Sv: Lavt stoffskifte. Ikke noe poeng å sette igang behandling?
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Moxa
Blodprøver 19/11 - 09/12 - 3/2 - 15/3
S-TSH 3.26 - 1.50 - 1.78 - 2.64 (0.30 - 4.50)
Hej Moxa tro2
Har du været fastende da blodprøverne blev udtaget (det skal man helst være, uanset at det officielt ikke kræves)? Og husker du hvad klokken (ca.) du var mødt op til udtagning af prøverne? Du kan finde svaret på, hvorfor jeg spørger her: TSH-variation over dagen.
Afhængig af tidspunktet for prøvetagning, er vi enten "hundesyge" eller "friske som en havørn". desp1
Prøvene mine har blitt tatt på formiddagen.. altså i 10-11 tiden hver gang.. Fastende har jeg kun vært en gang. Så neste gang skal jeg faste og møte opp når kontoret åpner!
Ikke det at jeg streber etter å få noen diagnose.. det er ikke det som er mitt mål.. mitt mål er å bli frisk. For min egen del. Det er jo som jeg sa til legen. Om det er det ene eller det andre spiller ingen rolle for meg, bare noen kan hjelpe meg så jeg slipper å gå rundt å ha det slik. Det er legen selv som sier det er stoffskiftet som gjør meg syk, og da syntes jeg ikke det er rart at man ønsker behandling..
Syntes legene behandler stoffskiftepasienter som forsøkskaniner jeg! (og kanskje det er det vi er... for alt jeg vet..)
Prøvebehandling.
Du har jo lavt stoffskifte Moxa - og det er helt klart at hvis du får stoffskiftehormoner som kroppen din kan bruke, så vil du bli bedre.
Men da finner du ikke ut hva som er årsaken.
Årsaken mener jeg kan være at TSH ikke reagerer med å bli skikkelig høy.
Det bør den gjøre når stoffskiftet er så lavt og forholdne ellers synes å ligge til rette.
Prøv å ta noen tester for å se om det kan være sentrale forhold som er årsaken.
Om det er årsaken, så er det ingen annen måte enn å spise Levaxin likevel.
Ja, de der ft4-tallene på rundt 12 er alt for lave.
poenget er at hos friske så kan tallene ta det dykk også gå opp igjen, for eksempel når man har influensa eller noe, og så går ft4 opp igjen til sitt vanlige leie. Og friske har ikke antistoffer som roter til diverse annet, slik at omvandlingen til ft3 skjer etter behov, og kjertelen sender ut mer ft4 etter behov.
Men hos dem som er syke, så gjør langvarig lav ft4 på 12 (det er ofte vi får slike meldinger) eller lavere at man er klinisk hypo med alle symptomene, tørr hud og kalde føtter og brain fog og mer eller mindre anemi.
Det lave b-12 kommer av autoimmun gastritt, som forresten legen ikke har testet for, men den henger sammen med hashimotosen og er en ganske vanlig følgesykdom.
Man har masse symptomer ved en b-12 på 220, fordi man trenger minst rundt 360 for å føle seg noenlunde okay, helst mye mer.
En farmaseut som forelsete for oss, sa at de ser store variasjoner på legers foreskrivning av b-12, noen skriver det aldri ut, noen masse.
Det står i medisisnk litteratur at man trenger minst 750µg b-12 om gangen for at det skal tas opp bra, det er den svære mengden som gjør at det kommer noe inni kroppen. Grunnen til at man trenger så mye er at man mangler intrinsic factor, som ble ødelagt av denne autoimmune gastritten som legen ikke har tenkt på. Ellers får man jo nok b-12 gjennom kosten, mulig at noen bakterier lager b-12 også men jeg husker ikke helt.
Derfor er det kanskje bedre å ta to tabletter trio-be om gangen, annenhver dag, enn å ta en om dagen?
Dyre er de også.
Mulig han ikke vil gi injeksjoner av b-12 fordi de er på blå resept og man må ha mangel før man kan få det, altså pernisiøs anemi, som innebærer at tungen må være rød og glinsende og smertefull, og man må ha sluttet å kunne gå. (det var en slik på det tyske stoffskifteforumet, og hennes lege tok det ikke alvorlig, hun kunne ikke gå på flere uker, og hennes far hadde dødd av samme sykdom, men ikke noe hjelp å få av legen, og hun kom akutt på sykehuset, men hadde fått en sprøyte allerede, og de tok prøver og sa at pga resulttene etter sprøyten så kunne ikke de lenger diagnostisere pernisiøs anemi. Salig rot.
Hvis man er i tyskland, så er b-12 injeksjonsvæske reseptrfritt på apoteket.
Og det er helt unødvendig å gi de sprøytene med den lange sprøyten i baken, for den metoden er kun for livstruende pernisiøs anemi, for at det skal virke kjappest mulig, for pasienten kan dø. Men for oss uten rød tunge og som fremdeles kan gå, da rekker det med kort kanyle og injeksjon i mageskinnet....de gjør bare slik de alltid har gjort og tenker ikke over det. Man kan altså sette b-12 selv.
bare en liten digresjon over b-12 sånn på kvenden.
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
n`Finn
Prøvebehandling.
Du har jo lavt stoffskifte Moxa - og det er helt klart at hvis du får stoffskiftehormoner som kroppen din kan bruke, så vil du bli bedre.
Men da finner du ikke ut hva som er årsaken.
Årsaken mener jeg kan være at TSH ikke reagerer med å bli skikkelig høy.
Det bør den gjøre når stoffskiftet er så lavt og forholdne ellers synes å ligge til rette.
Prøv å ta noen tester for å se om det kan være sentrale forhold som er årsaken.
Om det er årsaken, så er det ingen annen måte enn å spise Levaxin likevel.
Mulig jeg er litt tåkete nå, men jeg forsto ikke helt. Jeg har tatt prøver hver 6 uke nå i snart 6 måneder. Pluss at legen også har jevnlige stoffskifteprøver 9 år tilbake i tid. Den har alltid vært lav og svingende. Og i forbindelse med svangerskap har også verdiene kommet over referanseverdiene, noe som også er normalt. Jeg har hatt lavt stoffskifte siden jeg fødte mitt første barn. Og likeså med lave verdier av jern og B12. Har gått på triobe og jern i mange år uten resultater.
Jeg har mange symptomer på hypo og jeg føler at det bare baller seg på og blir verre og verre, selv om blodprøvene er relativt stabile. Jeg har testet ut omlegging av kosthold osv.. men heller ikke her har det gitt noe resultater.
Og til Nora..
Ja det er helt klart at leger og pasienter ville vært tjent med føre var prinsippet. Men dessverre virker det som at gammel vane er vond å vende..
Er nesten så man er fristet til å oppsøke svartemarkedet.. Men det er liksom ikke veien å gå det heller vedikke1
Basert på antistoffprøvene er kjertelen iorden.
Hvis man kan forutsette at kjertelen er iorden, og feilen jo er at den ikke produserer nok - mener jeg at TSH, som tross at den er 3 likevel kan være for lav til å få til en doseøkning.
Bare : stoffskiftet skal svinge. Det er slik det skal være.
Det det absolutt ikke skal være er stavilt og lavt. Det er patologisk.
Du har alltid vært lav sier du ?
Så sier legen : (gjetter : sånn er det bare hos deg - du er lav og sånn er det bare. Symptomene dine er kansje forenlige med lavt stoffskifte, men kan jo være noe annet.....)
Det var et grovt tips jeg ikke håper stemmer......
Klart det kan være ernæringsmessige elelr andre forhold, men du har jo søkt å gjøre noe med noen av dem.
En ting - jern danner uløslige forbindelser med thyroxin - ta dem til middagen..
Jeg hadde helt fint stoffskifte før jeg fødte min første sønn. Så det har vært slik mer eller mindre siden den gang.. Og jeg har også følt meg syk og dårlig siden da..
ja, da blir jo hormonprodusentene utsatt for store endringer i produksjonen, men også i styringsorganene - først økning, så gjennom en svært passiv periode før det skal normaliseres.
Man vet ikke sikkert om dette er årsaken til at mange får problemer i denne perioden, men det forklares ofte slik.
Jeg håper man tar hensyns til situasjonen din idag. Tar symptomene dine på alvor og slutter å ri disse kjepphestene.
Da er jeg under behandling endelig! Jeg ble reddet av gynekologen faktisk. Som også sa i fra til legen at mine problemer i underetasjen også alene skyldes lavt stoffskifte. Ble innkalt til ny time hos min fastlege to dager etter, og da tror jeg han så litt ekstra igjennom journalen min. Jeg har nå fått 50mg levaxin. Han skulle først skrive ut 25mg, men så leste han litt i papirene mine og syntes jeg burde ta 50mg i og med at jeg var såpass dårlig. Så legen min tok endelig til fornuft.. men det måtte en "kollega" til for å sette han på plass.. I papirene jeg fikk med meg står det at jeg har sekundær hypotyreose
Så nå er jeg på dag 2 i behandlingen, og jeg merker jo ikke så mye enda. Men mannen min sier jeg prater mer og smiler mer enn vanlig :o)xx9
Det var jo bra da Moxa !
Og min kjepphest har fått sitt for :)
Det nytter ikke bare å tolke de biometriske verdiene i blodprøvene.
Man må faktisk lytte til pasienten, og undersøke andre ting en bare mengdeprøver av stoffskiftehormoner.
Hvis problemet er primært, er det kjertlen som ikke funker.
Sekundær må vel bety at det er styringen av denne som har problemet.
Altså at feilen ligger i produksjonen av TSH.
Det må jo være en lettelse for deg Moxa - flott at det endelig er noe på gli :)
Så tar det jo litt tid da, men det har du jo lest masse om.
Jeg vet jo ikke så mye om behandling av slike tilfeller, de er sjeldne (sies det)
Fint om du kan skrive litt når du føler for det da.