Sv: Hjelp igjen...lav puls, men på Levaxin....
Lurer på en ting.
Prøvesvar fra Ullevåll viste Ft4 16.1. Så det er jo normalt. har puls på 50/ikke normalt for meg) og blodtrykk 100/60. Lavt undertrykk sant? Jeg går på 600mcg. Endo mente vi skulle gå lavere nå som jeg hadde smerter i hjertet pluss at vi skulle prøve å få opp tsh(igjen). Jeg nekter det siste, da jeg tror det er nettopp bråe svingninger i medisineringen som gjør at hjertet sliter. Jeg sa at jeg skal gå på medisin resten av livet og ikke prøve å "vekke" hypofysen. Jeg begynte i stedet med 700 mcg i uka for jeg mener at jeg må være lav tross ft4 på16,1. (vet at ullevåll har høyere barometer enn aker) kanskje 13-14 på aker da for å si noe. Jeg trives på 18-20(har gjort hvertfall). Men har mye vondt i hue nå så jeg lurer på om dere har vondt i hue når dere er hypo. Hvis ikke så kanskje jeg er hyper da? og at det er farlig å fortsette med 700. Endo sa jeg kunne fortsette med 600... er henvist til kardiolog, men det tar vel tid å få time selvom det er en hastehenvisning. Har ikke hatt vondt i hue før hverken på ft4 10 eller ft4 46...Virker som at når man begynner å leve med sykdommen og akseptere tingenes tilstand så slenger livet noe nytt og vanskelig på deg. Er kjipt å ha vondt i hjertet...kan tenke med at det er anginasmerter uten at jeg har hatt det før..WHY???
Hodesmerter følger med hypo iallfall...der er jo migrene et kjent fenomen.
Og at pulsen er på 50 tyder jo isolert sett på at du er undermedisinert.
Tar du morgentempr. basalt?
Den er en av de få tinga som sier noe om metabolismen på cellenivå!!
Takk. Jeg skal ta morgentempen. Men hva mener du med basalt? Er man hypo dersom den er lav da?
Det basale stoffskiftet er det som foregår helt uavhengig av viljen og muskelaktivitet.
Når vi feks sover, må vi ha et stoffskifte som sørger for hjerterytme, pusting, fordøyelse og temperatur. Dette foregår hele tiden, mens vi sover . Så når vi begynner å bevege kroppen..snu oss i senga etc. setter muskelenergien til i tillegg..Det vi bruker i løpet av dagen samla av basalstoffskiftet samt energien som musklene bruker er det totale stoffskiftet.
Når du måler tempr. din basalt ,skal du ta den mens du ligger i senga om morgenen, helst uten å snu deg engang.....
Hypo er fulgt av lav tempr., ja!
Du har jo vært syk i mange år..husker ikke om du har sjekka binyrestatusen din?
Lav ,og iallfall svært svingende tempr. kan være relatert til binyrer også....
Du har gått ned i vekt----da jeg ble binyresyk, mista jeg all matlyst fra en dag til en annen, kvalm,gikk ned 8 kg på 10 dager, klarte ikke gå pga,. tapt muskelkraft,svetta ekstremt....så vi har en del felles der!!!
For å være helt ærlig så virker det som berg og dalbane medisineringen din
gjør sitt,
høres ganske sannsynlig ut å få hyper tendenser når man bråstarter slik etter å ha vært uten over lengre tid.
Ville prøvd en forsiktigere tilnærming hadde jeg vært deg,
her er vi vant til å lytte etter kroppen og selv medisinere litt ettersom hvordan man føler seg,
ville øket 75-100 pr uke eller 14 dag hadde jeg vært deg,
kjent etter underveis,
Lav puls og blodtrykk er helt vanlig når man er hypo,
lav temperatur også, atopisk eksem er også veldig vanlig under stress og kroppen stresset både når du sluttet og brå begynte igjen.
Tror du gjør best i å slappe av å la resultatene komme gradvis.
Hjertekrampe og sånt er også velkjent,
og er nok også ekstra merkbart når du er på berg og dalbane tur.
Uheldig her...
