegga dine, men mener vi gikk til samme endokrinolog.. Du får svar på kortisolprøvene dine ved å ringe dit..fikk tilsendt mine. Nå jobber han kun på sykehuset, men prøvene ligger sikkert på data der fortsatt!!
Du må få støte til binyrene dine!!!
Tenker----det KAN være at alle symptomene dine kommer av lave kortisolverdier, at du er på veg til en reell ADDISON...
Mange går flere år inn og ut av sykehus før de evnt. får en diagnose. Og symptomene kommer sikkert her også før enn verdiene blir stygge nok på blodprøver.
Har du katastrofefølelse om natta--våkner du på en meget ubehagelig måte?
Det er viktig at du får målt aldestoron også(og DHEA), og elektrolyttene i blodet!(spes.natrium og kalium).
Høyt ACTH peker på primære tilstander i binyrebarken.
Dette er et hypofysehormon som "ber" binyrene om å produsere mer.
Hvis så binyrene ikke klarer dette øker ACTH enda mer.
Det finnes antistoffer og andre spesielle blodprøver som retter seg direkte mot binyrene. CYP-21 og OH-17 og Synactentest er vel et sted å starte ?
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
gunnda
Har du katastrofefølelse om natta--våkner du på en meget ubehagelig måte?
Det er viktig at du får målt aldestoron også(og DHEA), og elektrolyttene i blodet!(spes.natrium og kalium).
Jeg våkner ofte med uro i kroppen. DHEA er normal, ble målt nå samtidig. Kalium er øv. i ref.omr., og natrium nederst ref.omr. Dette skal visstnok være typisk for slitne bi-nyrer. Spyttprøven som ble tatt for 2,5 år siden var bare om kvelden, sikkert normal. Den nesten normal nå også, hva angår kvelden, men altså helt på tur morgen/formiddag. Aldosteron var normal flr 2,5 år siden, etter det ikke målt.
En oppdatering fra meg; har siden sist fått sjekket hjertet pga. mye uregelmessige slag, og det var ingen spes. kommentar til det.
Etter at jeg viste fastlegen prøvesvarene fra Scand-lab som viste lave verdier av kortisol i spytt, henviste han meg til endokrinolog på sykehuset jeg hører til. De ville imidlertid at det først ble tatt blodprøve for å måte kortisol og ACTH, og de prøvene var normale:
Kortisol morgen fastende: 626 (138-690)
ACTH: 9,8 (<10,2)
Da ble det uaktuelt å gå videre med dette, fikk jeg beskjed om. Jeg får heller ingen ny prøveperiode med Levaxin (jeg har hatt en test tidligere, på 4 - fire - uker, med 25mg/dag. ...) Merket ingen ting av det.
Siste prøver viser:
FT4: 14 (9-19)
TSH: 1,5 (0,5 - 3,6)
Det er mye til å være meg. Men jeg føler meg slett ikke bra. Alle symptomer som jeg har nevnt tidligere er tilstede fortsatt. Jeg har siden i vinter forsøkt å leve mer binyre-vennlig.
Jeg vurdere å skaffe meg naturlig thyroid selv. Men jeg er redd også.
Noen som har synspunkter på dette.
help1
hilsen en sliten Tily
En ting er iallfall sikkert - ingen andre enn deg selv er ansvarlig for din helse.
Det merker du jo tilgangs nå ?
Alle prøver er jo "normale" - og da feiler du ingen ting - eller ?
Jeg forstår veldig godt at du er "mottakelig" for råd, men vurder dem på egent grunnlag da Tily.
FT4: 14 (9-19) TSH: 1,5 (0,5 - 3,6) - er det prøver du har avlagt fastende om morgen før du har tatt dagens dose Levaxin ?
I så fall kan det vel se ut som at Levaxindosen er for lav. Ingen stoffskiftehormoner virker før man får nok av dem.
I mitt tilfelle var det slik at heller ikke for mye Levaxin virket.
Men tyroide hormoner virker. Og det vil ikke legene tro på.
Jeg husker navnet ditt, men har ikke lest innlegga dine nå.
Hvorfor fikk du prøve Levaxin ?
Har du antistoffer ?
Hva er dosen ?
Jeg fikk prøve levaxin på grunnlag av symptomer. Bruker ikke levaxin nå, så prøvene er tatt uten medisin, fastende om morgenen. Ikke påvist antistoffer. Forsøket med levaxin er over ett år tilbake i tid. Forsøket var etter min mening for kort og med for liten dose (25mcr)
Jeg kan jo ikke vite dette, men jeg vil jo tippe at noe annet kan ligge bak den litt lave fT4 -målingen.
Men så er det jo slik at fT4 bare er et antall. Målingen kan ikke si noe om de gjør noe i kroppen din. Dermed kan ikke målingen si at du ikke har stoffskifteproblemer.
Det nytter ikke bare å telle øynene på folk, for å si det slik.....
For kort og for lav dose i prøveprosjekt.
25µg syntetisk T4 er ca.15% av en full erstattning.
Det synes lite.
Jeg mener man må dele stoffskifteproblemet i to :
1. er det problemer i kjertlen og måten den styres på ?
Man har antistofftester til å se om kjertlen er frisk (anti-TPO, anti-TG og TRAS)
Man må se om produksjon er mulig : Finnes nok Jod og Tyrosin ?
Finnes det nok lagringsproteiner ? TBG, Albumin og Transtyritin.
Reagerer TSH nok på lav fT4/fT3 ? Blir TSH høy nok til å drive kjertlens produksjon ?
2. kan cellene i kroppen nyttiggjøre seg de hormonene som finnes ?
