-
Aldri min mening å svartmale medisiner som 80% ?? av oss får et nytt liv med.
Hvis jeg svartmaler, så er det behandlingsregimet, som kun helbreder disse 80% - og blåser i hvordan de 20% har det fordi de vil ri kjepphester !
Særlig de som gjør det fordi hakkeordnen innen legehierarkiet "krever" det.
Det hindrer oss i å få flere medisiner å velge i, og det er ikke bra for oss.
I hvilken annen sykdomsgruppe kjemper man med nebb og urene klør for at pasientene bare skal ha en type medisin ?
-
hei
Migrene har jeg fått beskjed om at det ikke er.... hodepine i form av trykk vil jeg si.... trykk i panna og smerte som kommer og går midt i hode og bak i hodet i tillegg.
Ang må vente lenge på å bli frisk... jeg begynte i ny jobb i år... har nå vært sykemeldt 7 mnd der... snart så må jeg over på atføring, noe jeg synes er helt forferdelig å tenke på i en alder av 26
Skal dog i MR om ikke så lenge, får håpe den ikke finner noe kreft eller svulst
-
Kan ikke noen få en allergisk, eller annen slags, reaksjon på thyroxin, evt noen av hjelpestoffene? Finnes det ikke alternativ til Levaxin i Norge? Finnes i utlandet? Noe i flytende form? Noe for noen med noen form for intoleranse? Kan leger bestille det til norske pasienter? gutt_81 reagerer jo hver gang han tar en dose....
Maxalt er en migrenemedisin som kanskje kan hjelpe hvis man har migrene. Men man kan maks ta to tabletter om dagen, og det skal være med minst to timers mellomrom. I tillegg til dette, skal man ikke ta medisinen mer enn 8 ganger/8 dager i måneden - så med den veldige og hyppige hodepinen du har, virker ikke dette å være et reelt alternativ, men du kan da ved å prøve Maxalt eller en annen migrenemedisin, få indikasjoner på om det er migrene eller ikke.
Hodepine er jo ofte relatert til blodgjennomstrøming og/eller hormoner... Er blodtrykket ditt OK?
Synsproblemer kan ofte være relatert til slitne binyrer, mener nå jeg. Mange med ME har det også, og de har ofte slitne binyrer/er fullstendig "utslitte"/utmattet. Man kan få slitne binyrer av et for dårlig behandlet stoffskifte og/eller andre ting som belaster kroppen over tid.
Hvilken forklaring har Oftebro på hodepinen din da?
Kan du få målt blodtrykket først liggende, så stående. Hvis det synker, kan det være enda en indikasjon på slitne binyrer.
Du kan evt smøre deg litt med hydrokortisonkrem/salve som du får kjøpt reseptfritt på apoteket. Det skal stimulere binyrene. Forsøk kanskje å smøre når du tar thyroxinet. Hvis det hjelper på hodepinen, vel.... ? Du kan også forsøke magnesium. Men ellers synes jeg oppriktig talt det er litt skummelt at du reagerer så kraftig på thyroxinet. Kan du ha økt dose for hurtig? Be om forklaring!
Når det gjelder Armour, så stemmer nok kanskje det Oftebro sa at kvaliteten kan variere. Jeg leste et sted at noen ganger kunne hele partiene (men de er vel ikke så store), være uten virkning. Det skjedde sjeldent, men de hadde måtte tilbakekalle noen da av og til (vet ikke hvor utbredt dette er). Kan du spørre Oftebro hvilke bivirkninger det er han snakker om?
n'Finn - legen min sa at han aldri hadde hørt om Armour - det tror jeg faktisk på, for han var ikke imot at jeg fikk prøve det, hadde bare ikke hørt om det...
-
Bare litt utenom :
Sverige har tillatt dobbelt så mange stoffskiftehormoner som Norge - de har hele 2 stykker å velge mellom. Begge er syntetiske.
I Tyskland har de en kombinasjonstablett av syntetisk T4+T3.
Du får ikke kombinasjonstabletter på blå resept i Norge.
Dette kunne vært at fint tilbud og hvis den atpåtil kom i en "slowrelease" versjon hadde dette vært perfekt - - - for noen.
Og noen ville blitt glad.......
Og Stina - det er ikke så lenge siden at jeg leste på FDA sine sider at det aldri hadde vært noe feil med Armour, så jeg vil trekke ditt utsagn i sterk tvil. Det stemmer heller ikke med mine erfaringer - hver eneste tablett har vært perfekt siden mai 2004 iallfall.
Men dette brukes av medisinmaffiaen i kampanjen mot produktet - og det er reinspikka løgn.
Det er heller ikke slik at binyrene blir stimulert av å smøre på kortisonkrem. Det er litt feil ordvalg så viss jeg får rette litt på deg å si at kortisonen du smører kommer i tillegg til det binyrene produserer. Hvis disse ikke klarer å produsere nok vil de i beste fall hvile litt - og kanskje komme seg igjen.
Om de produserer nok gjør du bare vondt verre hvis du smører........
-
binyrer
Takk for svar alle sammen.
Jeg skal gå til legen nå å be om å få tatt blodprøver av binyrene mine. Så kan jeg gi dere resultatet her så kan dere kommentere om det er rett eller ikke. :lol:
oftebro sa jeg hadde lavt men normalt blodtrykk. Blodtrykket til begge foreldrene mine er lavt.
Og et spm til:
Oftebro har gitt meg beskjed om å holde meg unna frukt og melk. Dette fordi det er frukt og melkesukker i det. Grunnen skal være å holde blodsukkeret stabilt. (jeg var like dårlig som nå når jeg tok frukt daglig).
I tillegg rører jeg ikke sukker overhode... nærmeste er svisker på grøten... men som sagt akkurat det samme som når jeg spiste mye sukker....
