Saw palmetto (dvergpalme) hjelper på tissingen til stadighet og husk at cola o.l. er ekstremt syredannende.
Printable View
Saw palmetto (dvergpalme) hjelper på tissingen til stadighet og husk at cola o.l. er ekstremt syredannende.
Hva er o.l. da?Sitat:
husk at cola o.l. er ekstremt syredannende
Hvor får jeg tak i Saw palmetto (dvergpalme)? Men så er det dette med at man bør ta noe vanndrivende for å avhjelpe ødemer, er det ikke slik? Jeg tar ikke det (enda evt), men har da ikke denne dvergpalmen motsatt effekt? Eller virker den på impulsene/signalene - for det er jo der jeg tror feilen ligger. Hyperaktiv blære eller noe. Noen ganger blærekatarr (men ikke nå på lenge, tror jeg).
Hei!
Jeg har også prøvd Thermo Complete o.l. (o.l. = og lignende), jeg kan ikke bruke slike stoffer etter kl 1500 for da får jeg garantert ikke sove om natta, og sover ofte litt dårlig når jeg tar de før på dagen også. Alt som inneholder koffein bør jeg også ligge unna på kveldstid kaffe, PepsiMax, Cola Light osv.
6 timer søvn er ikke den anbefalte søvnmegnde, men søvbehov varierer fra person til person. Jeg tror mange som sliter med søvnproblemer gjør dette sakte men sikkert litt verre og verre, det finnes mange gode råd for å opparbeide seg god søvn. Faste rutiner er viktig når en sliter med "lakenskrekk".
Jeg har fått anbefalt løvetannte blant annet pga vannansamlinger i kroppen, så drikker en kopp hver kveld. To teskjeer løvetannte i ca 2,5 dl kokende vann, skal trekke i 10 minutter. Se link http://www.rolv.no/urtemedisin/artikler ... f/art1.htm
Hva er ME?
Jeg føler meg litt ufin her nå, men etter noen uker i det forumet her så får jeg litt inntrykk av en del fokuserer veldig mye på både de store og små problemene de har istedenfor å løse problemene på best mulig måte.
Jeg vet det er dårlig trøst at det finnes mange som har det mye verre enn vi som har stoffskifteproblemer, men de fleste av oss som er her er tross alt ikke døende og heller ikke lamme osv. Beklager hvis jeg tråkker noen på tærne nå for det er egentlig ikke meningen, men jeg tror det er veldig viktig at en prøver å fokusere på det en finner postivt i livet, og det gjelder generelt alle og ikke bare vi som oppholder oss i det forumet her.
Sier på forhånd sorry nå, og legger meg helt flat for all kritikk som vil komme, jeg mener det ikke verken vondt eller slemt egentlig, det er bare ett lite obs obs.....
Trinelise
ME = http://www.me-forening.no/
Faste rutiner er nok ikke nok til å gjøre noe med mine søvnproblemer, for de er så ekstreme, men med diverse hjelpemidler så forsøker jeg å ikke snu døgnet trill rundt i alle fall.
Så til litt mer "ømtålige" temaer.
Det er faktisk noen her inne som kan være døende, er jeg redd. Man har vel ikke så gode statistikker på hva som kan skje med f.eks. ubehandlet stoffskifte, men jeg har lest at det i verste fall kan føre til døden. Og for en langsom og pinefull død! Dessuten er det det psykiske aspektet med mulighet for å gjøre skade på seg selv. Er det best å tie ting ihjel eller kan det virke forebyggende å få luftet seg for noe av det? Vet ikke, jeg er ikke psykolog, vet bare hvordan ting fungerer i meg selv. Og jeg er en ordentlig klager, og jeg har mye å klage over, og det hjelper! Når jeg har fått ut noe av elendigheta, så føler jeg meg mye lettere etterpå. Og jeg har ikke blitt møtt med mye forståelse før, det kan jeg bare fortelle deg. Så det var jo virkelig rørende å komme her og se at så mange bryr seg om hverandre på tross av at de sliter så mye selv. Man ønsker å trøste og hjelpe hverandre. Dette synes jeg er veldig, veldig bra.
