Sv: Binyretretthet og stoffskiftesymptomer
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Nora2
Det hele begynte for ca 13 år siden i ungdomstiden da jeg utviklet alvorlig anorexia. Det tok flere år og komme meg igjen etter dette og selv om vekten normaliserte seg vile ikke kroppen komme i balanse.
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Nora2
Jeg måtte bruke hormon terapi( HTR) for å få igang mensturasjon igjen. Håret ble heller aldri som før og jeg følte at noe manglet. Men livet gikk videre. Jeg gjennomførte to tette svangerskap og følte en enorm opptur i hvert svangerskap med påfølgende neturer i etterkant hvor symptomene ble mye verre: ekstremt håravfall, kviser, humørsvigninger, lett for å legge på meg osv.
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Nora2
De siste årene har jeg drevet mye med hard fysisk trening og flere perioder har jeg mistet energien helt. Har måttet ta en lang pause for å komme meg. Har aldri skjønt hva det var og trodde det var psyken. Fikk stablet meg på bena og "kjørte på" mye på vilje. I 2009 sa det helt stopp. Kroppen ville ikke mer. Følte meg som en 70 åring og var helt tom. Greide knapt og hangle meg gjennom dagen, ble sykemeldt. Var til fastlegen mange ganger og fikk beskjed om at alle prøver var normale. Det var nok på de mentale plan. Og visst var jeg deprimert.. men det kom av alle de fysiske plagene jeg hadde. Energien var borte, jeg var nesten blitt skallet, masse kviser, vektøkning osv. Mensen forsvant og gynokologen jeg gikk til mente jeg var i overgangsalder, 28 år gammel! Jeg fikk p piller som skulle tilføre kroppen østrogen. Jeg fikk store humørsvigninger av dem.
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Nora2
Jeg bestemte meg for å oppsøke Balder klinikken. Der ble det tatt masse prøver, både allergi testinger, døgnurin, spyttprøver m.m. Konklusjonen var binyretretthet. Jeg hadde lav cotisol og lav DHEA, lav C-peptid. Jeg fikk en liste over alle tenkelige vitaminer og mineraler jeg skulle bruke og i tillegg skulle jeg ta binyreekstraktet ORA ADREN. Jeg gjorde dette i flere mndr og ingen bedring.
Flere dyre konsultasjoner med legen fra Balder og flere prøver. Ingen endring. Imellomtiden kjøpte jeg boken til Wilson og leste mye om binyretretthet. Jeg sluttet med p piller og ble utrolig nok gravid. Jeg valgte å gjennomføre svangerskapet. Fra uke 20 fikk jeg en enorm opptur. Energien var på topp, depresjonen forsvant og håret kom tilbake, huden ble fin. Jeg kunne gå til frisøren for første gang på flere år. Jeg trodde at nå var jeg frisk. Desverre en mnd etter fødsel kommer nedturen, mye verre en noen gang. Jeg tok på ny kontakt med legen fra Balder og samme prøver ble tatt. Tror det var 20-30 glass med blodprøver første gang+ døgnurin.
Jeg har skjønt at det er en viktig sammenheng mellom binyrer-skjoldbrukskjærtel og eggstokker (hos kvinner.) Og jeg tror alle disse hormonproduserende organene er i ubalanse i min kropp. Spørsmålet er bare hvordan jeg skal komme i balanse igjen?
Har legen din forstått så lite. Jeg kjenner meg mer og mer matt...
Ja, Nora, du trenger virkelig å komme deg til en lege som kan hjelpe deg.
Jeg har lest litt på Mods link over her. Du har som de påpeker hatt progesterongraviditeter. Jeg antar at du vil ha nytte av progesteron tilført, og altså ikke progestin eller gestagen.
Overgangsalder 28 år gammel fikk du beskjed om. Det er mulig det kan skje, men sannsynligheten er vel ikke stor. Dette er etter min mening et godt bevis på at den legen ikke har kunnskap om hormoner.