-
n'Finn
JAVISST skal du rette på meg, villfarelsen skal ikke stå uimotsagt!
At binyrene blir stimulert, har jeg lært av "dere", så æddabædda! Men om de så istedenfor får hvile, slik at de selv blir sterke nok til å stå på egne ben senere - vel, kanskje det resultatet blir det samme i mitt hode? Og kanskje ikke? For den måten du nå beskriver det, kan kanskje kaste litt mer lys over det med stive binyrer, men hjernen min klarer ikke å koble/forstå omfanget... (Hmm... om noen dager skal jeg kanskje fortelle om noe som kan være relatert til dette i "min" tråd....)
Jeg mener at det jeg leste om "upotent" Armour var på en "Armour-vennlig" siden, men jeg PÃ…STÃ…R det ikke, men jeg skal komme med link og sitat når og hvis jeg kommer over det igjen, og når og hvis jeg husker det.
Kan man få kjøpe de svenske produktene da, som et forsøk for gutt_81 f.eks.?
Ja, gutt_81, du må fortelle hvordan det går videre.
Hm... er så forvirret nå, men er det ikke mange med lavt stoffskifte, binyreproblemer, ME som har lavt blodtrykk? At dine foreldre har det, utelukker ikke noe som helst, da veldig mye ligger i genene/er arvelig disponibelt.
Stabilt blodsukker er nok kjempebra, men det er i grunnen frukt også. De kloke hodene får svare ;)
-
Frukt bør du så absolutt ikkje kutte ut!
Mesteparten av den maten vi et gir netto - syre i kroppen/nyrene, og frukt+grønsaker er det einaste som gir netto - base... det er utruleg viktig for korleis fordøyelsen osv osv fungerar....
Kutt heller ut andre ting som du veit er skadeleg, som salt, sukker, kaffi, junk osv...
Og armour - ja det er naturleg. Kvifor skulle det vere skadeleg?? Kroppen vår er genetisk tilpassa til å ete armour.
-
http://google2.fda.gov/search?client=FD ... 10&sa.y=10
dette er en link til over 400 steder hvor ordet Armour forekommer i FDA sine papirer. Her har jeg lest MYE - og jeg kan ikke bekrefte det du linker til Stina.
Jeg har også prøvd å søke på Armour + negativer uten resultat.
Elles har Engelsk Wickipeda en redegjørelse her : http://en.wikipedia.org/wiki/Desiccated_thyroid_extract
Det er riktig som DCS skriver at det er naturlig for oss å bruke hormoner fra dyr. Hormoner er i prinsippet ikke arts-spesifikke og vi kan feks bruke både fra ku og sau. Disse dyreartene har imidlertid sykdommer (zoonoser) som også smitter mennesker. Det har man ikke funnet hos gris enda.
Dessuten fjernes jo vevet i produksjonsprosessen og man produserer ikke tabletter av batchen før denne har et forhold mellom T4 og T3 på 4,22. Prosessen er beskrevet på siten dems og oser trygghet.
Husk dette er USA hvor en produset kan bli saksøkt for å servere for varm kaffe !
Svertekampanjen som syntetindustrien driver mot produsenter av biologisk opphav drives med argumenter som ikke holder, og legene kaster seg blindt på den. Flere leger advarte meg i sterke ordelag mot å bruke medisin av biologisk opphav og argumenterte med at det jo ikke var varmebehandlet.
Men vevet er jo fjernet........og jeg kunne jo spurt tilbake : spiser du speke skinke ? Eller fenalår eller gravet........
Det selges tonnevis av dette og har aldri skada noen !
Og jeg tar faktisk den sjansen selv på at å eta noen milligram av et sted på grisen som er bra for meg ikke er farligere enn å delta i et middels julebord.
-
Jeg har ikke noen tro på at grisens skjoldbruskkjertel er verre enn skinka. Ikke ser jeg ned på dyret heller, tvert om, selv om det lukter fælt ;) Og nei, jeg spise i alle fall aldri noe som er gravet...
Men jeg liker å få fram flest mulig opplysninger om ting, få et mest mulig balansert syn. Og hvis vi skal sverge til Dr. Lowe og Dr. Rind og hva de nå alle heter, på de punktene som klør oss i øret - vel, så bør vi nok få med oss de tingene som kanskje ikke begeistrer oss like mye. Det er ikke alt som er nyttig for oss, som vi liker å høre.
Jeg vet ingenting, bare en amøbe, men jeg vil ikke danne meg meninger som jeg ikke har nok grunnlag for å gjøre... Vil forsøke å ikke være forutinntatt. Men skal jeg da søke på nettet etter opplysninger, så må jeg nesten sammenholde alt jeg finner.
Dessuten, n'Finn, jeg stoler slett ikke mer på FDA enn noe annet:
http://www.mercola.com/2007/mar/15/how- ... ements.htm
Og jeg tror heller ikke at de som er rike nok lar seg skremme av å bli saksøkt, det kalkulerer de kanskje bare med som en utgiftspost...
Ellers er mye kjøtt skadelig, i alle fall pga håndteringa - bare tenk på de siste års skandaler med e-coli...
Stoler i alle fall ikke 100% på noen myndigheter, jeg...
-
Jeg tror oppropet i linken er litt misforstått. FDA har om jeg har oppfattet det rett, ikke mandat til å vurdere bruken av stoffene. De bare kontrollerer at de er som industrien lover at de er og at innholdet er påplass. Om de virker eller ikke eller, er skadelige eller ikke, er ikke deres oppgave å vurdere. De er satt til å kvalitetskontrollere hva myndighetene har tillatt.
Ellers syns jeg det er prisverdige argumenter du framfører Stina.