Sv: Fikk diagnosen Hashimotos for en tid tilbake
Hei Ruth!
Koselig at du har tenkt på meg da hjertflag1
Har ikke vært så mye her fordi min PC har vært ødelagt i langetider nå... venter på å få råd til å kjøpe ny.
Hjerte mitt har de faktiskt ikke sjekket, det skal jeg ta opp meg legen min. Har jo slitt med hjertebank i flere år nå. Og til tider har jeg hatt høyt blodtrykk.
Vet ikke om jeg er med i prosjektet eller bare er pasient de, det sa hun ikke noe om. Men fik i hvertfall tatt mass prøver som jeg nok ikke hadde fått tatt noe annet sted, det er bra.
Stor klem til deg Ruth!! kys1
Har fått resten av prøvesvarene fra Aker, tror det meste var bra.
De målte kortisol i blodet - det viste 171 (fastende på morgenen) , noen som vet hva det kan tyde på?
Er det bra?
Noe som jeg synes er litt rart i mitt tilfelle er at foruten vektoppgang, konsentrasjonsvansker og "treghet i kroppen" så har jeg hele tiden hatt mest symptomer som ligner på å ha for høyt stoffskifte!
Mine største problemer fortsatt handler om følelse av høyt tempo i kroppen, hjertebank, høypuls, klarer ikke å slappe av/roe ned, stresset og i perioder hyperaktiv.
I følge legen min dreier alt dette seg om at jeg ikke har fått noen stabilitet i stoffskiftet mitt enda siden det fyker opp og ned med store forskjeller.
Hva tror dere?
Hei Carro - og takk for sist :)
Blodkolesterol skal jo være høyt om morgenen da - liksom for å jage deg igang til dagens dont. Så skal det falle omtrent til halvparten om kvelden.
Og du har jo mindre enn jeg hadde og du da, så det må bare være alt for lavt !
Så er den målingen de gjør i blodet en totalmåing - den måle rogså proteinbundet kortisol (altså både det som er på lager og det som er fritt)
Spyttprøver gir mer presise svar enn blodmålinger.
Da måles fritt kortisol, og man kan gjøre det hjemme en dag og sende det inn.
Hva symptomene dine kommer av er sikkert vanskelig å finne ut. Det må jo sammenholdes med andre målinger og med medisin du tar og sånn.
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
n`Finn
Hei Carro - og takk for sist :)
Blodkolesterol skal jo være høyt om morgenen da - liksom for å jage deg igang til dagens dont. Så skal det falle omtrent til halvparten om kvelden.
Og du har jo mindre enn jeg hadde og du da, så det må bare være alt for lavt !
Så er den målingen de gjør i blodet en totalmåing - den måle rogså proteinbundet kortisol (altså både det som er på lager og det som er fritt)
Spyttprøver gir mer presise svar enn blodmålinger.
Da måles fritt kortisol, og man kan gjøre det hjemme en dag og sende det inn.
Hva symptomene dine kommer av er sikkert vanskelig å finne ut. Det må jo sammenholdes med andre målinger og med medisin du tar og sånn.
Tusen takk for svar Finn!
Var det jeg mistenkte også - at det er noe feil med kortisolnivået.
Og at 171 virket lavt. Tyder dette på binyretretthet?
Det kunne jo i såfall forklare endel av symptomene mine.
Er det ikke rart at de på Aker ikke engang kommenterte denne verdien?
Eller ville utrede videre...
Caroline
Jo - det er underlig !
Men de var forsåvidt negative til videre undersøkelser av meg også.
Jeg hadde nok kortisol i døgnurin (det er fritt kortisol)
Men blodkortisolet på morgen og kveldsmåling var omvendt av hva det skulle være - på to målinger med noen mnd. mellom.
Og det var ikke særlig variasjon mellom dem. Jeg husker at de var sånn mellom 200 og 250.
Men jeg ble tilbudt en Synacten-test.
Der sprøyter de inn binyrenes styringshormon (ACTH) og måler hvor mye kortisolet stiger etterpå.
Og de var fornøyd med den testen, så jeg ble ikke behandlet.
Men noe rart var det.
I dag hadde det vært bedre med en salivatest - spør om å få det ?
Kjære Carro!
Den indre uroen og hyperaktive følelsen er helt normal, nå begynte jeg vel på svaret før jeg tenkte helt for jeg har både lavt stoffskifte og binyretretthet,
hvem av dem nøyaktig som har disse kjennetegnene kan du sjekke på møteplassen eller forsiden, men det er en del av det, tror det er binyrene,
Da kan du samtidig sjekke søvnmønsteret ditt,
indre uro, periodevis aktivitet, pes etter å skulle ha gjort noe,harahjerte etc alt henger i hop å følger med.
Jeg hadde håpet å få gått ned noen kilo men har ikke fått til det,
nå syntes jeg mye er tungt også fordi jeg er tung og ubevegelig.
Les masse!
Har kontaktet Aker nå og det var visst ikke noe i veien med binyrene mine:shock: Basert på den ene blodprøven i hvertfall... og ikke fikk jeg noe tilbud om noen videre prøver heller:
"jeg så at prøvene var tatt kl 11.45. Grensen kl 8 er 150. ev. kan du ta en morgen kortisol kl 8. Men jeg tror at dette er i orden hos deg."
og siden jeg igjen blir rådet av legen min at jeg "MÅ" begynne på statiner (kolesterolet var på 5,9) - med dosen 80 mg om dagen som jeg synes er helt sinnsykt - så spurte jeg endokrinologen om dette også og fikk svaret:
"Familiær hyperkolesterolemi skal beandles" - jeg har da aldri hørt noe om at jeg skulle ha denne sykdommen - dessuten er den arvelig og ingen i familien min har stoffskifte sykdom eller høyt kolesterol.
Også fikk jeg beskjed om at lavt kolesterol er gunstig for stoffskiftet.
Så ingen videre oppklaring av noenting egentlig...
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Carro
Har kontaktet Aker nå og det var visst ikke noe i veien med binyrene mine :shock: Basert på den ene blodprøven i hvertfall... og ikke fikk jeg noe tilbud om noen videre prøver heller:
"jeg så at prøvene var tatt kl 11.45. Grensen kl 8 er 150. ev. kan du ta en morgen kortisol kl 8. Men jeg tror at dette er i orden hos deg."
Om jeg fatter, at man bliver ved med at håbe og have forventninger til lægernes kompetance? Noget som vi så mange er til at bevidne - kan ligge på et meget lille sted. Hvis man nærer håb om en ligeværdig dialog med en læge, må man indse, at intet af det du/vi foreslår bliver respekteret.
Du/vi må ikke foreslå noget, da det i bekræftende fald vil blive ydmygende for en lille læge at skulle indse eller tilkendegive. Fordi dette er hendes/hans job at komme først med det rette forsøg på at afklare patientens rette tilstand. Når du så kommer frejdigt forbi og siger, at du gerne vil have dine binyrer kontrolleret fordi der er noget som tyder på at binyrebarken er slidt - ja, så vil lægerne satse ALT på at bevise at du har uret. Også selv om dette betyder, at de direkte lyver eller blot ikke gør sig umage nok.
Jeg er meget forundret over, så mange bl.a. på dette forum, fortsat tror på, at lægens ved bedst og henvender sig for at få binyrerne undersøgt ved en blodprøve, selv om de burde i virkeligheden bare gå hjem, fordi dette er den mest unyttige blodprøve (til formålet) som findes, idet den slet ikke tegner det rette billede af kroppens cortisol eller binyrernes funktion, ud over at de ikke er helt døde.
Så hellere blive hjemme og købe egne cortisol-prøver ude i verden, fordi så kan man i det mindste selv vide hvordan det står til, og forsøge at redde sig på andre måder.
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Carro
Og siden jeg igjen blir rådet av legen min at jeg "MÅ" begynne på statiner (kolesterolet var på 5,9) - med dosen 80 mg om dagen som jeg synes er helt sinnsykt - så spurte jeg endokrinologen om dette også og fikk svaret:
"Familiær hyperkolesterolemi skal beandles" - jeg har da aldri hørt noe om at jeg skulle ha denne sykdommen - dessuten er den arvelig og ingen i familien min har stoffskifte eller høyt kolesterol.
Næ.. hun har sikkert læst i en forkert patientjournal, eller ikke har læst din journal opmærksomt nok. Hvorfor fanden skulle hun også det? Du er jo bare en patient. (Sorry, men jeg bliver altså nogen gange så pist!)
