Stoffskiftet bare synker.. Er 17 uker på vei.
Jeg har Graves sykdom og har hatt veldig høyt stoffskifte. Da jeg ble gravid brukte jeg Propyltiuracil sammen med levaxin og trappet raskt veldig ned på medisinene. For 3 uker siden fikk jeg beskjed av en lege å slutte helt på alle medisiner. Det gjorde jeg. Men kjenner jeg er litt bekymret. Stoffskiftet bare synker. Har aldri vært så lav som nå. Føler meg i ok form. Men synes dette er rart siden jeg hele tiden har vært plaget med høyt stoffskifte. Jeg vet at graviditetshormonene påvirker og roer sykdommen ned. Men kommer det til å bli for lavt eller stabiliserer det seg vanligvis tro?
Her er siste prøvesvar:
TSH: mindre enn 0,03
Ft4: 10
Ft3: 3,5
TRAS: Neg.
Kanskje noen har noen tanker eller erfaringer?
Hilsen meg :D
Re: Stoffskiftet bare synker.. Er 17 uker på vei.
heisann! hvet ikke om dette er noe godt svar men....
Vanlig vis er det slik at i første 1/3 del av svangerskapet vil graviditetshormonet hCG- som ligner litt på TSH- kan stimulere stoffskiftet- da vil TSH synke under det normale for å stabilisere stoffskiftet. Når en er ferdig med de 3 første måndene - vil sammenhengen mellom TSH og T4 /T3 etter hvert bli normal igjen.
- Hos oss som har Graves - før vi blir gravide- er det som regel slik at det kommer en lett økning i stoffskiftet (forverring pga. hCG- TSH er allerede lav og kroppen kan ikke justere den ned..... )
Etter de 3 første måndene blir mange rett og slett friske - og får etter hvert normal sammenheng mellom TSH og T3/T4- uten medisiner- dette pga at immunsystemet svekkes for at vi ikke skal støte vekk babyen - en grei bi-effekt er da at antistoffet TRAS- også synker, eller blir helt borte.....
De fleste må regne med at de blir syke igjen 6-12 uker etter fødselen.... og må begynne på medisiner igjen. - men det er nå så.....
Vil nok tro TSH vil begynne å stige nå - og øke T4 verdiene - hvis du har litt is i magen, men ingen kan jo vite noe helt sikkert..... Kan hende kroppen trenger litt ekstra tid for å komme i gang igjen med å produsere TSH- hvis du har brukt forholdsvis store doser propyltiurasil i kombinasjon med levaxin- aner ikke.....
Hva som er farlig lave verdier under graviditet hvet jeg faktisk ikke - men karnsje noen med Lavt stoffskifte hvet?
Det er i allefall viktig at du passer på å ta prøver ofte fremmover og får skikkelig oppfølging.
Du skal ikke gå med aldt for lave verdier over lang tid i allefall- det kan skade barnet. Men har likevel inntrykk av at -det skal litt til- når du har kommet såppas langt. Barnet har nå egen skjoldbrukskjertel og kan produsere en del hormoner selv...... Levaxin er uansett helt ok å ta under graviditet hvis du skulle trenge det. - Men som sakt.... tror nok du har et kjempe bra utgangspungt i og med at TRAS er borte!
Vi er uansett forskjellige- jeg ble gravid rett etter at jeg forsøkte å slutte på medisiner, og verdiene hold seg utrolig nok stort sett stabile. Legen min var litt slurvete med prøvene - og det ble faktisk ikke tatt TRAS prøver under hele graviditeten! - de 4 første mnd. fikk jeg ikke noe oppfølging i det heletatt..... men det gikk bra det også! Er nå lykkelig mamma til verdens vakreste lille krabat!
Lykke til!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! :)