Det kommer an på typen ME ser det ut til. Om jeg ikke tar feil er det 2 forskjellige sykdommer slått sammen til 1.
Printable View
Det kommer an på typen ME ser det ut til. Om jeg ikke tar feil er det 2 forskjellige sykdommer slått sammen til 1.
Hm.... Det kan vel være mange "typer" ME....
Om ME = lavt stoffskfte med normale blodprøvesvar?
ME = fibromyalgi?
Fibromyalgi = lavt stoffskifte?
ME = sliten binyrebark?
Jeg tror ikke noe av dette er så enkelt. Jeg tror Ja til noen av spørsmålene i visse tilfeller, nei i andre. Hver situasjon er unik.
ME er vel blitt en samlediagnose for mange ting de ikke finner ut av. Samme som fibromyalgi. Dette synes jeg er litt skummelt, for da blir kanskje ikke andre ting som er galt med et menneske avdekket.
I tillegg til ME, så er der også CFS. Der er ulike kriterier som diagnosen kan stilles utfra - her er noen punkter like, andre ikke.
Man har tilfeller med epidemiske utbrudd av ME. Man har tilfeller med store konsentrasjoner i enkelte familier. Man har tilfeller pga vaksine mot hjernehinnebetennelse, kanskje andre vaksiner. Og hva_heter_det_nå - husker ikke - det viruset som kan gjøre deg helt utkjørt og kan gi leverbetennelse ved overbelastning under sykdomsforløp.
Uansett, ME er ikke så liketil å forstå, heller ikke alle tilfeller av lavt stoffskifte, eller fibromyalgi eller kanskje slitne binyrer. Men --- jeg tror vel at ME og ofte fibromyalgi kommer pga noe annet. Så da er det vel egentlig dette "noe annet" som må diagnostiseres og behandles.
Tor - hvordan kan man få greie på om man har ukontrollert stress-adrenalin utsondring?
Mener at de operere med CFS - cronic fatuige syndrom. Det mener de er en psykologisk diagnose. mens ME er nevrologisk. i norge har de smeltet sammen begge til navnet CFS/ME. Derfor jeg skrev 2 forskjellige. Det er mye uenighet om temaet rundt om kring!
Ellers er jeg enig med deg i at det nok er flere varianter enn 2. Men det er det vel kun fremtiden som kan avgjøre. ;)
Kyssesyke viruset er det det du tenker på: EpsteinBarr tror jeg det heter.
Ukontrolert stress adrenalin utsondring finner man ut ved hjelp av å se på symptomene sine. Lurer på om kortisol ett eller annet kan også gi en indikator.
Uansett, dersom du er plaget av hjertebank, anspenthet, unormalt mye stress og angst/nerver, så anbefaler jeg å be om betablokkere. Det har hjelpt meg enormt mye. Er egentlig en hjertestabilisator,men blir også brukt mot slike tilstander. Soldater med Post Traumatisk Stress Syndrom har hatt fantastisk virkning av betablokkere i USA,
Mulig jeg spør dumt nå, men hva med betablokkere ved anspenthet og stress vedr innsovingsproblemer? Interessant det du skriver!Sitat:
Opprinnelig skrevet av Tor
OK - dykken ;)
Anne Ma - de to ja. Psykologisk diagnose - CFS? Det tror jeg ikke de i ytlandet mener - det lille jeg har orket å lese av det jeg har kommet over. Men de i Norge, tror du at de mener de to er samme, altså CFS og ME? Det er jeg ikke så sikker på, men det er kanskje ikke det du mener.
Jepp, kyssesyken - den jeg lette etter - i tomrommet :shock:
Tor - jeg hadde nok slike tilstander før jeg ble uføretrygdet ja. Og etter snakk om stive binyrer, som jeg ikke helt forstår alt ved - så har jeg lurt på om jeg har hatt slitne binyrer til dels fra jeg var liten, men at det utviklet seg til stive binyrer. Ikke så godt å si. Har hatt visse hypo-symptomer også fra liten. Kanskje ME ved vaksine som barn? Eller ved infeksjon?
