Ja, Nora, jeg har hørt i mange år at man kan ha Cøliaki selv om det ikke slår ut på blodprøvene.
Så jeg vet jammen ikke hva jeg har...
Men det å gå over på glutenfri-kost, det har jeg hørt kan fremkalle Cøliaki, hvis du så begynner å spise mel igjen, så jeg orker ikke det heller - spesielt ikke siden det med matlaging er så tungt for meg.
Til nyttår tenker jeg at jeg ber om utskrift av journalen, så kan jeg se hvilke prøver som er blitt tatt og ikke.
I mellomtiden vet jeg ikke om jeg skal be om å få snakke med den mage-tarm-spesialisten igjen og høre hva han mener. Han kan jo ha mye å si som ikke blir sagt i få linjer til legen.
Og jeg føler meg så absolutt som en hypokonder når de ikke finner noe. Men nå viste det seg jo at halsbrannen har en forklaring (og tablettene jeg fikk mot det hjelper faktisk en del). Hvorfor skulle jeg være mer hypokonderisk den ene veien enn den andre? Og betennelsestilstand i tarmen er jo funnet.
Og som dere har vært inne på tidligere, kanskje man blir bedre i tarmen hvis man får det rette/unngår det dårligere. Kanskje jeg i lengden ikke tåler det jeg trodde jeg tålte? I kveld har jeg spist sjokolade for første gang på flere måneder - jeg ble uvel, og det pleier jeg ikke bli. Kanskje det er slik man merker det? Hvis du unngår noe, og så innfører det?
Ja, IBS - husker ikke, men vet at det ble lagt link til det. Og IBD - var vel sånn en diffus greie. Og du sier ikke enten-eller, men kanskje flere tilstander. Ja, det kan jo forklare at det oppfører seg så "rotete". Ikke sånn at jeg alltid reagerer på samme viset på samme type mat. Husker en liten periode hvor jeg faktisk tålte litt grønnsaker uten at det ble månelyst her, tror jeg glemte å si det her inne. Og jeg tror det var nå i høst, kanskje etter at magen var over det verste som skjedde etter oppstart på Armour.
Det er jo latterlig det du forteller med totteatrofi. Enten frisk eller så kjeeeempesyk - som om det ikke skulle finnes noen grensetilfeller og innledning og progresjon av en lidelse, altså alle slags faser.
Er det vrient å få testet de ulike antistoffene du nevner + evt flere?