Men jeg forstår deg et godt stykke på vei. For det kan selvsagt bli for mye av det gode. Og siden det har vært mye av dette i det siste, og lite sakelig ting, så blir det litt ensidig. Men mange av "proffene" har helt eller delvis forlatt oss, så hva gjør vi da? (Kanskje derfor de har forlatt oss, pga all klaginga? :shock: ) Så kan jeg jo si at man kan lese de trådene og innleggene man vil. Det er ikke alt jeg orker å lese, og da lar jeg være med det.
Og så enda en ting: Når man er fryktelig langt nede, så kan man altså ikke klare å se noe særlig positivt i livet. Men det kan jo forhåpentligvis endre seg. Kanskje større sjanse for det hvis man for lov til å få utløp for noe frustrasjon og få noen gode råd med på veien.
Det er jeg helt enig i hvis det skyldes latskap eller uvilje. Ellers ville jeg være veldig forsiktig med å sparke en som allerede ligger nede.Sitat:
noen ganger kan den største hjelpen være ett spark bak også
Men jeg forstår at du ikke mener det vondt. Har jo som sagt kanskje vært litt ensidig her inne i sommer. Jeg savner også de "proffe" svarene. Og selvsagt skal vi ikke ensidig fokusere på det som er negativt, det er klart, men jeg synes jo da mange kommer med mye god oppmuntring. Kanskje du kan hjelpe oss med det?
Men du etterlyser mange råd og tips til det som gjerne følger hverdagen når en har lavt stoffskifte, men synes du ikke at du finner det da? Har du forsøkt å søke og lese i gamle innlegg? Ellers kan du jo også starte tråder selv og spørre om nettopp det du har lyst til å vite. Så får vi håpe du får noen gode svar. Synes jeg har fått mange gode svar her inne, men selvsagt må jeg selv leve med min hverdag for det. Der finnes vel ingen mirakelkur.
Men nå skal jeg tie stille. Håper du finner det du søker og at du ikke gir oss opp enda. Du kan jo være med å styre tingene med dine innlegg ;)
Det er godt at vi er så klar over at du ikke mener det vondt, Trinelise, for slike uttalelser får meg til å se rødt:
Jeg har en veldig grei lege, men jeg hadde et veldig, veldig leit møte med ham før jul i fjor fordi jeg ønsker å bli utredet for ME - noe det viste seg at han ikke tror noe på som sykdom, så det falt mange harde ord. Blant annet de du kommer med over. HAN har nemlig hatt kreft selv, så det forstår han jo veldig godt. Jeg sa i frustrasjon at jeg aldeles ikke var glad for at jeg ikke hadde kreft. Kreft har to utganger: Enten dør du eller så blir du frisk. Men det har en ende innenfor en viss tidsramme. Jeg har vært mer eller mindre elendig i 42 år. Dette siste sa jeg ikke til ham. Og etterpå fant jeg ut av at jeg kan ikke vite om jeg heller ville hatt kreft, like lite som han (eller du) kan vite at dere heller vil ha det som meg (eller noen andre). Man må nok ha vært der selv for å forstå hvordan enkelte mennesker kan ha det.Sitat:
At en kan dø av stoffskiftesykdom hvis den forblir ubehandlet det har jeg hørt før, men tross alt så tror jeg statistikken for å dø av kreft er langt høyere, så en bør vel kanskje ikke rope altfor mye ulv heller...
Jeg kan anbefale deg å lese denne:
http://www.hieronimus.org/cgi-bin/hiero ... ikkel.show
Ellers kan jeg bare si at når man stikker hodet fram, så risikerer man å få seg en på nesa. Så jeg respekterer dine meninger, og håper også at du kan respektere svarene du får. Men jeg ser at det fort kan bli mye uenighet, så jeg tror jeg sier som kloke brits nå:
Så ville jeg fortelle om dagen i dag. Det blir nok mye klaging, men for at jeg skal se noen sammenheng i noe, så må jeg nesten få fakta på bordet.Sitat:
Jeg tror at jeg trekker meg fra denne diskusjonen
Sov vel 5-6 timer sånn ganske tålig igjen. Men det blir jo for lite søvn. Var forferdelig trøtt når jeg våknet etter at 2-3 mobiler hadde ligget og ult ei stund ;) Ville bare legge meg igjen. Men da kommer jeg meg ikke på trening, og døgnrytmen kommer mer ut av kontroll.
