Sv: Binyrene. Forhøyete kryptopyrroler, og "under- og overmethylation"
Hei
Jeg er som tidligere nevnt overmetylert. Bruker b.l.a folat og sprøyter av B 12 pluss b-complex og niacin. Dette skal jeg bruke pga at mine signalstoffer viste at jeg hadde mye stress i kroppen. Derfor disse b-vitaminer. Legen DS har skrevet ut folat fra apotek og jeg tar to pr dag.
Blir litt betenkt når du Dennis sier at da blir det bare verre. :shock:
Ellers har jeg lest litt om SAMe og syns det høres ut som et bra tilskudd. Bestiller nok en boks, det var et dyrt produkt.
Godt å ha et forum og kaste litt informasjon frem og tilbake.
Fin kveld der utehjerte1hjerte1
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Fruemå
Hei
Jeg er som tidligere nevnt overmetylert. Bruker b.l.a folat og sprøyter av B 12 pluss b-complex og niacin. Dette skal jeg bruke pga at mine signalstoffer viste at jeg hadde mye stress i kroppen. Derfor disse b-vitaminer. Legen DS har skrevet ut folat fra apotek og jeg tar to pr dag.
Blir litt betenkt når du Dennis sier at da blir det bare verre. :shock:
Ellers har jeg lest litt om SAMe og syns det høres ut som et bra tilskudd. Bestiller nok en boks, det var et dyrt produkt.
Godt å ha et forum og kaste litt informasjon frem og tilbake.
Fin kveld der utehjerte1hjerte1
Bare for å avklare:
Folat er superbra for overmetylerte men ikke bra for undermetylerte. For undermetylerte kan folat i større doser gjøre vondt verre. Dette har jeg selv også erfart.
Sam-e er superbra for undermetylerte men ikke bra for overmetylerte.
Håper dette klargjør litt:-)
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
dennis
En liten oppdatering: Jeg ble i utganspunktet utfra prøver og symptomer diagnostisert med to ubalanser - lett økte kryptopyrroler og under-metylert i grenseland. Behandlingen mot økte kryptopyrroler med høye doser Zink og b6 er jeg helt sikker (så sikker som man kan bli da når ting er så sammensatt som det er) på at fungerer. Behandling mot under-metylering med sam-e og no-flush niacin er jeg heller usikker på om har noen effekt.
Før jeg begynte med disse behndlingene var det som kroppen sa ja takk til mer stoffskiftemedisin mens hodet ble rørete ved høyere doser av stoffskiftemedisin. Nå tåler jeg høyere doser av Erfaen uten å bli rørete i hodet.
Formen er fortsatt ikke helt topp og svinger mye. Akkurat nå vet jeg ikke helt hva som er problemet:-)
Stoffskifte, binyrer, balanse i signalstoffer, balanse østrogen/progesteron, mage/tarm - det er mye som skal på plass:-) Men hvis jeg ser meg tilbake så er jeg jo stort sett i veldig mye bedre form nå enn for 2 år siden. Og jeg kan delta mye bedre i hverdagen med barna mine enn før og det betyr veldig mye:-)
Jeg har også begynt på terapeutisk yoga og tar akupunktur. Føler dette gir god effekt på stressmestring og for håpentligvis igjen på binyrene.
Vil ellers takke alle som deler sine erfaringer her inne. Det er verdifullt og betyr mye!
Ubalansene måles i blod og urin på Bmlab i Sandvika.
Dette kan være verdt å sjekke for de med binyrer som sliter. Uten å rette opp ubalansene vil binyrene fortsette å bli belastet og aldri få hvile.
Glemte å nevne at jeg ser ut til å ha fått til en bedre balanse mellom østrogen og progesteron. Tar 3x pump av Now sin progesteron krem fra dag 12 frem til mens. Dette har gitt utslag i mindre pms og mindre ømme bryster. Vær obs på at hvis du tar dhea så kan dette øke østrogenet og gi ubalanse i forhold til progesteronet, tror jeg.
Oi, dette er veldig interessant! Har vært hos endokrinolog pga PCO hvor målet var å få balanse i østrogen/progesteron/testosteron (+LH/FSH) ved hjelp av metformin, men det ga aldri noe resultat. I tillegg har jeg hatt ubalanse i serotonin/dopamin/melatonin siden jeg var veldig liten (adhd, ocd), og nå de senere årene høy TSH. Det kan jo virke som at ting kan henge litt sammen. Jeg skal absolutt sjekke opp dette med disse testene... For det vil jo være lite gunstog å starte opp på Levaxin hvis kroppen regulerer stoffskiftet ned for å kompensere med høygiret CNS.
Er det en av de to legene du nevnte på Heggeli du anbefaler?
Eller de på funksjonellmedisin.no ?
