Ok, ja ting tar tid, men du skulle jo ha fått en innkalling?
Jeg fikk innkalling en måned ca etter at legen sendte henvisning, timen var 6 mnd fram i tid, men dog en innkalling:wink:
Printable View
Jeg synest det er noe som lukter rart her...synest virkelig det er rart at innkallingen ikke er kommet hvertfall....dette må jeg sjekke opp i....:)
En kjapp telefon til legekontoret kan gi deg svaret om du er henvist, det står jo i journalen din. Jeg måtte ringe og purre flere ganger før jeg endelig ble henvist til utredning for gallestein. Og hvis du er henvist, kan du ringe opp til medisinsk poliklinikk, avdeling endokrinologi. Veldig hyggelige folk å snakke med der. jeg ringte opp dit for jeg syntes det var lenge å vente i 6 mnd, og fikk time før, men da med studenter tilstede.
En liten oppdatering :)
formen er dalende igjen,har kjent den siste uken at jeg tapper meg litt om litt for krefter...og i dag er jeg stuuup trøtt,lett hjertebank,svimmel,uvel,små kvalm,øynene krysser seg,urolig,vondt i bena,opphåvnet i fingre og ben og tungpustet av ingenting...skulle ønske jeg kunne ligge meg i sengen og sove godt i 10 timer i strekk uten å våkne..
men vet at med en gang jeg lukker øynene så begynner øynene å danse bakom øyelokkene og jeg finner ikke roen på en måte.
noen nye blodprøvesvar.
19.3.12
TSH-0.81 (o.40-4.50)
FT4-19.7 (9.5-22)
Tyrokxin T4 -100 (56-161)
Trijodthy T3-1.3 (1.3-2.6)
Aldosteron-306 (80-860)25.5.12
TSH-0.52 (0.40-4.50)
FT4- 17.9 (9.5-22)
Kobelaminer -319(
Folater -35.5(
Ferritin -49 (Kreatinin - 67
Estimert GFR ->60
Natrium-141
kalium -3.7
kalsium- 2.16*(2.20-2.55)
Fosfat-1.1.
Magnesium-0.83
ALAT-21
ALP-69
GT-12
Bilirubin-6
Homocystein-6.6
Sink-11.7
25-Hydr.vit D3- 75
Thyroxin T4-86 (56-161)
Trijodthy T3-1.1*(1.3-2.6)
De jeg har uthevet,er det noen som kan forklare meg hvorfor Trijodthy bare går nedover,samme med Thyroxin også går nedover.
synest også verken B-12 eller Ferritin går noe særlig opp og jeg har tatt tilskudd no i snart 3 månd:|
d-vit statusen min er vel ikke sånn hurra hurra heller og jeg tar solarium for tiden og tilskudd....
kjenner at jeg er ordentlig oppgitt i dag....jeg har på følelsen at jeg ikke konventerer T4 til T3 skikkelig,at kroppen ikke får så mye oksygen som den trenger....
uff så mye klaging det ble her no:sad:
siste oppdatering fra meg :D
jeg fikk brev for noen månd siden at endokrinologen og fastlegen min hadde bestemt at jeg skulle ta en dexametashon test for å sjekke binyrefunksjonen min..jeg er jo super skeptisk til tab,så de har jeg ikke tatt.
Men i går var jeg til fastlegen min igjen og snakket med han om spytt prøver og da måtte han bla opp i legehåndboken sin og se:wink: og etter mye frem og tilbake sier han..tjaaaaa,nei...SERUM er å foretrekke!!
spytt prøver er vist for lite sikkert i følge han??
så da er avtalen at jeg skal i neste uke på laben på haukeland og ta kortisol blod prøve kl 07 om morningen når de åpner opp tilbake 12 timer senere å ta en til..
så da får vi prøve det!!:)
Ellers så spurte jeg han om kombinasjons behandling med levaxin og leo og det mente han jeg var en ypperlig kandidat for!!!!:shock:
så var ingen problem å få begynne med det.....
han måtte bare vente til blodprøvene jeg tok i går kom og så snakke med en endokrinolog på haraldsplass om oppskrift på hvor mye jeg skal ta osv....