Har ikke fått sjekka binyre da endo mener det ikke er nødvendig. Jeg fikk graves oktober 2008 så har vært syk en tid men føles ikke så lenge. Tiden gå fort når man har små barn. Hadde jeg ikke hatt en liten en som opptar mye av den tiden og energien jeg har hadde jeg sikkert orket å viet tiden til å finne mer ut av hva som skjer med meg. I forhold til dere her inne virker jeg nok ganske naiv og intetanende og det er nok også litt sant. Jeg orker rett og slett ikke lese masse bøker, google rundt på nettet og å spørre endo kan jeg mer eller mindre glemme. Info om sykdommen får jeg av å spøre dere på forumet og jeg er veldig takknemlig for svar. Jeg lærer noe litt etter litt... jeg prøver å fortrenge at jeg er syk, men det er vanskelig i tider med mye symptomer, så i de tidene prøver jeg å forstå mer. Er irriterende at man må medisinere seg selv. Høres kanskje ut som jeg er forferdelig lat/kravstor, men jeg forventer faktisk at en spesialist skal kunne vite hva som er best for en menneskekropp med den lidelsen man er spesialist på....
Vel.
Alvorlig tema dette uheldig.
Følger du med i helsenyheter på dagsrevyen om dagen ?
Mener det danner seg et bastant inrykk av at vår alles ønsketenking om at man er i trygge hender, og spesialistene vet hva de driver med, og andre munnhell - står for fall nå.
Det er trist, men hos meg skal de opp til en meget kritisk vurdering.
Det er jo alt fra forfalsking av journaler till kjønnslemlestelse som foregår !
Ber iallfall om alt skriftlig heretter !
Om de vet hva som er best for kroppen vår ?
De vil iallfall selge det medisinindustrien tilbyr først.
Og de selger heller Rohypnol i kilospakninger før de ordinerer et Tyroid.
Tror vi skal tenke oss godt om nå.......
Pulsen, temperaturen og tåneglene er velidg bra parametre på over-eller underdosering.
det er helt sikkert at du er underdosert hvis pulsen er lavere enn normalt, men du må vite normalpulsen din.
Min er 72.
men
Man kan få hjertebank av underdosering fordi kroppen prøver å opprettholde funksjonene.
Temperaturen og pulsen har man brukt i gamle dager for å jsutere dosen Thyroid.
Tåneglene begynner å vokse fort hvis man er overdosert, og aldri hvis man er underdosert.
Hard tykk hud på føttene er også hyposymptom.
Du har nok desverre rett Finn...Som pasient stiller man ikke sterkt. Det er et stort, skittent og uoverskuelig system. Man finner mye dritt hvis man følger med. har fått med meg noe av dritten og opplevd noe selv. Feildiagnosert blandt annet. har senskader direkte knyttet til feildiagnoseringen. Tips: få journalen før du sender krav til pasientskadeerstaning. jeg kan se langt etter kompansasjon da legen ikke journalførte feildiagnosen. Tips to: be om at dine plager blir journalført...da blir man som regel undersøkt litt grundigere.
Grunnen til at jeg fortsetter med ønsketenkning er at jeg ikke har energi til å se virkeligheten i øynene(for øyeblikket.) er mye mindre energikrevende å sette sin lit til legebestanden(men også desverre kan det nettopp være livsfarlig).
Jeg skal prøve å bruke sunn fornuft blandet med legens beordning og blandet med ervervet kunnskap og kompetanse for å holde meg ved liv, så får jeg håpe det holder:) Satser på 100mcg hver dag selvom min mor hadde lest at ved angina burde man ligge under 75 pr. dag...Jeg tror heller jeg er hypo enn at jeg har pådratt meg angina. her baserer jeg meg på sannsynlighetsberegninger... festlig å leke med livet...not
uheldig:
legen må kreve betalt fra trygdekontoret for hver time, og da må han sette en diagnosekode, og der finner du vel kanskje bevis for feildiagnosen din.
For eksempel psykisk sykdom hver gang du kommer og vil ha hjelp for typiske hypothyreosesymptomer som glemskhet og trøtthet og fryser og store mensblødninger og myomer i livmor og bihulebetennelser og allergier, som jo kommer av lavt stoffskifte og ikke av psykisk sykdom.