Og du har hele tiden satt din lit til legene og gjort som de sier. Tatt p-piller du ikke tålte, tatt syntetiske hormoner du ikke tåler. Du har gått på en mikroskopisk mengde stoffskiftemedisin i to år, og jammen sluttet du ikke med medisinen straks legen ba deg om det.
Jeg ber deg innstendig om å ta et skritt tilbake, lese, lære, tenke og så bestemme deg for hva du skal gjøre. Kanskje bør du bestille time hos en lege som kan hjelpe deg så fort som mulig, i og med det er lang ventetid.
Tiden du må vente på legebesøket kan du bruke til å lese deg opp på hormoner.
Du skriver det jo så fint selv: Sammenhengen mellom binyrer, skjolbruskkjertel og eggstokker. Og du vet at hos deg er det stor ubalanse. Du har et godt utgangspunkt for å finne hjelpen du trenger. Ved oppmøte hos legen (den som kan noe om hormoner) kan du igjen ta skrittet fram og be om hjelp til det du trenger. Og nå vet du hva du skal ha og ikke ha. Da tar du heller ikke imot noe som ikke gavner deg.
Lykke til, Nora hjerte1hjerte1
PS: Hvis det høres ut som om jeg tror du har anledning til å bare sitte og lese, så gjør jeg ikke det altså. Jeg har fått med meg at du har flere barn, og de krever selvfølgelig sitt hjerte1
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Lisbeth
Ja, Nora, du trenger virkelig å komme deg til en lege som kan hjelpe deg.
Jeg har lest litt på Mods link over her. Du har som de påpeker hatt progesterongraviditeter. Jeg antar at du vil ha nytte av progesteron tilført, og altså ikke progestin eller gestagen.
Overgangsalder 28 år gammel fikk du beskjed om. Det er mulig det kan skje, men sannsynligheten er vel ikke stor. Dette er etter min mening et godt bevis på at den legen ikke har kunnskap om hormoner.
Og du har hele tiden satt din lit til legene og gjort som de sier. Tatt p-piller du ikke tålte, tatt syntetiske hormoner du ikke tåler. Du har gått på en mikroskopisk mengde stoffskiftemedisin i to år, og jammen sluttet du ikke med medisinen straks legen ba deg om det.
Jeg ber deg innstendig om å ta et skritt tilbake, lese, lære, tenke og så bestemme deg for hva du skal gjøre. Kanskje bør du bestille time hos en lege som kan hjelpe deg så fort som mulig, i og med det er lang ventetid.
Tiden du må vente på legebesøket kan du bruke til å lese deg opp på hormoner.
Du skriver det jo så fint selv: Sammenhengen mellom binyrer, skjolbruskkjertel og eggstokker. Og du vet at hos deg er det stor ubalanse. Du har et godt utgangspunkt for å finne hjelpen du trenger. Ved oppmøte hos legen (den som kan noe om hormoner) kan du igjen ta skrittet fram og be om hjelp til det du trenger. Og nå vet du hva du skal ha og ikke ha. Da tar du heller ikke imot noe som ikke gavner deg.
Lykke til, Nora hjerte1hjerte1
PS: Hvis det høres ut som om jeg tror du har anledning til å bare sitte og lese, så gjør jeg ikke det altså. Jeg har fått med meg at du har flere barn, og de krever selvfølgelig sitt hjerte1
Takk igjen for velmenende og gode råd :)
Jeg har fått time til DS om ca 4 mndr. Og jeg skal virkelig bruke tiden nyttig til å tilegne meg de kunnskaper jeg kan :)
Når du skal dit tror jeg at det kan være greit om du "væpner" deg med en skreven historikk, utskrift av prøvene dine, samt "når du brukte hva" og hvordan du kjente deg. Klarer du i tillegg å datere sånn ca når du brukte ulike medisiner så vil det sannsynligvis forkorte utredningen din en del.
Hei !
