Hei
Jeg har idag hoppet av Levaxin. Orket ikke kvalmen mere. Nå tåler jeg ikke melk heller da så det kan jo være laktosen som gjør det. Neste forsøk blir på Armour!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Persa
Printable View
Hei
Jeg har idag hoppet av Levaxin. Orket ikke kvalmen mere. Nå tåler jeg ikke melk heller da så det kan jo være laktosen som gjør det. Neste forsøk blir på Armour!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Persa
Det finnes Levaxin uten laktose også, om det er interessant :)
jeg opplevde ikke dette med kvalme ved oppstart, men det kan jo være en symptom på at du ikke tåler medisinene.
hvis det "bare" er mild kvalme(ikke brekninger og kaldsvette) så ville jeg forsøkt i en saktere modus. kanskje annenhver dag istedet?
Hei
Jeg er en ivrig leser av dette forumet men kan ikke se å funnet svar på dette så jeg prøver meg. Jeg leser mye om blodprøve verdier her på forumet men de aller flerste faller utenforn normal verdier. Jeg har alle symptomene men faller innenfor grensene (helt i grenseland på lavt) på lavt stoffskifte. Vi vet jo alle holdningene hos legene til dette. Jeg lurer derfor på:
- om det er noen her som er innefor de "normale" grenseverdiene men som allikevel har hatt positivt utbytte av Levaxin.
- er det normalt med svingninger i stoffskifte uten tilskudd av Levaxin, Armour etc.
- hva påvirker evt svingninger
Jeg kan ikke gi deg svarne Persa, men jeg kan forsøke å formidle min oppfattning av dem :
Det diskuteres jo mye om hvordan og hvordan man skal takle subkliniske resultater.
Hvis man ikke kan påvise sykdom i kjertelen (antistoffer) har man ingen vedtatt regel. Noen leger som hevder seg spesialistkunnskap hevder at TSH skal være over 10 og fT4 under 4.
Slikt er jo bare sprøyt, så vi kan ikke tro på det spesialistene sier heller - hvordan skal vi kunne skjene rett fra galt ?
Grenseverdiene er jo egentlig ikke der.
Det er jo menneskesatte kunstige grenser som man har brukt matematikkens statistiske regler for å sette, og er således løsrevet fra det biologiske.
Det menneskelige stoffskifte er en ganske konstant greie.
Men man må ikke forveksle stoffsikftet og den mengde stoffsikftehormoner som til en vær tid er i blodstrømmen. De som er der, er enten på lager eller på vei fra produsent til forbruker, og deltar således IKKE i stoffskiftet - når vi blir målt.
Altså : De stoffskiftehormoner som det er mulig å måle i blodet er ikke de som deltar i stoffskiftet. Man antar bare at de er på vei dit .......
Og for å holde stoffskiftet konstant under svært varierende forhold er stoffskiftemengden i blodet nødt til å variere med ganske store utslag.
Og det er noe ganske annet enn at stoffskiftet varierer.
Hormonene tømmes om morgenen.
Stoffsikftet er det eneste som jobber hele døgnet. Om natten resituere de systemet og bestemmer hvor mye hormon som skal pøses ut i systemet når det skakkjørte en gang våkner.
Og når det gjelder stoffskiftet har det to systemer for å klare oppgaven.
Stoffskiftehormonet er det frie T3 - og ikke noe annet. Dette får kroppen fra to kilder for å være sikker på å få nok.
1. En langsiktig jevn prosess som kalles de-jodinasen. Dette systemet tar litt (0.003%) av T4 lageret og bruker 2-3uker på å lage T3.
2. 20% av det kjertelen produserer er T3 som kroppen kan bruke med en gang. Det lages det for mye hele tiden, og overskuddet blir omdannet til det passive revT3. (-T3)
Det som skaper svingningene er kroppens varierte behov. Alder graviditet mat aktivitet hvile søvn takevirksomhet og alt det jeg har glemt da........jeg har jo hypothyreose jeg også.
Hva som påvirker svingninger er verre for meg å svare på.
Det er nok at systemet som forsyner stoffskiftet med hormoner jo henger etter og skal etterlevere varene. (det er jo der man måler, og dessinformerer oss med at det er stoffskiftet man måler)
Jeg er for min egen del helt sikker på at D-vitaminstatus også innvirker på behovet for stoffskiftehormoner, men har ikke sett noe særlig om dette på nett.
Det betyr at det feks. godt kan måles fT4=9 hos en person uten at det foreligger sykdom i systemet.
Det som ikke er normalt, er om situasjonen vedvarer - og det ser behandlermiljøet ut til å ha gjemt.
Og alt dette gjaldt jo et fungerende system !
Ikke så når vi erstatter alle kjertelens produkter med bare det aller viktigste, og atpåtil som oftest i form av en syntetisk hormonhermer for T4. Dette er tross alt bare 75% av kjertenes produksjon, og den direkte fT3 som finregulere det hele er man jo som thyroxinknasker amputert fra å få noen nytte av.