Skogli jobber på Funksjonell Medisin og er ekspert på dette med signalstoffer, men jobber helhetlig med alle disse tingene. Har tidligere jobbet på Heggeli. Dag S. jobber på Heggeli og er ekspert på hormoner men jobber også helhetlig med disse tingene. De kjenner hverandre godt og samarbeider innimellom om pasienter. Utfra det du fortalte om din historie hadde jeg nok tatt kontakt med Funksjonell Medisin. Ta en kikk på nettsidene deres for litt mer info om hvordan de jobber. Masse lykke til!
En liten oppdatering herfra:
Jeg har tatt en DNA analyse via Heggeli: http://www.nordiclabs.com/EDetail.aspx?id=2762
Denne testen viser om man har noen modifikasjoner på 23 forskjellige gener som har med viktige prosesser i kroppen. Min test viser at jeg har modifikasjoner på flere gener som har med avgiftning og betennelse i kroppen. Når kroppen har problemer med å avgifte seg så hoper det seg opp med toksiner etc. Dette kan jo muligens være årsak til mine helseproblemer.
Det er ikke mulig å endre disse modifikasjonene på genene, men hvis man vet om dem så kan man hjelpe kroppen med diverse tilskudd. Jeg har blant annet blitt anbefalt å innta store mengder omega-3 (spesielt mot betennelse) og antioksidanter blant annet i form av grønne grønnsaker inkludert brokkolispirer etc. Skal også sannsynligvis ta et liposomalt produkt med SOD og glutathione. I tillegg fikk jeg en bekreftelse på at jeg er undermetylert da jeg testet positivt på MTHFR, og behandles for dette.
Dette er veldig spennende og håper at det kan gi litt informasjon til andre som leter etter årsaker til sine helseproblemer. Kanskje det kan gi noe tråder og lete videre på.
Hei
Jeg har tatt en tilsvarende test og send samme lab den 3.2.14. Den het Healt 2000. Det var fra DS. Har ikke time hos DS før juni. Jeg leter enda en eller flere brikker i mitt helse bilde. Jeg vet fra tidligere at jeg er overmetilert. Og tar B vitaminer for det. Syns det var lang tid før resultatene kom. Jeg har jo mulighet for å logge meg inn for å se resultatene fra lab.
Jeg har fått omega 3 på resept og det var for å stagge betennelse i hoftene. Det virker. Så kunne det også virke på mitt forhøyede blodtrykk. Det er jeg ikke enda sikker på har hjulpet så mye.
Dette med å finne naturlige medisiner, f.eks "bare" sterk omega 3 til betennelse. Supert. Så jeg er spent på å få resultater selv om jeg må smøre meg med tolmodighet til medio juni.
La oss høre fra deg om veien videre.vink11
Ja det er samme testen. Hvilken omega-3 bruker du?
Hei
Jeg har fått Omacor inneholder EPA 460 mg og DHA 380mg. Jeg tar 4 stk pr dag. Det er 98 kapler i den og den koster over 700 .- på apotek. Har vært veldig godt å kunne ligge på begge sider ikke bare på rygg. Håper ikke dette er en god periode som går over. I så fall har den var veldig lenge.
Jeg har ikke funnet noen som er så "potent" som Omacor på nett. Og så er det at den er ren. Vi som har mye miljøgifter i oss tenger rene varer. Jeg skal søke etter tilsvarende og finner jeg det legger jeg det inn her. vink11
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Fruemå
Hei
Jeg har fått Omacor inneholder EPA 460 mg og DHA 380mg. Jeg tar 4 stk pr dag. Det er 98 kapler i den og den koster over 700 .- på apotek. Har vært veldig godt å kunne ligge på begge sider ikke bare på rygg. Håper ikke dette er en god periode som går over. I så fall har den var veldig lenge.
Jeg har ikke funnet noen som er så "potent" som Omacor på nett. Og så er det at den er ren. Vi som har mye miljøgifter i oss tenger rene varer. Jeg skal søke etter tilsvarende og finner jeg det legger jeg det inn her. vink11
Hei Fruemå!
Jeg gikk også en periode på Omacor. Den er virkelig dyr, ja, men er du klar over at du kan søke om noe refusjon fra Helfo på dette produktet? Men det er først en "egenandel" på 1600 kr, i hvert fall var det det i fjor. Men kanskje de har økt den nå? Så det er først etter tredje boksen at du kan få noe igjen. Mener å huske at man kan få igjen 90% av det som overskrider 1600 kr. (Husk kopi av resepter fra apoteket).
Dette bare til en opplysning, så blir det i hvert fall litt billigere på lang sikt :p.
Prøvde meg på thyroid og Cortef også, men der var de steile - null kroner å få igjen!