Jeg er ikke helt i topp form om dagen. Føler meg helt kraftløs egentlig. Bruker fortsatt cortef 20 mg og kunne sikkert trengt mer , men etter skremselspropaganda fra lege tør jeg ikke øke. Har 75 mcg levaxin og 25 mg DHEA i tillegg. Bruker progynova østrogen tbl 2 mg og progesteron krem i 14 dager i syklus.
Jeg har tatt noen blodprøver og lurer på om disse er normale. Er det normalt å ha lav kortisol på morgen prøver etter langtidsbruk av cortef( 2 år, 20 mg daglig) Har ligget litt over på tidligere prøver , nesten opp i 200 ...Men dette var veldig lavt?
kortisol 134( 138-690)
ACTH 4,4(1,1- 10,2)
TSH 0,78
T4 17,8
Trijodthyronin 1,9 ( 1,2-2,7)
Fritt T3 5,6( 3,6-8,3)
reverse T3 0,37( 0,14-0,54)
Disse prøvene er tatt fastende ( medikament fastende også) klokken 08.30.
Så lurer jeg på om noen vet om man kan ha sviktende produksjon i eggstokker selv om FSH og LH ikke stiger utenfor referranse.
Føler meg noe bedre når jeg bruker østrogen . Kanskje det virker inn på andre måter? Får cortisol til å sirkulere lengre i blodbanen ? Ikke vet jeg. Håper noen kan gi noen tips :D
Hei Nora2
Jeg har brukt cortef i et år og åtte mnd. Startet med 30 mg bruker nu 25 mg. Har også fått beskjed om at jeg må av cortef fra Martine Hansen for ellers er det riskikabelt å skifte mine reumatiske artritt hofter. Og de koster flesk så jeg vil heller ikke bli avhengig.Forstår den. :cry:
Noe annet. Jeg har hatt behov for cortef mest på dag så en periode på kveld ,atter nu har jeg i stressede perioder trengt å fylle på når jeg har vært på do på natten. Så jeg lar bare kroppen regulere selv. Tar når jeg kjenner at jeg trenger det. Det å trappen ned en halv tab kom av seg selv men videre så har jeg ikke merket noe enda.
Jeg gjør ikke som du holder dosen hele tiden. Når jeg begynner å bli syk får virus /vondt i halsen, så øker jeg for å ta knekken på det. Er infesjon "stor" dobler jeg dosen og er den liten kan jeg klarer meg med 6 til 8 i to til tre dager. Men det at jeg kan øke dosen kan bli en krykke og så tar jeg mer, for å klare mer og det er en vond sirkel som jeg har begynt å bli veldig obs på.
Så er jeg over 60 år og bruker både manlige og kvinnelige hormoner ol for å få opp nivået. Det hjelper veldig godt på min dagsform. Noe som har hjulpet masse på søvn er LDN. 225 mg pr natt.
Ser at du ligger på 134 i kortisol jeg på 135 det syns legen min var litt lavt, men hadde ikke noe spesefikt forslag. Ser at vi har ganske likt på T4 og T3.
Så da skal jeg ta nye prøver og får resultater i slutten av jan. Får jeg noe ny og viktig info legger jeg det ut på dagboken min.
Vi får se hvor dette fører osshjerte1
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Fruemå
Hei Nora2
Jeg har brukt cortef i et år og åtte mnd. Startet med 30 mg bruker nu 25 mg. Har også fått beskjed om at jeg må av cortef fra Martine Hansen for ellers er det riskikabelt å skifte mine reumatiske artritt hofter. Og de koster flesk så jeg vil heller ikke bli avhengig.Forstår den. :cry:
Noe annet. Jeg har hatt behov for cortef mest på dag så en periode på kveld ,atter nu har jeg i stressede perioder trengt å fylle på når jeg har vært på do på natten. Så jeg lar bare kroppen regulere selv. Tar når jeg kjenner at jeg trenger det. Det å trappen ned en halv tab kom av seg selv men videre så har jeg ikke merket noe enda.