Og da er jo mulighetene tilstede for at det virkelig skal begynne å svinge.
Hei
For å gjøre en lang historie kort. Jeg har de siste 16 årene kjempet mot egen helse og helsevesen og fått beskjed om at alle prøver er normale. Du er bare deppa, sliten etc.
Jeg har hele tiden sagt at jeg føler det er noe jeg har for lite av og ment at stoffskifte må være feil. Men neida, du er innenfor normalen. Jeg har nå i år endelig fått tak i en lege som mener jeg har hatt rett hele tiden. Alle svar finnes ikke i reagensrør. Jeg har alltid hatt alle symtomer på lavt stoffskifte. Jeg har derfor endelig fått starte med medisiner. Dette har hjulpet på noen ting mens andre symtomer har forsterket seg. Jeg bruker 75µg pr dag av Levaxin siden oktober. Siste prøvesvar fra 9. desember er:
29 ferbruar 2008
TSH 1,3 ref: 0,20-4,0
FT4 10,9 ref: 9,0-22,0
FT3 3,8 2,3-5,7
8 august 2008
THS 1,2 ref: 0,20-4,0
FT4 12,5 ref: 9,0-22,0
FT4 4,5 2,3-5,7
9 desember 2008
TSH 0,59 - ref: 0,20-4,0
FT4 13,6 - ref: 9,0-22,0
FT3 3,6 - ref: 2,3-5,7
Før dette har stoffskifte prøvene gått mye opp og ned med årene. Jeg tester jevlig av antistoffer men denne kommer alltid tilbake <35. Jeg har lest at ca 10% av de som danner antistoffer mot kjertelen ikke vil fanges opp på blodprøve.
Jeg har den siste tiden opplevd å være trøttere, kaldere(fryser hele tide), tregere,mer tåkete, mer tungpustet etc enn før. Jeg opplever det som om jeg er mer hypo nå enn før. Jeg ser at min FT4 har steget noe mens FT3 har sunket. Jeg tolker dette som at siden jeg er medisinert vil kjertelen produsere mindre av FT4 og FT3 og at kroppen ikke klarer å omdanne FT4 til FT3, derfor en redusert FT3.
Jeg vil derfor øke dosen, ha T3 tillegg men ønsker da å bytte til Armour.
Noen sysnspunkter?
Persa
He he, klarer ikke å skrive subject riktig engang :lol: :lol: :lol:
Hei
Jeg har hatt sykdommen i 2, 5 år(tror jeg), og vet ikke så mye om prøveresultater ennå. Men du har en lav Ft4.
Skrivefeil er ganske vanlig her på forumet :o)
Nå er vi der at vi skal jo ikke "råde" noen til å gjøre forandringer medisinsk, men helt generelt har du lav fT4,som nevnt, og du bør ha en del å gå på i forhold til å øke "Levaxin"- dosen din. JEG ville gjort det først ,for å se om ikke det kan hjelpe. På den dosen du nå har, kan du ikke spørre legen din om å få øke med 25µg/dgl.?
Så kjenner du om en tre ukers tid om du blir noe bedre i kroppen. Og ja, symptomene dine tyder på at du får for lite medisin.....
Men du har ikke gått på medisin lenge(hvis du begynte i oktober).Det kan ta år før vi "kommer hjem" til rikrig dose.
Ja, så å si alle trenger ft4 og ft3 minst midtveis opp, gjerne to tredeler opp, og de andre hører vi aldri fra på forumene, så vi tror ikke de eksisterer.
Din ft4 er kjempelav fremdeles.
nora
Hei
Som tidligere nevnt går jeg på 75µg Levaxin pr dag. Har gjort dette siden begynnelsen av oktober. Noe er blitt bedre, noe værre. Etter siste time hos legen denne uken ville han at jeg skulle går over til Armour isteden for å ta tillegg av T3 til Levaxin'en. Har forstått det slik at 1 Grain inneholder 38µg T4 og 9µg T3 og at T3 er 4 ganger så potent som T4. Regnestykket blir da som følger:
Jeg starter med 1 Grain pr dag fordelt på 2 ganger pr dag. Dette tilsvarer 38µg + (9µg av T3 X 4) 36µg = 74µg pr dag.
Stemmer dette for å få en riktig overgang fra Levaxin med riktig oppstartsdose?
Etter dette kan jeg øke med 1/2 Grain (19µg T4 + 4,5µg T3) = )pr dag etter 3 uker. Dette vil gi samlet dose på 111µg pr dag.
PS: Det er blitt veldig stille på "nye" forumet. Da det er veldig lite og dårlig kunnskap om stoffskifte problemer der ute, håper jeg alle med kunnskap om denne sykdommen kommer tilbake.
Persa