Så da var det å hive inn på med 1/2 stor Pepsi Max og så 2 Thermo Complete. Så dagen har gått sånn ganske tålig. Må være fornøyd tatt den lille søvnen i betraktning. Men det er så rart. Blir betraktelig mer skjelven når jeg tar "stimulanser", tror jeg. Og jeg tror jo ikke på særlig søvn i natt. Tror jeg må henfalle til "innsovnings-stimulanser" i natt.
Når jeg var hos nevrologen så lurte jeg på om jeg kunne få noe bedre å sove på. Og han forsøkte jo å finne noe som skulle ta krampene i leggene jeg får hvis jeg sovner. Men det gikk jo ikke - fikk så fryktelige bivirkninger. Uansett, lurte på om han ikke hadde noe jeg kunne våkne på også. Joda det hadde han, men jeg kunne ikke forsøke det fordi jeg får så lett fryktelig hodepine.
Men det er jo ille: Noe å sove på og noe å våkne på. :shock: :shock: :shock:
(Noe av det jeg sier er ikke helt så klagende ment som det er sagt - jeg sier ofte ting i en sarkastisk/ironisk tone - bare så dere vet det ;) )
Jeg brukte bl.a. hvilepuls som et redskap i opptrappingsfasen på Armour, men gikk da ut fra at normalen for "vanlige folk" lå på 60-80. Lav hvilepuls indikerer oftes god fysisk form. Hvilepulsen stiger med alderen, mens trening kan få hvilepulsen til å synke. Bjørn Borg hadde en hvilepuls på 36. Meget godt trente kan ha under 30 i hvilepuls, men siden vi hypothyreote bare i ytterst sjeldne tilfeller (vil jeg tro) passer inn i denne kategorien, ja, så fastholder jeg 60 som minimum.Sitat:
Opprinnelig skrevet av Anne Ma
Jeg må bare få si meg så hjertens enig ...jeg blir så imponert og rørt (...og kanskje litt skamfull) over hvor flinke dere her i forumet er til å trøste og følge opp dem som har det vanskelig. Dette gjelder egentlig ikke bare i denne posten og trøster'ne her, men generelt i Sonjas forum synes jeg folk er kjempeflinke til å ta vare på hverandre!Sitat:
Opprinnelig skrevet av Stina
:D :D :D :D :D
Smiling is contagious,
you catch it like the flu,
When someone smiled at
me today, I started smiling too.
I passed around the corner,
and someone saw my grin -
When he smiled I
realized, I'd passed it on to him.
I thought about that smile,
then I realized its worth,
A single smile, just like mine,
could travel round the earth.
So, if you feel a smile begin,
don't leave it undetected -
Let's start an epidemic quick
and get the world infected ! ! !
Jeg lurer litt på om man kan være hypo og hyper på en gang.
Kan man ha hypotyreose i utgangspunktet. Så medisineres man til verdiene og noen symptomer (f.eks. hjertebank) viser at man nå er "hyper". Likevel har man mange hyposymptomer.
Og da lurer jeg på om dette da er fordi medisinen ikke tas ordentlig opp fra blodet og/eller klarer å bli levert ut til alle cellene. Dette kan vel da kanskje f.eks. belaste hjertet med T3 og fordi det jobbes hardt for at opptak og levering forsøkes.
I så fall hvorfor? Jern kunne hindre opptak, var det ikke så? Og er det derfor noen bruker Armour? Spiller de andre T'ene (T2, T1, T0) inn på noe av dette?
Evt andre tanker til dette?
Hei Stina.
En kan være hypo og bli medisinert til hyper. Når en f.eks blir overmedisinert eller etter en fødsel. Etter andremann gikk Ft4 min rett opp til 56. Og da banket det godt, og var skjelven og hadde problemer med å slappe av og sove.