Jeg gjør ikke som du holder dosen hele tiden. Når jeg begynner å bli syk får virus /vondt i halsen, så øker jeg for å ta knekken på det. Er infesjon "stor" dobler jeg dosen og er den liten kan jeg klarer meg med 6 til 8 i to til tre dager. Men det at jeg kan øke dosen kan bli en krykke og så tar jeg mer, for å klare mer og det er en vond sirkel som jeg har begynt å bli veldig obs på.
Så er jeg over 60 år og bruker både manlige og kvinnelige hormoner ol for å få opp nivået. Det hjelper veldig godt på min dagsform. Noe som har hjulpet masse på søvn er LDN. 225 mg pr natt.
Ser at du ligger på 134 i kortisol jeg på 135 det syns legen min var litt lavt, men hadde ikke noe spesefikt forslag. Ser at vi har ganske likt på T4 og T3.
Så da skal jeg ta nye prøver og får resultater i slutten av jan. Får jeg noe ny og viktig info legger jeg det ut på dagboken min.
Vi får se hvor dette fører osshjerte1
Takk for svar:)
Det er jo under referanse og da er det virkelig lavt...
Hvorfor må du slutte å bruke det før operasjon? Jeg har gjennomgått to kirurgiske inngrep mens jeg brukte cortef
Spennende å høre om utviklingen din. God bedring :)
Heivink11
Jeg skal skifte hofter og det er en stor operasjon. Så får en ligge 3 til max 6 dg på sykehus. Ingen opptrening. Så da fikk jeg beskjed at det var best at jeg var av cortef og at jeg hadde godt fungerende bi nyrer. Fikk beskjed om at sår gror sakte med cortef og at tilfriskningen generelt går sakte.
Så de har ikke plass til folk med ekstra grunn til komplikasjoner. Min lege DS sa bare at jeg kunne øke pregnelone til 100 mg før operasjon. Han sa ikke noe om farer med cortef. De sa imidlertid kirugen. Tok du store inngrep?
Jeg har utsatt operasjon også fordi jeg vil være sterkest mulig, og jeg trener for å være i bedre form. Så jeg tar ikke operasjon før jeg MÅ. Så får dette med cortef behovet være litt på siden. Jeg er ikke redd men vil alikevel være best mulig skikket og så har jeg ikke lyst når jeg er 80 å skifte hoft igjen. De holder hvist ca max 20 år.
Godt å høre andres erfaringer, takk for at du delerhjerte1hjerte1
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Fruemå
Heivink11
Jeg skal skifte hofter og det er en stor operasjon. Så får en ligge 3 til max 6 dg på sykehus. Ingen opptrening. Så da fikk jeg beskjed at det var best at jeg var av cortef og at jeg hadde godt fungerende bi nyrer. Fikk beskjed om at sår gror sakte med cortef og at tilfriskningen generelt går sakte.
Så de har ikke plass til folk med ekstra grunn til komplikasjoner. Min lege DS sa bare at jeg kunne øke pregnelone til 100 mg før operasjon. Han sa ikke noe om farer med cortef. De sa imidlertid kirugen. Tok du store inngrep?
Jeg har utsatt operasjon også fordi jeg vil være sterkest mulig, og jeg trener for å være i bedre form. Så jeg tar ikke operasjon før jeg MÅ. Så får dette med cortef behovet være litt på siden. Jeg er ikke redd men vil alikevel være best mulig skikket og så har jeg ikke lyst når jeg er 80 å skifte hoft igjen. De holder hvist ca max 20 år.
Godt å høre andres erfaringer, takk for at du delerhjerte1hjerte1
Hei igjenvink11
Jeg hadde et keisersnitt som er et relativt stort inngrep det også.. Det gikk veldig bra, var på beina raskt og grodde fint sammen.
Så har jeg tatt en full bukplastikk i etterkant. Da brukte jeg i tillegg DHEA og østrogen/progesteron. Dette gikk også veldig fint. På den siste operasjonen sa jeg heller ikke i fra om at jeg brukte Cortef. Jeg tok Cortef som normalt. Ingen doseøkning.