Sv: D-vitamin og blodprøver
Det er et vanskelig område å tolke i dette.
Jeg deler absolutt samme skepsis. Vil iallfall sjekke selv.
http://www.kostogtrening.no/page17.php
http://courses.washington.edu/bonephys/opvitD.html
http://www.nrk.no/programmer/tv/schr...katt/1.1851787
Jeg ville antatt at siste måling er korrekt. OH-25, er den man bør gå etter. (1,25 er full uansett. Denne brukes bare til å indikere sarkoidose hvis den er for høy sammen med forhøyet kalsium)
Min var 39 og jeg fikk beskjed på at det var helt fint.
Men det var det jo ikke, og den tia du går inn i nå må man surfe på det overskudd man skulle fått i sommer - i alt for mange måneder.
Jeg vil forventer at de oppdagelser man har gjort omkring D-vitamin de siste år fremtvinger en total endring i hvordan man skal tolke prøvene.
Feks. Hvis man har 60 på denne tia av året er det IKKE OK !
Men kanskej OK i mai ?
Hvor høyt det bør være for at tilskudd skal være nødvendig har jeg ingen formening om, 100 ?
250 er en slags toxisk grense man operer med, og du skal slite med å få den over 100 - så bare tygg i vei.
Det er jo ikke noe poeng i å balansere rundt et minimum man er usikker på.
Og det tar laaaaang tid å få det opp.
Takk for svar!
Jeg trenger å få det inn med T-skjeer jeg altså :wink:.
Er den prøven som heter sf Vitamin D3 det samme som s-25(OH)vit D? Eller måler de ulike ting?
Om det måler det samme kan jeg anta at jeg har hatt et ganske kraftig fall i D3 fra august til oktober. Har jo i den perioden vært mindre ut i solen enn i sommer, og er det da en naturlig nedgang i D3 som har skjedd i kroppen min, eller er det noe annet som gjør dette? Hva påvirker D# nivået i kroppen (bortsett fra lite sol og ev for lite inntak)?
Jeg har sterkt behov for å skjønne hva som skjer i kroppen min, men innser at det på enkelte områder kanskje ikke finnes svar.
D-vitamin kaller men det enda..................enda man nå vet bedre.
D-vitamin er for det første blitt til 5 forskjellige halv-steroider.
Vitaminer er jo også sporstoffer i maten - ikke noe kroppen selv lager.
Hormoner kalles det når kroppen lager det selv.
Og det er D3 som huden lager da - når alle forhold ligger til rette for det.
Og det bruker ikke kroppen til annet enn å lage et hormon av det - calsiferol.
Men det er stor fare for at dagens viten ikke er tilstrekkelig !
Følg med !
Hypothyreose ble jo først betegnet etter det mest iøynefallende (synlige) symptomet, nemlig hud-tilstanden myxødem. Dette vises klinisk som blek deigaktig hud med et meget svakt gult skjær.
Dette oppstår fordi proteinutskiftingen i huden går for sakte. Omdannelsen fra betakaroten til vitamin A skjer også her, og hoper seg opp fordi det går for sakte, noe som gir gulskjæret.
Blodprøven S-betakarotener vitner ved forhøyete verdier om tilstanden.
OG - her dannes D-vitaminet........
Det skal ikke så mange hvite frakker til for å finne ut at denne produksjonen også blir hemmet !
Bare for å rippe opp i det : Alt skyldes hypothyreose, og dette er selvfølgelig sykdommens navn !
Myxødem er bare et symptom på den - D-vitaminmangel er også et symptom - eller rett og slett en følge.
Ikke alle som har hypothyreose utvikler synlig myxødem, og det er mange grader av det - og det er det av D-vitaminmangel også.
Dette har så tydelig sammenheng at det er bare fagelig bevistløst ikke å se sammenhengen - og derfor måle D-vitaminstatus på alle som mistenkes for stoffskifteuorden.
D-vitamin lagres i fett.
En annen grunn til at hypothyreosepasienter har lavt D3 er at fettvolumet øker. Mer eller mindre - hurtig eller langsomt, og dette skal forsynes med D3 av et system med svakket produksjonesevne.
Dette er lagervaren D3 - den måles med parameteret S-OH-25.
Det er denne vi skal tære på om vinteren - det er denne som MÅ være høy NÅ - - - ellers rekker den ikke til i vårknipa.
Så har jeg ikke noe særlig tro på Aker i denne sammenheng !
En med D3 mangel som skrev her, før fikk D2 av Aker !
Og det er vanvittig !
Bare 10% av D2 blir til D3 som kroppen kan bruke. De andre 90% blir nedbrutt og danner metabolitter som i en viss konsetrasjon blir giftige.
Hva de kan ha kalt prøven i den tiden er jeg usikker på.
Fått målt kortisol i spytt
Hei
Jeg har målt kortisol i spytt og fått følgende svar:
08.00: (3,5-27) 12,5
12.00: 7,3
16.00: 2,7
23.00: (<6) 0,7
Jeg har også tatt kortisol i døgnurin, men finner ikke svaret akkurat nå. Den var innenfor referanseområdet, men noe lav ifølge legen min.
Legen mente forøvrig at prøvene var lave selv om det ikke ser slik ut når jeg ser prøvesvarene. Er det noen her som kunne tenke seg å hjelpe meg å tolke?