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Carro
Også fikk jeg beskjed om at lavt kolesterol er gunstig for stoffskiftet. Så ingen videre oppklaring av noenting egentlig...
Jo, lavt kolesterol er netop gunstigt for stofskiftet, for så betyder det, at man er blevet helbredt for lavt stofskifte, hvis kolesterolet falder "af sig selv". Det er den anden vej rundt: helbred eller forbedr det lave stofskifte og kolesterolet vil falde af sig selv.
Det høje kolesterol er kroppens reaktion på det lave stofskifte, idet kroppen "hamstrer" kolesterol til "fremstilling" af de hormoner kroppen er i underskud med. At slå ensidigt ned på kolesterolet, uden at det lave stofskifte er i bedring - vil tvinge kroppen til forsøge at deponere endnu mere kolesterol end før, fordi hormonbehov fortsat består. Ikke kun i forbindelse med thyroid-hormoner, men i forbindelse med alle andre hormoner, som skal kompensere for de mangler i kroppens funktioner, som thyroid-hormonerne er for lidt til at klare. At bryde ind og nedbryde denne (selvopholdelses) mekanisme med statinerne vil føre til, at på et eller andet tidspunkt vil kroppen bryde sammen. Det bliver en skrue uden ende.
Hold da helt op, hvor rask er jeg dog blevet siden jeg smed alle læger på porten og hvor heldig er jeg nu, at jeg ikke længere behøver regne med noget, de ikke kan levere alligevel! desp2
Hvad vil du så gøre, Carro? kram1
Ikke noe mere jobb for meg..
Siden desember 2008 har jeg jobbet som vikar - før dette hadde jeg en jobb som jeg sa opp etter å ha vært sykemeldt i 1 år for "stressrelatert depresjon og utbrendthet" som viste seg å være hypotyreose... men når jeg fikk vite at det var det som var grunnen hadde jeg allerede sagt opp så det var ingen vei tilbake.
Uansett, har trivds veldig godt her jeg jobber nå og har virkelig måttet anstrenge og overanstrenge meg for å klare å jobbe 100%, håpet at innsatsen min skulle belønnes med fast jobb men nå ser det pluselig dålig ut.
Vikarbyrået mitt ringte igår og sa at jeg skulle forberede meg på å være uten jobb fra 1/2. :cry: help1
Må si jeg er veldig skuffet.. og gruer meg over å starte hele prosessen med jobbsøking, nye kollegaer, nye rutiner og oppgaver etc. alt dette er så slitsomt og vanskelig synes jeg når man er litt treig pga. stoffskiftet.
Sover dålig for tiden også, det gjør ikke saken noe bedre.
Må vel bare prøve å tenke positivt og håpe at jeg finner noe jeg trives med snart, har i hvertfall skjerpet meg litt og søkt 8 jobber denne uken allerede!
Sv: Ikke noe mere jobb for meg..
Vet hva du mener, er veldig stress. Men dessverre er det den utviklingen som skjer i arbeidslivet for tiden. Hypothereose eller ikke, det har blitt nesten umulig å få fast jobb nå, og det store problemet med å måtte være vikar hele tiden med stadig fornying av oppdraget er at man aldri kan lene seg tilbake og slappe av men må yte 120 % hele tiden for å være sikker på at vikariatet blir fornyet. Helt utrolig at dette ikke er tatt opp i debatten om sykelønnsordning og alt det der, selv friske mennesker blir jo syke av å holde på sånn i årevis.
Nå har jeg jobb igjen, men ikke fast. Selgerjobb der jeg må yte veldig mye hele tiden. Så jeg vet hva du går igjennom. Mest frustrerende er at siden jeg må betale medisiner selv (Armour og div kosttilskudd) og spise ren allergivennlig mat som er mye dyrere enn vanlig mat så blir det vanskelig å klare seg økonomisk når jeg aldri vet om jeg har inntekt de nærmeste månedene. Kan ikke betale tilbake lån eller f eks ta opp lån og kjøpe bolig når jeg aldri har fast inntekt og ikke har noen mulighet til å få stabil økonomi. Føler jeg lever veldig fra hånd til munn. Argh. desp1
Sympati til deg, håper vi begge finner oss gode, faste jobber i løpet av 2010