Og det kan hende jeg er litt tett i hue her, men jeg tror det er sånn at det heller blir FOR godt opptatt i cellene, for hadde de blitt dårligere tatt opp i cellene hadde vi fått mer hypo symptomer, men det kan hende at det ikke er det du spurte om i det hele tatt da.. :oops:
Og en bør ikke ta jern sammen med levaxin, aner ikke om det er det samme med Lio og armour. tror det er 2-4 timer en bør ta jern etter levaxin.
Men du Stina... Lykke til a!!! Og hjertelig god helg!!!! :D :D
heisann :D
Joda, tror vel det er ca det jeg spurte om, bare at jeg tror ikke det blir så godt opptatt i mine celler. Prøvene viser jo at jeg i alle fall er delvis overmedisinert nå, men jeg har likevel alle slags hypo-symptomer.
Hjertebank har jeg jo hatt i mange år i den berømmelige uka i måneden.
Det eneste jeg lurer litt på nå er om jeg muligens kan ha litt mer hjertebank enn før.
Jeg synes det er så fryktelig vanskelig å avgjøre siden jeg varierer så mye i denne uka, samt at jeg endrer meg med årstiden.
Ja, det med jern husket jeg. Men hvorfor kommer ikke Thyroxinen bedre inn i mine celler? Når prøvene viser hyper - hvorfor ikke hyper på ulike områder? Hvor er energien? Lettere for å gå ned i vekt? Mindre muskelsmerter? Evt diare hvis jeg er alt for hyper? Tror der er noen sperrer eller noe i meg. Eller så er det det at jeg har vært undermedisinert i mange år, og at det vil ta lang tid å rette opp. Ikke vet jeg.
Du er nå bare skjønn da ;) Hjertlig god helg til deg også.Sitat:
Men du Stina... Lykke til a!!! Og hjertelig god helg!!!!
Hoi igjen.
Er i skikkelig form idag, så jeg virrer rundt på nesten alle forumer som er.
Men, en kan bli sliten og trøtt og få mange av de samme symptomene som hypo, selv om blodprøvene sier Hyper. Var hyper i 5 år før jeg ble hypo, og jeg var ofte sliten og trøtt da å, selv om det var vanskeligere å sovne, og jeg var mer rastløs og vinglete i kroppen. Den var omtrent som da jeg gikk meg bort og havnet på en aerobic time på trimmen. Armer og bein i alle retninger, stakkars instruktør, ikke lett å holde seg alvorlig og gi nyttige(?) instrukser i en sånn situasjon....
Men selv om du blir hyper, så er du jo fortsatt hypo også, så kanskje det blir en liten miks?
Men hva sier blodprøvene a? Jeg gikk hvertfall ned i vekt når jeg var hyper på det værste, fra 76 til 49 på6-7 uker etter fødselen til førstefrøkna. Men det står i papirene fra legen min som jeg hadde da, att ved hyperthyreose skal en følge nøye med vekta. Så om noen kan gå opp da og er jeg ikke sikker på. Men jeg hadde hvertfall en fryktelig god appetitt.
Leste forresten noe ett sted som var litt festligt, og det var att en kan få dårliger matlyst når en er hypo, DET GJELDER HVERTFALL IKKE MEG...
Men det er vel det at en kan ha mange eller få symptomer. Kjenner en som kun, før medisinering, var svimmel, og etter han startet med levaxin er han ikke det engang. Så det er vel Light-utgaven på noen, heldiggrisa...
Men jeg skriver meg jo bort... :oops: , men det blir liksom som om jeg kjenner dere da serru. Og da går jo smella på tomgang.... :oops: :roll:
Igjen, ha en alle tiders og symptomfri helg!!!!
Siste prøver, heisann:
TSH 0,14 (0,30 - 4,0)
FT4 18,3 (10 - 19)
FT3 6,3 (3,0 - 5,7)
Ja, du kan skoie du ;) Men den blir i alle fall hyggeligere med alle dine koselige innlegg.Sitat:
ha en ... symptomfri helg