Når jeg gjør noe fysisk, så må jeg manne meg sånn opp at jeg blir helt skjelven - ja, også når jeg trener. Indre skjelving, også i muskulaturen. Og så blir jeg veldig grinete. Tror nesten hver minste ting koster meg enormt av krefter. Kanskje det er andrenalin og/eller kortison som da pumpes noe veldig fordi jeg ikke fungerer som normalt? Og det er jo ikke mye jeg orker. Har forsøkt å få malt huset litt her i høst siden sommeren var temmelig våt. Hvis jeg maler 3-4 timer en dag, så blir jeg fullstendig utslått de neste to dagene. (Og så blir jeg mer og mer sliten etterhvert som jeg maler og musklene stivere og stivere - klarer nesten ikke kontrollere armene til sist - eller rette ryggen - eller noe som helst egentlig.)
Betablokker ville jeg nok vite mye om før jeg turde å be om, spesielt siden hjertet mitt slår langsomt og noen ganger veldig tungt. Men det kan godt være det hadde vært bra, ikke det jeg mener, bare at man må forsøke å vite litt om hva man gjør ;)
Er ingen ekspert her, men vet at enkelte betablokkere kan gi søvnforstyrrelser. Har selv tatt dette i mange år, og husker da jeg sto på en større dose enn nå, at jeg fikk innsovningsproblemer.
Vet ikke om du husker at det kom et skriv som ME foreningen var så uenige i? Det var pga dette her. Den blir inderlig forbannet når man blander inn CFS. Og det er faktisk sykehus i Norge som nekter å gi diagnosen siden de ikke finner så og så av fysologiske biviser. Leste om det for ikke lenge siden faktisk.Sitat:
Anne Ma - de to ja. Psykologisk diagnose - CFS? Det tror jeg ikke de i ytlandet mener - det lille jeg har orket å lese av det jeg har kommet over. Men de i Norge, tror du at de mener de to er samme, altså CFS og ME? Det er jeg ikke så sikker på, men det er kanskje ikke det du mener.
Auuuuu.... :cry: Stina det høres ekstremt ille ut det der med mailngen. Skulle ønske jeg hadde mulighet til å hjelpe til! Håper det blir bedre snart snille, snille du!!Sitat:
Har forsøkt å få malt huset litt her i høst siden sommeren var temmelig våt. Hvis jeg maler 3-4 timer en dag, så blir jeg fullstendig utslått de neste to dagene. (Og så blir jeg mer og mer sliten etterhvert som jeg maler og musklene stivere og stivere - klarer nesten ikke kontrollere armene til sist - eller rette ryggen - eller noe som helst egentlig.)
Jo, husker at Norges ME-forening ikke ville vedkjenne seg den forskningsrapporten, eller hva det var. Ville ikke legge link til den fra sidene heller kanskje? Men jeg orket aldri å lese den og dermed sette meg inn i dette.
Det er jo ikke lenge siden at det kun var Harald Nyland som kunne gi en "godkjent" diagnose av ME - dvs en diagnose som Rikstrygdeverket godtok. Ikke engang Paul Kavli godtok de, han er lege, evt spesialist i noe han også, og har ME - men han er vel ikke nevrolog, er det det Harald Nyland er? Så de kommer vel til å være uenige lenge før de vet hva som skal til for å gi en diagnose. Bare se så mye forskjeller det er på hvordan leger og spesialister behandler folk med lavt stoffskifte. ME er sikkert ikke mindre komplisert enn dette.
Ja, hjelpe meg og male du! Snille, snille vennen - du som skjelver før du får fingrene i en malerkost ei gang. Tror du ikke det blir seende ille nok ut med min risting? Stakkars engelen min, for et hjerte. Neida, jeg er bare for syk til å holde noe hus, så problemet ligger jo der - men ikke klarer jeg å gjennomføre noen flytting heller. Så jeg er litt fanget, kan man si. Men pytt, pytt, så lenge man har tak over hodet - og lever i håpet om bedre tider. Ikke sant, Vennligheten selv? ;)
Ja det ME greiene er nok verre enn for oss til og med.
krysser fingeren for at det blir bedre for oss alle fremover! Man kan ikke unngå presset fra noen av gruppene tror jeg da :)
Spørs om ikke vinduene dine hadde fått hakkete malestreker ja :lol: Det hadde garantert blitt en tragedie :lol: :lol: