Sv: Sterke symptomer på lavt stoffskifte
Er det forresten flere som opplever en sterk forverring av alle symptomer rundt eggløsning og menstruasjon..?:roll:
Jeg blir så fryktelig mye verre, spesielt av det som sanns.er karpaltunnelsyndrom på disse tidspunktene. Har lest meg frem til at dette er tidspunktene når østradiolnivået "stuper".. Noen som kjenner til noe sammenheng ang. dette..?vedikke1
Er helt i tåka i hodet for tiden, men jeg føler at det er noe i dette.. Kan det ha noe med binyrebarkfunksjonen å gjøre, el. bindeproteiner, den slimhinneoppbyggende effekten østradiol har (også på "myxødem"..?)...:?:
Hei.
Såvidt jeg kan se er ikke cortisolprøvene mye og rope hurra for. Er endel som kan tyde på binyresvakhet. Dr Siri Aabel ved Green doctors tar de prøvene som trengs for å finne ut av ting.
Er ikke imponert over kortisolverdiene jeg heller, men "ekspertene" sier at de er NORMALE..:roll:
Var forøvrig og fikk sjekket blodsukkeret mitt i dag etter at jeg andre dagen på rad har blitt fullstendig overmannet av svimmelhet, kaldsvetting og en følelse av å være sjanglende småfull.. Men blodsukkeret var helt fint og de hadde ingen forklaring på hva som kunne forårsake problemet.. Bare å få skrevet testamente tror jeg..:sad:
Sv: Tidsperspektiv for behandlingsstart..?
Hei igjen. Jeg går ut fra at behandlingsopplegget kan variere noe fra person til person. Jeg kan bare fortelle hvordan mitt opplegg har vært. Etter at magebehandlingen var ferdig og det var klart at behandllingen ikke hadde stoppet nedgangen i stoffskiftet, så begynte jeg med Erfa thyroid. Jeg begynte med 1/2 60 mg tablett. Noen begynner med en 1/4. Etter 10 dager økte jeg til en. Så gikk det nok en god stund før jeg fortsatte økningen. Nå er jeg oppe i 2 og 1/2. Etter 2 uker på denne dosen, virket det som hodet klarnet på ettermiddagen. Plutselig kunne jeg konsentrere meg på jobb fram til kl 16. Det har vært helt umulig i lange tider. Jeg begynte vel i februar. Gradvis forbedring, men først på 2 og 1/2 merket jeg av betydning. Er vel ikke helt bra enda, men mye bedre i allefall. vink11
Leger reagerer ikke på cortisolprøver før det overhode ikke er cortisol. Da har man addison og det klarer de å forholde seg til. Det står utrolig mye om binyretretthet og Adrenal fatigue på nettet. Skaffet meg en bok som heter Adrenal fatigue, the 21st century stress syndrome , av James L. Wilson. Nyttig bok, men det finnes mange andre også.
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Mumimamma
Er det forresten flere som opplever en sterk forverring av alle symptomer rundt eggløsning og menstruasjon..?:roll:
Jeg blir så fryktelig mye verre, spesielt av det som sanns.er karpaltunnelsyndrom på disse tidspunktene. Har lest meg frem til at dette er tidspunktene når østradiolnivået "stuper".. Noen som kjenner til noe sammenheng ang. dette..?vedikke1
Er helt i tåka i hodet for tiden, men jeg føler at det er noe i dette.. Kan det ha noe med binyrebarkfunksjonen å gjøre, el. bindeproteiner, den slimhinneoppbyggende effekten østradiol har (også på "myxødem"..?)...:?:
Jeg merker at symptomene svinger og alle har sin "faste plass" i syklusen hvor de dominerer.
Var hos legen igjen i går for å få svar på MR av hypofysen og UL av skjoldbruskkjertelen. Ingenting avvikende ble funnet på MR, men det ble funnet flere kolloidale knuter i skjoldbruskkjertelen. Disse ble karakterisert som ufarlige og skal ikke gjøres noe med.
Dermed er jeg akkurat like langt som da jeg startet faktisk..!:sad:
Skal til nevrolog neste uke for utredning av det som sannsynligvis er karpaltunnelsyndrom el. andre nerver i klem. Har prikkende følelse nedover underarmene og utover i hendene/fingrene som svinger litt i intensitet og til tider er svært intenst. Tenker at det vel neppe er det som er årsaken til lavt stoffskifte/binyre" - symptomene mine, men omvendt: at det er lavt stoffskifte/binyrer som er årsak til prikkingen.. Men legen er uenig - "stoffskiftet og binyrene fungerer jo helt fint"!!?
Nevnte også at jeg de siste dagene har fått svimmelhetsanfall, med kaldsvetting og skjelvenhet på ettermiddagen. Dukker opp i rundt kl. 14 og varer i 2-3 timer.. Har fått målt blodsukkeret mitt i en av disse periodene og det var helt fint (4,9). Nevnte samtidig også at jeg har funnet ut at hvilepulsen min er noe lav; 43-57 slag pr minutt. Da ble det foretatt en EKG som da viste en puls på 58 der og da og med noen veldig små uregelmessigheter som jeg mener ganske sikkert skyldes at jeg tok at par ordentlige "magadrag" med luft underveis og jeg selv om jeg ikke fikk se se resultatet, så jeg gjennom arket at det var to skift med puls senkn./heving, men legen sa det var ganske normalt. På grunn av denne uttalt lave pulsen er jeg nå også hevvist til hjertespesialist for å få påmontert "båndspiller" som skal registrere pulsen over et døgn, da såpass lav puls sanns. ikke er med på å gjøre formen noe bedre..
Men at jeg er så svimmel at jeg nesten ikke stå på beina og sjangler rundt som om jeg var småfull om ettermiddagen - det skal vi ikke gjøre noe med da jeg nå skal til nevrologen neste uke..! Synes strengt tatt at det er uansvarlig og situasjonen skremmer meg i takt med økende problemer og null svar..:sad:
Hvordan er blodtrykket ditt hvis det er målt?
120/68 i snitt på siste 25 målinger, med 105/61 som laveste og 136/83 som høyeste.. Tenker at dette er normalt..?:?:
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Mumimamma
120/68 i snitt på siste 25 målinger, med 105/61 som laveste og 136/83 som høyeste.. Tenker at dette er normalt..?:?:
I nedre normalområde vil jeg si, særlig med tanke på at du har noen lave målinger. Måler du selv?