så da kan jeg regne med at om et par uker er jeg begynt med T3 også:D
så da får jeg bare begynne å lese meg ordentlig opp på det til den tid!!!!
ellers så venter jeg på time til ultralyd på haukeland av halsen og fikk brev i sommer at pga "min tilstand" så ville jeg få time innen 3 månd!! hmm,hva nå enn det måtte bety:p
jeg tok hele 7 glass med blod i går,så er veldig spent på resultatet når det dukker opp i posten om en ukes tid...
ellers så fungerer kroppen mye bedre no enn for et halvt år siden....
hadde det ikke vært for dette forumet så vet jeg ikke hvor jeg hadde vært i dag....den gang tok jeg INGEN tilskudd what so ever!!
og prøvene har jo vist at jeg har gått med under referanse område både på d-vit,kalsium,ferritin..og lav b-12..
så kjenner no at masse av plagene jeg hadde da er borte....
men kjenner også at da gikk jeg på 150 mg x 7 og hadde masse plager,men nå ser jeg jo at kanskje det bare har vært bivirkninger av for lite vitaminer og jern i kroppen som ga meg hjertebank,puls,og alt det der??
fordi jeg har redusert til 125 x7 og lagt på meg 12 kilo på et halvt år:cry::cry::cry: og jeg vil påstå at jeg er over 85% flink med kostholdet,det er ikke så mye utskjeielser som tilsier at jeg bør gå opp i vekt...
så håper på at litt tilskudd av leo kan hjelpe meg i riktig retning....
men så mye trening har det ikke blitt da jeg ikke har kraft i bena,jeg har skikkelig muskel svakhet i lårene og de svir bare jeg prøver meg på litt gåing..så etter å jobbe i 80% i hjemmesykepleien da har jeg ikke så mye mer å gi....
det er akkurat som jeg føler at musklene ikke får nok oksygen?? kanskje det høres rart ut..men jeg føler at det er ett eller annet som mangler hvertfall....
ellers intet nytt å skrive om enno!!vink11hjerte1
Mye positivt å lese!
Jeg kan kjenne igjen denne kraftløsheten i beina, hos meg kommer det når B-12 veridene er på vei ned og av magnesiummangel.
Og kanskje av vitamin D-3 mangel? Siden det er helt fraværende hos meg etter noen uker i Italia?
Liten oppdatering fra megvink11
U-kortisol: 28 (ref finner ikke den)
Du-kortisol:75(<165)
S-Kortisol morgen: 230(138-690)
S-kortisol kveld:99(69-345)
S-Aldosteron:306( 110-680)
Jeg går i dag på 125x7 levaxin men dette er for lite for meg.gikk i vinter og vår på 150x7 men det ble tydeligvis for mye.
Selv om jeg no har en teori om at når jeg reduserte på levaxinen var når vit verdiene mine var på bunn.er ikke det en mulighrt at jeg egentlig ikke var overmedisinert men heller kjente på vit mangel?
No skal jeg prøve med b-vit tab i 8 uker og få begynne med sprøyter rundt juletid..
Jeg har også fått skrevet ut leo.og da vil endokrinoligen at jeg redusrrer levaxin til 75x7 .og 20 med leo x7.
Norn som vet om denne oppskriften er fornuftig?
De ville at jeg skullr dele en tab på 20 mg i 4 og ta de ut over dsgen.
Men jeg synest å ha hørt at en skal begynne forsiktig ??
Håper noen har et innspill å komme med her:-)
Pussig at det var netopp på Haukeland, for der har K Løvås E S Husebye hatt en undersøkelse:
Kortisol i spytt ved sykdom i binyrene
http://tidsskriftet.no/article/1502899
"Hovedbudskap
"
- Kortisol i spytt reflekterer biologisk aktivt kortisol
- Kortisol i spytt ved midnatt er en enkel og god screeningtest for Cushings syndrom, verdier innenfor referanseområdet taler sterkt imot syndromet
- Kortisol i spytt kan anvendes til å tilpasse dosering av kortison ved binyrebarksvikt
Håper du leser hele artikkelen (den er ikke så lang :wink:) -
kanskje du kan ta med til legen din - kanhende bruke markeringstusj på de mest relevante stedene hjertflag1