Vil man nødig snakke om, men det finnes kjente tilfeller, også Norske - og omhandlet i Tidsskriftet. Man har hormoner nok, men likevel symptomer på lavt stoffskifte. Noen har t.o.m forhøyde verdier.
Noen kaller tilstanden hypothyreose 2 fordi den i funksjon likner diabetes 2. Man bruker flere gentester for å finne ut noe om dette.
Celleresistens er også et begrep i dette, og men vet så liiite.
Det er jo også flere stoffer som selen og D-vitamin som legger føringer.
B-vitaminer brukes i stoffskiftet - B12 blir ofte lav. Ferritin også.
Andre mer sekundære prøver som sier noe om hvordan kroppen har det under det gjeldende stoffskiftet kan være nyttige å ta :
Totalkolesterol, SHBG m.fl.
Tror jeg har ei liste et sted......
Hei – Tily her, en oppdatering fra meg. Jeg forsøker å følge med her selv om det i perioder er vanskelig. Nå trenger jeg råd fra dere her inne. Litt om hvordan jeg har det nå:
Prøvesvar mai 2011:
TSH 1,2 (0,5 – 3,6) (kl. 13.00)
FT4 13 (9 – 19)
FT3 4,1 (2,6 – 5,7)
Ingen antistoffer.
Slik har prøvesvarene stort sett vært i flere år. Litt under midten eller litt lavere. Jeg har aldri vært over ”midten”. TSH har som regel vært litt høyere, mellom 1,5 og 2.
S-jern 14 (9-34)
S-transferritine 20 (10-50)
B-hb 12.6 (11.7 – 15.3)
B12 738 (140-650)
Spyttprøve viste noe lav kortisol for 18 mndr siden, har siden da brukt progesteron-krem. Hydrocortison har jeg rett og slett ikke turt å prøve. Senere blodprøver har vist normale verdier. Døgn-urin likeså. Jeg er sjekket på kryss og tvers i flere år, uten at noen har pekt på årsak til symptomer. Tror ikke det finnes den prøve som ikke er tatt av meg. Leger har ymtet om bruk av ressurser …
Symptomer: Trøtthet, slapphet, støl og stiv, tung puls og ekstra hjerteslag, åndenød, også når jeg er i ro, snapper etter luft så det er vanskelig å sovne, urolig søvn, tørr hud, slimhinner og hår. Mye ubehag i halsregionen, sår hoven tunge,
tett nese, tinnitus. Fryser nesten konstant, kroppstemperatur sjelden så mye som 37’. Noe svimmelhet. Konsentrasjonsvansker og ”tåke” i hodet. Dette utløser angst, jeg føler at jeg mister oversikten og må kjempe for å holde meg ”innenfor” i
situasjoner som krever noe av meg. Bølger av nedstemthet skylder over tankene.
Alt dette har økt på gjennom flere år. Jeg nærmer meg 50. Har selvsagt forsøkt å ta meg sammen og gjøre noe med problemene hver for seg. Jeg har vært hos fastlege, revmatolog, endokrinolog, gynekolog, øre-nese-hals-lege, poliklinikk hjertesykdommer, MR av hypofyse, røntgen og ultralyd av hals. Lever sunt og prøver å tenke positivt. Familiært sett har jeg det fint. Skulle ha trent mer, men hvordan orke det? Ingen leger har antydet at det er psyken, de har i alle fall ikke sagt det. I sum er det tungt å ha disse symptomene å kjempe med i lengden men det vet dere jo …
Sensommer/høst er gjerne min beste periode i året. Da kan jeg være mer aktiv og tenke klarere. Nærmere jul vil der være slutt, og verst er det senvinter og vår. Da føler jeg meg helt senil .. Jeg vet ikke hvordan jeg skal orke dette år etter
år.
Jeg har mange slektninger som har/har hatt stoffskifte-diagnoser. Fastlege vil ikke sette i gang noen prøvebehandling med levaxin, så jeg vurderer å starte eget forsøk med naturlig Thyroid. Jeg ønsker å vite hvordan jeg har det med verdier som ligger lenger oppe i referanseområdet enn det jeg har nå. Jeg tror ikke jeg har noe å tape på å forsøke. Bare mer å lære ...
Jeg har kjøpt Amour Thyroid 60 mg, 120 tab. Jeg er i tvil om hvorvidt jeg bør starte nå, eller vente til den verste perioden starter. Jeg må vel uansett bestille mer for å ha et lager å ta av. 60 mg er vel en ok startdose (jeg veier ca 70 kg).
Noen synspunkter ???
Hei Tily! vink11
Jeg skal ikke gi deg så mange råd, håper noen andre som har mer kunnskap rundt blodprøver etc svarer deg senere. Jeg lurer på om du har vurdert å oppsøke Herthoge, evt Shjøth på Heggeli? Det er ingen tvil om at du er syk, og du får jo tydeligvis ikke hjelp. Du har virkelig holdt ut lenge! Alt for lenge, spør du meg. Du trenger en annen lege! Virkelig! smilja1
Det er kostbart å gå privat, og jeg skjønner at mange ikke har råd. Men denne kostnaden er ikke like høy under hele behandlingen. I begynnelsen må en ha timer litt oftere, og kanskje ta noen dyre tester, men etter hvert er timene sjeldere og kostnaden blir en god del lavere. Og de fleste opplever bedring ved å bytte!! (meg inkludert)
Jeg lurer på hvordan din D-vitaminstatus er? Å få en nedtur rundt juletider, kan muligens ha sammenheng med lavt D-vitaminnivå som vi bygger opp i løpet av sommerhalvåret, det kan også tenkes at du har behov for større dose stoffskiftehormon på vinteren- mange har det.
Skader ikke å prøve seg litt med Armour Thyroid....
Ønsker deg lykke til videre!! kram1